Home Technologie IT Een toppositie in de zoekresultaten

Gregory Liénard

Een toppositie in de zoekresultaten

Een goede SEO-aanpak verloopt in twee stappen. Allereerst zorg je voor relevante content, om vervolgens deze content via externe steun een hogere waardering te geven. Dat zegt Gregory Liénard van @iPower. Hij geeft tips over hoe je met jouw webshop voor een bepaald keyword of een bepaalde zoekopdracht een toppositie in de zoekresultaten kunt bereiken, helemaal bovenaan in Google.

Belangrijke keywords voor je webshop De eerste stap is het bepalen van goede, relevante keywords voor de webshop, zegt Gregory. “Hoeveel mensen typen het ‘keyword’ in Google in? Het heeft geen zin om een keyword te nemen dat niemand gebruikt bij zoekopdrachten. Aan de andere kant heeft het ook weinig zin om te algemene keywords te gebruiken.” Een voorbeeld: “Als je een bloemenwinkel hebt in Gent heeft het geen zin om met ‘bloemen’ bovenaan te staan. De kans is klein dat iemand die, ergens in België, op ‘bloemen’ zoekt zich ook nog eens in de buurt bevindt om daadwerkelijk klant te worden. Vaak is het interessanter om een plaatsnaam mee te nemen in het keyword, in dit geval ‘bloemen Gent’. Net zoals het vaak interessanter is om zoekwoorden met een koopintentie te gebruiken, zoals ‘crosstrainer kopen’. Hierop wordt minder gezocht dan op ‘crosstrainer’ alleen, maar de kans dat die bezoekers mogelijke klanten worden is veel groter.”

Zoekmachineoptimalisatie Als de belangrijke keywords eenmaal bepaald zijn, moet er voor ieder keyword een geoptimaliseerde pagina geschreven worden. “Google bepaalt de ranking van een website voor een keyword aan de hand van twee belangrijke elementen: inhoud en waarde van de website,” weet Gregory. “De inhoud is het belangrijkste: als het keyword niet eens in de pagina voorkomt, dan zal die webpagina ook nooit een goede ranking krijgen voor dat keyword. Om zo’n geoptimaliseerde pagina te schrijven, kan je gebruikmaken van analyseprogramma’s. Wij gebruiken bijvoorbeeld het zelfontwikkelde SEO Page Optimizer – één gratis analyse per dag –, dat bepaalt hoeveel keer het keyword moet voorkomen in de verschillende onderdelen van de pagina, welke gerelateerde woorden gebruikt kunnen worden en hoeveel keer ze in de pagina moeten voorkomen. Aan de hand hiervan kunnen we een pagina schrijven die aan de normen van Google voldoet.”

Google bepaalt de ranking van een website voor een keyword aan de hand van twee belangrijke elementen: inhoud en waarde van de website Gregory Liénard

 

Conversie Die pagina moet niet alleen geoptimaliseerd worden voor Google, zegt Gregory. “Wanneer deze pagina een toppositie haalt, komen er ook bezoekers op terecht. Die moeten zoveel mogelijk geleid worden naar het doel van de webshop: zoveel mogelijk bezoekers converteren naar klanten. Dat kan zijn door iets aan te kopen op de webshop, maar ook door een offerte aan te vragen, contact op te nemen, zich in te schrijven voor de nieuwsbrief… Zet de belangrijkste informatie bovenaan, zodat menselijke bezoekers die zeker meekrijgen, ook al nemen ze niet de hele pagina door. Vergeet in geen geval om krachtige calls-to-action te gebruiken om mensen aan te sporen net dat te doen wat je wilt dat ze doen.”

Concurrenten inhalen door externe ondersteuning Als de inhoud van de website conform de normen van Google is voor dat bepaalde keyword, dan kijkt Google vervolgens naar de waarde van deze website. Die wordt bepaald door links naar jouw website op andere, liefst door Google hooggewaardeerde, gerelateerde websites. Elke link geeft een waarde door aan jouw website. Hoe hoger de website gewaardeerd wordt, hoe hoger de waarde die doorgegeven wordt.” 

Je concurrenten bijbenen is één ding. Je concurrenten inhalen, en kwalitatieve leads én klanten binnenkrijgen, dát moet het uiteindelijke doel zijn van je online inspanningen

 Wij gebruiken Keyboost om een website een serieuze duw in de rug te geven, meent Gregory. “De inspanning van Keyboost – die je gratis kan uitproberen – komt erop neer dat we afwisselende contentlinks op geselecteerde, gerelateerde en door Google hooggewaardeerde websites zetten. Dit heeft tot gevolg dat de waarde van jouw website stijgt in de ogen van Google. Je website wordt hoger gewaardeerd dan die van je concurrenten en je krijgt een betere positie voor je keyword. Want je concurrenten bijbenen is één ding. Je concurrenten inhalen, en kwalitatieve leads én klanten binnenkrijgen, dát moet het uiteindelijke doel zijn van je online inspanningen.”

 


Meer over…

@iPower werd in 2000 opgericht als allround internetservicebedrijf. Het doel: bedrijven meer omzet laten genereren via het internet. Tegenwoordig ligt de nadruk op zoekmachineoptimalisatie, via SEO Page Optimizer en Keyboost, 2 diensten om hoger te scoren in Google, gratis uit te testen. Hiermee is het bedrijf nu actief in België, Nederland, Frankrijk en de UK.


 

MEER

Industrial Internet of Things: basis voor de toekomst van...

Industrial Internet of ThingsDigitale revolutie heeft ook de industrie bereikt. Wat betekent Industrial Internet of Things (IIoT) voor productieomgevingen waar hoge kwaliteit, lage foutmarges en korte levertijden centraal staan? Hoe complex is het om verschillende IT-systemen op elkaar af te stemmen, cybersecurity te borgen én klantgericht te blijven?

Ondernemingen: een deel van de oplossing

Uitstoot Pieter Timmermans van het VBO pleit voor meer ondersteuning voor investeringeren naar een echt beleid inzake industrie en klimaat.

‘STEM-loopbanen moeten populairder worden’

Fons LeroyVolgens de recente studie Shaping the future of work van Agoria, waaraan ook VDAB meewerkte, heeft 28 procent van het aantal mensen dat werkzaam is in de chemie en life sciences, een IT- of STEM-profiel. Het doembeeld van een structureel tekort aan gekwalificeerde instroom aan nieuwe arbeidskrachten wordt echter steeds meer een realiteit.

De toekomst van ons zorgtraject Supergespecialiseerde behandelingen op maat

farmaInnovatie, digitalisering en biotechnologie zorgen samen met de farma-industrie voor een snel veranderend klimaat anno 2019.

De circulariteit van het chemisch gebeuren

We stoten te veel CO2 uit. Klimaatopwarming lijkt het gebruik van fossiele grondstoffen een halt toe te roepen. De grootschalige en verstrekkende transitie naar een duurzame CO2-neutrale samenleving is vandaag een belangrijke innovatiedrijver in de chemische industrie en het academisch onderzoek.

Groene vrienden onder ons dak

Urban JungleHeb je absoluut een reusachtige buitentuin nodig om van groen te genieten? Nee hoor, ook binnen in huis of op een appartement kun je perfect planten houden. Met water en meststoffen, een streepje licht en veel liefde, kom je al een heel eind.