Home Business Transport 3 vragen aan UPTR

3 vragen aan UPTR

Welke maatschappelijke uitdagingen wegen op de transport- en logistieke sector?
“Het tekort aan chauffeurs is de grootste uitdaging voor de komende 15 à 20 jaar. Meer dan 40 procent van de chauffeurs zijn bovendien ouder dan 50 jaar. We trekken te weinig jongeren aan om in de sector een goed evenwicht te kunnen bereiken. Dit terwijl het beroep van transportchauffeur boeiend is, een challenge biedt, en een goed loon opbrengt… Het is echt een exponentieel probleem.”

Hoe kan de sector jonge, goede werkkrachten aantrekken?
“Mensen hebben enkel weet van de negatieve zaken zoals ‘social dumping’, verkeersonveiligheid… We hadden dit jaar nochtans de beste resultaten inzake het aantal verkeersongevallen. Ons publieke imago verbeteren, dat is de media-uitdaging voor ons de komende jaren.”

Hoe is de ’24 uurseconomie’ een oplossing voor het fileprobleem?
“Het mobiliteitsprobleem is een probleem voor de transportsector, maar niet veroorzaakt door de sector. Hoewel privévoertuigen voornamelijk het probleem veroorzaken, kan onze sector natuurlijk bijdragen. We pleiten er dus voor om ’s nachts te kunnen werken. De transport-sector is hiertoe bereid, en veel chauffeurs zijn vragende partij. Hoewel onze sector ’s nachts mag en kan werken, mogen veel sectoren dit niet. Flexibiliteit zit in het DNA van onze sector, dat zien we ook graag in andere sectoren.”

MEER

Ouder blijft belangrijkste referentiepunt

opvoeden Je kind de beste opvoeding meegeven, daar is het iedere ouder om te doen. Opvoeding beperkt zich echter niet tot de muren van het huis. Steeds meer is het een gedeelde sociale verantwoordelijkheid geworden tussen (groot)ouders, de school, de sportclub of de jeugdbeweging. Maar: “De hoofdbrok ligt toch altijd bij de ouders.”

Samenwerken en van elkaar leren

Philippe MuytersAls onze economie een koerswedstrijd zou zijn, reden we met Vlaanderen vandaag vooraan in het peloton. Meer zelfs: de commentatoren zouden zeggen dat we in een uitstekende positie zitten om de finale aan te vatten. Onze economie groeit, de werkloosheid daalt al drie jaar onafgebroken en we exporteren meer dan ooit tevoren. Kortom: Vlaanderen rijdt op kop. 

Hoe slimme infrastructuur hand in hand gaat met slimme...

smart cityDe wereld beweegt continu en gedragsveranderingen vragen om concrete oplossingen. Slimme mobiliteit draagt bij aan een prettige, veilige en duurzame samenleving. Binnen Smart Cities én daarbuiten is technologie de verbindende factor die zorgt dat slimme infrastructuur en slimme mobiliteit samengaan.

‘Jong beginnen noodzakelijk’

Liesbeth HomansOp het eerste zicht doen we het in Vlaanderen niet slecht op het vlak van gelijkheid tussen mannen en vrouwen. Wanneer we echter focussen op de sociaal-economische positie van vrouwen in Vlaanderen, krijgen we volgens minister Liesbeth Homans een genuanceerder beeld.

‘In het buitenland moet je op je hoede zijn’

Jan De NulVan Panama over Australië tot Vietnam en Angola. De Jan De Nul Group bouwt en baggert zowat de hele wereld rond. Topman Jan Pieter De Nul sprak met ons over de risico’s en de uitdagingen van zijn vak. “Baggeren is eigenlijk geen rendabel beroep.”

Een land van spijs en drank

Culinaire wereldFancy bars, hippe cocktails en multiculturele foodtrucks. De culinaire wereld is in verandering. De Belg staat open voor die vernieuwing, maar blijft wel trouw aan zijn klassiekers. “We houden gewoon van eten, drinken en tafelen. En dat zal nooit veranderen.”