Home Maatschappij Milieu Creëer een duurzaam bedrijf zoals Brabantia

Creëer een duurzaam bedrijf zoals Brabantia

Bedrijven hebben het milieu en duurzaamheid steeds hoger op de agenda staan. En dat moet ook, willen we onze planeet leefbaar houden voor ons en de volgende generaties. Maar een duurzaam bedrijf creëren, hoe doe je dat?

Bedrijfsvoering

De milieu-impact van je bedrijf minimaliseren doe je uiteraard eerst en vooral door je bedrijfsvoering aan te passen. Denk daarbij aan de kwaliteit van materialen, materiaalhergebruik, waterbeheer, het gebruik van hernieuwbare energie en CO2-management. 

Door al deze factoren samen te meten, te optimaliseren en verder op te volgen, zorg je ervoor dat de impact die je als producerend bedrijf sowieso hebt, wel zo laag mogelijk blijft. Niet-voedingsgoederen kunnen daarenboven aanspraak maken op het internationaal erkende Cradle to Cradle-label, dat door externe en onafhankelijke experts wordt toegekend.

Brabantia is zo begonnen met één C2C-gecertificeerd product, maar heeft er op dit moment meer dan 100 in haar portfolio. Het doel is om op termijn 100% recycling van alle producten te kunnen realiseren.

Initiatieven steunen

Naast je eigen bedrijfsvoering te ‘vergroenen’, kun je ook andere initiatieven steunen die zich actief inzetten voor het milieu. Zo boost je je imago en help je mee aan een mooiere en schonere planeet.

Belangrijk bij het kiezen van een partnership is dat het initiatief bij jouw bedrijfswaarden past. Hoe logischer het verhaal, hoe geloofwaardiger je imago en hoe meer de consument ook geneigd is om jouw producten aan te schaffen. Als lokale kmo kun je gemakkelijk een lokaal initiatief steunen, als internationaal bedrijf kun je bijvoorbeeld ook gaan kijken naar internationale milieu-organisaties.

Voor een schonere planeet

In 2015 heeft Brabantia bijvoorbeeld een samenwerking op poten gezet met WeForest, als onderdeel van hun Love Nature-campagne. Daarbij wordt er voor elke verkochte Brabantia-droogmolen een boom geplant in de great green wall area in Afrika. Met een beetje fantasie lijkt een droogmolen met (groene) sokken op een ‘droogboom’. WeForest strijdt tegen de steeds verder oprukkende woestijn en wil daarmee ook het CO2-gehalte in de lucht verminderen. Inmiddels staat de teller op 700.000 en Brabantia ambieert om dit jaar de miljoenste boom te kunnen laten planten.

Dit soort samenwerkingen blijken dus een groot succes. Daarom heeft Brabantia vorig jaar een partnership opgezet met The Ocean Cleanup, een organisatie die de zeeën en oceanen probeert te verlossen van al het afval dat erin ronddrijft. Bij elke verkochte newIcon pedaalemmer – mét Cradle to Cradle-label – doneert Brabantia aan The Ocean Cleanup. Weg met je huishoudafval en weg met het afval in de oceanen. 

 


 

MEER

Vind het huis dat aan jouw verwachtingen voldoet

Co-Libry Wendy Geeraert ontwikkelde met Co-Libry een computer engine die rekening houdt met wat je écht wilt als je op zoek gaat naar een huis.

Waar een wil is, is een… andere weg

TransportWegvervoer zal steeds meer onder druk komen te staan. Stijgende brandstofprijzen, tolheffingen, low emission zones, dichtslibbend verkeer, een nijpend chauffeurstekort… Bedrijven moeten nagaan hoe ze hun transport zo efficiënt mogelijk – en eventueel multimodaal – kunnen organiseren.

Tjorven Denorme: “We moeten weg van één persoon die...

Hack Belgium In dialoog gaan en elkaar dingen aanleren is de toekomst, daar is Tjorven Denorme van overtuigd. Als CEO van Hack Belgium organiseert hij de grootste hackaton van België.

Zeven keer levenslang

Chronische ziektesPlots een diagnose krijgen die je levenslang aan medicatie en een aangepaste levensstijl bindt: leuk is anders. Gelukkig leven we in het jaar 2014 en kunnen we sommige chronische ziektes een halt toe roepen middels een adequate behandeling.

Keeping up with kerst: Soe’s survivalgids 

Lieve mensen, het is alweer zover! Het warme kerstgevoel, de druk om het perfecte kado te vinden, de gêne van verplichte familiefeestjes. Dit jaar zal u voorbereid zijn, met mijn kerstsurvivaltips. Laat de lichtjes, kadootjes en genante gesprekken aanrukken!

Hét recept voor het rekruteren van toptalent anno 2019

rekrutering Fusion Executive zet sinds geruime tijd de lijnen uit in executive search en mikt op top-of-the-league als het aankomt op managersprofielen. Klanten verwachten steeds sneller resultaat en mikken op Champions Leaguespelers om mee rond de tafel te komen.