5.8 C
Antwerp
10 december 2018

Toon van Eekert: ‘Hoe moet je jong zijn? ‘
T
.

Jong zijn betekent je richting zoeken in het leven. Je hebt geen druk of verantwoordelijkheid, en kunt onbezorgd op zoek gaan naar je passies. Het is hét moment waarop je kunt investeren in jezelf. Maar wanneer ben je eigenlijk ‘goed’ jong geweest?

Druk. Veel druk
Voor mij geldt dat je goed jong bent geweest, wanneer je dat net niet bent geweest. Er ligt veel druk op jongeren tegenwoordig. Vorig jaar bijvoorbeeld bevroegen we voor een vlog van Kurkdroog de Antwerpse jeugd, om te zien of ze klaar waren voor het nieuwe schooljaar. Terwijl sommige jongeren dachten dat de zebrapad in Afrika leefde, waren ze toch wel zeker dat de iPad afkomstig was van Londen. Zulke hilarische antwoorden zijn voor mij echt het voorbeeld dat jongeren niet durven te zeggen: ‘ik weet het niet’. Het is nochtans oké om niet in alles goed te zijn, en niet altijd het antwoord te weten. Dat is volgens mij een grote factor van druk.  

 

Als je van je passie je job kunt maken, word je automatisch een gelukkige mens

 

De lat ligt hoog
Zelf ondervinden we met Kurkdroog natuurlijk ook druk. Die leggen we onszelf op omdat we goed willen zijn in wat we doen. We leggen de lat hoog voor onze content, het moet gewoon goed in elkaar zitten. Maar ook wij zijn in andere zaken helemaal niet goed, en dan komt het erop aan om dat gewoon te accepteren. Jong zijn draait rond experimenteren, op je ‘bek’ te gaan, uit te vinden wat werkt. Want uiteindelijk komt alles altijd op zijn pootjes terecht. Neem je tijd en geniet van die vrijheid. Enkel op die manier ontdek je een passie.

©Kurkdroog • Youtube

 

Life goal
Als je dan van je passie je job kunt maken, word je automatisch een gelukkige mens. Dat is je life goal. Ik hoef zelf geen 20 miljoen per jaar te verdienen. Zolang ik doe wat ik graag doe, en een loon heb waarvan ik kan leven, is dat voor mij goed. Hier is het kwestie van op zoek te gaan naar hoe je – praktisch gezien – je passie kunt verwezenlijken. Met Kurkdroog zijn we volop in het avontuur gesprongen. Het is een werk van lange adem, voor mij is een ‘Plan B’ nodig om dat ‘Plan A’ te bereiken. Je passie volgen zal dus hard werken zijn. Wees realistisch, denk goed na en houd er rekening mee dat er veel kan mislopen. Maar als je weet: dit wil ik en kan ik, dan moet je ervoor gaan. Steek vooral energie in de uitwerking in plaats van in het twijfelen, en doe gewoon wat je graag doet. Zo moet je jong zijn!

Lees meer.

Schone lucht gewenst

Hoewel de burger bezorgd is over de luchtvervuiling, blijft de auto volgens een studie van FOD Mobiliteit met 65,5 procent zijn favoriet voor de woon-werkverplaatsingen. Dit terwijl slechts 17,7 procent het openbaar vervoer gebruikt. Maar er is een (r)evolutie in opkomst.

Michèle Sioen: “Ik ben een echte people manager: je zal mij bijna nooit alleen in mijn bureau vinden”

Michèle Sioen (52), al 13 jaar lang CEO van Sioen Industries, werd eind 2017 door Knack uitgeroepen tot Manager van het Jaar. Ze was reeds voor de derde keer genomineerd en won het van zo’n 60 andere kandidaten. Vooral haar drive en ondernemingszin in een sector die het moeilijk heeft – textiel – werd geroemd.

Spelen: Kinderen zijn elkaars eerste opvoeders

De kinderen als zombies verankerd aan een tablet of smartphone. Ouders die tot vervelens toe herhalen ‘ga toch eens buiten spelen’. Wie kinderen heeft, herkent het wellicht al te goed. En toch moeten we blijven motiveren want ‘samenspelen’ sterkt een kind in zijn opvoeding. En wat met die tablet? We legden onze vragen even neer bij drie experts.

Voor een steeds kwalitatievere architectuur en minder energieverslindende gebouwen.

Wereldwijd geprezen voor onze chocolade, wafels en bier, kunnen we in België ook genieten van een mooie internationale reputatie inzake duurzame constructie. De transitie is in volle gang en verrast ons nog altijd positief.

Jolanda Wetzelaer: Zalig creatief kerstfeest

Kerstavond en kerstdagzijn echte ‘thuisfeesten’: de meerderheid viert deze hoogdagen thuisof bij familie. Maar inwelke stijl vieren we het? Wordt het klassiek en tijdloos? Of volgen we een alternatieve trend? Eén ding is zeker: wewillen het persoonlijker.

Dick de Koning: Globale trends in packaging en technologie

Technologische ontwikkelingen en maatschappelijke veranderingen zijn een enorm interessant terrein voor verpakkingsprofessionals die waarde kunnen toevoegen aan de complete supply chain. Duurzaamheid, e-commerce, convenience, engagement, counterfeit; ‘zomaar’ een paar belangrijke drivers.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”