Home Maatschappij Milieu Creëer een duurzaam bedrijf zoals Brabantia

Creëer een duurzaam bedrijf zoals Brabantia

Bedrijven hebben het milieu en duurzaamheid steeds hoger op de agenda staan. En dat moet ook, willen we onze planeet leefbaar houden voor ons en de volgende generaties. Maar een duurzaam bedrijf creëren, hoe doe je dat?

Bedrijfsvoering

De milieu-impact van je bedrijf minimaliseren doe je uiteraard eerst en vooral door je bedrijfsvoering aan te passen. Denk daarbij aan de kwaliteit van materialen, materiaalhergebruik, waterbeheer, het gebruik van hernieuwbare energie en CO2-management. 

Door al deze factoren samen te meten, te optimaliseren en verder op te volgen, zorg je ervoor dat de impact die je als producerend bedrijf sowieso hebt, wel zo laag mogelijk blijft. Niet-voedingsgoederen kunnen daarenboven aanspraak maken op het internationaal erkende Cradle to Cradle-label, dat door externe en onafhankelijke experts wordt toegekend.

Brabantia is zo begonnen met één C2C-gecertificeerd product, maar heeft er op dit moment meer dan 100 in haar portfolio. Het doel is om op termijn 100% recycling van alle producten te kunnen realiseren.

Initiatieven steunen

Naast je eigen bedrijfsvoering te ‘vergroenen’, kun je ook andere initiatieven steunen die zich actief inzetten voor het milieu. Zo boost je je imago en help je mee aan een mooiere en schonere planeet.

Belangrijk bij het kiezen van een partnership is dat het initiatief bij jouw bedrijfswaarden past. Hoe logischer het verhaal, hoe geloofwaardiger je imago en hoe meer de consument ook geneigd is om jouw producten aan te schaffen. Als lokale kmo kun je gemakkelijk een lokaal initiatief steunen, als internationaal bedrijf kun je bijvoorbeeld ook gaan kijken naar internationale milieu-organisaties.

Voor een schonere planeet

In 2015 heeft Brabantia bijvoorbeeld een samenwerking op poten gezet met WeForest, als onderdeel van hun Love Nature-campagne. Daarbij wordt er voor elke verkochte Brabantia-droogmolen een boom geplant in de great green wall area in Afrika. Met een beetje fantasie lijkt een droogmolen met (groene) sokken op een ‘droogboom’. WeForest strijdt tegen de steeds verder oprukkende woestijn en wil daarmee ook het CO2-gehalte in de lucht verminderen. Inmiddels staat de teller op 700.000 en Brabantia ambieert om dit jaar de miljoenste boom te kunnen laten planten.

Dit soort samenwerkingen blijken dus een groot succes. Daarom heeft Brabantia vorig jaar een partnership opgezet met The Ocean Cleanup, een organisatie die de zeeën en oceanen probeert te verlossen van al het afval dat erin ronddrijft. Bij elke verkochte newIcon pedaalemmer – mét Cradle to Cradle-label – doneert Brabantia aan The Ocean Cleanup. Weg met je huishoudafval en weg met het afval in de oceanen. 

 


 

MEER

Voor de mooiste moestuin

Wim Lybaert Het vriest dat het kraakt. Het leven in de moestuin is nu helemaal stilgevallen. Tijd dus om vooruit te kijken en plannen te maken voor het volgende seizoen. Want moestuinieren, daar begin je beter niet onbezonnen aan. Hoe beter je voorbereiding, hoe mooier je moestuin.

Well-being en comfort zijn de next big thing in...

Smart Partner Duurzaamheid is erg belangrijk geworden in de bouwsector, maar panden van de toekomst zijn ook gezonde en comfortabele leefomgevingen. “Denk hierbij aan luchtkwaliteit, binnenklimaat, lichtinval en akoestiek. De gebruiker staat centraal.”

‘De koude is mijn warme vriend’

Wim Hof In mijn laatste studie toonde ik via een hersenscan aan dat je met een sterke focus, controle kan uitoefenen over je lichaam. Er stroomde koud water over mijn lichaam, en mijn huidtemperatuur daalde niet. Dat deed ik, hoe ongelooflijk het ook klinkt, met de kracht van mijn gedachten. 

Een virtuele reis door je eigen huis

3STATE Vastgoedmakelaars en projectontwikkelaars kunnen nog zo’n mooie huizen verkopen, voor potentiële kopers is het heel lastig om een echt idee van zo’n huis te krijgen als het nog niet ingericht is naar hun smaak. Enter de Mechelse startup 3State: hun 3D-VR-platform laat mensen toe in hun nieuwe droomhuis rond te wandelen en dat precies in te richten zoals zij willen.

De tijden van de grote villa’s zijn voorbij

Wonen in de stad De stad leeft en biedt praktisch heel wat voordelen. Alleen is ruimte er wel schaars. Kleiner wonen hoeft echter geen nadeel te zijn als je het slim aanpakt en elke plek in je woonruimte efficiënt en optimaal benut.

Een auto zal altijd een oplossing zijn

Europcar De wegen slibben dicht, de CO2-emissie moet omlaag en toch zal een auto altijd een oplossing zijn, vertelt Michaël Xhonneux van Europcar Mobility Group Belgium.