Business

Franchising: Stap in een bestaand winkelconcept zonder struikelen

27.03.2024
door Hannes Dedeurwaerder

Franchising klinkt heel evident: mits een eigen financiële inbreng stapt u als franchisenemer in een winkelconcept dat zijn waarde al bewezen heeft. Het grote werk is met andere woorden al gedaan. Maar is het wel zo simpel? Bestaan er naast de logische voordelen ook risico’s?

franchisingCarine Janssens
Corporate Relations Manager European/Belgian Franchise Federation

Wat zijn de voordelen van franchising?

“Franchising is een samenwerking tussen twee onafhankelijke partners waarbij de eerste, de franchisegever, de andere, de franchisenemer, het recht geeft een concept te exploiteren dat al is getest en met succes is gevalideerd. Als onderdeel van deze langdurige alliantie heeft de franchisegever de plicht om franchisenemers drie dingen te bieden: zijn reputatie, zijn knowhow en voortdurende ondersteuning. Het grote voordeel voor de ondernemer om een franchisezaak te beginnen is dus het feit dat het concept een erkende naam en merkimago heeft. Hierdoor kan de franchisenemer een zaak openen die al een gevestigde reputatie heeft. Dit alles wordt ondersteund door een voortdurende begeleiding voor en tijdens de looptijd van het contract.”

Zijn er ook risico’s aan verbonden, en zo ja, welke?

“Voor een zelfstandige onderneming duurt het jaren om deze reputatie te verwerven, terwijl franchising deze dimensie vanaf het begin biedt. Dat gezegd zijnde neemt elke zelfstandige ondernemer altijd een risico. Bij franchising is het risico echter lager dan wanneer iemand zijn eigen individuele zaak start. De reden hiervoor is evident: omdat de ondernemer in zee gaat met een bewezen concept. Het businessplan kan bijvoorbeeld gebaseerd worden op cijfers van voorgaande jaren van andere exploitaties van hetzelfde concept. Uitzonderlijke situaties, zoals we die tijdens de coronacrisis en energiecrisis hebben meegemaakt, kunnen uiteraard niet altijd voorzien worden.”

In hoeverre is een franchisenemer vrij om eigen inbreng te hebben, en zijn daar ‘spelregels’ over?

“Een zelfstandige ondernemer is sowieso verantwoordelijk voor zijn eigen zaak: de franchisenemer neemt het beheer volledig over, volgt de boekhouding op en werkt die bij, staat in voor het aanwerven van personeel, enzovoort. Een franchisenemer mag dan wel niet werken voor een franchisegever, maar kan wel altijd een beroep doen op zijn ervaring, bijstand, knowhow en naambekendheid van het concept. In hoeverre de franchisenemer daarbij een eigen inbreng heeft, wordt eigenlijk bepaald door de franchisegever naargelang hun concept, de activiteit en het kapitaal er nodig is om op te starten.”

ondernemenIsmaël Zahir
Franchisenemer Midas-vestiging Ukkel

Wat zijn de voordelen van franchising?

“Mijn broer Adnane en ik waren al vier à vijf jaar in vaste dienst toen we besloten om als zelfstandig ondernemer te beginnen. We waren alleen nog op zoek naar een goed project, waarin we onze complementaire kwaliteiten als automonteur en administratie-expert konden verenigen. Het kant-en-klare concept van Midas was ideaal voor ons. Bovendien worden we perfect begeleid. Niet alleen door de area manager, maar ook in de vorm van trainingen doorheen het jaar. Nog een voordeel is dat het snel ging: we zochten een locatie, die vervolgens gevalideerd werd door het merk. We hadden wel het geluk dat het om een voormalige garage ging, de infrastructuur was dus al ideaal.”

Zijn er ook risico’s aan verbonden, en zo ja, welke?

