Home Business Ondernemen Franchisenemer? Ondernemer!

Stephan De Brouwer

Franchisenemer? Ondernemer!

De nieuwe generatie bruist van de ondernemerszin. Maar de generatie met reeds een mooie professionele carrière achter de rug, ervaart evengoed de drang om een eigen zaak uit te bouwen. Franchising kan het voor de ondernemer eenvoudiger maken, maar daarom niet minder impactvol. Franchising bij McDonald’s houdt dan ook een degelijk en langdurig partnerschap in, en vooral franchisenemers die er 200% voor gaan. 

De 82 Belgische McDonald’s restaurants staan onder leiding van 24 franchisenemers. Terwijl de klant vertrouwd is met onze formule, is en blijft de franchisenemer een zelfstandig ondernemer. Hij kan de expertise en de kracht van het merk ten volle benutten bij het uitbouwen van zijn zaak.

McDonald’s gaat hiervoor steeds op zoek naar mensen met een sterke ondernemerszin én ervaring in een leidinggevende rol. Een franchisenemer moet in staat zijn om het groter geheel te zien. Zijn zaken dragen namelijk bij aan het algemeen belang, niet enkel aan het persoonlijke belang. In mijn ogen moet de franchisenemer het merk niet voor 100%, maar voor de volle 200% mee willen uitbouwen in ons land. De motivatie om 48 miljoen klanten hun bezoek bij McDonald’s met een glimlach te laten doorbrengen, is noodzakelijk.

Wij zorgen er als bedrijf ook voor dat ons zorgvuldig opgebouwd imago, beschermd blijft.

Alvorens wij franchise geven, wordt elke kandidaat franchisenemer opgeleid. Gedurende 9 à 12 maanden leert hij alles van A tot Z op het terrein. Daarbij wordt er een sterke focus gelegd op de waarden en normen binnen McDonald’s. Dit zullen zij namelijk overdragen op een gemotiveerd en ondernemend team dat die waarden moet uitdragen. Naast motivatie en opleiding is lokale verankering iets dat we nooit uit het oog mogen verliezen. Als hoofdkantoor bepalen wij de missie, visie en strategieën. Onze partners zorgen er dan voor dat deze worden omgezet in de realiteit. Het commerciële netwerk van de franchisenemer is minder belangrijk. Wij werken liever samen met lokaal geïntegreerde ondernemers die de gewoontes en cultuur goed kennen. De franchisenemer moet de capaciteit hebben om een lokaal netwerk uit te bouwen met economische, en sociale stakeholders. Zo zorgen ze bijvoorbeeld voor zoveel mogelijk lokale jobs, sponsoren onze franchisenemers voetbalploegen…

Wij zorgen er als bedrijf ook voor dat ons zorgvuldig opgebouwd imago beschermd blijft. Dit is in ieders belang. Dat doen we door onze vertrouwensrelatie met de franchisenemers persoonlijk op te bouwen. Onze jarenlange expertise stellen we ter beschikking en we ondersteunen hen op elk vlak.

Voor mij is het duidelijk dat franchising werkt. Het maakt het voor velen die zin hebben om te ondernemen, eenvoudiger. En dat is wat Generatie X en Y wil. De toekomst ziet er dus rooskleurig uit wat franchising betreft.

MEER

‘We zijn in België ontzettend muzikaal verwend’

Milo Meskens In 2017 had ik de eer om voor het eerst in mijn leven doorheen Europa te touren. Toen ik na 20 dagen terugkwam, had ik uit de hele ervaring een hoop conclusies getrokken, maar het meest opmerkelijke moet toch wel dit geweest zijn: we zijn hier in België ontzettend muzikaal verwend.

Digitale transformatie nu écht onderdeel van het bedrijfsproces

Michiel van VlimmerenDat de ontwikkelingen binnen ICT-land razendsnel gaan is inmiddels een behoorlijk open deur. Maar welke uitdagingen zijn er concreet voor bedrijven? En hoe houd je focus in de wervelstorm die de digitale transformatie met zich meebrengt? “Gebruik je bedrijfs-KPI’s als uitgangspunt, houd het beheersbaar én bouw aan een gedegen fundament.” Aan het woord is Michiel van Vlimmeren, managing director in Nederland bij Hewlett Packard Enterprise (HPE), één van de grootste Amerikaanse technologiebedrijven. 

Reizen: ‘De roadmovie komt na de studie’

feestvakantieCliché maar waar: je studententijd is inderdaad de mooiste tijd van je leven. Oké, het studeren moet je er bij nemen, maar wie het goed aanpakt, kan tussen de pintjes door zelfs nog op reis vertrekken.

Het nieuwe online jongerenprotest

ActivismeApolitiek, apathisch en ongeïnteresseerd: de labels die jongeren op zich geplakt krijgen, met oog op hun maatschappelijke betrokkenheid, zijn zelden positief. Een groeiende reeks online protesten die gestart zijn door jongeren, kleurt dat beeld echter bij. 

Universeel cultureel

cultuur Ons land zit vol creatievelingen: van muzikanten over schilders, tot danstalenten, kunstenaars en filmmakers. Het aanbod is in ieder geval zeer divers, en reikt vaak zelfs over de landsgrenzen heen. 

Zorgeloos je wintervakantie in

AS AdventureHip de winter in met de nieuwste snufjes. Het kan, dankzij deze zes toffe gadgets die we met de hulp van AS Adventure voor jullie uitkozen. Leuk voor de kampeerder, skiër of voor ons allemaal.