Home Business Transport 3 vragen aan UPTR

3 vragen aan UPTR
3
.

Welke maatschappelijke uitdagingen wegen op de transport- en logistieke sector?
“Het tekort aan chauffeurs is de grootste uitdaging voor de komende 15 à 20 jaar. Meer dan 40 procent van de chauffeurs zijn bovendien ouder dan 50 jaar. We trekken te weinig jongeren aan om in de sector een goed evenwicht te kunnen bereiken. Dit terwijl het beroep van transportchauffeur boeiend is, een challenge biedt, en een goed loon opbrengt… Het is echt een exponentieel probleem.”

Hoe kan de sector jonge, goede werkkrachten aantrekken?
“Mensen hebben enkel weet van de negatieve zaken zoals ‘social dumping’, verkeersonveiligheid… We hadden dit jaar nochtans de beste resultaten inzake het aantal verkeersongevallen. Ons publieke imago verbeteren, dat is de media-uitdaging voor ons de komende jaren.”

Hoe is de ’24 uurseconomie’ een oplossing voor het fileprobleem?
“Het mobiliteitsprobleem is een probleem voor de transportsector, maar niet veroorzaakt door de sector. Hoewel privévoertuigen voornamelijk het probleem veroorzaken, kan onze sector natuurlijk bijdragen. We pleiten er dus voor om ’s nachts te kunnen werken. De transport-sector is hiertoe bereid, en veel chauffeurs zijn vragende partij. Hoewel onze sector ’s nachts mag en kan werken, mogen veel sectoren dit niet. Flexibiliteit zit in het DNA van onze sector, dat zien we ook graag in andere sectoren.”

Lees meer.

Hypergeconnecteerde business vraagt hyperlokale aanpak

Weinig onderwerpen die zo in de belangstelling staan tegenwoordig als het Internet of Things en, daarmee samenhangend, de ‘hyperconnected business’. Maar wat betekent dat nu eigenlijk voor bedrijven? Op welke manier wordt het geïmplementeerd? En hoe zit het met zaken als veiligheid? Siegfried Praille, Solution Design Architect van Fujitsu en Thomas Nagels, Innovation Manager bij Rombit, geven hun visie.

Leder niet langer van de koe

Aan de Katholieke Hogeschool Limburg is een methode ontwikkeld om van appelen- en perenafval materiaal te maken voor handtassen, zo schrijft de krant De Standaard. Een mooie evolutie, maar in België en elders zijn er nog wel meer onderzoekers en ondernemers bezig om inventieve materialen te ontwikkelen die koeienleder kunnen vervangen.

Het succesverhaal van de moestuin

De week van eigen kweek maakt zo stilaan plaats voor het jaar van eigen kweek. Elke vierkante meter grond achter ons huis wordt steeds vaker optimaal benut. De moestuin biedt vaak de oplossing. Ontspannend én lekker.

Rinse Tamsma: ‘Industrie 4.0, niets om bang voor te...

De technologische ontwikkelingen gingen nog nooit zo snel. We spreken zelfs over een ‘vierde industriële revolutie’. Hoe zorgen we ervoor dat iedereen profiteert van de technologische vooruitgang?

Blockchain heeft grote impact op mens en bedrijf

Blockchain: tovertechnologie in de nabije toekomst? Of vooralsnog een abstract verhaal dat nog niet helemaal landt? Onze experts delen hun kennis, inzichten én voorspellingen, elk vanuit hun eigen branche.  

Siska Schoeters: Muziek voor goed doel én goed...

Music for life leerde Siska Schoeters dat Kerstmis écht de warmste periode van het jaar is. Dat we in een samenleving leven die wél goed kan zijn voor een ander. “Als je er ‘gewoon’ een plaat voor in ruil krijgt, kan er hemel en aarde worden verzet.”

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”