Home Technologie R&D Slimme mobiliteitsinitiatieven in België

Slimme mobiliteitsinitiatieven in België

Mobiliteit. Het is een breed begrip dat veel associaties opwekt. Maar niet al die associaties zijn altijd even positief. Bij de term ‘mobiliteit’ denken we namelijk al gauw aan files, slechte lucht en verkeersongevallen. Al is dat met een beetje geluk binnenkort van de baan. Want onlangs pompten federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) en voormalig minister van Digitale Agenda Alexander De Croo (Open Vld) maar liefst vier miljoen euro in initiatieven voor een zogenaamde ‘slimme mobiliteit’.

Smart Mobility Belgium is de naam van het project van Bellot en De Croo. Met hun Smart Mobility Call deden ze een oproep voor initiatieven die mobiliteit proberen te verbeteren door digitalisering. Het doel: inter- en multimodaliteit in België ondersteunen en het open databeleid verder uitbouwen op een toekomstgerichte manier.

De oproep kreeg heel wat reacties. In het totaal hebben zo’n 137 slimme mobiliteitsprojecten zich bij Smart Mobility Belgium aangemeld, iets wat De Croo erg verheugt. “Ik ben oprecht blij met het resultaat van de call”, aldus de minister. “Belgische bedrijven en start-ups barsten duidelijk van ambitie. Vijftien sterke projecten kunnen nu aan de slag.” Die vijftien initiatieven werden zorgvuldig door een onafhankelijke jury van experten geselecteerd.

Een nieuwe aanpak qua mobiliteit is dringend nodig: de interesse voor slimme mobiliteit is daardoor groter dan ooit.

Open data ontwerp- en visualisatieprojecten

Drie van de vijftien winnende initiatieven zijn open data ontwerp- en visualisatieprojecten. En daar maakt onder meer het Gentse Waylay deel van uit. De ambitie van Piet Vandaele en Veselin Pizurica, de twee oprichters van Waylay, was vanaf het begin hoog: orkestleider voor Internet of Things worden.

Het ingenieursduo werkt al meer dan tien jaar samen en had voor hun project al meerdere softwareproducten uitgebouwd. Maar op een bepaald moment begon de ondernemersmicrobe te kriebelen. Dat vertelden ze De Tijd: “We wilden de sprong naar iets nieuws wagen. We zagen de hype van IoT opkomen en wilden voorkomen dat we later zouden zeggen: ‘Zie je wel!’” Daarom bedachten ze voor de stad Gent Waylay.

Simpel gezegd is Waylay een systeem dat alle verkeersdata in de stad groepeert en de bewoners continu op de hoogte houdt van de mobiliteitssituatie. Dat werkt door middel van mobiliteitsdata die vrij beschikbaar zijn. “We koppelen sensordata over bijvoorbeeld de bezettingsgraad van parkeerplaatsen aan data van Googles verkeersapp Waze, informatie van de NMBS, maar ook aan tweets. Als er een ongeluk gebeurt, weet Twitter het immers als eerste”, aldus de twee.

 

Multimodale routeplanners

Ook Pikaway, een van de vier multimodale routeplanners die van Smart Mobility Belgium een financieel duwtje in de rug kreeg, brengt verschillende bestaande toepassingen samen. Het hoofddoel van de bedenkers was namelijk om een leegte op te vullen door met Pikaway een alomvattende routeplanner op poten te zetten.

De ontstaansreden van het idee? Routeplanners vertrekken vaak van de auto als standaardoplossing en dat kan volgens de makers niet langer. Pikaway moet Koning Auto van zijn troon stoten door ook nieuwe oplossingen en lokale initiatieven, zoals steps, treinen en deelfietsen, een volwaardige plaats te geven. De combinatie van mobiliteit en duurzaamheid dragen ze hoog in het vaandel.

Digitale toepassingen kunnen een betere integratie van transportnetwerken stimuleren en bijdragen tot een mental en modal shift. François Bellot

Duurzame en innovatieve modi

En ook voor Smart Mobility Belgium is duurzaamheid van belang. Wel acht van de vijftien winnende projecten zijn duurzame en innovatieve modi. Zo is er onder andere het project Bike To Work 2022 dat werknemers met campagnes wil aanmoedigen en ondersteunen om zich met de fiets naar het werk te verplaatsen.

