Home Opinie R&D als motor van innovatie, en omgekeerd

PETER BONNE

R&D als motor van innovatie, en omgekeerd

In samenwerking metPeter Bonne, CEO Orbit

In de wereld van de kartografie, of mapping, werd begin jaren 70 met optisch-mechanische toestellen gewerkt. De digitale toekomst was nog ver weg, maar de eerste stappen werden reeds gezet. Wat vandaag evident is, was toen heel complex en vergde een intensief en long-term engagement.

Technologie heeft sindsdien een enorme vlucht genomen. Het long-term engagement is echter nog steeds aanwezig: als kmo is R&D nog steeds de rode draad. Voor de toepasbaarheid van de onderzoeken moet enerzijds op lange termijn nagedacht worden over disruptieve ideeën en game-changers, anderzijds moet het bedrijf permanent vernieuwend kunnen zijn.

Attitude-aanpassing

Als kmo kun je in Vlaanderen wel rekenen op enige overheidssteun, al gaan de grote sommen subsidies telkens weer naar de Imecs en VITO’s van deze wereld. Ook is er weinig controle op de concurrentieverstoring die daarbij kan optreden. Het lijkt mij niet de taak van een overheid om zelf aan R&D te doen, maar wel om aan te moedigen en diezelfde technologieën ook te omarmen door zichzelf als eerste koper aan te bieden.

In ons vakgebied moeten we helaas vaststellen dat we een zeer conservatief Vlaanderen ontmoeten. Steden en bedrijven in het buitenland met een omzet groter dan ons BNP maken daar echter geen punt van. Vlaanderen, en dan vooral de overheden, moeten deze attitude dringend opzijzetten om de Vlaamse bedrijven ook lokaal de ademruimte te geven: R&D en innovatie zijn reeds risicovolle ondernemingen – daarbij tegelijkertijd het buitenland veroveren is extra moeilijk.

Een permanente stroom van nieuwe ideeën, brainstorming en innovatie, is de enige weg om de tand des tijds te overleven.

Heel positief is de algemene tendens van de laatste jaren dat er effectief op innovatie en R&D wordt ingezet. Jongeren worden aangespoord om een startup te lanceren en kunnen daarbij veel hulp krijgen. Dat is uiterst belangrijk voor onze economie. Maar vernieuwende ideeën zitten niet enkel in start-ups. Gelukkig is nu ook de scale-up ontdekt, bedrijven waar al wat body in zit en toch fris en vernieuwend denken en handelen.

Durven innoveren

Innovatief zijn moet je vooral durven. Want immers, de vogel die in een kooi is geboren, denkt dat vliegen een ziekte is. Dus leren vliegen is niet enkel een straffe realisatie, maar je moet het eerst durven denken. Disney zei ooit: ‘Eerst moet je dromen, zie dan of het mogelijk is.” Vandaag noemen we dat thinking out of the box. Die attitude is essentieel.

Als we vandaag een softwarehuis zijn, gespecialiseerd in 3D-mapping solutions en met globale uitstraling, dan kon dat enkel dankzij de jarenlange inspanningen en risico’s die genomen werden in R&D. Zonder de R&D waren onze toepassingen nu verouderd. Een permanente stroom van nieuwe ideeën, brainstorming en innovatie, doorspekt met grondige vak- en marktkennis, is de enige weg om de tand des tijds te overleven, en toekomstperspectieven voor bedrijf en medewerkers gaaf te houden. Dat laatste bereik je echter niet door R&D, maar wel met een topteam. Wat mij betreft is dat belangrijker dan de R&D zelf.

MEER

Van passief naar nul-energie

Energiezuinig Wie een energiezuinige woning laat (ver)bouwen, zet een mooie stap richting duurzame toekomst. Maar dat is niet alles. “Duurzaam bouwen is een nuloperatie als je niet duurzaam leeft.”

Betrouwbare labels

verpakkingen De consument is best bereid om iets méér te betalen voor een product dat met zorg voor het milieu, het klimaat of de arbeidsomstandigheden is geproduceerd. Maar dan moeten de productlabels wel te vertrouwen zijn, natuurlijk. “Labels kunnen niet zonder een grondige, transparante en onafhankelijke validatie.”

Een virtuele reis door je eigen huis

3STATE Vastgoedmakelaars en projectontwikkelaars kunnen nog zo’n mooie huizen verkopen, voor potentiële kopers is het heel lastig om een echt idee van zo’n huis te krijgen als het nog niet ingericht is naar hun smaak. Enter de Mechelse startup 3State: hun 3D-VR-platform laat mensen toe in hun nieuwe droomhuis rond te wandelen en dat precies in te richten zoals zij willen.

Automatisering, verbindende factor binnen duurzaamheid

Veel bedrijven kiezen er in de eerste plaats voor om te investeren in verhoogde efficiëntie. Dit terwijl investeren in duurzaamheid nodig is én ook een heuse ROI kan geven. Hierbij kan automatisatie van groot belang zijn. Automatisatie is namelijk letterlijk en figuurlijk de verbindende factor tussen het verpakkingsproces en de – interne – logistiek en distributie.

Veertig graden in de winter

BuitenactiviteitenLekker met de hele familie samen voor de buis? Best gezellig. Toch zijn er ook in de koudste maanden van het jaar heel wat plezante buitenactiviteiten.

Artificial Intelligence: krachtige kans of absolute bedreiging?

AIArtificiële Intelligentie: de ontwikkelingen gaan razendsnel, maar tegelijkertijd staat deze technologie nog in zijn kinderschoenen. In hoeverre willen we AI, als maatschappij? En welke grenzen stellen we, met het oog op privacy, welvaart én werkgelegenheid aan de ontwikkeling van deze intelligentie?