Home Maatschappij Milieu Creëer een duurzaam bedrijf zoals Brabantia

Creëer een duurzaam bedrijf zoals Brabantia

Bedrijven hebben het milieu en duurzaamheid steeds hoger op de agenda staan. En dat moet ook, willen we onze planeet leefbaar houden voor ons en de volgende generaties. Maar een duurzaam bedrijf creëren, hoe doe je dat?

Bedrijfsvoering

De milieu-impact van je bedrijf minimaliseren doe je uiteraard eerst en vooral door je bedrijfsvoering aan te passen. Denk daarbij aan de kwaliteit van materialen, materiaalhergebruik, waterbeheer, het gebruik van hernieuwbare energie en CO2-management. 

Door al deze factoren samen te meten, te optimaliseren en verder op te volgen, zorg je ervoor dat de impact die je als producerend bedrijf sowieso hebt, wel zo laag mogelijk blijft. Niet-voedingsgoederen kunnen daarenboven aanspraak maken op het internationaal erkende Cradle to Cradle-label, dat door externe en onafhankelijke experts wordt toegekend.

Brabantia is zo begonnen met één C2C-gecertificeerd product, maar heeft er op dit moment meer dan 100 in haar portfolio. Het doel is om op termijn 100% recycling van alle producten te kunnen realiseren.

Initiatieven steunen

Naast je eigen bedrijfsvoering te ‘vergroenen’, kun je ook andere initiatieven steunen die zich actief inzetten voor het milieu. Zo boost je je imago en help je mee aan een mooiere en schonere planeet.

Belangrijk bij het kiezen van een partnership is dat het initiatief bij jouw bedrijfswaarden past. Hoe logischer het verhaal, hoe geloofwaardiger je imago en hoe meer de consument ook geneigd is om jouw producten aan te schaffen. Als lokale kmo kun je gemakkelijk een lokaal initiatief steunen, als internationaal bedrijf kun je bijvoorbeeld ook gaan kijken naar internationale milieu-organisaties.

Voor een schonere planeet

In 2015 heeft Brabantia bijvoorbeeld een samenwerking op poten gezet met WeForest, als onderdeel van hun Love Nature-campagne. Daarbij wordt er voor elke verkochte Brabantia-droogmolen een boom geplant in de great green wall area in Afrika. Met een beetje fantasie lijkt een droogmolen met (groene) sokken op een ‘droogboom’. WeForest strijdt tegen de steeds verder oprukkende woestijn en wil daarmee ook het CO2-gehalte in de lucht verminderen. Inmiddels staat de teller op 700.000 en Brabantia ambieert om dit jaar de miljoenste boom te kunnen laten planten.

Dit soort samenwerkingen blijken dus een groot succes. Daarom heeft Brabantia vorig jaar een partnership opgezet met The Ocean Cleanup, een organisatie die de zeeën en oceanen probeert te verlossen van al het afval dat erin ronddrijft. Bij elke verkochte newIcon pedaalemmer – mét Cradle to Cradle-label – doneert Brabantia aan The Ocean Cleanup. Weg met je huishoudafval en weg met het afval in de oceanen. 

 


 

MEER

Zeven keer levenslang

Chronische ziektesPlots een diagnose krijgen die je levenslang aan medicatie en een aangepaste levensstijl bindt: leuk is anders. Gelukkig leven we in het jaar 2014 en kunnen we sommige chronische ziektes een halt toe roepen middels een adequate behandeling.

Ondernemers boven!

ExpertpanelOndernemen is een avontuur. Met hoogtes en laagtes, met risico’s en (hopelijk) zekerheden. Hoe dan ook vertelt elke onderneming een uniek verhaal, zoals blijkt uit de antwoorden van deze experts, die zich elk in een verschillend stadium van ontwikkeling bevinden.

Slimme grasmaaier: 3 vragen aan… Robomow

Slimme grasmaaier “Een slimme grasmaaier is geschikt voor elk type tuin. Een grote tuin levert natuurlijk meer fysiek voordeel omdat je niet zelf al die meters moet lopen, maar voor een kleine stadstuin werkt het ook prima. De maaiers zijn compact van formaat, wat dan daar weer in het voordeel van de stadstuin pleit.” 

Liefde is….

liefde Zoetje hier, liefje daar: de koosnaampjes worden met Valentijn nog iets vlotter in de mond genomen dan op een gewone dag. Het is dé dag om je lief te verrassen. Ook Bekend Vlaanderen doet mee. Maar hoe romantisch komen zij uit de hoek met het feest van Cupido om de hoek? Hugo Segal, Roel Vanderstukken en Femke Herygers klappen uit de biecht.

Elke dag essentieel, elke dag opnieuw aan het werk

Heel wat mensen zien dit coronatijdperk als een nieuwe oorlogsperiode. Niets is minder waar. Als we ziek zijn, worden we nog steeds verzorgd. We hebben elke dag eten en drinken. We kunnen ons nog altijd veilig en gezwind verplaatsen. Maar dat is wel te danken aan de essentiële werkers, die daar iedere dag opnieuw voor zorgen.

‘Kerst is samen delen’

Peter van de VeireVoordat hij in 2006 voor het eerst in het glazen huis van Music for Life zat, was MNM-dj en Eén-gezicht Peter van de Veire niet zo’n enthousiaste kerstvierder. Maar tegenwoordig kan hij zich volledig geven op 24 en 25 december. “Inmiddels begrijp ik het.”