Home Opinie Je stempel drukken op de toekomst

Je stempel drukken op de toekomst

De verpakkingsmarkt was, is en blijft ook in de toekomst ongetwijfeld een ontzettend competitieve markt. Klanten verwachten dat hun leveranciers hen voldoende ondersteunen, informeren en daarbovenop regelmatig verrassen in hun zoektocht naar een nog betere visibiliteit en functionaliteit van hun producten.

Voeg daarbij de uiteenlopende regel- en wetgevingen, evenals hoge verwachtingen rond logistiek en levering (OTIF – On Time In Full), nieuwe en striktere kwaliteitseisen (bijvoorbeeld BRC – British Retail Consortium/IFS – International Food Services), de voortdurende prijsdruk, de roep om minder kunststof in te zetten, vaak in combinatie met de vraag naar ‘duurzaamheid’ en ‘recycleerbaarheid’…  Het is daarbij overduidelijk dat innoveren en gewoonweg inventief zijn behoren tot de basisvereisten van de verpakkings- c.q. labelindustrie.

Knappe dingen drukken

In de praktijk heeft dat zich in de voorbije jaren – en dan vrij specifiek in onze niche – gemanifesteerd als een goed merkbare verschuiving van ‘dingen knap kunnen drukken’ naar ‘knappe dingen kunnen drukken’. Sinds iedereen in de jaren 90 van vorige eeuw zijn ISO 9001-certificaat behaalde, is de drukkwaliteit niet langer hét doorslaggevende argument waarmee er nieuwe klanten aangeworven zullen worden.

Digitaal drukken heeft drukkers aangezet om te denken over de toekomst.

Een alertheid voor nieuwe trends, oog voor veranderende noden, zowel die van de producent als van zijn consument, én een gepaste reflex om daar zo vlot mogelijk op in te spelen; dat zijn de elementen die vandaag van een veel groter belang zijn dan pakweg een decennium geleden.

Korte time-to-market

Zowel kortere communicatielijnen, een regelmatig en intensief contact tussen de drukker, zijn klant en zijn leverancier, én een onvoorwaardelijke ‘open minded’-ingesteldheid van alle betrokken partijen zijn primordiaal voor een continue en correcte doorstroming van relevante informatie. En laat het duidelijk zijn dat het precies dat proces is dat ons in staat stelt om de ‘time-to-market’ zo kort mogelijk te houden.

Toekomstbeeld

Die volatiliteit in de markt maakt het soms ook moeilijk om te voorspellen wat de beste investeringen zullen zijn. Digitaal drukken heeft zonder twijfel al heel wat drukkers aangezet om na te denken over de toekomst van hun traditionele drukpersen. Maar laat ons ten slotte duidelijk stellen dat, volgens ons, de etikettendrukker van de toekomst – en dan bij uitbreiding ook de verpakkingsdrukker – zijn heil voornamelijk zal vinden in een weldoordacht gebruik van alle beschikbare technieken.

MEER

De buik vol van bakstenen

Woning kopenHet verwerven van een eigen woning is al drie, vier generaties lang een vanzelfsprekendheid in België. Voor huidige twintigers en dertigers is dat echter niet meer zo. Door de gestegen prijzen van grond en materialen en het plaatsgebrek wordt het voor hen steeds moeilijker om zich ‘huiseigenaar’ te noemen. Wat betekent een ‘thuis’ nog voor hen?

3 manieren om Picardisch Wallonië deze zomer te ontdekken

Séverine StiévenarWeet je niet wat te doen deze zomer? Trek eropuit in Picardisch Wallonië. Deze regio heeft heel wat te bieden voor de hele familie en doet je even wegdromen in eigen land.

Groene revolutie

Groene revolutie Groene energie en energie-efficiënt werken is voor iedereen een prioriteit. Dit tonen het Vlaams klimaat-en energiepact, burgerpanels, universitaire testprojecten en plannen binnen bedrijven goed aan. Enkele bedrijven spelen alvast een voortrekkersrol.

Muziek voor goed doel én goed gevoel

Siska SchoetersMusic for life leerde Siska Schoeters dat Kerstmis écht de warmste periode van het jaar is. Dat we in een samenleving leven die wél goed kan zijn voor een ander. “Als je er ‘gewoon’ een plaat voor in ruil krijgt, kan er hemel en aarde worden verzet.”

Eerste hulp bij eerste aanwerving

Aanwerving Werknemers aanwerven is een spannende aangelegenheid, zeker wanneer je dat voor de eerste keer doet. Hoe weet je welk vlees je in de kuip hebt? Welke vragen stel je tijdens een selectiegesprek? En geef je je nieuwe medewerker meteen een vast contract? Drie ervaren ondernemers vertellen.

Gezondheidstips: Eet jezelf gelukkig

Gezonde voedingAls het leven een voetbalwedstrijd zou zijn, is de periode na je vijftigste dan blessuretijd? Helemaal niet! Op tijd aandacht besteden aan je gezondheid maakt dat je wellicht nog een mooie tweede helft van het leven kunt spelen, die misschien nog wel spannender wordt dan de eerste.