Home Business Ondernemen 'Reis mee naar duurzaam ondernemen'

Nathalie Bekx

‘Reis mee naar duurzaam ondernemen’

De onderneming van de toekomst is per definitie duurzaam, anders blijft ze niet bestaan. Duurzaamheid is niet langer een keuze, maar een noodzaak om te overleven in deze snel veranderende wereld. Meer nog: het gaat om ondernemen met respect voor de leefbaarheid van mens en planeet.

Dat is alvast de mening van ruim twee op drie Belgische bedrijven, volgens de resultaten van de CSR Monitor 2018, een onderzoek van Trendhuis naar de stand van zaken van maatschappelijk verantwoord ondernemen in België. Bedrijven geloven in duurzaam ondernemen omdat het medewerkers motiveert, talent aantrekt, klanten overtuigt en kosten bespaart. Ze zien CSR (corporate social responsability, red.) als een noodzaak om te overleven in deze sterk veranderende wereld. CSR is zelfs het businessmodel voor de toekomst.

Secundaire argumenten

Logisch toch? De wereld is immers een dorp geworden waar media en burgers meekijken over hun schouder en luidruchtig commentaar geven bij elke stap in hun bedrijfsvoering. Daarbij komt dat de burger hoe langer hoe meer geïnteresseerd raakt in de oorsprong van zijn aankopen, de productiemethoden, milieubelasting en de mensen die erbij betrokken zijn. Maar let wel: duurzaamheid en het goede doel zijn slechts secundaire argumenten voor de eindconsument. Keer op keer blijkt uit onderzoek van Trendhuis dat duurzame producten niet ontsnappen aan de logica van de markt. De consument wil eerst en vooral lekkere koffie en een goede prijs. Als hij daarmee kan bijdragen tot een betere wereld is dat mooi meegenomen. En niet omgekeerd.

Fokus-Ondernemen-010

CSR wordt vandaag ‘het nieuwe normaal’ of een reis waarbij duurzame bedrijven opvallen door hun heldere visie en duurzame activiteiten.

Uniek onderdeel

Nog geen tien jaar geleden, kon een bedrijf zich vrijblijvend profileren als duurzaam als er in het jaarverslag maar enkele regels stonden over een goed doel. Vandaag wil een CSR-ondernemer bijdragen aan de oplossing en het voorkomen van maatschappelijke problemen. Bijgevolg houden CSR-bedrijven rekening met de impact van hun activiteiten op mens en planeet: van inkoop, over productie en marketing, tot verkoop en recyclage. Daarom kan CSR niet langer een apart project zijn, maar is het een uniek onderdeel van de integrale visie op de kernactiviteiten van een bedrijf.

Financieel gunstig

En dat geldt niet enkel voor multinationals. Ook voor kleinere bedrijven wordt CSR een must, want steeds meer grote ondernemingen en overheden willen nog enkel zaken doen met leveranciers die duurzaam handelen. Het goede nieuws is overigens dat CSR eveneens geld kan opbrengen. Denk maar aan duurzame besparingen die mogelijk zijn op vlak van energie en grondstoffen of aan nieuwe marktkansen die gecreëerd worden door de promotie van de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties.

Kortom: CSR wordt vandaag ‘het nieuwe normaal’ of een reis waarbij duurzame bedrijven opvallen door hun heldere visie en duurzame activiteiten. Ze anticiperen uiteraard op de winstgevende opportuniteiten die zich onderweg aandienen. Maar en passant dragen ze graag bij tot een betere wereld.

MEER

Attitude verbouwen voor een moderne stad

Leo Van BroeckVlaams bouwmeester Leo Van Broeck had het over het versterken van de stads- en dorpskernen en over hoe woningen in verkavelingen gemakkelijk een tienvoud aan oppervlakte innemen in vergelijking met een gemiddelde stadwoning. Een bezorgde Vlaming reageerde hierop dat we toch niet allemaal in appartementen kunnen gaan wonen, men heeft graag wat groen en een tuintje rondom hun (t)huis.Voor ons kwam het een beetje als een donderslag bij heldere hemel, maar het bevestigt het gevoel waar we al even mee zitten.. .De Vlaming moet dringend zijn attitude (ver)bouwen.

S-peil: beter beginnen bij de bron dan overbodige aanpassingen...

energiezuinig bouwenWe moeten efficiënter, duurzamer en energiezuiniger bouwen. Vanaf 2021 moeten alle nieuwbouwwoningen bijna-energieneutraal (BEN) zijn. Goede isolatie speelt een cruciale rol in het realiseren van een (bijna) energieneutrale woning.

‘Een droom van een stad’

Nic BalthazarEen stad is als een huis. Met hoe meer je erin woont, hoe properder je het moet zien te houden. Nu al leeft meer dan de helft van de wereldbevolking in steden, en tegen 2050 zou dat bijna drie vierde zijn. Het lijkt duidelijk dat we de boel dan maar beter tijdig op orde krijgen.

De auto denkt met u mee

TechnologieModerne auto’s hebben tegenwoordig veel weg van gemotoriseerde computers. Ook op het vlak van comfort- en veiligheidsvoorzieningen draait het nu helemaal om automatische rijsystemen, radarinstallaties en sensoren. Tony Verhelle, hoofdredacteur van De Autogids, lijst de strafste nieuwigheden op.

Creëer een duurzaam bedrijf zoals Brabantia

Duurzaam bedrijfBedrijven hebben het milieu en duurzaamheid steeds hoger op de agenda staan. En dat moet ook, willen we onze planeet leefbaar houden voor ons en de volgende generaties. Maar een duurzaam bedrijf creëren, hoe doe je dat?

Het abc van goede wachtwoorden

Online VeiligheidHet is krakkemikkig gesteld met de cyberhygiëne van de Belg, zo blijkt uit een nieuw onderzoek van de AXA Partners. Zeker wat het gebruik van wachtwoorden betreft, is er nog heel veel werk aan de winkel.