Home Opinie Je stempel drukken op de toekomst

Je stempel drukken op de toekomst

De verpakkingsmarkt was, is en blijft ook in de toekomst ongetwijfeld een ontzettend competitieve markt. Klanten verwachten dat hun leveranciers hen voldoende ondersteunen, informeren en daarbovenop regelmatig verrassen in hun zoektocht naar een nog betere visibiliteit en functionaliteit van hun producten.

Voeg daarbij de uiteenlopende regel- en wetgevingen, evenals hoge verwachtingen rond logistiek en levering (OTIF – On Time In Full), nieuwe en striktere kwaliteitseisen (bijvoorbeeld BRC – British Retail Consortium/IFS – International Food Services), de voortdurende prijsdruk, de roep om minder kunststof in te zetten, vaak in combinatie met de vraag naar ‘duurzaamheid’ en ‘recycleerbaarheid’…  Het is daarbij overduidelijk dat innoveren en gewoonweg inventief zijn behoren tot de basisvereisten van de verpakkings- c.q. labelindustrie.

Knappe dingen drukken

In de praktijk heeft dat zich in de voorbije jaren – en dan vrij specifiek in onze niche – gemanifesteerd als een goed merkbare verschuiving van ‘dingen knap kunnen drukken’ naar ‘knappe dingen kunnen drukken’. Sinds iedereen in de jaren 90 van vorige eeuw zijn ISO 9001-certificaat behaalde, is de drukkwaliteit niet langer hét doorslaggevende argument waarmee er nieuwe klanten aangeworven zullen worden.

Digitaal drukken heeft drukkers aangezet om te denken over de toekomst.

Een alertheid voor nieuwe trends, oog voor veranderende noden, zowel die van de producent als van zijn consument, én een gepaste reflex om daar zo vlot mogelijk op in te spelen; dat zijn de elementen die vandaag van een veel groter belang zijn dan pakweg een decennium geleden.

Korte time-to-market

Zowel kortere communicatielijnen, een regelmatig en intensief contact tussen de drukker, zijn klant en zijn leverancier, én een onvoorwaardelijke ‘open minded’-ingesteldheid van alle betrokken partijen zijn primordiaal voor een continue en correcte doorstroming van relevante informatie. En laat het duidelijk zijn dat het precies dat proces is dat ons in staat stelt om de ‘time-to-market’ zo kort mogelijk te houden.

Toekomstbeeld

Die volatiliteit in de markt maakt het soms ook moeilijk om te voorspellen wat de beste investeringen zullen zijn. Digitaal drukken heeft zonder twijfel al heel wat drukkers aangezet om na te denken over de toekomst van hun traditionele drukpersen. Maar laat ons ten slotte duidelijk stellen dat, volgens ons, de etikettendrukker van de toekomst – en dan bij uitbreiding ook de verpakkingsdrukker – zijn heil voornamelijk zal vinden in een weldoordacht gebruik van alle beschikbare technieken.

MEER

‘En plots is er nog maar één maatstaf: je...

De sterren stonden helder voor Pieter-Jan Vandendriessche toen hij aan zijn ondernemerschap begon. Met de bouw van 3D-printers had hij een gat getroffen in...

‘Mentaal was ‘Op De Man Af’ nog zwaarder dan...

Saartje VandendriesscheActrice, presentatrice, omroepster en nu ook ontwerpster van sportkleding (Saracino)… Saartje Vandendriessche was en is het allemaal. De verbindende factor in al die activiteiten? Er keihard voor gaan en alles geven. “Ik ben altijd vrij gedisciplineerd geweest.”

Gezondheidszorg: het kan altijd (nog) beter

ZorgverleningIn 2017 stond België op de 11de plaats in de wereldranking wat kwaliteit van de zorgverlening betreft. Daarmee moesten we landen als Luxemburg (1), Singapore (2), en Zwitserland (3) laten voorgaan. Wat moet België ondernemen om een nog betere positie te bemachtigen?  

‘Berusting of samenwerking?’

Hans MaertensOp het eerste zicht lijkt 2019 vooral instabiliteit en onzekerheid te brengen. Die uitdagingen bieden echter ook kansen om onze samenleving naar een hoger niveau te tillen. Maar dan moeten we allen samenwerken om over de hogere lat te geraken.

De leukste versie van jezelf

ZelfbeeldFlo Windey, instagramhoeroe, vertelt hoe je als jezelf de leukste versie van jezelf kunt zijn. De enige versie die ertoe doet.

3 vragen aan: Thomas Vanderlinden

Thomas VanderlindenDe verkoop van een familiaal bedrijf is heel vaak de belangrijkste trigger om naar een vermogensbeheerder te stappen. Soms gaat het ook om topmensen die bij een multinational carrière hebben gemaakt en een mooi bedrag uitgekeerd hebben gekregen bij hun pensionering. En soms komen er ook gewoon cliënten die niet tevreden waren over hun bestaande vermogensbeheerder. Zo simpel kan het soms zijn.