6.5 C
Antwerp
15 november 2018

Toegepaste digitaalkunde voor de toekomst
T
.

De digitalisering is niets nieuws. Bedrijven werken al langer aan het inbrengen van technologie in hun visie. Het digitaal verhaal is er dan ook niet een voor het slapengaan, maar wel een opwindend ‘verhaal zonder eind’ om mee op te staan, en om in je toekomstplan te brengen.

Ondanks het bestaan van de – ondertussen – oneindig veel online platformen, vergt een digitale laag aan je onderneming heel wat meer inhoud en inspanning. Het sleutelwoord, dat mee de toekomst van de ondernemer zal vormen, is transformatie. En iedereen is eraan onderhevig, of je nu een kleine speler bent of een multinational gigant. “Maar of dat wilt zeggen dat iedereen mee is? Nee, helemaal niet”, klinkt het resoluut bij Jo Caudron, CEO van Duval Union Consulting. “De essentie van ondernemen is in iedere sector aan het veranderen, en het is een absolute noodzaak dat iedere ondernemer bezig is met die transformatie.”

Doordachte keuzes aan de hand van een stappenplan dat wel degelijk toepasbaar is op elke speler, helpt ondernemingen bij het bijstellen van hun digitaal plan. “Je moet met een open geest om je heen kijken: wat gebeurt er? Hoe zou de toekomst er kunnen uitzien?”, geeft Caudron als eerste stap mee. Daar is ook Geert Janssens, hoofdeconoom bij ETION en expert participatief ondernemen, het mee eens. “Je moet de denkoefening maken en kijken welke trends morgen een impact op je onderneming zullen hebben. Klantgericht denken helpt daarbij: wat kun je voor de klant verbeteren, binnen deze digitale omwenteling?”

Mensen moeten gemotiveerd blijven als je een verschil wilt maken, en dat doe je door ze volledig te betrekken bij dat digitaal verhaal.— Geert Janssens

Maar alvorens je een koers uitvaart, moet je zeker zijn van de stappen die je gaat zetten, en geloven in de toekomst waar je specifiek naartoe werkt. “Je moet een soort van perspectiefkader hebben waarin je keuzes maakt”, vult Caudron aan. “En durf ervan uitgaan dat alles anders zal zijn dan hoe het vandaag is.” Na het bepalen van een zekere strategie moet die dan uiteraard worden uitgewerkt. “Breng een dataverhaal op niveau van je bedrijf”, gaat Janssens verder. “Dat doe je door participatief te werken.” Wat wilt zeggen dat iedereen zijn digitale duit in het zakje doet, zowel klanten als leveranciers, stakeholders en ga zo maar verder. “Je kunt daar ongelooflijk veel data uithalen om zaken als prijszetting, logistiek of kwaliteit enkel maar te verbeteren.” Maar participatief werken is meer dan datacollectie. Strategieën omzetten naar concrete verwezenlijkingen binnen die digitale transformatie doe je als werkgever niet alleen. Iedereen moet mee zijn, wat in veel gevallen leidt tot een verandering in leiderschapsstijl en het verschaffen van meer autonomie aan werknemers. Janssens: “Je moet vrijheid geven en vertrouwen schenken. Mensen moeten gemotiveerd blijven als je een verschil wilt maken, en dat doe je door ze volledig te betrekken bij dat digitale verhaal.”

“Je moet je werknemers klaarstomen, ze leren omgaan met de nieuwe digitale instrumenten”, aldus Caudron. Voor jonge ondernemers is het misschien vanzelfsprekend om meteen op die toekomstkar te springen, terwijl bedrijven die al iets langer meedraaien moeite hebben om hun digitale draai te vinden. En dus vaak iets te lang blijven vasthouden aan ouderwetse ideeën rond ondernemen. “De hele onderneming moet het digitale aspect door en door begrijpen. Daarvoor moet je soms ook nieuwe mensen aantrekken om je team te versterken.”

Dus je hebt een toekomstvisie, een stappenplan waarin je gelooft en een leider plus team die helemaal mee zijn. Het enige element in deze digitale keten dat in de weg zou kunnen zitten, zijn de wetten van ons land. “Het is niet gemakkelijk om een bedrijf te reorganiseren in een economie met reeds bestaande wetten”, aldus Janssens. “Maar we moeten vooruit, en bedrijven kunnen niet wachten op de wetgevers.” Ook Caudron vindt dat de rol van de overheid niet al te hard overschat moet worden. “Wat de overheid moet doen, is meer flexibiliteit inbouwen zodat innovatie mogelijk is. Ze moet meer zaken toelaten, al is het maar voor een bepaalde periode.”

Maar al bij al zijn er veel kansen, voor iedereen, klein of groot. Zolang je maar digitaal durft te denken en op zoek gaat naar de juiste opportuniteiten. Dus allemaal digitaal? Wel voor een mooi toekomstverhaal.

Lees meer.

Hilde Crevits: ‘Elke jongere moet EHBO krijgen op school’

Als Vlaams minister van Onderwijs draagt Hilde Crevits (CD&V) een goede algemene zorg hoog in het vaandel, zeker sinds ze van dichtbij kennismaakte met het zorgsysteem. Niet enkel door de ziekte van haar zoon, maar ook als mantelzorger van haar ouders en schoonouders, met wie ze samenleeft in een kangoeroewoning.

Gezondheidstips: Eet jezelf gelukkig

Als het leven een voetbalwedstrijd zou zijn, is de periode na je vijftigste dan blessuretijd? Helemaal niet! Op tijd aandacht besteden aan je gezondheid maakt dat je wellicht nog een mooie tweede helft van het leven kunt spelen, die misschien nog wel spannender wordt dan de eerste.

Betrouwbare labels

De consument is best bereid om iets méér te betalen voor een product dat met zorg voor het milieu, het klimaat of de arbeidsomstandigheden is geproduceerd. Maar dan moeten de productlabels wel te vertrouwen zijn, natuurlijk. “Labels kunnen niet zonder een grondige, transparante en onafhankelijke validatie.”

Snel en energiezuinig? Dat klinkt als houtskeletbouw

In 2009 ruilde Joep Verheijen Eindhoven voor Hamont-Achel, omdat er naar eigen zeggen veel meer architecturale vrijheid is. De Nederlandse architect renoveerde een charmante woning en breidde die verder uit met een prefab houtskeletbouw. En dat is geen slechte keuze!

Louis-Philippe Loncke: ‘Op groot microavontuur’

In samenwerking met Louis-Philippe Loncke,...

Alex Van Breedam: ‘Logistiek en maatschappij duurzaam verzoenen’

Steeds kleinere en frequentere leveringen veroorzaken steeds meer maatschappelijke hinder. Het groeiend capaciteitstekort in combinatie met een ongebreidelde versnippering van stromen dreigt een verstikkende cocktail van hinder en congestie te worden. Toch zijn er oplossingen. En Vlaanderen heeft veel troeven in handen om daarin het voortouw te nemen.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”