Maar het concept dat het meeste in het oog springt, is Helicus. Het idee van Helicus is om onbemande luchttransporten tussen ziekenhuizen in te zetten. Dat zou een veel sneller en betrouwbaarder alternatief zijn voor transporten over de weg. Door de lucht kunnen ziekenhuizen immers files vermijden en ervoor zorgen dat cruciale leveringen – denk maar aan organen of andere transporten die het verschil kunnen maken tussen leven en dood – op tijd in een ander ziekenhuis aankomen.

Managing director van Helicus, Mikael Shamim, ziet het alvast groots. “Ik hoop als eerste in de Europese Unie toestemming te krijgen voor testvluchten.” De eerste echte vluchten zijn gepland voor komende zomer. Die zouden doorgaan in het Antwerpse.

Mental en modal shift

Het staat vast: de behoefte aan mobiliteit blijft wereldwijd stijgen. Tegelijk maken ook zaken als vervuiling, stress en tijdverlies door groeiende verkeersstromen een opwaartse beweging. Een nieuwe aanpak is dus dringend nodig. De interesse voor slimme mobiliteit is daardoor groter dan ooit. Dat zegt ook De Croo. “Want een slimmere mobiliteit, is een betere mobiliteit.” Innovatie en open data ziet hij dan ook als twee krachtige wapens om ons land in beweging te krijgen.

Bellot treedt hem daarin bij. “Digitale toepassingen kunnen een betere integratie van transportnetwerken stimuleren en bijdragen tot een mental en modal shift”, meent hij. Met Smart Mobility Belgium hebben de ministers vernieuwende mobiliteitsprojecten alvast een boost willen geven. Al hopen ze dat dat nog maar het begin is, zodat mobiliteit niet langer een negatieve bijklank hoeft te hebben.

MEER

Innovaties? Eerst even langs het ‘living lab’

Living lab Al te vaak werden klanten in het verleden vooral gezien als mensen die producten kopen en minder als mensen die producten gebruiken. Nieuwe producten, bedacht op de tekentafel, waren misschien enorm vernieuwend maar minder gebruiksvriendelijk. Een praktische testfase was, bijvoorbeeld in het geval the Fliz (zoek maar op), niet overbodig geweest. Enter living labs.

Koken op het ritme van de seizoenen

Gert De MangeleerEen restaurant met een eigen tuin en serres. Het lijkt zo vanzelfsprekend, maar ze zijn eigenlijk best wel zeldzaam. Driesterrenrestaurant Hertog Jan in Zedelgem is een van die uitzonderingen. “Ik denk dat we zeker 85 à 90 procent zelfbedruipend zijn.”

Vijf valkuilen voor jouw thuiswerk

FlexwerkJe kunt de files vermijden, gemakkelijker die tandartsafspraak inplannen en bovendien word je nauwelijks gestoord. Thuiswerken biedt voordelen, maar kun je dat ook succesvol combineren met je gezin?

Osteoporose: wat is het en hoe kun je het...

osteoporose Osteoporose is een van de meest voorkomende en onderschatte aandoeningen op latere leeftijd. Vooral vrouwen in de menopauze zijn er erg vatbaar voor. 

Een allergie in je voedingscircuit? Zo ga...

evenwichtige voedingHeb je een voedingsallergie? Je bent niet alleen. Het aantal voedingsallergieën blijft toenemen. Dat meldt de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Volgens de WHO vormen voedingsallergieën zelfs het vierde grootste gezondheidsprobleem. Wat houdt een voedselallergie juist in? Wat zijn de meest voorkomende allergieën? En hoe gaat je er het best mee om? Wij zochten het uit.

En nu voor echt (?)

CoachingPas afgestudeerd, dan ben je helemaal klaar om het echte werkleven in te duiken. Toch? Niet bepaald, zo blijkt, want liefst meer dan de helft van jonge starters zit met jobtwijfels. Gelukkig bestaan er enkele hulpmiddelen zoals loopbaanbegeleiding en traineeships die mee de weg banen naar een glansrijke toekomst… mét werk.