supply chain
Business

Een totaaloplossing voor supply chain

02.09.2021
door Rosalie Van Hoof

Brexit, de coronacrisis en het debacle in het Suezkanaal. Drie recente gebeurtenissen die de opkomst van het innovatieve ‘supply chain as a service’ een duwtje in de rug gaven. We leggen een oor te luisteren bij twee experten die, ieder vanuit hun eigen bekwaamheid, vertellen waarom één servicepartner voor alle supplybehoeften al dan niet interessant is.

Up-to-date blijven

CEO’s die waren ingedommeld weten inmiddels weer donders goed vanwaar de uitdrukking ‘een ketting is zo sterk als de zwakste schakel’ vandaan komt. Supply chain is vandaag bijzonder belangrijk, en minstens zo complex. “Het wordt elke dag moeilijker”, beaamt Hugo Donchez, Supply Chain & Development Director bij ECS, een bedrijf dat geïntegreerde supplychainlogistiek en intermodale transportoplossingen aanbiedt. “Je moet up-to-date blijven met veranderende wetgeving. Brexit is daar een goed voorbeeld van. De situatie wordt met de dag ingewikkelder, zodanig dat er een nood aan specialisatie is ontstaan.”

Verdergaan dan transport

Dat bedrijven het logistieke aspect uitbesteden, is inmiddels ingeburgerd. Maar supply chain as a service gaat verder dan louter transport. “We bieden end-to-endoplossingen aan. Van stockage tot het managen van orders en inventaris, productie, verpakking, gezondheidscertificaten en douaneaangiften. Wij ontzorgen de klant door dat op ons te nemen”, legt Donchez uit. Deze omnichannelaanpak is doorheen de jaren gegroeid, conform de gestegen vraag. “Het is betrouwbaarder en goedkoper. Bovendien kunnen wij als onafhankelijke partner sneller schakelen. En daar ligt de toekomst: producenten willen, afhankelijk van de noden van de markt, hun productieketen kunnen opschalen of afbouwen.”

Dat merkt ook dr. Bram Desmet, adjunct-professor Operations en Supply Chain Management aan de Vlerick Business School en CEO van Solventure. “Het uitbesteden van logistiek, die evolutie is al tien à vijftien jaar aan de gang en zie ik niet snel meer omkeren. Werken met een goede partner is kostenbesparend en flexibeler. COVID-19 heeft dat nogmaals bevestigd.” Het sop is op dat vlak de kool niet waard, want op eigen houtje transport regelen is peperduur. “Wat we wel zien gebeuren is dat mensen zich steeds meer afvragen waarom de productieketen zo lang is”, zegt Donchez. “Waarom produceren we mondmaskers in China en niet gewoon hier? De vraag naar lokale productie zal toenemen, zeker nu de prijs van grondstoffen zo fors is gestegen.”

Als onafhankelijke partner kunnen wij snel schakelen, en net daar ligt de toekomst: bedrijven willen hun keten naargelang de markt kunnen opschalen of afbouwen.

— Hugo Donchez, ECS

Analytische aspect van productieplanning

Grote toegevoegde waarde schuilt volgens professor Desmet echter in het analytische aspect van de productieplanning. “Je kunt gebruikmaken van statistische methodes om de verkoopvoorspelling te verbeteren. Ook om de planning te optimaliseren kun je mathematische modellen inschakelen.” Die analysemodellen, artificiële intelligentie, tillen het aankoopproces en de productieplanning naar een hoger niveau. “In de praktijk zie ik veel bedrijven hiermee worstelen. Hun planningsprocessen hebben absoluut niet het maturiteitsniveau dat ze nodig hebben.”

Wie interne kennis opbouwt rond net dat analytische aspect van de keten, heeft een paar streepjes voor, zegt de professor. Al is dat niet evident. Deze technische profielen, zoals handelsingenieurs of burgerlijke ingenieurs, de typische ‘young potentials’ , stromen vaak al na een aantal jaar door naar een andere job. “Toch heeft België het nodige talent in huis. We leveren uitstekende ingenieurs af aan onze universiteiten. Ook zijn er voldoende consulting- en softwarebedrijven die je daarin kunnen begeleiden. Wat dat betreft kunnen we Europees ons mannetje staan.” En dat is maar goed, want hoewel Desmet geen fan is van het uitbesteden van het beheer van de supply chain, raadt hij bedrijven wel aan om voor dat analytische aspect een beroep te doen op een adviseur en een sterk softwaresysteem.

Aansturen van end-to-endketen

“Juist omwille van recente gebeurtenissen zien directieteams in dat, meer dan ooit, het aansturen van de end-to-endketen essentieel is. Supplychainplanning zal daarom opgewaardeerd worden tot een kernactiviteit, net zoals R&D en marketing.” Eén servicepartner voor alle behoeften? De meningen zijn dus verdeeld. De handen zelf aan het controlepaneel houden is volgens Desmet uiterst belangrijk: “Marketing ga je ook niet volledig uitbesteden, toch?”

Vorig artikel
Volgend artikel