Home Business Ondernemen 'Reis mee naar duurzaam ondernemen'

Nathalie Bekx

‘Reis mee naar duurzaam ondernemen’

De onderneming van de toekomst is per definitie duurzaam, anders blijft ze niet bestaan. Duurzaamheid is niet langer een keuze, maar een noodzaak om te overleven in deze snel veranderende wereld. Meer nog: het gaat om ondernemen met respect voor de leefbaarheid van mens en planeet.

Dat is alvast de mening van ruim twee op drie Belgische bedrijven, volgens de resultaten van de CSR Monitor 2018, een onderzoek van Trendhuis naar de stand van zaken van maatschappelijk verantwoord ondernemen in België. Bedrijven geloven in duurzaam ondernemen omdat het medewerkers motiveert, talent aantrekt, klanten overtuigt en kosten bespaart. Ze zien CSR (corporate social responsability, red.) als een noodzaak om te overleven in deze sterk veranderende wereld. CSR is zelfs het businessmodel voor de toekomst.

Secundaire argumenten

Logisch toch? De wereld is immers een dorp geworden waar media en burgers meekijken over hun schouder en luidruchtig commentaar geven bij elke stap in hun bedrijfsvoering. Daarbij komt dat de burger hoe langer hoe meer geïnteresseerd raakt in de oorsprong van zijn aankopen, de productiemethoden, milieubelasting en de mensen die erbij betrokken zijn. Maar let wel: duurzaamheid en het goede doel zijn slechts secundaire argumenten voor de eindconsument. Keer op keer blijkt uit onderzoek van Trendhuis dat duurzame producten niet ontsnappen aan de logica van de markt. De consument wil eerst en vooral lekkere koffie en een goede prijs. Als hij daarmee kan bijdragen tot een betere wereld is dat mooi meegenomen. En niet omgekeerd.

Fokus-Ondernemen-010

CSR wordt vandaag ‘het nieuwe normaal’ of een reis waarbij duurzame bedrijven opvallen door hun heldere visie en duurzame activiteiten.

Uniek onderdeel

Nog geen tien jaar geleden, kon een bedrijf zich vrijblijvend profileren als duurzaam als er in het jaarverslag maar enkele regels stonden over een goed doel. Vandaag wil een CSR-ondernemer bijdragen aan de oplossing en het voorkomen van maatschappelijke problemen. Bijgevolg houden CSR-bedrijven rekening met de impact van hun activiteiten op mens en planeet: van inkoop, over productie en marketing, tot verkoop en recyclage. Daarom kan CSR niet langer een apart project zijn, maar is het een uniek onderdeel van de integrale visie op de kernactiviteiten van een bedrijf.

Financieel gunstig

En dat geldt niet enkel voor multinationals. Ook voor kleinere bedrijven wordt CSR een must, want steeds meer grote ondernemingen en overheden willen nog enkel zaken doen met leveranciers die duurzaam handelen. Het goede nieuws is overigens dat CSR eveneens geld kan opbrengen. Denk maar aan duurzame besparingen die mogelijk zijn op vlak van energie en grondstoffen of aan nieuwe marktkansen die gecreëerd worden door de promotie van de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties.

Kortom: CSR wordt vandaag ‘het nieuwe normaal’ of een reis waarbij duurzame bedrijven opvallen door hun heldere visie en duurzame activiteiten. Ze anticiperen uiteraard op de winstgevende opportuniteiten die zich onderweg aandienen. Maar en passant dragen ze graag bij tot een betere wereld.

MEER

‘Een duurzame toekomst voor de landbouw’

Joris RelaesHoe voeden we de wereld zonder daarbij de draagkracht van onze aarde te overschrijden en het klimaat verder op te warmen? Hoe geven we ruimte aan voedselproductie en bouwen we klimaatrobuuste landschappen, die tegelijk ook ademruimte geven aan de groeiende steden?

Groeien in opvoeden

opvoeden Het Agentschap Opgroeien wil hét verschil maken en elk gezin en iedere ouder de ruimte en de tijd om te groeien in opvoeden.

Zet de consument centraal

Test AankoopOp zaterdag eten inslaan voor de lange werkweek die volgt, dan naar een kledingzaak hossen voor een nieuwe broek voor zoonlief en nog snel dat cadeautje voor het verjaardagsfeestje van huppeldepup waar dochterlief om 14u moet geraken: het klinkt wat hectisch allemaal? Ja, dat is het ook.

Medewerkers maken (of kraken) employer branding

Het imago van je onderneming bepaalt steeds vaker het succes van een ingevulde vacature. Hr-afdelingen zien in employer branding dan ook een welgekomen reddingsboei als...

Het feelgood-gevoel werkt

Goed gevoel Dat niet iedereen het goed heeft, weten we allemaal. Bij elke gebeurtenis op deze planeet voelen we die ongelijkheid die in onze wereld heerst. Dit kan gelukkig verhelpt worden door een goed doel te steunen.

Slimmer op de werkvloer staan

OpleidingenOpleidingen en bijscholingen horen tegenwoordig net zo goed bij een job als een bedrijfswagen of evaluaties. Omdat de uitdagingen groter zijn geworden, maar ook omdat de werknemers het zélf verwachten.