12.8 C
Antwerp
13 november 2018

‘Voedingsparadox aanpakken met kwaliteit en eerlijke prijzen’
.

2014 was een woelig jaar voor de Belgische agro-voedingssector, niet in het minst door het Russische importverbod. Ondanks een stijgende omzet, vooral door export naar groeilanden zoals China, staan de marges onder druk.

“Met een omzet van 48,2 miljard euro kroonde de voedingsindustrie zich de voorbije jaren tot de leidende sector in het Belgische industriële landschap. Dat heeft de sector vooral te danken aan een stijgende export, onder meer naar groeilanden als China waarnaar de uitvoer de afgelopen 10 jaar verviervoudigde.

Geheel in lijn met het profiel van de Belgische agro-voedingsindustrie vindt een heel gevarieerd gamma aan Belgische voedingsproducten de weg naar buitenlandse markten; zowel de traditionele sterkhouders bier, chocolade en aardappelen als bijvoorbeeld diepvriesgroenten, vlees en zuivel. Als uitzondering op de regel behoudt de voedingssector bovendien een stabiele werkgelegenheid. Dagelijks zoekt de sector niet minder dan 36 nieuwe medewerkers.

Enkel goed nieuws dus? Helaas is het tegendeel waar. De voorbije jaren zagen zowel de boeren als de verwerkende industrie hun marges dalen. Het wegvallen van naar schatting 200 miljoen aan export door het Russische importverbod was en is een bijzonder zware klap voor de sector. Maar wellicht nog belangrijker zijn de indirecte gevolgen: producten die Rusland niet meer binnen mogen overspoelen de markt en leiden tot massale prijsdalingen, waardoor het water onze boeren aan de lippen staat.

De fundamentele vraag is en blijft: kent de consument de waarde van voeding nog wel?

Daarbovenop komt de stijgende prijsdruk op voedingsproducten. We zien de voorbij jaren een eigenaardige paradox op dat vlak. De consument wordt steeds mondiger en kritischer. De kwaliteitseisen en de vraag naar transparantie worden steeds hoger, wat we uiteraard toejuichen. Het is immers op die domeinen dat Belgische producenten het verschil kunnen maken. Alleen hangt er ook een prijskaartje aan vast en net daar wringt het schoentje: in de winkel heerst bovenal de wet van de laagste prijs. Hard discounters en buitenlandse winkelketens drukken de prijzen tot niveaus die de gehele agro-voedingsketen onder druk zetten: de boer, de voedingsindustrie en de retailers zelf. En het is maar zeer de vraag of die lage prijs ook de consument ten goede komt, want lagere marges zijn immers geen recept voor meer innovatie en meer kwaliteit.

Hoe pakken we deze voedingsparadox dan best aan? De agro-voedingsketen zelf beseft alvast dat een race to the bottom alleen maar verliezers oplevert. Net daarom zetten de verschillende schakels van de keten in op een gestructureerd ketenoverleg waar boeren, voedingsbedrijven en retailers samen oplossingen zoeken. Een heel concreet initiatief is de code voor eerlijke handelspraktijken.

Maar de fundamentele vraag is en blijft: kent de consument de waarde van voeding nog wel? Een echte oplossing zal er pas komen wanneer de kwaliteit van Belgische voeding ook in de winkel wordt beloond met een eerlijke prijs. Bij deze doe ik dan ook een warme oproep: kies bewust, kies voor kwaliteit tegen een eerlijke prijs.”

Tekst Dirk Decoster, Ere-voorzitter FEVIA, Federatie van de voedingsindustrie 

Lees meer.

Shaken, not stirred

Met een gewone pint uit het flesje kom je goed weg bij de vrienden, maar als het écht feest is, mag het ietsje meer zijn. Cocktails staan al langer op het menu, maar de hype is de laatste jaren toch echt uit zijn voegen gebarsten.

Emoties: Een leven met minder piekeren en dalen

Ondanks de toegewezen populaire mening, is de zomer niet voor iedereen het beste seizoen waarin alleen maar leuke dingen lijken te gebeuren. Het kan goed zijn dat je helemaal geen verre reis hebt gemaakt, maar dat je thuis zat met de ene zonneklop na de andere, terwijl je nog maar eens een nieuwe zweetklier ontdekte. Misschien heeft de zomer je zelfs een gebroken hart, een ontslag of een onoverkoombare ruzie met vrienden of familie opgebracht… Of gewoon helemaal niets.

Tussen pot en kotelet

Streekproducten, iedere regio pakt er graag mee uit. Of het nu bieren, kazen of chocolade betreft, het blijven producten die ons land internationaal op de kaart zetten. Ook wat kwaliteitsvlees betreft, is België bij de beste leerlingen van de klas.

‘Eens die stap gezet, is de stap naar andere aankopen snel genomen’

E-commerce is booming. En hoewel België niet bij de koplopers hoort, willen we onze achterstand uiteraard wel inlopen. Maar hoe doen we dit? Waar zitten dan de drempels? Marketingprofessor Gino Van Ossel van de Vlerick School verklaart de zeven grootste obstakels voor e-commerce in ons land. “De allergrootste rem op het succes van e-commerce in België is onze mentaliteit.”

Nic Balthazar: ‘Een droom van een stad’

Een stad is als een huis. Met hoe meer je erin woont, hoe properder je het moet zien te houden. Nu al leeft meer dan de helft van de wereldbevolking in steden, en tegen 2050 zou dat bijna drie vierde zijn. Het lijkt duidelijk dat we de boel dan maar beter tijdig op orde krijgen.

Annelien Coorevits: Geen voetbalvrouw, maar gewoon vrouw

Annelien Coorevits is een bezige bij. Of beter, een bezige zij: ze werkt als model en styliste, is het nieuwe gezicht van tv-zender Vijf én wordt binnenkort voor de tweede keer mama. Kortom, een vrouw die meer dan haar mannetje staat.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”