Home Interview Cocreatie, een groot voordeel in een snel veranderende markt

Cocreatie, een groot voordeel in een snel veranderende markt

Of we het nu willen of niet, de hele wereld wordt verpakt. Sustainability moet er echter voor zorgen dat Moeder Aarde in de toekomst steeds minder te lijden heeft onder onze verpakkingsdrang. “We staan voor grote uitdagingen, maar met een goede visie komen we zeker tot resultaat.”

Een multinational met een familiaal hart, zo zou je Van Genechten Packaging (VGP) het best kunnen omschrijven. Om dat hart kloppende te houden, werd Arnauld Demoulin anderhalf jaar geleden aangesteld als CEO. Onder hem werken 1.600 mensen, in een bedrijf dat gespecialiseerd is in offset bedrukte vouwkartonnen verpakkingen. Met tien vestigingen in zeven landen realiseert de verpakkingsgroep van de familie de Somer een jaarlijkse omzet van meer dan 270 miljoen euro. De doelstellingen van Demoulin voor de volgende jaren? “Groeien door in te zetten op mensen, veiligheid, kwaliteit en door de klant een persoonlijke aanpak aan te bieden.”

Je bent relatief nieuw in het bedrijf, wat was je eerste indruk van de verpakkingswereld?

“Het was mij al snel duidelijk dat packaging een gigantische troef is om een product in de handen van de consument te krijgen. De verpakking is het eerste contact met de klant op het schap. Als je product goed zichtbaar is, met een aantrekkelijke bedrukking, dan trigger je de consument veel sneller en kun je hem tot aankoop overtuigen. Het krachtige is dat wij business-to-business werken en samen met de klanten ideeën uitwerken naar ontwerp, vorm en marketing. Cocreatie is een groot voordeel in een snel veranderende markt. Daarnaast was ik vooral onder de indruk van de professionaliteit die de rode draad vormt in al onze vestigingen.”

Jullie hebben verschillende vestigingen in Europa. Een to do om alle neuzen in dezelfde richting te krijgen en te houden?

“Absoluut. Dat is ook één van de prioriteiten die ik gesteld heb toen ik deze job kwam invullen. De visie van VGP moet in Letland of Polen dezelfde zijn als die in Duitsland en België. Alle vestigingen worden geleid door een plant manager, maar toch moet alles op één lijn zitten qua product, innovatie, voedselveiligheid en veiligheid van de mensen die voor ons werken. De overkoepelende groep speelt daarin een belangrijke rol. Als wij een bepaalde koers willen varen, dan varen we die met alle VGP-sites.”

Binnen VGP hebben jullie een aparte cel die zich bezighoudt met ‘innovatie’. Worden hier de verpakkingen van morgen voorbereid?

“Dat is alleszins de bedoeling. We moeten toonaangevend blijven en kijken waar er opportuniteiten zijn. Flatskin® is bijvoorbeeld een innovatie die wij samen met Sealpac ontwikkeld hebben. Het betreft een verpakking voor vlees of vis, of zelfs kaas, waarbij het verse product veel langer houdbaar blijft. Tot voor kort was de verpakking een schuimschaal met plasticfolie, maar wij zijn erin geslaagd om een platte voedselveilige kartonnen drager te ontwikkelen waarop we allerlei informatie voor de consument kunnen drukken. Het product wordt samen met die kartonnen drager via een barrièrefilm vacuüm getrokken waardoor het product langer houdbaar blijft. Dat lijkt misschien allemaal heel eenvoudig, maar er ging maanden over om tot een perfect, milieuvriendelijker alternatief te komen.”

Een betere verpakking is tegenwoordig een duurzame verpakking, hoe kaderen jullie dit binnen VGP?

“Kijk, bij duurzaamheid denken we aan product, people en proces. Als we over het product spreken, dan komen we bij de levenscyclus terecht. Wij werken met karton, dus dat is recycleerbaar. Karton komt uiteraard van hout en daarvoor worden bomen geveld. Daarom dat wij met de kartonleveranciers afspraken hebben gemaakt om steeds nieuwe bomen te planten. Er worden meer bomen geplant dan dat er gebruikt worden om karton te maken. Het mooie is dat de impact op de natuur positief is. Dit maakt deel uit van het streven naar een circulaire economie.”

Het was niet de intentie om te veranderen, maar om te bouwen op de sterke funderingen die er zijn.

Maar ook de mensen en het productieproces spelen een duidelijke rol?

“Klopt. Heel belangrijk in dat people-verhaal is de vraag ‘waar staan we voor’. Iedereen heeft persoonlijke waarden, maar onze medewerkers moeten ook de duurzame gedachte van VGP mee uitdragen. Als firma moeten we samen onze ecologische voetafdruk beperken. In Angoulème zijn we nu bijvoorbeeld bezig met zonnepanelen op het dak van de vestiging te plaatsen. Minder impact hebben op het milieu is een doelstelling. Ook de veiligheid van onze mensen is een prioriteit. Hoe kunnen we voor onze 1.600 mensen een veilige werkomgeving creëren? Training, opleiding en ontwikkeling maken daar deel van uit. Een tiental jaar geleden was er ook nog veel meer manueel werk. Door de automatisering is dit voor een deel verschoven. Het profiel van je werknemers verandert.”

