Franchisenemer
Business

Franchisenemer? Ondernemer!

18.09.2018
door Fokus Online

De nieuwe generatie bruist van de ondernemerszin. Maar de generatie met reeds een mooie professionele carrière achter de rug, ervaart evengoed de drang om een eigen zaak uit te bouwen. Franchising kan het voor de ondernemer eenvoudiger maken, maar daarom niet minder impactvol. Franchising bij McDonald’s houdt dan ook een degelijk en langdurig partnerschap in, en vooral franchisenemers die er 200% voor gaan. 

Zelfstandig ondernemer

De 82 Belgische McDonald’s restaurants staan onder leiding van 24 franchisenemers. Terwijl de klant vertrouwd is met onze formule, is en blijft de franchisenemer een zelfstandig ondernemer. Hij kan de expertise en de kracht van het merk ten volle benutten bij het uitbouwen van zijn zaak.

McDonald’s gaat hiervoor steeds op zoek naar mensen met een sterke ondernemerszin én ervaring in een leidinggevende rol. Een franchisenemer moet in staat zijn om het groter geheel te zien. Zijn zaken dragen namelijk bij aan het algemeen belang, niet enkel aan het persoonlijke belang. In mijn ogen moet de franchisenemer het merk niet voor 100%, maar voor de volle 200% mee willen uitbouwen in ons land. De motivatie om 48 miljoen klanten hun bezoek bij McDonald’s met een glimlach te laten doorbrengen, is noodzakelijk.

Wij zorgen er als bedrijf ook voor dat ons zorgvuldig opgebouwd imago, beschermd blijft.

Opleiding van A tot Z

Alvorens wij franchise geven, wordt elke kandidaat franchisenemer opgeleid. Gedurende 9 à 12 maanden leert hij alles van A tot Z op het terrein. Daarbij wordt er een sterke focus gelegd op de waarden en normen binnen McDonald’s. Dit zullen zij namelijk overdragen op een gemotiveerd en ondernemend team dat die waarden moet uitdragen. Naast motivatie en opleiding is lokale verankering iets dat we nooit uit het oog mogen verliezen. Als hoofdkantoor bepalen wij de missie, visie en strategieën. Onze partners zorgen er dan voor dat deze worden omgezet in de realiteit. Het commerciële netwerk van de franchisenemer is minder belangrijk. Wij werken liever samen met lokaal geïntegreerde ondernemers die de gewoontes en cultuur goed kennen. De franchisenemer moet de capaciteit hebben om een lokaal netwerk uit te bouwen met economische, en sociale stakeholders. Zo zorgen ze bijvoorbeeld voor zoveel mogelijk lokale jobs, sponsoren onze franchisenemers voetbalploegen…

Bescherming van imago

Wij zorgen er als bedrijf ook voor dat ons zorgvuldig opgebouwd imago beschermd blijft. Dit is in ieders belang. Dat doen we door onze vertrouwensrelatie met de franchisenemers persoonlijk op te bouwen. Onze jarenlange expertise stellen we ter beschikking en we ondersteunen hen op elk vlak.

Voor mij is het duidelijk dat franchising werkt. Het maakt het voor velen die zin hebben om te ondernemen, eenvoudiger. En dat is wat Generatie X en Y wil. De toekomst ziet er dus rooskleurig uit wat franchising betreft.

Vorig artikel
Volgend artikel