Business

Internationaal ondernemen: business as unusual?

02.09.2021
door Hannes Dedeurwaerder

Internet, digitalisering en globalisering hebben van de wereld een dorp gemaakt, waardoor internationaal ondernemen veel vanzelfsprekender is geworden dan vroeger. Of lijkt dat alleen maar zo? Schrikken Belgische ondernemers nog te vaak terug van buitenlandse avonturen? En zo ja, is dat terecht, of liggen er vooral veel opportuniteiten aan en achter de horizon?

Ondernemen stopt niet bij de landsgrenzen, maar toch lijkt internationale business niet voor iedereen weggelegd. Voor sommigen is het in de beginfase ook geen concrete ambitie. Bijvoorbeeld voor Gunther Ghysels, die in 2015 met zijn bedrijf Get Driven begon, een platform dat studenten matcht aan zakenlui die in hun eigen wagen naar het werk gereden willen worden. “Internationaal gaan was aanvankelijk niet de bedoeling”, zegt hij daarover, “dat is door de jaren heen gegroeid. Pas toen we de software effectief hadden ontwikkeld, konden we beginnen schalen en naar andere landen kijken. De grootste uitdaging daarbij was en is ter plaatse de juiste mensen vinden. In België hebben we intussen al wat naam verworven, maar in het buitenland begin je vanaf nul. Je hebt dus connecties nodig die in je idee geloven en bereid zijn andere mensen te enthousiasmeren. Partners met ondernemersbloed die bereid zijn de baan op te gaan om mee je product in de markt te zetten. Dat is tot op vandaag onze grootste challenge.”

Bij Evelyn Stremersch was de internationale ambitie er wél vanaf dag één. Zij richtte in Dubai este international op, een outsourcingagency voor veeleisende architectenbureaus en bouwprofessionals met complete designoplossingen. “Ik wilde zijn waar het talent was dat ik nodig had om de projecten van mijn klanten te garanderen”, vertelt ze daarover. “En dat was niet in België. Daarom heeft de sprong naar het buitenland me ook nooit afgeschrikt: ik vond en vind er namelijk wat ik moest en moet hebben.”

Dat klinkt mooi, maar het ging wel met de nodige uitdagingen gepaard. “Belgische klanten associeerden Dubai met het Midden-Oosten en dachten dat ik in oorlogsgebied werkte”, herinnert ze zich. “Terwijl ik redeneerde: ik heb een oplossing voor je probleem, dan maakt mijn vestigingsplaats toch niets uit?” Maar blijkbaar redeneerde niet iedereen zo. “Ik heb destijds ook geen SWOT-analyse gemaakt of marktonderzoek naar Dubai gedaan. Achteraf gezien was dat echter een voordeel: ik kon meer onbevangen de sprong wagen. Het is dus dubbel: enerzijds zou ik ondernemers die naar het buitenland willen aanraden om goed na te denken en zich te laten adviseren, anderzijds zou ik hen willen aanraden niet té veel na te denken (lacht).”

Wees volledig klaar met je product of dienst voor je het internationaal gaat uitrollen.

— Gunther Ghysels, Get Driven

De tip die Gunther Ghysels van Get Driven voor aspirerende buitenlandse ondernemers heeft, is dan weer geduld. “Overhaast je niet en wees volledig klaar met je product of dienst voor je het internationaal gaat uitrollen. Zodanig dat je kunt volgen als de bal eenmaal aan het rollen gaat. Corona is in dat opzicht voor ons een geluk bij een ongeluk geweest: wij zouden ons platform normaal gezien begin 2020 in Duitsland uitrollen, maar daar stak de pandemie een stokje voor. Daar hebben we gebruik van gemaakt door ons platform volledig te vernieuwen en te verbeteren. En dat bleek nodig. Hadden we dat niet gedaan, dan waren we in de problemen gekomen.”
Tot slot willen we nog weten of Belgische ondernemers wel genoeg hun blik op het internationale speelveld richten, en, indien niet, of ze dan misschien wat meer ambitie en lef op dat vlak moeten tonen. “Je moet als ondernemer sowieso risico’s durven nemen, anders kom je nergens”, aldus Evelyn Stremersch. “In België zijn ondernemers nogal argwanend tegenover dingen die te mooi lijken om waar te zijn, of anders kennen ze gewoon de buitenlandse mogelijkheden niet. Dus blijven ze liever onder de kerktoren. En dat terwijl internationaal ondernemen je ook als mens zo veel verrijkt. Het is hard werken, maar zo belonend.”

“Ik vind dat je als ondernemer groots moet durven dromen”, besluit Gunther Ghysels. “Zo heb ik echt een American dream, in die zin dat ik mijn platform ooit graag in de VS zou lanceren. Ik zie gelukkig dat vooral jongere generaties, dankzij de transparantie in de markt en social media, groter durven dromen en internationaal gaan kijken. Dat gezegd zijnde, vind ik dat België nog altijd wat meer durvers met internationale ambities kan gebruiken.”

Vorig artikel
Volgend artikel