Waste management speelt hier wellicht ook een belangrijke rol in?

“Zeer zeker. Wij werken met grote vellen die bedrukt worden. Goed kijken hoe je die oppervlakte optimaal benut is essentieel. Als je design daarop afgestemd is, lukt dat best. Daarnaast is er het productieafval. Begin je een nieuwe productielijn of niet? Dat heeft ook invloed op de waste.”

Wat worden nu de belangrijkste verschuivingen binnen de verpakkingswereld?

“De evolutie naar thuisleveringen. Vandaag de dag is e-commerce al een stuk van de markt, maar bepaalde segmenten zullen zeker verder stijgen. Een mogelijke evolutie is dat de bruine onbedrukte kartonnen dozen vervangen zullen worden door kleurrijke, creatieve verpakkingen. Het is aantrekkelijker als je thuis een ‘positief verrassende ervaring’ geleverd krijgt in plaats van een kleurloze, saaie doos. Een tweede evolutie zie ik binnen de grondstoffen en meer bepaald in de zoektocht naar het gebruiken van minder grondstoffen om hetzelfde product te bekomen. Een deel van sustainability dus.”

Wat is je in dat anderhalf jaar leiderschap bij VGP het meeste bijgebleven?

“Dat het hier vooral aanvoelt als een privébedrijf. Een groot voordeel is dat we hier op lange termijn kunnen kijken. We kijken wat goed is voor de business en voor de familie die er achter staat. Ik voel dit ook in de ondersteuning naar de toekomst. Als je dan naar de packaging zelf kijkt, is hier echt een grondige technische kennis aanwezig. Daardoor kunnen we kwaliteit leveren. Naast de resultaten krijgen wij ook geregeld awards uit de sector en dat onderstreept het gevoel dat je goed bezig bent, natuurlijk. Erkenning doet goed. Tenslotte ben ik ook erg trots op de loyaliteit van de mensen. Hier werken mensen die al lang in de industrie zijn en blijven. Ik ben hier nieuw en het was niet de intentie om te veranderen louter om te veranderen, maar om te bouwen op de sterke funderingen die er zijn. Dit moet de komende jaren tot een mooie groei leiden.”

SMART FACT.

Wat als… Arnauld Demoulin geen CEO van VGP was geworden?

“Dan zou er zeker meer aandacht gegaan zijn naar mijn familie en zou ik van de extra tijd gebruikgemaakt hebben om op een andere manier een waardevolle sociale bijdrage te leveren aan de maatschappij.”

MEER

Erop, erover of er levenslang in?

Jongeren en SeksWat verwachten jongeren vandaag van een relatie? Geloven ze in die ene ware, het beleven van een klassiek romcom-scenario? Of mag het allemaal wat minder serieus en is de over-the-topromantiek morsdood? Jongerenonderzoek verrast met een vrij conservatieve mentaliteit als het op relaties aankomt. 

5 tips om een schone en stimulerende werkruimte te...

Wat motiveert medewerkers? Heb je daarbij al eens aan schone werkruimtes gedacht? Ze bieden een stimulerende omgeving, of zijn soms gewoonweg noodzakelijk om een job correct uit te voeren. Met onderstaande aandachtspunten is je bedrijf steeds tiptop in orde.

De strafste Belgen van 2018 (deel 2) ...

Straffe BelgenHet jaar komt stilaan op z’n einde, we doen de laatste inkopen voor de eindeloze resem diners, hollen nog om enkele kerstcadeaus en strijken voor de verandering onze outfit eens! Klaar om het jaar in schoonheid te eindigen. 2018 was een straf jaar, ook voor onze creatieve Belgen.

Weg van de culinaire clichés

culinair We hebben als klein landje heel wat culinaire troeven waar we trots op mogen zijn, behalve bier en chocolade. Een aantal foodtrends uitgelicht.

Generische geneesmiddelen: even goed én goedkoper

generische geneesmiddelenNiemand ontkomt eraan. Ook jij hebt wel eens last van een gezondheidskwaaltje. En dan kan het al eens gebeuren dat je hier en daar een pilletje slikt. Met een beetje geluk valt de prijs mee. Maar sommige geneesmiddelen hebben een stevig prijskaartje, al is het niet altijd nodig om er veel geld aan te spenderen. Van de meeste geneesmiddelen bestaat namelijk een goedkope variant die zeker even goed is.

Iedereen reiziger (op maat)

Het belang van reizenGraag reizen lijkt in eerste instantie voor veel mensen vanzelfsprekend. Toch boekt slechts 62 procent van de Belgen jaarlijks een vakantie. Houden de overige mensen dan helemaal niet van reizen? Of hebben ze de reiziger in zichzelf simpelweg nog niet ontdekt?