Home Interview Belgische producerende bedrijven doen het goed

Maxence Wittebolle

Belgische producerende bedrijven doen het goed

Een hele wereld waarin alles draait om de juiste verpakking voor het juiste product, het bestaat. En Maxence Wittebolle van het Belgisch Verpakkingsinstituut (BVI) vertoeft graag in die wereld.

‘Retro’ verpakkingen, grote installaties en mensen in volle concentratie met witte labojassen aan… In de wandelgangen van het BVI is het duidelijk dat de zoektocht naar de perfecte verpakking heel serieus wordt genomen. Al wil algemeen directeur Maxence Wittebolle dat graag nuanceren: “De ‘perfecte’ verpakking bestaat niet. Je moet er constant aan sleutelen. Nu, dat is goed voor ons (lacht). Voor heel wat mensen is de verpakkingswereld een duistere wereld, maar ze is net heel dynamisch. Onder druk van regelgevingen en milieu worden we genoodzaakt onszelf continu in vraag te stellen. Zo wordt innovatie mogelijk, wat de verpakkingswereld net heel boeiend maakt.”

Welke concrete vernieuwingen staan ons nog te wachten?
“Er wordt voortdurend gezocht naar alternatieve materialen dus er zijn effectief heel wat nieuwe concepten en ontwikkelingen. We spreken meer en meer over bioplastics,biopolymeren… die gebruikt kunnen worden als alternatieven om de normale grondstoffen te vervangen. Zo kunnen er nu verpakkingen worden gemaakt van de pel van garnalen. Dat geeft blijkbaar goede resultaten voor het bewaren van producten. We hebben dus al een nieuwe richting ingeslagen om van levend afvalmalteriaal nieuwe grondstoffen te maken.”

Wanneer is er begonnen met zoeken naar alternatieven?
“Zeker een tiental jaar geleden. Vooral door die druk omtrent regelgevingen. Zo zijn er bijvoorbeeld Europese richtlijnen rond verpakkingsafval, waarbij bedrijven steeds minder verpakkingsmateriaal gebruiken. Ook het zoeken naar andere bronnen is zoveel jaren geleden van start gegaan. Onderzoekinstellingen – zoals het BVI – en onderzoeksprogramma’s zijn nog altijd actief. Het is een continu proces. Ik ben hier zelf 34 jaar geleden begonnen, maar ik denk dat ik hier zeker nog dertig jaar zal moeten blijven (lacht).”

Er kunnen nu verpakkingen worden gemaakt van de pel van garnalen

Hoe concurrentieel is België eigenlijk in die zoektocht?
“Ik vind dat Belgische producerende bedrijven het goed doen. Ze staan open om zichzelf in vraag te stellen. Dat zien we ook in de onderzoekprogramma’s. Daarvoor hebben we uiteraard de steun van de industrie nodig en de laatste jaren zien we toch regelmatig dat heel wat bedrijven daarop ingaan. Zij komen met ideeën en nieuwe materialen, die in dergelijke onderzoekprogramma’s gebruikt kunnen worden. Op dat niveau is er nog wel de wil – zeker bij de Belgische bedrijven – om steeds verder te gaan.”

Welk aspect blijft jou na al die jaren het meest intrigeren?
“Wat blijft intrigeren is tot hoe ver materialen het aankunnen om doeltreffend de rol van verpakking uit te voeren. De druk om steeds minder verpakkingsmateriaal te gebruiken, is één zaak. Maar waar ligt de bodemgrens? Als je bijvoorbeeld het gewicht van een fles vermindert, dan riskeer je meer schade of productverlies. De kunst bestaat er dus in te zoeken welke andere materialen we kunnen inzetten om lichtere verpakkingen te produceren, die bovendien wel nog altijd even efficiënt zijn. Ook met de bedoeling om de bewaar- en levensduur van de producten zelf te behouden. Daarin moeten compromissen gemaakt worden.

Ik ben 34 jaar geleden begonnen bij het BVI, maar ik denk dat ik hier zeker nog 30 jaar zal moeten blijven

Welke rol speelt een verpakking?
“Verpakking heeft de rol van bescherming, van het bewaren, van ervoor zorgen dat het product transporteerbaar is… Mensen denken soms dat een producerend bedrijf naast de winkel staat, maar producten worden geïmporteerd en over ettelijke afstanden vervoerd. Dat heeft invloed op de producten zelf, die aan al die schokken moeten kunnen weerstaan. Een tweede luik is het uitzicht. Het oog wil ook wat. Consumenten hebben graag een mooie verpakking. Easy-packaging (gemakkelijk te openen verpakking, red.) is maar één van de aspecten waar consumenten belang aan hechten. Informatieoverdracht van wat er in een verpakking zit en welke substanties het bevat, is nog een niet te onderschatten functie. Vooral bij levensmiddelen.”

