Home Opinie R&D als motor van innovatie, en omgekeerd

PETER BONNE

R&D als motor van innovatie, en omgekeerd

In samenwerking metPeter Bonne, CEO Orbit

In de wereld van de kartografie, of mapping, werd begin jaren 70 met optisch-mechanische toestellen gewerkt. De digitale toekomst was nog ver weg, maar de eerste stappen werden reeds gezet. Wat vandaag evident is, was toen heel complex en vergde een intensief en long-term engagement.

Technologie heeft sindsdien een enorme vlucht genomen. Het long-term engagement is echter nog steeds aanwezig: als kmo is R&D nog steeds de rode draad. Voor de toepasbaarheid van de onderzoeken moet enerzijds op lange termijn nagedacht worden over disruptieve ideeën en game-changers, anderzijds moet het bedrijf permanent vernieuwend kunnen zijn.

Attitude-aanpassing

Als kmo kun je in Vlaanderen wel rekenen op enige overheidssteun, al gaan de grote sommen subsidies telkens weer naar de Imecs en VITO’s van deze wereld. Ook is er weinig controle op de concurrentieverstoring die daarbij kan optreden. Het lijkt mij niet de taak van een overheid om zelf aan R&D te doen, maar wel om aan te moedigen en diezelfde technologieën ook te omarmen door zichzelf als eerste koper aan te bieden.

In ons vakgebied moeten we helaas vaststellen dat we een zeer conservatief Vlaanderen ontmoeten. Steden en bedrijven in het buitenland met een omzet groter dan ons BNP maken daar echter geen punt van. Vlaanderen, en dan vooral de overheden, moeten deze attitude dringend opzijzetten om de Vlaamse bedrijven ook lokaal de ademruimte te geven: R&D en innovatie zijn reeds risicovolle ondernemingen – daarbij tegelijkertijd het buitenland veroveren is extra moeilijk.

Een permanente stroom van nieuwe ideeën, brainstorming en innovatie, is de enige weg om de tand des tijds te overleven.

Heel positief is de algemene tendens van de laatste jaren dat er effectief op innovatie en R&D wordt ingezet. Jongeren worden aangespoord om een startup te lanceren en kunnen daarbij veel hulp krijgen. Dat is uiterst belangrijk voor onze economie. Maar vernieuwende ideeën zitten niet enkel in start-ups. Gelukkig is nu ook de scale-up ontdekt, bedrijven waar al wat body in zit en toch fris en vernieuwend denken en handelen.

Durven innoveren

Innovatief zijn moet je vooral durven. Want immers, de vogel die in een kooi is geboren, denkt dat vliegen een ziekte is. Dus leren vliegen is niet enkel een straffe realisatie, maar je moet het eerst durven denken. Disney zei ooit: ‘Eerst moet je dromen, zie dan of het mogelijk is.” Vandaag noemen we dat thinking out of the box. Die attitude is essentieel.

Als we vandaag een softwarehuis zijn, gespecialiseerd in 3D-mapping solutions en met globale uitstraling, dan kon dat enkel dankzij de jarenlange inspanningen en risico’s die genomen werden in R&D. Zonder de R&D waren onze toepassingen nu verouderd. Een permanente stroom van nieuwe ideeën, brainstorming en innovatie, doorspekt met grondige vak- en marktkennis, is de enige weg om de tand des tijds te overleven, en toekomstperspectieven voor bedrijf en medewerkers gaaf te houden. Dat laatste bereik je echter niet door R&D, maar wel met een topteam. Wat mij betreft is dat belangrijker dan de R&D zelf.

MEER

Industriële revolutie IV: de groeipijnen voorbij

AI, machine learning, edge computing en IoT delen tegenwoordig hetzelfde bed. Volgens sommigen zijn ze er zelfs samen in ziek, want na de hype kwam de ontnuchtering.

Uitgedost in outdoor

De modebewuste mens is een wandelende kapstok voor het outdoorleven, dat een opmars maakt in de wereld van de fashion. Uitdossen doe je in outdoor.

Over automatisatie en de voordelen ervan

automatisatie De mens die plaats maakt voor een machine. Het is niet nieuw, maar het hoeft niet altijd een nadeel te zijn. Integendeel, uit iedere innovatie worden nieuwe kansen geboren. Ook wat de automatisatie van verpakkingen betreft.

Carl Heyrman: Meer respect voor water

Water. Het lijkt vanzelfsprekend, maar water is met stip de meest waardevolle grondstof ter wereld. We kunnen niet zonder, maar beseffen dat misschien niet voldoende. We zullen met zijn allen meer respect moeten opbrengen voor dit blauwe goud en onze gewoontes moeten aanpassen indien we niet in de problemen willen komen.

Het is menens met onze goede voornemens

Goede voornemens Elk jaar hebben we een lijstje met goede voornemens: meer gaan bewegen, minder shoppen en stoppen met roken. Aan dat lijstje proberen we ons zolang mogelijk te houden. Maar lukt dit altijd? Daarnaast zijn er ook verleidingen. Hoe krijg je dat weg?

In de knoop met de verkeersknoop

FilesElke dag hetzelfde liedje: dan ben je eens op tijd uit je bed, kom je toch nog te laat door die verrekte files. Een vlot verkeer, daar ijveren we al lang voor. Door politici aan het werk te zetten, maar ook door zélf mee te denken. “In Rotterdam haalden ze zo al 6000 auto’s uit de file.”