Home Business E-commerce Big data en fast data: van theorie naar praktijk

Jan Ronsse

Big data en fast data: van theorie naar praktijk

Big data werd lang een hype genoemd, maar die tijd ligt stilaan achter ons. Big data is here to stay. Logisch, gezien de vele opportuniteiten die de gegevens bieden.

Cruciale differentiator

Tot voor kort werd er, vanuit technologisch standpunt, een beetje neergekeken op de retailsector. Banken, ziekenhuizen, de autoindustrie: daar zat de innovatie, en niet bij de retailers. Maar daar is in een mum van tijd verandering in gekomen. Spelers als Apple en Amazon, of dichter bij huis, bol.com en Coolblue, hebben daar alles mee te maken. Consumenten zijn tech savvy geworden, wat heel wat data over hun consumptiegedrag oplevert. Slimme retailers doen hun voordeel met die gegevens. Technologie is voortaan een cruciale differentiator in retail.

Deze big data opent nieuwe deuren. Zowel voor de fysieke als online winkels geldt dat retailers over een massa aan informatie beschikken, en daar op een veel eenvoudigere manier toegang toe hebben dan hun collega’s uit de financiële of gezondheidssector. En eens ze van de ongestructureerde big data, gestructureerde gegevens hebben gemaakt, zijn de opportuniteiten legio.

Eens ze van de ongestructureerde big data gestructureerde gegevens hebben gemaakt, zijn de opportuniteiten legio

Internet of Things

Zo heb je een aantal voor de hand liggende mogelijkheden, zoals op basis van analyses snel het aanbod bijsturen, prijzen aanpassen aan die van de concurrentie en de voorraad beter beheren. Met een meer doorgedreven aanpak wordt het ook mogelijk om op basis van emotionele analyses gerichte voorstellen te doen aan klanten en op een interactievere manier in te spelen op hun behoeften. De grens tussen online en offline kopen vervaagt daarbij: ook in de fysieke winkels moeten we op het mobiele aspect inspelen, en online moeten we evengoed offline mogelijkheden aanbieden.   

Daar speelt ook het Internet of Things, waarbij alledaagse voorwerpen verbonden zijn met het internet en gegevens kunnen doorgeven, een belangrijke rol in. Om in te spelen op de data die deze slimme voorwerpen verzamelen, is snelheid cruciaal. Want een tag die doorgeeft dat het wasproduct bij klant x bijna op is, is één ding. De data zo snel mogelijk omzetten in een actie, namelijk het wasproduct mee op de boodschappenlijst zetten en laten leveren, is nog iets anders. En zo belanden we bij de volgende stap: van big data gaan we naar fast data. To be continued. 

MEER

(Digitale) veiligheid voorop

ExpertpanelEen feit: we zijn digitaal kwetsbaar. Met nieuwe digitale technologieën en groeiende mogelijkheden om grote hoeveelheden data te verwerken, rijst ook de aanwezigheid van privacy- en securityproblemen. Hoe staat het met de digitale veiligheid op het moment?

Groene vrienden onder ons dak

Urban JungleHeb je absoluut een reusachtige buitentuin nodig om van groen te genieten? Nee hoor, ook binnen in huis of op een appartement kun je perfect planten houden. Met water en meststoffen, een streepje licht en veel liefde, kom je al een heel eind.

Karen Scheire: Bepaal zelf hoe ‘smart’ je stad is

Een ‘smart city’, hoe ziet dat er eigenlijk uit? Ik zie een mooie, futuristische stad voor me. Met hoogbouw, verticale tuinen, drones die pakjes bezorgen en zelfrijdende treintjes. Met schone, gezonde lucht − en in mijn fantasie schijnt de zon altijd. Misschien een robot hier en daar, om vervelende klusjes van ons over te nemen. En als kers op de taart: geen files. 

‘De file zal niet vanzelf verdwijnen’

Ben WeytsDichtslibbende wegen, te veel verkeersdoden en controversiële infrastructuurwerken. Kersvers Vlaams minister Ben Weyts heeft genoeg dossiers op zijn bord om de komende vijf jaar de handen vol te hebben.

Kost het niets, dan baat het niet

Waterhergebruik De industrie in België gebruikt enorm veel water. Gelukkig bestaan er vandaag verschillende duurzame oplossingen om waterstromen zoals regenwater te hergebruiken. Dat klinkt alvast mooi, maar hoe zit het met het prijskaartje dat aan dergelijke initiatieven vasthangt? 

Sofie Van de Velde: Kunst als investering in geluk

Sofie Van De Velde Het grootste misverstand rond kunst, is dat het zogezegd ‘dood kapitaal is. Kunst is voor Sofie Van de Velde één van de beste investeringen in geluk.