Home Business Transport 3 vragen aan UPTR

3 vragen aan UPTR

Welke maatschappelijke uitdagingen wegen op de transport- en logistieke sector?
“Het tekort aan chauffeurs is de grootste uitdaging voor de komende 15 à 20 jaar. Meer dan 40 procent van de chauffeurs zijn bovendien ouder dan 50 jaar. We trekken te weinig jongeren aan om in de sector een goed evenwicht te kunnen bereiken. Dit terwijl het beroep van transportchauffeur boeiend is, een challenge biedt, en een goed loon opbrengt… Het is echt een exponentieel probleem.”

Hoe kan de sector jonge, goede werkkrachten aantrekken?
“Mensen hebben enkel weet van de negatieve zaken zoals ‘social dumping’, verkeersonveiligheid… We hadden dit jaar nochtans de beste resultaten inzake het aantal verkeersongevallen. Ons publieke imago verbeteren, dat is de media-uitdaging voor ons de komende jaren.”

Hoe is de ’24 uurseconomie’ een oplossing voor het fileprobleem?
“Het mobiliteitsprobleem is een probleem voor de transportsector, maar niet veroorzaakt door de sector. Hoewel privévoertuigen voornamelijk het probleem veroorzaken, kan onze sector natuurlijk bijdragen. We pleiten er dus voor om ’s nachts te kunnen werken. De transport-sector is hiertoe bereid, en veel chauffeurs zijn vragende partij. Hoewel onze sector ’s nachts mag en kan werken, mogen veel sectoren dit niet. Flexibiliteit zit in het DNA van onze sector, dat zien we ook graag in andere sectoren.”

MEER

Van ecologisch doen naar levenscyclusdenken

Verpakkingen vind je in alle soorten, maten en kleuren. Kan tof zijn, maar qua milieuvriendelijkheid is het vaak niet alles. Nochtans zijn esthetiek en duurzaamheid combineerbaar. Maar hoe groot precies is de rol van die laatste in de verpakkingsindustrie?

Planet, people, profit: plan van aanpak?

MVOHet is een boutade: een onderneming is geen eiland, maar staat volop in de samenleving. Daarom is het niet meer dan logisch dat die onderneming niet alleen denkt in termen van winst, maar ook bijdraagt tot meer duurzaamheid. Hoe staat het vandaag met die ambities?

‘Voedingsparadox aanpakken met kwaliteit en eerlijke prijzen’

voeding 2014 was een woelig jaar voor de Belgische agro-voedingssector, niet in het minst door het Russische importverbod. Ondanks een stijgende omzet, vooral door export naar groeilanden zoals China, staan de marges onder druk.

‘Jong beginnen noodzakelijk’

Liesbeth HomansOp het eerste zicht doen we het in Vlaanderen niet slecht op het vlak van gelijkheid tussen mannen en vrouwen. Wanneer we echter focussen op de sociaal-economische positie van vrouwen in Vlaanderen, krijgen we volgens minister Liesbeth Homans een genuanceerder beeld.

The circle… of life

circulair ondernemenTegen 2050 leven we met 9,7 miljard mensen op deze planeet. Die zullen allemaal consumeren en daar zijn kostbare grondstoffen voor nodig. We kunnen ze niet langer ongestraft uit de natuur halen. Bedrijven zullen moeten leren om circulair te ondernemen.

Maak kennis met dé energie-innovaties van de toekomst

InnoEnergy Baanbrekende energieprojecten: bedrijven zijn er dagelijks mee bezig. Eén keer per jaar tonen ze hun meest innovatieve ideeën aan de wereld.