Home Maatschappij Milieu Creëer een duurzaam bedrijf zoals Brabantia

Creëer een duurzaam bedrijf zoals Brabantia

Bedrijven hebben het milieu en duurzaamheid steeds hoger op de agenda staan. En dat moet ook, willen we onze planeet leefbaar houden voor ons en de volgende generaties. Maar een duurzaam bedrijf creëren, hoe doe je dat?

Bedrijfsvoering

De milieu-impact van je bedrijf minimaliseren doe je uiteraard eerst en vooral door je bedrijfsvoering aan te passen. Denk daarbij aan de kwaliteit van materialen, materiaalhergebruik, waterbeheer, het gebruik van hernieuwbare energie en CO2-management. 

Door al deze factoren samen te meten, te optimaliseren en verder op te volgen, zorg je ervoor dat de impact die je als producerend bedrijf sowieso hebt, wel zo laag mogelijk blijft. Niet-voedingsgoederen kunnen daarenboven aanspraak maken op het internationaal erkende Cradle to Cradle-label, dat door externe en onafhankelijke experts wordt toegekend.

Brabantia is zo begonnen met één C2C-gecertificeerd product, maar heeft er op dit moment meer dan 100 in haar portfolio. Het doel is om op termijn 100% recycling van alle producten te kunnen realiseren.

Initiatieven steunen

Naast je eigen bedrijfsvoering te ‘vergroenen’, kun je ook andere initiatieven steunen die zich actief inzetten voor het milieu. Zo boost je je imago en help je mee aan een mooiere en schonere planeet.

Belangrijk bij het kiezen van een partnership is dat het initiatief bij jouw bedrijfswaarden past. Hoe logischer het verhaal, hoe geloofwaardiger je imago en hoe meer de consument ook geneigd is om jouw producten aan te schaffen. Als lokale kmo kun je gemakkelijk een lokaal initiatief steunen, als internationaal bedrijf kun je bijvoorbeeld ook gaan kijken naar internationale milieu-organisaties.

Voor een schonere planeet

In 2015 heeft Brabantia bijvoorbeeld een samenwerking op poten gezet met WeForest, als onderdeel van hun Love Nature-campagne. Daarbij wordt er voor elke verkochte Brabantia-droogmolen een boom geplant in de great green wall area in Afrika. Met een beetje fantasie lijkt een droogmolen met (groene) sokken op een ‘droogboom’. WeForest strijdt tegen de steeds verder oprukkende woestijn en wil daarmee ook het CO2-gehalte in de lucht verminderen. Inmiddels staat de teller op 700.000 en Brabantia ambieert om dit jaar de miljoenste boom te kunnen laten planten.

Dit soort samenwerkingen blijken dus een groot succes. Daarom heeft Brabantia vorig jaar een partnership opgezet met The Ocean Cleanup, een organisatie die de zeeën en oceanen probeert te verlossen van al het afval dat erin ronddrijft. Bij elke verkochte newIcon pedaalemmer – mét Cradle to Cradle-label – doneert Brabantia aan The Ocean Cleanup. Weg met je huishoudafval en weg met het afval in de oceanen. 

 


 

MEER

Wat is bio-ecologisch bouwen?

ecologisch bouwenWe bouwen allemaal wel eens aan iets, of het nu een relatie, jezelf of een compleet nieuwe woonst is. Met die laatste kun je simultaan meteen ook bouwen aan een betere toekomst. Voor de inwoners van het huis, ja, maar ook voor de rest van je leefomgeving. En dat doe je dus niet enkel door rekening te houden met je rekening, maar eventueel ook door een bio-ecologische bouwmethode te implementeren.

Op de latten en gaan

WintersportenDe winter staat voor veel Belgen nog altijd synoniem met vakanties naar skigebieden. Waar trekken onze landgenoten naartoe? Wat doen ze daar? Wat kosten de wintersporten? En hoe pakt een extreme skiër zijn geliefkoosde sport aan? “Is het gevaarlijk? Ja, maar dat is motorrijden voor een leek ook.”

‘Een aantal landbouwers moet overwegen om over te stappen...

biologische landbouwArdo is de grootste producent van diepvriesgroenten in Europa en kende de laatste veertig jaar een explosieve groei. In 1977 zag de diepvriesgigant het leven. In 2015 fuseerden de twee bedrijven van de familie Haspeslagh, Ardo en Dujardin, tot één groep met als resultaat dat er nu een omzet gedraaid wordt van om en bij de 1 miljard euro

Streaming gaat nooit meer weg

Op donderdagavond gezellig met de hele familie op de bank naar Dallas kijken? Zo was het in de jaren 80, maar die tijden zijn reeds lang vervlogen. Tegenwoordig kijk je simpelweg naar wat je wil, wanneer je wil.

Gezondheidszorg: het kan altijd (nog) beter

ZorgverleningIn 2017 stond België op de 11de plaats in de wereldranking wat kwaliteit van de zorgverlening betreft. Daarmee moesten we landen als Luxemburg (1), Singapore (2), en Zwitserland (3) laten voorgaan. Wat moet België ondernemen om een nog betere positie te bemachtigen?  

Cocreatie, een groot voordeel in een snel veranderende markt

Of we het nu willen of niet, de hele wereld wordt verpakt. Sustainability moet er echter voor zorgen dat Moeder Aarde in de toekomst steeds minder te lijden heeft onder onze verpakkingsdrang. “We staan voor grote uitdagingen, maar met een goede visie komen we zeker tot resultaat.”