©Thomas Schurmans

 

Is de consument bewust bezig is met het belang van verpakkingen?
“Als je aan Jan met de pet die vraag zou stellen, dan is verpakking voor de meeste mensen eigenlijk afval. Oké, de jeugd gaat misschien iets meer kijken naar het esthetische, of naar de voedingswaarde van voeding. Maar ik denk niet dat veel mensen stilstaan over de verpakking zelf en over hoeveel energie, hoeveel onderzoek er nodig is vooraleer iets op de markt komt.”

Voor heel wat mensen is de verpakkingswereld een duistere wereld, maar ze is net heel dynamisch.

Door onvoldoende sensibilisering?
“Ik vind dat het positieve van verpakkingsmateriaal te weinig in beeld wordt gebracht, ja. Als we over materialen of verpakkingen in het algemeen spreken, gaat het meestal enkel over hoe we de afvalberg verhogen. Er zijn weinig publicaties, zeker voor het grote publiek, die de positieve kanten of het nut van verpakkingen benadrukken. Als je het nut of de relatie tussen de inhoud en het verpakkingsmateriaal meer aan de man zou brengen, dan denk ik dat er een wijziging in perceptie komt.”

Is rekening houden met de belangen van de consument secundair?
“Het is vaak een verplichting om de samenstelling van producten te melden, dus zeker niet secundair. Qua esthetiek hangt het af van product tot product. Als je naar cosmetica kijkt, dan denk ik dat het esthetische zeker niet op de tweede plek komt. Bij online-producten wordt de verpakking al meer secundair. Ik denk trouwens dat er in de toekomst een grote evolutie in perceptie van verpakkingsmaterialen kan komen. Zo krijgen we misschien twee stromen. Eén waar je producten vindt in winkels en waar je het product kan zien, voelen en evalueren in zijn verpakking. Maar als mensen online kopen en ze krijgen hetzelfde product in een andere verpakking, dan denk ik niet dat er daar een probleem van gemaakt zal worden. Ze hebben namelijk hetzelfde product ontvangen. In de toekomst is het mogelijk dat we twee verschillende verpakkingsconcepten gaan zien voor hetzelfde product.”

tekst Ellen Van Hoegaerden

MEER

Goed voorbereid, is half gewonnen

10 milesNu de lente en de zomer in aantocht zijn, maken horden sporters zich weer op voor populaire loopwedstrijden als de 10 Miles van Antwerpen en de Brusselse marathon. Hoe begin je als ongetrainde atleet aan zo’n krachtmeting? “Door te lopen wordt er van alles wakker in je lijf.”

De Belgische Cardiologische Liga: voor preventie en patiënten

preventie- en screeningElke dag sterven in België zowat 90 mensen aan hart- en vaatziekten, dat zijn er 31.000 per jaar. De Belgische Cardiologische Liga wil dit cijfer naar beneden halen, door de bevolking te informeren en te sensibiliseren. Voor patiënten biedt ze begeleiding na een cardiovasculair probleem.

Hoe IoT onze wereld transformeert

Internet of things Met het tempo waarin technologie evolueert, beeld je eens in waar we over pakweg 20 jaar staan. Steeds meer toestellen en bijbehorende applicaties volgen elkaar razendsnel op. We komen steeds dichter bij een ideale wereld, eentje waar bijna geen tekorten meer zullen gelden.

Wetenschappelijke doorbraak dankzij biotechnologie in koolzaadteelt

BayerDe koolzaadteelt kampt ieder jaar met opbrengstverliezen door peulen die te vroeg openbreken bij stormweer. Een ernstig probleem waar wetenschappers van het Gentse innovatiecentrum voor plantenbiotechnologie van Bayer een antwoord voor zochten èn vonden.

Nooit alleen met de stem van Julie Van den...

blokadvies MNMJulie Van den Steen – ‘die van Peter Van de Veire ’s morgens’ – mag dan al vier jaar ‘sidekicken’ op MNM, haar studiejaren liggen allesbehalve in een ver verleden. Net 26 geworden heeft ze altijd al geweten wat ze wou en in de nabije toekomst (lees: na het lezen van dit stuk) is ze ook jouw blokadviseur.

Samen staan we sterk

vrijwilliger Volgens een studie van de Koning Boudewijnstichting zet maar 12,5 procent van de Belgische bevolking zich in om van deze wereld een betere plaats te maken.