Home Business Ondernemen 'Reis mee naar duurzaam ondernemen'

Nathalie Bekx

‘Reis mee naar duurzaam ondernemen’

De onderneming van de toekomst is per definitie duurzaam, anders blijft ze niet bestaan. Duurzaamheid is niet langer een keuze, maar een noodzaak om te overleven in deze snel veranderende wereld. Meer nog: het gaat om ondernemen met respect voor de leefbaarheid van mens en planeet.

Dat is alvast de mening van ruim twee op drie Belgische bedrijven, volgens de resultaten van de CSR Monitor 2018, een onderzoek van Trendhuis naar de stand van zaken van maatschappelijk verantwoord ondernemen in België. Bedrijven geloven in duurzaam ondernemen omdat het medewerkers motiveert, talent aantrekt, klanten overtuigt en kosten bespaart. Ze zien CSR (corporate social responsability, red.) als een noodzaak om te overleven in deze sterk veranderende wereld. CSR is zelfs het businessmodel voor de toekomst.

Secundaire argumenten

Logisch toch? De wereld is immers een dorp geworden waar media en burgers meekijken over hun schouder en luidruchtig commentaar geven bij elke stap in hun bedrijfsvoering. Daarbij komt dat de burger hoe langer hoe meer geïnteresseerd raakt in de oorsprong van zijn aankopen, de productiemethoden, milieubelasting en de mensen die erbij betrokken zijn. Maar let wel: duurzaamheid en het goede doel zijn slechts secundaire argumenten voor de eindconsument. Keer op keer blijkt uit onderzoek van Trendhuis dat duurzame producten niet ontsnappen aan de logica van de markt. De consument wil eerst en vooral lekkere koffie en een goede prijs. Als hij daarmee kan bijdragen tot een betere wereld is dat mooi meegenomen. En niet omgekeerd.

Fokus-Ondernemen-010

CSR wordt vandaag ‘het nieuwe normaal’ of een reis waarbij duurzame bedrijven opvallen door hun heldere visie en duurzame activiteiten.

Uniek onderdeel

Nog geen tien jaar geleden, kon een bedrijf zich vrijblijvend profileren als duurzaam als er in het jaarverslag maar enkele regels stonden over een goed doel. Vandaag wil een CSR-ondernemer bijdragen aan de oplossing en het voorkomen van maatschappelijke problemen. Bijgevolg houden CSR-bedrijven rekening met de impact van hun activiteiten op mens en planeet: van inkoop, over productie en marketing, tot verkoop en recyclage. Daarom kan CSR niet langer een apart project zijn, maar is het een uniek onderdeel van de integrale visie op de kernactiviteiten van een bedrijf.

Financieel gunstig

En dat geldt niet enkel voor multinationals. Ook voor kleinere bedrijven wordt CSR een must, want steeds meer grote ondernemingen en overheden willen nog enkel zaken doen met leveranciers die duurzaam handelen. Het goede nieuws is overigens dat CSR eveneens geld kan opbrengen. Denk maar aan duurzame besparingen die mogelijk zijn op vlak van energie en grondstoffen of aan nieuwe marktkansen die gecreëerd worden door de promotie van de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties.

Kortom: CSR wordt vandaag ‘het nieuwe normaal’ of een reis waarbij duurzame bedrijven opvallen door hun heldere visie en duurzame activiteiten. Ze anticiperen uiteraard op de winstgevende opportuniteiten die zich onderweg aandienen. Maar en passant dragen ze graag bij tot een betere wereld.

MEER

Digitale transformatie nu écht onderdeel van het bedrijfsproces

Michiel van VlimmerenDat de ontwikkelingen binnen ICT-land razendsnel gaan is inmiddels een behoorlijk open deur. Maar welke uitdagingen zijn er concreet voor bedrijven? En hoe houd je focus in de wervelstorm die de digitale transformatie met zich meebrengt? “Gebruik je bedrijfs-KPI’s als uitgangspunt, houd het beheersbaar én bouw aan een gedegen fundament.” Aan het woord is Michiel van Vlimmeren, managing director in Nederland bij Hewlett Packard Enterprise (HPE), één van de grootste Amerikaanse technologiebedrijven. 

Physical Internet als ultieme innovatiedoel

Liesbeth GeyselsDe vierde industriële revolutie is als een digitale wervelstorm en heeft ook grote gevolgen voor de logistieke sector. De supply chain van morgen is vraaggedreven, transparant en geïntegreerd. Dat vraagt om vertrouwen, samenwerking en standaardisatie.

‘Gisteren was mooi, maar ons moment is vandaag’

KOEN CRUCKE & Jan GHEYSENSEen halve eeuw zijn Koen Crucke en zijn levensgezel Jan Gheysens dit jaar bij elkaar. Wij vinden dat misschien bijzonder, zijzelf zeker niet. Verjaardagen zijn vakjes in de kalender. Die kruist het tweetal nog even terloops af als toen ze elkaar leerden kennen.

Kindvriendelijk en ecologisch gaan hand in hand

Kindvriendelijke TuinDoor de lange droogte in juni en juli verplaatste de woonkamer zich wekenlang naar de tuin. Ons rest dan ook de vraag of we vanaf september makkelijk de omgekeerde beweging zullen kunnen maken? Terug van buiten naar binnen… Of kunnen we onze zomer toch verlengen en langer van onze tuin genieten? Meer uit je tuin halen, hoe doe je dat? 

Budgetvriendelijk renoveren in de zorg

SOBOVeel geld voor renovatiewerken hebben zorgorganisaties doorgaans niet. Op de kleintjes letten is dus de opdracht. Dat kan bijvoorbeeld door onderhoudsklussen aan een maatwerkbedrijf uit te besteden. Paintfactory en sociaal economie-bedrijf SOBO tonen hoe het werkt.

Gemakkelijker? Ja, maar de moderne wagen is nog niet...

Nieuwe technologieParkeerassistentie, adaptieve cruise control en zelfs rijbaanassistentie zijn functies waar we inmiddels aan gewend zijn in onze nieuwe auto’s en die de veiligheid in het verkeer ten goede zouden moeten komen. Maar er zit nog meer nieuwe technologie aan te komen, met de volledig zelfrijdende wagen als orgelpunt. Welke impact heeft dat op de leasesector?