“Je start als zelfstandige, dus dat is altijd een risico. Maar hoe meer je je voorbereidt, hoe kleiner de risico’s. Wij hebben veel onderzoek gedaan naar potentieel en locatie, en ons omringd met mensen die de nodige lacunes konden opvullen. Het is heel belangrijk om goed geïnformeerd te zijn en je te omringen met goede mensen. En verder hangt het succes van je project ook in grote mate af van je passie. In ons geval zijn onze grootste troeven onze complementariteit, interesse in automechanica en administratieve vaardigheden. Dat moeten we echter kunnen omzetten in concrete expertise en heldere uitleg aan de klant. Bovendien is het belangrijk te beseffen dat we kunnen en moeten blijven bijleren.”

In hoeverre is een franchisenemer vrij om eigen inbreng te hebben, en zijn daar ‘spelregels’ over?

“Het grote voordeel van franchising is net dat we in een bestaand concept stapten, met alle nodige ondersteuning. De mensen van Midas zijn altijd beschikbaar, de follow-up is uitstekend en zij zorgen voor alle nodige marketing, reclame en IT-ondersteuning, zodat mijn broer en ik ons op onze corebusiness kunnen focussen. Bovendien krijgen wij meerdere keren per jaar trainingsdocumentatie en stelt Midas ons per voertuig alle nodige informatie ter beschikking, zodat we altijd weten hoe we aan de slag moeten. Zo kunnen wij hetzelfde onderhoud voorzien als bij een merkdealer én bespaart dit de klant kostbare tijd.”

zelfstandigeNick Boury
Managing director en franchise-expert bij Franchise.be

Wat zijn de voordelen van franchising?

“Het opstarten van een bedrijf is eenvoudiger, doordat het publiek reeds vertrouwd is met de formule. Bovendien heeft de franchisenemer het alleenrecht om de handelsnaam te gebruiken op een bepaald terrein. Ten derde kan de franchisenemer meteen een compleet beproefd product- of dienstenpakket aanbieden. Verder wordt de bekendheid van het merk gesteund en beschermd door de marketingactiviteiten van de franchisegever. Het is ook makkelijker om leningen aan te gaan voor het bedrijf, omdat het ondernemersrisico beperkt is. De franchisenemer behoudt zijn zelfstandigheid. Hij is eigen baas. Daarenboven biedt de franchisegever vaak trainingen aan voor het personeel en coaching voor de franchisenemer. Ten slotte kan de franchisenemer terugvallen op de ervaring van medefranchisenemers.”

Zijn er ook risico’s aan verbonden?

“Het kan zijn dat er te weinig rentabiliteit is in het franchiseverkooppunt, waardoor de franchisenemers te weinig winsten/inkomsten genereren. Ook is het mogelijk dat de franchisenemer beperkingen van het concept ervaart: hij is grotendeels gebonden aan het goedgekeurde gamma van producten en/of diensten van het concept. Dit kan als franchisenemer aanvoelen als beperkend gezien hij minder zijn eigen creativiteit op product/diensten vlak kan aanwenden. Nog een risico is te weinig ondersteuning van de franchisegever. Die moet bepaalde verantwoordelijkheden ontzorgen zodat de franchisenemer zich kan focussen op zijn core business.”

In hoeverre is een franchisenemer vrij om eigen inbreng te hebben, en zijn daar ‘spelregels’ over?

“Er bestaan harde franchiseformules en softe franchiseformules, met nog veel niveaus tussenin. De belangrijkste pluspunten van een harde franchise: men sluit aan bij een herkenbaar concept en succesvolle formule, concentreert zich op het ondernemerschap omdat veel andere details zijn vastgelegd, er is grotere ondersteuning vanuit de franchisegever en inkopen en marketing zijn centraal geregeld. Nadeel is een beperktere creatieve vrijheid en keuze bij wie u inkoopt. Bij softe franchise is er meer ruimte voor een eigen creatieve vorm en invulling. Alleen zijn de marketingkosten vaak hoger omdat vanuit de franchisegever minder gezamenlijk wordt gedaan.”

Vorig artikel
Volgend artikel