Home Business E-commerce Big data en fast data: van theorie naar praktijk

Jan Ronsse

Big data en fast data: van theorie naar praktijk

Big data werd lang een hype genoemd, maar die tijd ligt stilaan achter ons. Big data is here to stay. Logisch, gezien de vele opportuniteiten die de gegevens bieden.

Cruciale differentiator

Tot voor kort werd er, vanuit technologisch standpunt, een beetje neergekeken op de retailsector. Banken, ziekenhuizen, de autoindustrie: daar zat de innovatie, en niet bij de retailers. Maar daar is in een mum van tijd verandering in gekomen. Spelers als Apple en Amazon, of dichter bij huis, bol.com en Coolblue, hebben daar alles mee te maken. Consumenten zijn tech savvy geworden, wat heel wat data over hun consumptiegedrag oplevert. Slimme retailers doen hun voordeel met die gegevens. Technologie is voortaan een cruciale differentiator in retail.

Deze big data opent nieuwe deuren. Zowel voor de fysieke als online winkels geldt dat retailers over een massa aan informatie beschikken, en daar op een veel eenvoudigere manier toegang toe hebben dan hun collega’s uit de financiële of gezondheidssector. En eens ze van de ongestructureerde big data, gestructureerde gegevens hebben gemaakt, zijn de opportuniteiten legio.

Eens ze van de ongestructureerde big data gestructureerde gegevens hebben gemaakt, zijn de opportuniteiten legio

Internet of Things

Zo heb je een aantal voor de hand liggende mogelijkheden, zoals op basis van analyses snel het aanbod bijsturen, prijzen aanpassen aan die van de concurrentie en de voorraad beter beheren. Met een meer doorgedreven aanpak wordt het ook mogelijk om op basis van emotionele analyses gerichte voorstellen te doen aan klanten en op een interactievere manier in te spelen op hun behoeften. De grens tussen online en offline kopen vervaagt daarbij: ook in de fysieke winkels moeten we op het mobiele aspect inspelen, en online moeten we evengoed offline mogelijkheden aanbieden.   

Daar speelt ook het Internet of Things, waarbij alledaagse voorwerpen verbonden zijn met het internet en gegevens kunnen doorgeven, een belangrijke rol in. Om in te spelen op de data die deze slimme voorwerpen verzamelen, is snelheid cruciaal. Want een tag die doorgeeft dat het wasproduct bij klant x bijna op is, is één ding. De data zo snel mogelijk omzetten in een actie, namelijk het wasproduct mee op de boodschappenlijst zetten en laten leveren, is nog iets anders. En zo belanden we bij de volgende stap: van big data gaan we naar fast data. To be continued. 

MEER

De strafste Belgen van 2018 (deel 1). ...

Het jaar komt stilaan op z’n einde, we doen de laatste inkopen voor de eindeloze resem diners, hollen nog om enkele kerstcadeaus en strijken voor de verandering onze outfit eens! Klaar om het jaar in schoonheid te eindigen. 2018 was een straf jaar, ook voor onze creatieve Belgen.

Het alternatief voor de merkdealer voor banden en onderhoud

ProfileDe gloednieuwe kantoren van Profile in Antwerpen - Berchem met 40 werknemers vormen de koepel van een snel groeiende organisatie die een totaalconcept propageert: expert in banden en multimerken onderhoud gericht op het maximaal comfort van de bestuurder.

3 vragen aan… Financial Boardroom Amsterdam

Vermogensbeheer In hoeverre is vermogensbeheer anders dan voorheen? Ten eerste is er zeker binnen vermogende families, behoefte aan het verkrijgen van grip.

De zin van zakenreizen in digitale tijden

zakenreis Zakenreizen gebeurden vroeger vanzelfsprekend face-to-face. Maar hebben we vandaag die persoonlijke ontmoetingen nog wel nodig?

Antwerpen staat op de kaart

Antwerpen Duurzaamheid. Het lijkt wel het toverwoord van de laatste jaren. En terecht, in theorie toch, want in de praktijk moeten alle aspecten eerst nog ‘duurzaam’ met elkaar verweven worden. Het doel dat we voor ogen moeten hebben, blijft echter simpel: in welk soort provincie moeten onze kinderen opgroeien?

‘Innovatie gaat over veel meer dan technologie’

PhilipsAl meer dan 125 jaar verrast Philips de wereld met toonaangevende vernieuwingen. Ook nu weer waait er een nieuwe wind, zegt co-CEO Jeroen Tas.