Home Business Is this the best time for designers and design?

Patrick De Grande

Is this the best time for designers and design?

Wat als designers morgen in elke executive board meeting aanwezig zouden zijn, of hoe design de toekomst van de verpakkingsindustrie kan helpen veranderen?

Design wordt vaak aanzien als de manier om vorm en stijl te geven aan producten, diensten en merken. Maar ‘design’ kan zoveel meer doen. Het kan de wijze waarop je bedrijf denkt en werkt, transformeren. Design kan een dieper inzicht geven in de behoeften van de klant, kan je helpen om jouw aanbod te onderscheiden van de concurrentie en ook fundamenteel verandering brengen hoe je je producten en diensten moet aanleveren.

Holistische aanpak

Verpakkingsdesign creëert meer schapimpact en zorgt voor minder milieu-impact. Twee fundamentele zaken die vandaag hand in hand gaan. Met andere woorden, een meer holistische aanpak kan de toekomst van de verpakkingsindustrie ten dienste zijn en nieuwe ontwikkelingen tot stand brengen die iedereen ten goede komen.

Pijlers

Om die ontwikkeling tot een succesvolle innovatie te vertalen, moeten we bouwen op drie pijlers: een goed idee, een perfect uitgevoerde executie en als derde pijler een prima design. Met dit gegeven interactief aan de slag gaan, maakt van jou, je product of je merk een bijzondere aantrekkingspool voor je klanten. Mensen kopen niet langer wat je doet, ze kopen waarom je het precies doet. Dit maakt van jou een influencer met een true story. Met als gevolg dat je volgers over jou, je product en je merk dromen en fantaseren alsof het geheel natuurlijk aanvoelt. Een goed verpakkingsdesign probeert dit alles te verenigen – één plus één is drie.

Curriculum grafisch design

Toch moeten we soms vaststellen dat de ‘métier’ verpakkingsdesign binnen het curriculum van de grafische industrie in België niet ten volle wordt ingezet. In plaats van te proberen om een jack-of-all-trades designer te zijn, is het aangewezen om jonge designers te trainen in een specifieke design-discipline. Om dan bij voorkeur samen te werken met specialisten uit andere vakdomeinen, maar ook met marketeers of ingenieurs. Dat maakt ook dat zo’n team ontzettend communicatief en oplossingsgericht kan werken. LUCA, school of Arts, in Gent zette inmiddels branding en packaging design weer op de kaart en onze samenwerking met hen zorgt er mee voor dat de juiste skills tot bij de packaging designer in wording komen.

Design kan de wijze waarop je bedrijf denkt en werkt, transformeren

Verpakkingssector

In de komende 5 tot 10 jaar zullen designers echter nadrukkelijker aanwezig moeten zijn in de uitbouw van de verpakkingssector. De vervuiling, de vergrijzing en de snelheid van uitvoering zijn maar enkele van de vele knelpunten die creativiteit en design deskundigheid goed zullen kunnen gebruiken.

Design

Wat je noden ook zijn als onderneming, design inpassen in al je uitingen levert resultaten op vele vlakken. Hou er dus voortaan rekening mee dat een goed uitgewerkt design werkt als vanzelf. Design maakt het verschil. Don’t design for brands. Design for people interacting with brands.

Tekst Patrick De Grande, creative farmer at Quatre Mains, independent Branding & Packaging Design bureau

MEER

Blockchain, geen blok aan ons been

blockchaintechnologie De hype rond blockchain is intussen zo groot dat je bijna gaat denken dat het de wereld zal redden. Zo’n vaart zal het niet lopen, wel zal de technologie ons helpen om fraude terug te dringen, efficiëntie te verhogen en kosten te verminderen. En niet alleen bij de banken.

Samen aan één plastic zeel trekken

PlasticsoepBelgische bedrijven zijn goed in afvalsortering, maar de praktijk stagneert. Vooral kleine resten, zoals verpakkingsfolie, landen in het ‘algemeen vuil’. Dat kan dus gevoelig beter. “Bedrijven moeten aan tafel met hun buren en afvalsorteerders.”

Doe het met fair

MVOHet is je misschien al opgevallen: onze aarde heeft steeds meer haar kuren. Winters worden warmer, zomers schroeiend heet. Oceanen hebben een uitgebreider plastieken rijk dan zeedierenrijk, en tijdens een wandeling door de natuur kwam je ongetwijfeld de nieuwe soort afvalboom en zijn struikvarianten reeds tegen. Milieubehoud staat prominenter dan ooit op de agenda en dat zal ook de gemiddelde consument geweten hebben.

Draag circulair, consumeer fair

Altijd jezelf al meer vragen gesteld over je kledij, behalve ‘lijkt mijn gat niet te dik in deze rok?’ of ‘past dat zwart op dit zwart?’. Dan kun je dit weekend afzakken naar De Studio in Antwerpen, waar het MOOI Festival plaatsvindt. Twee dagen lang wordt er dieper ingegaan op de samenwerking tussen mode en technologie, innovatie of duurzaamheid. Een must voor iedereen die zich wil inzetten om meer circulariteit in de mode-industrie te brengen.

België blijft koploper in de chemie

Chemie in BelgiëOndanks alle onheilspellende berichten van de voorbije jaren blijven internationale chemiebedrijven de weg naar België vinden. De sector is dan ook nog altijd een van de speerpunten van onze economie. Hoe houden we die koppositie vast?

Niet te verhit in je zomeroutfit

zomermode Ontdek de do's en dont's voor een modieuze zomer volgens stylisten Farah El Bastani en Joy Van Geert, zodat je niet oververhit in je zomeroutfit.