Home Business E-commerce Big data en fast data: van theorie naar praktijk

Jan Ronsse

Big data en fast data: van theorie naar praktijk

Big data werd lang een hype genoemd, maar die tijd ligt stilaan achter ons. Big data is here to stay. Logisch, gezien de vele opportuniteiten die de gegevens bieden.

Cruciale differentiator

Tot voor kort werd er, vanuit technologisch standpunt, een beetje neergekeken op de retailsector. Banken, ziekenhuizen, de autoindustrie: daar zat de innovatie, en niet bij de retailers. Maar daar is in een mum van tijd verandering in gekomen. Spelers als Apple en Amazon, of dichter bij huis, bol.com en Coolblue, hebben daar alles mee te maken. Consumenten zijn tech savvy geworden, wat heel wat data over hun consumptiegedrag oplevert. Slimme retailers doen hun voordeel met die gegevens. Technologie is voortaan een cruciale differentiator in retail.

Deze big data opent nieuwe deuren. Zowel voor de fysieke als online winkels geldt dat retailers over een massa aan informatie beschikken, en daar op een veel eenvoudigere manier toegang toe hebben dan hun collega’s uit de financiële of gezondheidssector. En eens ze van de ongestructureerde big data, gestructureerde gegevens hebben gemaakt, zijn de opportuniteiten legio.

Eens ze van de ongestructureerde big data gestructureerde gegevens hebben gemaakt, zijn de opportuniteiten legio

Internet of Things

Zo heb je een aantal voor de hand liggende mogelijkheden, zoals op basis van analyses snel het aanbod bijsturen, prijzen aanpassen aan die van de concurrentie en de voorraad beter beheren. Met een meer doorgedreven aanpak wordt het ook mogelijk om op basis van emotionele analyses gerichte voorstellen te doen aan klanten en op een interactievere manier in te spelen op hun behoeften. De grens tussen online en offline kopen vervaagt daarbij: ook in de fysieke winkels moeten we op het mobiele aspect inspelen, en online moeten we evengoed offline mogelijkheden aanbieden.   

Daar speelt ook het Internet of Things, waarbij alledaagse voorwerpen verbonden zijn met het internet en gegevens kunnen doorgeven, een belangrijke rol in. Om in te spelen op de data die deze slimme voorwerpen verzamelen, is snelheid cruciaal. Want een tag die doorgeeft dat het wasproduct bij klant x bijna op is, is één ding. De data zo snel mogelijk omzetten in een actie, namelijk het wasproduct mee op de boodschappenlijst zetten en laten leveren, is nog iets anders. En zo belanden we bij de volgende stap: van big data gaan we naar fast data. To be continued. 

MEER

3 vragen aan… Erwin Missiaen, voedingsdeskundige

Ouder worden: wat doet dat met ons lichaam? “Een aantal van onze lichaamsfuncties wordt minder performant. Dat valt te meten aan de hand van bepaalde...

In de bres voor goeie ideeën

crowdfunding0,40 euro. Zoveel investeerde de gemiddelde Belg in 2014 in crowdfunding. Weinig, als je het naast de cijfers van pakweg Groot-Brittannië en Nederland legt, waar inwoners respectievelijk 29,5 en 3,7 euro vijl hadden. Wat moet je weten als je er zelf mee wilt beginnen?

Identiteit is alles – vertrouwen is complex

Identiteit online Onze samenleving wordt digitaler, en de behoefte aan robuuste online identiteitssystemen is nog nooit zo groot geweest. Dat brengt risico's met zich mee.

Vervoerskosten in de snoei

Gezin & MobiliteitOngeveer een achtste van het gezinsbudget gaat op aan vervoer. Vol Planbureau is mobiliteit, naast huisvesting en voeding, een van de belangrijkste kostenposten van de Belg. Wat kun je doen om de rekening naar beneden te krijgen?

Vergeet je tandenborstel niet!

Rondtrekken Klaar om rond de wereld te trekken? Hier zijn een aantal zaken die je zeker niet mag vergeten. Zorg zeker voor een goede start en wees voorbereid op wat er kan komen.

De toekomst zit in de export

Unizo InternationaalBelgië is een zeer open economie met een verhouding van 86 procent export van ons BBP. En onze export groeit dagelijks aan. Er komen nieuwe collega’s bij. Ze creëren jobs. Maar ook de concurrentie neemt toe. Unizo Internationaal staat je daarom bij met tips en advies.