pakjes
Business

Leeft (ook) je postpakket op grote voet?

09.02.2020
door Heleen Driesen

De gemiddelde onlineshopper wil eigenlijk maar drie zaken: keuze, gemak en een goede prijs. What’s new. Hoe duurzaam het traject van jouw winkelkarretje is, geeft wellicht minder zorgen. Het gratis model werkt verslavend. En detoxen is moeilijk. 

Ach kom, je hebt het ongetwijfeld óók al gedaan: tegen beter weten in online een artikel besteld – want hé, levering en retour zijn toch gratis – om het vervolgens zonder al te veel gewetenswroeging weer terug te sturen. Klant is koning, toch? “E-commercespelers voeren vandaag onderling competitie om het ons zo gemakkelijk mogelijk te maken”, zegt Ludo Sys van het Vlaams innovatieplatform voor de logistieke sector (VIL). “Waarom zouden we inboeten op dat comfort?” 

Duidelijke shift

Zo’n 80 procent van onze onlinebestellingen is in feite niet dringend, blijkt uit een enquête van VIL. Toch ontvangen we onze pakketjes liever gisteren dan vandaag. “Als logistieke speler zien we daar een duidelijke shift”, stelt woordvoerder Barbara Van Speybroeck van bpost. “Op brieven zitten klanten niet langer met ongeduld te wachten. Pakjes daarentegen houden een fijne belofte in, dus komen die liefst zo snel mogelijk toe. Bovenal wil de klant vandaag zelf aan het stuurwiel van zijn bestelling zitten. Hij ontvangt zijn pakje graag op de plek en het tijdstip van zijn keuze.”

Voorkeur aanpassen

Toch raakt nog 13 procent van de pakjes bij bpost niet afgeleverd bij de eerste aanbieding. Gevolg? De pakketjes keren terug naar het distributiecentrum, om vervolgens voor een tweede of zelfs derde keer te worden aangeboden. “We proberen zo goed mogelijk in te spelen op de klantennoden, maar zijn ons ook bewust van de impact die logistieke spelers op de voetafdruk hebben”, zegt Van Speybroeck. “We buigen ons dan ook continu over de vraag hoe we pakjes zoveel mogelijk van de eerste keer correct kunnen afleveren. Inmiddels hebben 1,6 miljoen Belgen via onze website of app hun persoonlijke leveringsvoorkeur aangepast. Als mensen niet thuis zijn, kunnen ze hun pakje namelijk ook laten afgeven bij een buur, op het postkantoor of op een veilige plek. We zien ook dat onze pakjesautomaten, die 24 op 7 open zijn, steeds populairder worden.” 

Een afhaalpunt is dé manier om de kost en voetafdruk van de last mile substantieel te doen dalen.

— Ludo Sys, VIL

Ophaalpunten

Wil je als consument gaan voor de meest duurzame optie, dan kies je best voor een collectief ophaalpunt, legt projectleider Ludo Sys uit. Volgens scenarioanalyses van de KU Leuven is dat alvast de manier om zowel de kost als de CO2-afdruk van de last mile substantieel te doen dalen. “Een pakje dat thuis aankomt, is een één-op-één-operatie. Een ophaalpunt daarentegen kan meerdere pakjes verwerken voor verschillende klanten. Idealiter laat je je pakje bijvoorbeeld afleveren in de supermarkt waar je ook boodschappen doet. Zo spaar je kilometers uit.”

Volledig elektrisch

Een andere duurzame hefboom zit in de elektrificatie van het wagenpark van logistieke dienstverleners. “De producten die wij met bpost vervoeren, zijn de voorbije jaren sterk veranderd. Dat is een extra uitdaging”, wijst Van Speybroeck aan. “Naast 2.600 elektrische fietsen hebben we nu ook een 300-tal elektrische driewielers rondrijden. Onze pakjesbus of collibus is dan weer een volledig elektrische bestelwagen, uitsluitend ingericht om pakjes te vervoeren.

Allesbehalve de kortste weg

De ‘camionettisering’ van onze wegen is intussen een bekend fenomeen. Het parcours dat al die bestelwagens afleggen met onze pakketjes is veelal grillig, weet Ludo Sys. “Bij een van onze projecten staken we een tracker in een aantal teruggestuurde pakjes. We konden zien dat ze van Duitsland, over Polen, terug naar Duitsland reisden, om uiteindelijk naar Tsjechië te gaan. Allesbehalve de kortste weg dus. Jammer is dat de grootste distributiecentra net buiten onze grenzen liggen. Al hebben we ook enkele zeer performante binnenlandse webshops.”

Verpakkingen

Dubbel jammer is dat transporteurs nog altijd veel lucht vervoeren. “Niet erg prettig toch, als een verpakking voor een vierde gevuld is met plastic opvulmateriaal? We zien wel nieuwe trends met op maat gesneden kartons of herbruikbare e-commerceverpakkingen, maar voorlopig blijft het allemaal toch vrij kleinschalig.” VIL ziet de situatie vooral kantelen vanaf het moment dat we de sense of urgency van ons koopgedrag inzien. “Gratis levering en onbeperkt retourrecht vallen hoe dan ook moeilijk rendabel of duurzaam te krijgen. We raken dus best stilaan af van het luie gezegde: ‘het gemak dient de mens’.”

Vorig artikel
Volgend artikel