5.8 C
Antwerp
10 december 2018

Zwarte vrijdag spoelt de rode cijfers door
Z
.

Tien jaar geleden had geen mens er al van gehoord, maar sinds enkele jaren duikt het Black Friday-fenomeen ook in onze contreien op. Van waar komt die winkelhoogdag eigenlijk? En hoe belangrijk is dit voor winkels en bedrijven?

Black Friday, de vrijdag na Thanksgiving, de vierde donderdag van november, is uiteraard een Amerikaanse ‘uitvinding’, dat zal waarschijnlijk niemand verbazen. De gemiddelde Joe Sixpack is sowieso al een fervente shopper, maar naar Kerstmis en Nieuwjaar toe, doet hij daar nog graag een schepje bovenop. In de VS is Black Friday dan ook zowat het startschot van de zeer lucratieve eindejaarverkopen.

De traditie zou ontstaan zijn door de grote parades waarmee de Amerikanen hun Thanksgiving vieren. In de negentiende eeuw begonnen grote warenhuizen die optochten te sponsoren en boden ze op die dag grote kortingen aan aan de klanten (die sponsortraditie bestaat trouwens nog altijd, denk bijvoorbeeld aan de beroemde Macy Parade in New York). De andere winkels hadden natuurlijk snel het succes in de gaten en begonnen als reactie dan ook maar hun waren voor één dag af te prijzen.

Philadelphia
Over de oorsprong van de naam Black Friday, bestaan er verschillende theorieën. Naar het schijnt zou de naam afkomstig zijn van New Yorkse politiemannen en taxichauffeurs, omdat het die dag letterlijk zwart ziet van het volk op straat. Andere bronnen leggen diezelfde uitleg in de mond van winkeliers uit Philadelphia. Nog een populaire uitleg is dat de donderdag na Thanksgiving de dag is dat de winkels uit de rode cijfers zijn geraakt en dus hun inkomsten weer met een zwarte pen in de boeken kunnen schrijven.

Op Black Friday gaat bijna een derde van de Amerikanen shoppen

Miljardenverkoop
Hoe belangrijk is Black Friday nu voor de Amerikaanse retail-industrie? Heel simpel: van levensbelang. Het is met verre voorsprong de drukste winkeldag van heel het jaar. Vorig jaar zijn ongeveer 97 miljoen Amerikanen gaan shoppen op Black Friday en Thanksgiving, zegt het marktonderzoeksbureau RetailNext. Dat is bijna een derde van de totale bevolking. In 2016 waren het er meer dan 101 miljoen. Een groot deel van de Amerikanen doet zijn Black Friday-aankopen trouwens ook steeds meer online. Volgens Adobe Analytics werd er vorig jaar op Black Friday en Thanksgiving net geen acht miljard dollar gespendeerd, dat is bijna 18 procent meer dan in 2016.

Amazon
De laatste jaren krijgt Black Friday trouwens nog een staartje in de vorm van Cyber Monday, de dag waarop specifiek de onlinewinkels nog eens met kortingen uitpakken. Vorig jaar was Cyber Monday op zijn eentje nog eens goed voor 6,6 miljard dollar aan internetverkopen. Om een idee te geven: Amazon verkoopt nog meer op Cyber Monday dan op Black Friday.

Belg doet mee
Bij ons in België is Black Friday trouwens ook helemaal aan het doorbreken, wij sprongen nog sneller op de kar dan bijvoorbeeld Nederland. Comeos, de federatie voor handel en diensten, meldde vorig jaar al dat het aantal elektronische betalingen op Black Friday met 19 procent gestegen waren tegenover 2016. Volgens de vereniging gaat het Black Friday-concept veel ruimer dan de traditionele solden die vooral op mode gericht zijn.

 

Lees meer.

R&D: van het einde van de gang naar de top van de organisatie

Onze kenniseconomie staat of valt met innovatie. Vandaar dat R&D-afdelingen zo’n cruciale rol vervullen binnen veel van onze bedrijven. Maar hun plaats binnen de organisatie is de laatste jaren wat verschoven. Multidisciplinariteit en integratie zijn de toverwoorden.

Toon van Eekert: ‘Hoe moet je jong zijn? ‘

Jong zijn betekent je richting zoeken in het leven. Je hebt geen druk of verantwoordelijkheid, en kunt onbezorgd op zoek gaan naar je passies. Het is hét moment waarop je kunt investeren in jezelf. Maar wanneer ben je eigenlijk ‘goed’ jong geweest?

Hongerig naar een tweede verblijf

Een eigen huis. Tof! Een plek onder de zon. Nog toffer! Wij, Belgen, weten dat als we ze allebei willen, we best een tweede verblijf in het buitenland moeten kopen. En dat doen we dan ook alsmaar meer.

Met een dikke trui het jaar door?

Je verbruikt dagelijks heel wat energie, wat een impact kan hebben op zowel je portefeuille als op het milieu. Drie experts leggen uit op welke manieren je kunt besparen op energieverbruik en de (maatschappelijke) kosten die daar aan vasthangen.

Wanneer het uur censuur slaat

De Vlaamse kaskraker ‘Girl’ nog niet gezien? Dan ben je waarschijnlijk een van de weinigen. Na slechts twee weken trok de film van regisseur Lukas Dhont over een transgender ballerina-in-wording met gemak 100.000 bezoekers naar cinemazalen over het hele land. Een pas-de-bourree over internationale grenzen heen kon dus uiteraard niet uitblijven. Streamingdienst Netflix sprong op de rechten om de film te verspreiden, maar niet zonder een aantal strenge – lees: gecensureerde – voorwaarden.

Nieuwe flesjes vereenvoudigen werk van ziekenhuisapotheek

Kostenefficiëntie en de belangen van de patiënt gaan niet altijd goed samen in de gezondheidszorg. Toch combineert een nieuwe techniek beide aspecten: het vullen van hermetisch afgesloten, in plaats van open, flesjes via een vulstation staat niet alleen garant voor de steriele verwerking van geneesmiddelen, door haar eenvoud bespaart de techniek ook tijd en kosten.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”