Home Business Is this the best time for designers and design?

Patrick De Grande

Is this the best time for designers and design?

Wat als designers morgen in elke executive board meeting aanwezig zouden zijn, of hoe design de toekomst van de verpakkingsindustrie kan helpen veranderen?

Design wordt vaak aanzien als de manier om vorm en stijl te geven aan producten, diensten en merken. Maar ‘design’ kan zoveel meer doen. Het kan de wijze waarop je bedrijf denkt en werkt, transformeren. Design kan een dieper inzicht geven in de behoeften van de klant, kan je helpen om jouw aanbod te onderscheiden van de concurrentie en ook fundamenteel verandering brengen hoe je je producten en diensten moet aanleveren.

Holistische aanpak

Verpakkingsdesign creëert meer schapimpact en zorgt voor minder milieu-impact. Twee fundamentele zaken die vandaag hand in hand gaan. Met andere woorden, een meer holistische aanpak kan de toekomst van de verpakkingsindustrie ten dienste zijn en nieuwe ontwikkelingen tot stand brengen die iedereen ten goede komen.

Pijlers

Om die ontwikkeling tot een succesvolle innovatie te vertalen, moeten we bouwen op drie pijlers: een goed idee, een perfect uitgevoerde executie en als derde pijler een prima design. Met dit gegeven interactief aan de slag gaan, maakt van jou, je product of je merk een bijzondere aantrekkingspool voor je klanten. Mensen kopen niet langer wat je doet, ze kopen waarom je het precies doet. Dit maakt van jou een influencer met een true story. Met als gevolg dat je volgers over jou, je product en je merk dromen en fantaseren alsof het geheel natuurlijk aanvoelt. Een goed verpakkingsdesign probeert dit alles te verenigen – één plus één is drie.

Curriculum grafisch design

Toch moeten we soms vaststellen dat de ‘métier’ verpakkingsdesign binnen het curriculum van de grafische industrie in België niet ten volle wordt ingezet. In plaats van te proberen om een jack-of-all-trades designer te zijn, is het aangewezen om jonge designers te trainen in een specifieke design-discipline. Om dan bij voorkeur samen te werken met specialisten uit andere vakdomeinen, maar ook met marketeers of ingenieurs. Dat maakt ook dat zo’n team ontzettend communicatief en oplossingsgericht kan werken. LUCA, school of Arts, in Gent zette inmiddels branding en packaging design weer op de kaart en onze samenwerking met hen zorgt er mee voor dat de juiste skills tot bij de packaging designer in wording komen.

Design kan de wijze waarop je bedrijf denkt en werkt, transformeren

Verpakkingssector

In de komende 5 tot 10 jaar zullen designers echter nadrukkelijker aanwezig moeten zijn in de uitbouw van de verpakkingssector. De vervuiling, de vergrijzing en de snelheid van uitvoering zijn maar enkele van de vele knelpunten die creativiteit en design deskundigheid goed zullen kunnen gebruiken.

Design

Wat je noden ook zijn als onderneming, design inpassen in al je uitingen levert resultaten op vele vlakken. Hou er dus voortaan rekening mee dat een goed uitgewerkt design werkt als vanzelf. Design maakt het verschil. Don’t design for brands. Design for people interacting with brands.

Tekst Patrick De Grande, creative farmer at Quatre Mains, independent Branding & Packaging Design bureau

MEER

‘Groei van Amazon bepaalt ook toekomst van onze havens’

Jacques VandermeirenZal de haven van Antwerpen haar ijzersterke reputatie kunnen handhaven wanneer straks de Amazons van deze wereld de supply chain in handen nemen? “Ja”, denkt Jacques Vandermeiren, topman van het Havenbedrijf. “Op voorwaarde dat we de digitale taal leren spreken. Vandaag zijn we nog te conservatief.”

Voor een steeds kwalitatievere architectuur en minder energieverslindende gebouwen.

architectuurWereldwijd geprezen voor onze chocolade, wafels en bier, kunnen we in België ook genieten van een mooie internationale reputatie inzake duurzame constructie. De transitie is in volle gang en verrast ons nog altijd positief.

Regenwater gebruiken, een kleinere rekening later

De droogte voorbij: dat is oktober, de maand waarin de nasleep van de zomer duidelijk wordt. Regenwater hoeft niet altijd kommer en kwel te zijn. Meer nog: het biedt tal van voordelen.

Hoe ondernemen met oog voor de maatschappij in opmars...

MVOOndernemers hebben meer dan ooit oog voor de maatschappelijke, ecologische en economische impact van wat ze doen. Een paar maatschappelijke evoluties dwingt hen er ook lichtjes toe om waarde in te bakken in hun dna.

Innoveren met de wind in de zeilen: ‘Moderne steden...

Moderne steden zijn niet alleen steden die er futuristisch uitzien en digitaliseren, het zijn vooral ook steden die innoveren en een verschil maken inzake duurzaamheid, milieu en groene slagkracht. De impact van een groene stad reikt over welzijn en mobiliteit tot feelgood en gezondheidszorg. Je kunt er niet omheen, werkelijk ie-de-reen heeft ermee te maken. 

De waarheid? Privacy begint bij onszelf

Karel DekyvereDeelnemen aan het privacydebat, is als op zoek gaan naar hooi in een naaldberg. Vrij snel heb je door dat je beter handschoenen had aangedaan. Onze persoonlijke informatie is tegenwoordig overal aanwezig. De vraag is dan vooral hoe daarmee om te gaan.