-2.7 C
Antwerp
20 januari 2019

Vlees eten: minder, maar wel bewuster
V
.

Als we sommige mediaberichten mogen geloven, eten we over een x aantal jaar geen vlees meer. De voorbije jaren daalde de vleesconsumptie in België fors. Een optelsom, veroorzaakt door de veggie-cultuur, wantoestanden in de slachthuizen en de ongezonde perceptie rond vlees.

Daling vleesverbruik 
Als we kijken naar de hoeveelheid vlees die we consumeren, kunnen we vaststellen dat ons vleesverbruik de laatste 10 jaar gedaald is. En niet weinig. “We minderen ons vleesverbruik met ongeveer één kilogram per jaar”, vertelt Gerdi Termote, technisch adviseur van Ter Groene Poorte, de grootste slagerijschool van het land. “Waar we in 2007 nog ruim 62 kilo vlees per jaar aten, is dit nu nog 51 kilo. Dat duidt aan dat de Belg steeds bewuster omgaat met zijn vleesconsumptie.” Als we naar de noorderburen kijken, zien we daar de laatste drie jaar ongeveer een gelijke hoeveelheid: 77 kilo per persoon, en dat al drie jaar aan een stuk. Een pak hoger dan bij ons dus. Ik ben van mening dat ook het vleesgebruik in België op een bepaald moment gelijk zal blijven. Los van alles wat er op ons afkomt.”

Ambachtelijk vlees 
Bewuster vlees eten wordt dé trend de komende jaren. Kwaliteit moet het onderscheid maken. Bart Maertens, die een grote slagerij runt in Brugge, kan dit beamen. Al het vlees is afkomstig van runderen die hij zelf kweekt op zijn landbouwbedrijf, dat hij tevens uitbreidde omdat hij niet aan de vraag kon voldoen. Met meer dan honderd runderen houdt hij nu alles zelf in de hand. Maertens: “Het begint al met het veevoeder. Dat ontwikkelen we ook zelf. We kweken en verzorgen de dieren, we mesten ze af en gaan ze finaal ook verwerken, versnijden en bereiden. Met die ambacht willen we ons duidelijk profileren.”

Eerlijk, gezellig en gezond  
Met dat profileren mikt Maertens vooral op de grootwarenhuizen. “Als slager moeten we het verschil maken tegenover die ketens. Ambacht en vakmanschap creëren een markt. De klant verwacht kwaliteit. We gaan terug naar een aanbod waarbij we geen 1.000 soorten aanbieden, maar wel selectieve, kwaliteitsvolle producten. ”De herkomst van de dieren zal in de toekomst steeds belangrijker worden voor de consument. “Wij kunnen 100 procent garanderen dat onze producten eigen kweek zijn en dat de runderen in de beste omstandigheden opgegroeid zijn. ‘Eerlijk, gezellig en gezond’ is onze slogan. Het verhaal achter het vlees moet oprecht zijn.”

Het verhaal achter het vlees moet oprecht zijn. Bart Maertens

Van riek tot vork
Gerdi Termote bevestigt: “De consument wil steeds vaker een mooi verhaal op het bord. De opkweek van de dieren, het dierenwelzijn, de volksgezondheid, hoe het op de markt wordt geplaatst… Allemaal troeven die de consumenten overtuigen om voor een bepaalde soort vlees te kiezen. De vleeseter zoekt het verhaal van riek tot vork.” Kwaliteit en prijs zijn de twee belangrijkste factoren die een consument in de toekomst doet kiezen voor het type vlees: “Primeert kwaliteit, dan zal de consument bereid zijn ervoor te betalen, maar dan moet de presentatie, de smaak en de informatie een perfect geheel vormen. Primeert prijs, dan speelt kwaliteit, smaak, herkomst en presentatie een mindere rol.”

Trends verorberen 
Termote zorgt er samen met zijn team voor dat de toekomst van de vlees- en slagerijsector wordt verzekerd. Meedenken met nieuwe trends is dus de boodschap. “Waarom kan een slager geen beperkt assortiment aan vegetarische producten aanbieden? De supermarkt doet het ook en een vakman heeft alles in handen om makkelijk en snel enkele vegetarische alternatieven aan te bieden die zijn omzet kunnen verhogen.”

Comeback van de stiel 
De stiel zelf ziet Termote zelfs aan een revival beginnen: “We zien steeds vaker leerlingen starten die al een diploma op zak hebben en zich willen omscholen tot slager. Slager is en blijft een beroep dat rock-‘n-roll is, en er is absoluut werkzekerheid. Dit schooljaar zagen we voor het eerst een lichte stijging in onze slagerijafdeling. Tussen het derde en het zesde jaar kozen tien procent meer leerlingen voor een toekomst als slager-traiteur. Al onze leerlingen die afstuderen hebben al werk alvorens ze de school verlaten. Toch niet onbelangrijk in deze tijden?”

Lees meer.

Didier Ongena: ‘Sneller een diagnose stellen? Vraag het aan de computer’

Technologie zal dan misschien niet de wereld redden, het zal de komende jaren wel voor een aardverschuiving zorgen in de gezondheidszorg. Wie daar alles over kan vertellen is Didier Ongena, General Manager van Microsoft Belux.

Michèle Sioen: “Ik ben een echte people manager: je zal mij bijna nooit alleen in mijn bureau vinden”

Michèle Sioen (52), al 13 jaar lang CEO van Sioen Industries, werd eind 2017 door Knack uitgeroepen tot Manager van het Jaar. Ze was reeds voor de derde keer genomineerd en won het van zo’n 60 andere kandidaten. Vooral haar drive en ondernemingszin in een sector die het moeilijk heeft – textiel – werd geroemd.

De Borlées: Je passie beleven als gezin 
is fantastisch

Al zo’n tien jaar nemen ze deel op het hoogste niveau: de familie Borlée is een sprekend voorbeeld van succes, zowel als gezin als op professioneel vlak. Op een warme, zomerse namiddag kregen we de kans om Jacques, Dylan en Olivia beter te leren kennen.

Waarom ondernemers zot zijn van Antwerpen

Elk jaar stampen zo’n 10.000 Antwerpenaren een eigen zaak uit de grond. Daarmee is de provincie koploper van Vlaanderen. Maar waarom is Antwerpen zo’n uitstekende plek om te ondernemen?

Van kot naar eigen huis

Diploma beet, eerste job binnen handbereik. Tijd voor een eigen huisje, tuintje, boompje. En waar zou je die anders vinden dan in je eigen studentenstad? Toch?

De start van de start-up student

Heb je het gevoel dat je met een brein vol ideeën of met een creatief en ondernemend stel genen zit? En wil je daarmee verder gaan dan enkel dagdromen en krabbels in een notitieboekje? Dan kun je het student-ondernemersstatuut overwegen.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”