Home Technologie IT Een toppositie in de zoekresultaten

Gregory Liénard

Een toppositie in de zoekresultaten

Een goede SEO-aanpak verloopt in twee stappen. Allereerst zorg je voor relevante content, om vervolgens deze content via externe steun een hogere waardering te geven. Dat zegt Gregory Liénard van @iPower. Hij geeft tips over hoe je met jouw webshop voor een bepaald keyword of een bepaalde zoekopdracht een toppositie in de zoekresultaten kunt bereiken, helemaal bovenaan in Google.

Belangrijke keywords voor je webshop De eerste stap is het bepalen van goede, relevante keywords voor de webshop, zegt Gregory. “Hoeveel mensen typen het ‘keyword’ in Google in? Het heeft geen zin om een keyword te nemen dat niemand gebruikt bij zoekopdrachten. Aan de andere kant heeft het ook weinig zin om te algemene keywords te gebruiken.” Een voorbeeld: “Als je een bloemenwinkel hebt in Gent heeft het geen zin om met ‘bloemen’ bovenaan te staan. De kans is klein dat iemand die, ergens in België, op ‘bloemen’ zoekt zich ook nog eens in de buurt bevindt om daadwerkelijk klant te worden. Vaak is het interessanter om een plaatsnaam mee te nemen in het keyword, in dit geval ‘bloemen Gent’. Net zoals het vaak interessanter is om zoekwoorden met een koopintentie te gebruiken, zoals ‘crosstrainer kopen’. Hierop wordt minder gezocht dan op ‘crosstrainer’ alleen, maar de kans dat die bezoekers mogelijke klanten worden is veel groter.”

Zoekmachineoptimalisatie Als de belangrijke keywords eenmaal bepaald zijn, moet er voor ieder keyword een geoptimaliseerde pagina geschreven worden. “Google bepaalt de ranking van een website voor een keyword aan de hand van twee belangrijke elementen: inhoud en waarde van de website,” weet Gregory. “De inhoud is het belangrijkste: als het keyword niet eens in de pagina voorkomt, dan zal die webpagina ook nooit een goede ranking krijgen voor dat keyword. Om zo’n geoptimaliseerde pagina te schrijven, kan je gebruikmaken van analyseprogramma’s. Wij gebruiken bijvoorbeeld het zelfontwikkelde SEO Page Optimizer – één gratis analyse per dag –, dat bepaalt hoeveel keer het keyword moet voorkomen in de verschillende onderdelen van de pagina, welke gerelateerde woorden gebruikt kunnen worden en hoeveel keer ze in de pagina moeten voorkomen. Aan de hand hiervan kunnen we een pagina schrijven die aan de normen van Google voldoet.”

Google bepaalt de ranking van een website voor een keyword aan de hand van twee belangrijke elementen: inhoud en waarde van de website Gregory Liénard

 

Conversie Die pagina moet niet alleen geoptimaliseerd worden voor Google, zegt Gregory. “Wanneer deze pagina een toppositie haalt, komen er ook bezoekers op terecht. Die moeten zoveel mogelijk geleid worden naar het doel van de webshop: zoveel mogelijk bezoekers converteren naar klanten. Dat kan zijn door iets aan te kopen op de webshop, maar ook door een offerte aan te vragen, contact op te nemen, zich in te schrijven voor de nieuwsbrief… Zet de belangrijkste informatie bovenaan, zodat menselijke bezoekers die zeker meekrijgen, ook al nemen ze niet de hele pagina door. Vergeet in geen geval om krachtige calls-to-action te gebruiken om mensen aan te sporen net dat te doen wat je wilt dat ze doen.”

Concurrenten inhalen door externe ondersteuning Als de inhoud van de website conform de normen van Google is voor dat bepaalde keyword, dan kijkt Google vervolgens naar de waarde van deze website. Die wordt bepaald door links naar jouw website op andere, liefst door Google hooggewaardeerde, gerelateerde websites. Elke link geeft een waarde door aan jouw website. Hoe hoger de website gewaardeerd wordt, hoe hoger de waarde die doorgegeven wordt.” 

Je concurrenten bijbenen is één ding. Je concurrenten inhalen, en kwalitatieve leads én klanten binnenkrijgen, dát moet het uiteindelijke doel zijn van je online inspanningen

 Wij gebruiken Keyboost om een website een serieuze duw in de rug te geven, meent Gregory. “De inspanning van Keyboost – die je gratis kan uitproberen – komt erop neer dat we afwisselende contentlinks op geselecteerde, gerelateerde en door Google hooggewaardeerde websites zetten. Dit heeft tot gevolg dat de waarde van jouw website stijgt in de ogen van Google. Je website wordt hoger gewaardeerd dan die van je concurrenten en je krijgt een betere positie voor je keyword. Want je concurrenten bijbenen is één ding. Je concurrenten inhalen, en kwalitatieve leads én klanten binnenkrijgen, dát moet het uiteindelijke doel zijn van je online inspanningen.”

 


Meer over…

@iPower werd in 2000 opgericht als allround internetservicebedrijf. Het doel: bedrijven meer omzet laten genereren via het internet. Tegenwoordig ligt de nadruk op zoekmachineoptimalisatie, via SEO Page Optimizer en Keyboost, 2 diensten om hoger te scoren in Google, gratis uit te testen. Hiermee is het bedrijf nu actief in België, Nederland, Frankrijk en de UK.


 

MEER

Technologische trends op je boodschappenlijstje

Technologie Van social selling, over augmented reality, tot voice shopping: de innovaties in de e-commerce loodsen ons het commerciële tijdperk 3.0 in, waarin gemak, snelheid en service centraal staan. Online én offline.

Ready, set, stress? Niet met deze tips!

Gaat Kerstmis bij jou standaard gepaard met kerststress door de zoektocht naar de juiste outfit, het kiezen van originele cadeaus en de decoratie voor een gezellig en stijlvol interieur? Je bent zeker niet de enige. Deze tips stomen je helemaal klaar voor een najaar zonder stress.

Meer dan een verpakking

innovatieve verpakkingen Een product in een standaard verpakking die helemaal niets aan de verbeelding overlaat? Liever niet, toch? Deze zes innovatieve verpakkingen verleggen liever wat grenzen en maken de wereld niet enkel een tikkeltje mooier, maar ook veel leuker.   

Tjorven Denorme: “We moeten weg van één persoon die...

Hack Belgium In dialoog gaan en elkaar dingen aanleren is de toekomst, daar is Tjorven Denorme van overtuigd. Als CEO van Hack Belgium organiseert hij de grootste hackaton van België.

Een land van spijs en drank

Culinaire wereldFancy bars, hippe cocktails en multiculturele foodtrucks. De culinaire wereld is in verandering. De Belg staat open voor die vernieuwing, maar blijft wel trouw aan zijn klassiekers. “We houden gewoon van eten, drinken en tafelen. En dat zal nooit veranderen.”

Mens en machine, een gouden team

HR Voor elke job die verloren gaat, zullen er 3,7 nieuwe in de plaats komen. Dat schrijft Agoria in haar Be The Change-rapport. Hoe bereiden organisaties zich op die toekomst voor?