drukken
Business

Je stempel drukken op de toekomst

14.10.2019
door Fokus Online

De verpakkingsmarkt was, is en blijft ook in de toekomst ongetwijfeld een ontzettend competitieve markt. Klanten verwachten dat hun leveranciers hen voldoende ondersteunen en informeren. En daarbovenop regelmatig verrassen in hun zoektocht naar een nog betere visibiliteit en functionaliteit van hun producten.

Voeg daarbij de uiteenlopende regel- en wetgevingen. Evenals hoge verwachtingen rond logistiek en levering (OTIF – On Time In Full), nieuwe en striktere kwaliteitseisen (bijvoorbeeld BRC – British Retail Consortium/IFS – International Food Services). De voortdurende prijsdruk, de roep om minder kunststof in te zetten, vaak in combinatie met de vraag naar ‘duurzaamheid’ en ‘recycleerbaarheid’…  Het is daarbij overduidelijk dat innoveren en gewoonweg inventief zijn behoren tot de basisvereisten van de verpakkings- c.q. labelindustrie.

Knappe dingen drukken

In de praktijk heeft dat zich in de voorbije jaren – en dan vrij specifiek in onze niche – gemanifesteerd als een goed merkbare verschuiving van ‘dingen knap kunnen drukken’ naar ‘knappe dingen kunnen drukken’. Sinds iedereen in de jaren 90 van vorige eeuw zijn ISO 9001-certificaat behaalde, is de drukkwaliteit niet langer hét doorslaggevende argument waarmee er nieuwe klanten aangeworven zullen worden.

Digitaal drukken heeft drukkers aangezet om te denken over de toekomst.

Een alertheid voor nieuwe trends, oog voor veranderende noden. Zowel die van de producent als van zijn consument. En een gepaste reflex om daar zo vlot mogelijk op in te spelen. Dat zijn de elementen die vandaag van een veel groter belang zijn dan pakweg een decennium geleden.

Korte time-to-market

Zowel kortere communicatielijnen, een regelmatig en intensief contact tussen de drukker, zijn klant en zijn leverancier. En een onvoorwaardelijke ‘open minded’-ingesteldheid van alle betrokken partijen zijn primordiaal voor een continue en correcte doorstroming van relevante informatie. En laat het duidelijk zijn dat het precies dat proces is dat ons in staat stelt om de ‘time-to-market’ zo kort mogelijk te houden.

Toekomstbeeld

Die volatiliteit in de markt maakt het soms ook moeilijk om te voorspellen wat de beste investeringen zullen zijn. Digitaal drukken heeft zonder twijfel al heel wat drukkers aangezet om na te denken over de toekomst van hun traditionele drukpersen. Maar laat ons ten slotte duidelijk stellen dat, volgens ons, de etikettendrukker van de toekomst zijn heil voornamelijk zal vinden in een weldoordacht gebruik van alle beschikbare technieken.

Vorig artikel
Volgend artikel