Home Business De grenze(n)loze ondernemer

De grenze(n)loze ondernemer

De stap naar het buitenland is voor veel ondernemers aanlokkelijk, maar zeker niet vanzelfsprekend. Wat met de risico’s, administratieve rompslomp, lokale arbeidscontracten en financiering? Is zo’n buitenlands avontuur dus eigenlijk wel de moeite waard, en waarom dan (niet)?

De wereld wordt dankzij sociale media, de open grenzen en vrijhandelsakkoorden steeds meer een dorp. Dat zou in theorie internationaal ondernemen een stuk gemakkelijker moeten maken. Zo lijkt het ook als we naar de cijfers kijken in ons land. Onze export is goed voor 85 procent van ons BBP, bijna het dubbele van de Eurozone. Met als gevolg dat één op de zes jobs in België afhankelijk is van directe export. Maar los van die correlatie: waarom zou een bedrijf in de eerste plaats zo’n buitenlands avontuur aangaan?

Grosso modo zijn er twee redenen waarom bedrijven voor (een vestiging in) het buitenland kiezen. De eerste is noodzaak: de eigen markt is te klein geworden, de concurrentie te groot of de overcapaciteit te hinderend. “In dat geval moet je het zien als een reactie op omstandigheden, als een verplichte investering dus”, aldus Leo Sleuwaegen, professor emeritus Managerial Economics and Strategy aan KULeuven. “De ‘goede’ strategische reden om in het buitenland te investeren, is om winstgevendheid te verbeteren door schaalvergroting, of om sterker staan op de binnen- of buitenlandse markt.”

Opvallend is dat Belgische bedrijven bij internationaal ondernemen vooral kijken naar de onmiddellijke buurlanden. Ergens is dat logisch: exporteren en ondernemen binnen Europa is de minst moeilijke stap – er is vrij verkeer van goederen, diensten, mensen en kapitaal, de regelgeving is geharmoniseerd en met de euro is er een gedeelde munt. Bovendien biedt de interne Europese markt van meer dan 500 miljoen consumenten heel veel kansen. Het gevolg is wel dat de blik te weinig wordt gericht naar de groeilanden in het Verre Oosten, die nochtans interessante investeringsmarkten zijn: Maleisië, Vietnam, Singapore, India… Sinds kort komen ook Noord-Afrikaanse landen als Egypte en Marokko weer in de kijker, net als Texas en Californië in de Verenigde Staten. “Maar je kunt dat natuurlijk niet allemaal over één kam scheren”, nuanceert Leo Sleuwaegen. “Of een land interessant is, hangt af van sector tot sector, en van onderneming tot onderneming.”

Of een land interessant is, hangt af van sector tot sector, en van onderneming tot onderneming.

— Leo Sleuwaegen

Kansen genoeg dus, zeker gezien de economie weer aantrekt. Maar toch blijft voorzichtigheid geboden. Want een goed idee en buikgevoel volstaan niet om van ondernemen in het buitenland een succes te maken. Er komen heel wat risico’s bij kijken: politiek, commercieel, financieel, administratief, op het vlak van transport en fabricage… Als je in het buitenland investeert door overname, is er bovendien een hoog risico dat de integratie van het overgenomen bedrijf mislukt. Pieter Timmermans, gedelegeerd bestuurder van het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO): “Iedere ondernemer heeft een buikgevoel, maar dat is niet genoeg om op te bouwen. Wie zijn eerste stappen zet in een nieuwe buitenlandse markt, moet goed op de hoogte zijn van die risico’s. Daarna is het zaak die te beheersen. Voor de meeste risico’s bestaan namelijk aangepaste oplossingen.” Zo kun je je bijvoorbeeld wapenen tegen handels- en economische risico’s door een voorschot of betalingswaarborg via de bank van de koper te vragen, of in het handelscontract een clausule van prijsherziening op te nemen.

De beste raad? Laat je adviseren (zoals eigenlijk met alles het geval is). Zo bestaan er verschillende regionale exportagentschappen – FIT, Awex en BEI – die je informeren over de concrete stappen die je moet nemen in een land. Verder bevorderen grote kredietverzekeraars als Credendo internationale handel door handelskredieten op middellange en lange termijn te verzekeren. Dat wordt sterk aangeraden als bescherming tegen de verschillende krediet- en politieke risico’s die met internationaal ondernemen gepaard gaan – zeker in landen die geen lid zijn van de OESO. “Deze agentschappen hebben ook vaak mensen ter plaatse die kunnen helpen met administratieve procedures”, aldus nog Pieter Timmermans.

Kortom, stap gerust in dat buitenlandse avontuur, maar vul je rugzak met de juiste tools, zorg voor een gedetailleerde kaart die helemaal up-to-date is en neem de beste gids onder de arm.

MEER

De 10 grootste verschillen tussen een veranda en terrasoverkapping

terrasoverkapping We willen allemaal zoveel mogelijk genieten van de tuin en het terras. Geen wonder dat veranda’s verkopen als zoete broodjes. Maar wordt de nieuwe trend van terrasoverkappingen binnenkort populairder dan de traditionele veranda?

Gezelligheid troef tijdens winterbarbecue

WinterbarbecueEen stukje wild, spruitjes met spek, boschampignons, een glaasje glühwein en vooral heel veel sfeer. Barbecueën tijdens de winter is ‘hot’. En de populariteit blijft stijgen.

Gezond en wel in je vel

Gezondheid Maandenlang diëten om dan uiteindelijk een paar kilo's te verliezen. Vroeger ging dat zo in zijn gang, maar tegenwoordig letten vrouwen meer op hun voeding. Een gezonde levensstijl is de beste manier om op gewicht te blijven.

Een allergie in je voedingscircuit? Zo ga...

evenwichtige voedingHeb je een voedingsallergie? Je bent niet alleen. Het aantal voedingsallergieën blijft toenemen. Dat meldt de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Volgens de WHO vormen voedingsallergieën zelfs het vierde grootste gezondheidsprobleem. Wat houdt een voedselallergie juist in? Wat zijn de meest voorkomende allergieën? En hoe gaat je er het best mee om? Wij zochten het uit.

Niet langer gezocht: schaap met 5 poten

De alarmbel luidt al even. Verontrustend veel mensen raken gedemotiveerd in hun job of branden helemaal op. De reden? Mensen lijken vandaag te vaak actief in omgevingen en jobs die te weinig overeenstemmen met wie ze zijn als mens.

Talent faciliteren op de kandidatenmarkt

Recruitment Een onevenredigheid op de jobmarkt voor technische profielen: er zijn meer vacatures dan sollicitanten. Het is geen nouveauté dat we de laatste jaren geëvolueerd zijn naar een kandidatenmarkt. Dat weten ook de vele recruitmentbureaus die op zoek gaan naar de geschikte persoon op het technische jobspectrum.