Business

Creativiteit maakt het verschil

‘Mijn kind is erg creatief.’ We horen het zo vaak. Creativiteit wordt aangeduid en neergeschreven om een verschil te maken – binnen muziek, sport, kunst of het bedrijfsleven. Het is het toverwoord om je concurrentie te overstijgen.

Natuurlijk is creativiteit volstrekt ongrijpbaar en het schuilt in zowat iedereen. Overleven door creativiteit is niet het exclusieve domein van een kleine groep mensen. De één kan er wel wat meer mee dan de ander: iedereen kan sprinten, maar niet iedereen sprint een Olympisch record.

“De kern van creativiteit draait om de combinatie van divergent denken en convergent denken”, lezen we in een verslag van Tadek Solarz, directeur van CMG Nederland. “Divergent is het vermogen om zoveel mogelijk verschillende ideeën te bedenken – zeg maar uitzoomen op een concept – en convergent denken is zoeken naar een oplossing – inzoomen op een concept. Een combinatie van een open geest die zorgt voor het denken buiten de kaders en het kunnen denken in praktische beperkingen. Het zijn niet per definitie identieke processen in het brein. Je kunt wel creatief zijn, maar het moet ook nog iets opleveren, in iets resulteren. Als creativiteit een belangrijk component van je werk is, dan is resultaat niet onbelangrijk. Goed beschouwd is creatief zijn maar een stukje van de puzzel.”

Actuele topics die heel wat belangstelling wekken bij het grote publiek kunnen als kapstokken dienen om je campagne aan op te hangen. Dat heet mounting moments: goede momenten herkennen en ze grijpen door te reageren met de juiste content.

In marketing en marketingcommunicatie is creativiteit doorslaggevend. “Het is de enige verschilmaker op het speelveld van gelijken”, weet Solarz. “Alle auto’s brengen je van punt A naar punt B en alle merken hebben aankoopgaranties van vele jaren. Het is creativiteit die ervoor zorgt dat je je meer thuis voelt in een Peugeot dan in een Volkswagen. Je wordt van alle merken bier dronken en in een blinddoektest zijn er maar weinigen die een verschil proeven, maar toch bestel je het biertje dat jouw voorkeur heeft. Creativiteit bepaalt met welke verhoudingen de marketingsoep wordt bereid. Niet alleen hoe de soep wordt bereid, maar ook aan wie je de soep serveert. Het is een wetmatigheid zonder uitzonderingen. Ondernemerschap bestaat niet zonder creativiteit. De wereld draait op creativiteit: het vermogen om onder verschillende omstandigheden oplossingen te bedenken die nog niemand ooit bedacht heeft.”

Creativiteit vraagt ook om flexibiliteit. Actuele topics die heel wat belangstelling wekken bij het grote publiek kunnen als kapstokken dienen om je campagne aan op te hangen. Dat heet mounting moments: goede momenten herkennen, ze grijpen en dan reageren met de juiste content. We zagen het recent in advertenties van supermarktketens die hun personeel bedankten tijdens de eerste lockdown. Of Burger King die in Amerika opriep om ook te gaan eten bij McDonalds. Of enige tijd geleden al pikte Heineken in op ‘The Dress’. Zelfs het WWF kreeg inspiratie door het succes van Pokémon Go en beeldde bedreigde diersoorten af met het Pokémon-schiet-icoontje – ‘don’t shoot them’. Het zijn telkens geslepen campagnes die aantonen dat creatieve geesten het verschil maken. De juiste campagne, op het juiste moment, met de juiste content.

Creëer ‘in the moment content’ en hang hier een pakkende hashtag aan die eenvoudig opgepikt kan worden. Zo maak je van een druppel een waterval aan user generated content.

Maar hoe speel je zo eenvoudig mogelijk in op actuele trends? Social media vormen daarbij een handige tool als aanvulling op je creatieve en minutieus geplande content. Door actief te investeren in socials kun je jouw pool aan (micro)influencers vergroten, en dat hoeft niet eens altijd iets te kosten. Bedenk bijvoorbeeld een creatieve campagne en hang hier een pakkende hashtag aan die eenvoudig opgepikt kan worden. Verspreid dit consistent door zowel organisch als betaald overal zichtbaar te zijn. Zo maak je van een druppel een waterval aan user generated content.

Creativiteit 'In the moment'

Creativiteit vraagt om herkenbaarheid, continuïteit en discipline.

Creativiteit vraagt om herkenbaarheid, continuïteit en discipline. Content marketing is misschien wel de sleutel die al deze deuren opent. Het publiek wil creatieve teksten lezen waarin ze geïnteresseerd zijn, die oplossingen bieden en een level van engagement inhouden… op het juiste moment. En met ‘nu’ zit je in feite altijd juist.

 

Meer op toshow.be

01.02.2021
door Fokus Online

Ontdek meer

Vorig artikel
Volgend artikel