Home Business E-commerce Big data en fast data: van theorie naar praktijk

Jan Ronsse

Big data en fast data: van theorie naar praktijk

Big data werd lang een hype genoemd, maar die tijd ligt stilaan achter ons. Big data is here to stay. Logisch, gezien de vele opportuniteiten die de gegevens bieden.

Cruciale differentiator

Tot voor kort werd er, vanuit technologisch standpunt, een beetje neergekeken op de retailsector. Banken, ziekenhuizen, de autoindustrie: daar zat de innovatie, en niet bij de retailers. Maar daar is in een mum van tijd verandering in gekomen. Spelers als Apple en Amazon, of dichter bij huis, bol.com en Coolblue, hebben daar alles mee te maken. Consumenten zijn tech savvy geworden, wat heel wat data over hun consumptiegedrag oplevert. Slimme retailers doen hun voordeel met die gegevens. Technologie is voortaan een cruciale differentiator in retail.

Deze big data opent nieuwe deuren. Zowel voor de fysieke als online winkels geldt dat retailers over een massa aan informatie beschikken, en daar op een veel eenvoudigere manier toegang toe hebben dan hun collega’s uit de financiële of gezondheidssector. En eens ze van de ongestructureerde big data, gestructureerde gegevens hebben gemaakt, zijn de opportuniteiten legio.

Eens ze van de ongestructureerde big data gestructureerde gegevens hebben gemaakt, zijn de opportuniteiten legio

Internet of Things

Zo heb je een aantal voor de hand liggende mogelijkheden, zoals op basis van analyses snel het aanbod bijsturen, prijzen aanpassen aan die van de concurrentie en de voorraad beter beheren. Met een meer doorgedreven aanpak wordt het ook mogelijk om op basis van emotionele analyses gerichte voorstellen te doen aan klanten en op een interactievere manier in te spelen op hun behoeften. De grens tussen online en offline kopen vervaagt daarbij: ook in de fysieke winkels moeten we op het mobiele aspect inspelen, en online moeten we evengoed offline mogelijkheden aanbieden.   

Daar speelt ook het Internet of Things, waarbij alledaagse voorwerpen verbonden zijn met het internet en gegevens kunnen doorgeven, een belangrijke rol in. Om in te spelen op de data die deze slimme voorwerpen verzamelen, is snelheid cruciaal. Want een tag die doorgeeft dat het wasproduct bij klant x bijna op is, is één ding. De data zo snel mogelijk omzetten in een actie, namelijk het wasproduct mee op de boodschappenlijst zetten en laten leveren, is nog iets anders. En zo belanden we bij de volgende stap: van big data gaan we naar fast data. To be continued. 

MEER

Allemaal samen tegen de plasticsoep

PlasticsoepEen consortium van grote bedrijven trekt een miljard euro uit om de wereldwijde verspreiding van plastic afval in te perken. Een mooie geste, maar met minder middelen kan iedereen ervoor zorgen dat er minder plastic zooi in de natuur en de zee terechtkomt.

Alex Van Breedam: ‘Logistiek en maatschappij duurzaam verzoenen’

Duurzame LogistiekSteeds kleinere en frequentere leveringen veroorzaken steeds meer maatschappelijke hinder. Het groeiend capaciteitstekort in combinatie met een ongebreidelde versnippering van stromen dreigt een verstikkende cocktail van hinder en congestie te worden. Toch zijn er oplossingen. En Vlaanderen heeft veel troeven in handen om daarin het voortouw te nemen...

Blockchain heeft grote impact op mens en bedrijf

blockchainontwikkelingenBlockchain: tovertechnologie in de nabije toekomst? Of vooralsnog een abstract verhaal dat nog niet helemaal landt? Onze experts delen hun kennis, inzichten én voorspellingen, elk vanuit hun eigen branche.  

‘Industrie 4.0, niets om bang voor te zijn’

Industrie 4.0De technologische ontwikkelingen gingen nog nooit zo snel. We spreken zelfs over een ‘vierde industriële revolutie’. Hoe zorgen we ervoor dat iedereen profiteert van de technologische vooruitgang?

Generische geneesmiddelen: even goed én goedkoper

generische geneesmiddelenNiemand ontkomt eraan. Ook jij hebt wel eens last van een gezondheidskwaaltje. En dan kan het al eens gebeuren dat je hier en daar een pilletje slikt. Met een beetje geluk valt de prijs mee. Maar sommige geneesmiddelen hebben een stevig prijskaartje, al is het niet altijd nodig om er veel geld aan te spenderen. Van de meeste geneesmiddelen bestaat namelijk een goedkope variant die zeker even goed is.

Ondernemers boven!

ExpertpanelOndernemen is een avontuur. Met hoogtes en laagtes, met risico’s en (hopelijk) zekerheden. Hoe dan ook vertelt elke onderneming een uniek verhaal, zoals blijkt uit de antwoorden van deze experts, die zich elk in een verschillend stadium van ontwikkeling bevinden.