Home Opinie Je stempel drukken op de toekomst

Je stempel drukken op de toekomst

De verpakkingsmarkt was, is en blijft ook in de toekomst ongetwijfeld een ontzettend competitieve markt. Klanten verwachten dat hun leveranciers hen voldoende ondersteunen, informeren en daarbovenop regelmatig verrassen in hun zoektocht naar een nog betere visibiliteit en functionaliteit van hun producten.

Voeg daarbij de uiteenlopende regel- en wetgevingen, evenals hoge verwachtingen rond logistiek en levering (OTIF – On Time In Full), nieuwe en striktere kwaliteitseisen (bijvoorbeeld BRC – British Retail Consortium/IFS – International Food Services), de voortdurende prijsdruk, de roep om minder kunststof in te zetten, vaak in combinatie met de vraag naar ‘duurzaamheid’ en ‘recycleerbaarheid’…  Het is daarbij overduidelijk dat innoveren en gewoonweg inventief zijn behoren tot de basisvereisten van de verpakkings- c.q. labelindustrie.

Knappe dingen drukken

In de praktijk heeft dat zich in de voorbije jaren – en dan vrij specifiek in onze niche – gemanifesteerd als een goed merkbare verschuiving van ‘dingen knap kunnen drukken’ naar ‘knappe dingen kunnen drukken’. Sinds iedereen in de jaren 90 van vorige eeuw zijn ISO 9001-certificaat behaalde, is de drukkwaliteit niet langer hét doorslaggevende argument waarmee er nieuwe klanten aangeworven zullen worden.

Digitaal drukken heeft drukkers aangezet om te denken over de toekomst.

Een alertheid voor nieuwe trends, oog voor veranderende noden, zowel die van de producent als van zijn consument, én een gepaste reflex om daar zo vlot mogelijk op in te spelen; dat zijn de elementen die vandaag van een veel groter belang zijn dan pakweg een decennium geleden.

Korte time-to-market

Zowel kortere communicatielijnen, een regelmatig en intensief contact tussen de drukker, zijn klant en zijn leverancier, én een onvoorwaardelijke ‘open minded’-ingesteldheid van alle betrokken partijen zijn primordiaal voor een continue en correcte doorstroming van relevante informatie. En laat het duidelijk zijn dat het precies dat proces is dat ons in staat stelt om de ‘time-to-market’ zo kort mogelijk te houden.

Toekomstbeeld

Die volatiliteit in de markt maakt het soms ook moeilijk om te voorspellen wat de beste investeringen zullen zijn. Digitaal drukken heeft zonder twijfel al heel wat drukkers aangezet om na te denken over de toekomst van hun traditionele drukpersen. Maar laat ons ten slotte duidelijk stellen dat, volgens ons, de etikettendrukker van de toekomst – en dan bij uitbreiding ook de verpakkingsdrukker – zijn heil voornamelijk zal vinden in een weldoordacht gebruik van alle beschikbare technieken.

MEER

Medewerkers maken (of kraken) employer branding

Het imago van je onderneming bepaalt steeds vaker het succes van een ingevulde vacature. Hr-afdelingen zien in employer branding dan ook een welgekomen reddingsboei als...

Mijn stad, schone stad

Belgische stedenHet hoeft niet altijd Milaan, Parijs of New York te zijn. België heeft tal van mooie steden waar heel wat te beleven valt. Drie locals verklappen een geheim plekje dat het bezoeken waard is en vertellen waarom zij fier zijn op hun stad.

Data kopen en data krijgen

Big DataWe staan aan de vooravond van de vierde industriële revolutie en die heeft ingrijpende gevolgen, voor het bedrijfsleven maar ook voor mens en maatschappij. “Al die connectiviteit is mooi, maar van wie zijn al die data en wie kan en mag ze gebruiken?”

Op zoek naar een lucratieve investering?

ExpertpanelEen spaarrekening verhoogt je kapitaal niet. Investeringen in bouw- en hotelprojecten? Aandelen op de beurs ? Een investering mag ook een beetje leuk zijn en aansluiten bij je interesse. We vroegen aan drie experts of investeren in oldtimers, kunst of design zinvol is.

‘Het imago van IT’ers is nog zwaar voor verbetering...

Danielle JacobsAl meer dan twee decennia is Danielle Jacobs een vaste waarde in de Belgische ICT. Als directeur van Beltug (de Belgische vereniging van ICT-beslissers) kent ze het wereldje door en door en weet ze waar ICT-managers én –gebruikers van wakker liggen. Hoog tijd dus voor een babbel met de dame die dit jaar door het vakblad Computable tot IT Person of the Year werd verkozen.

‘Waanzonnige’ woonst

Ozanne MertensKijk ze shinen: niet enkel de zon, maar ook je interieur kan schitteren deze zomer. Gedaan met al het grauwe van de winter. Je hele leefruimte, van living tot tuin, is klaar voor een summer make-over. “En dat hoeft heus niet duur of complex te zijn.”