Home Opinie Innovatie zit in onze genen

Peter Demuynck

Innovatie zit in onze genen

De concurrentie op het vlak van technologie is bikkelhard. Internationale reuzen lijken het landschap uit te maken. Al zijn onze Belgische bedrijven zeker niet te onderschatten.

Innovatie zit technologiebedrijven in de genen. Met nieuwe producten en diensten willen we de wereld veroveren en om succesvol te blijven moeten onze bedrijven zich telkens opnieuw heruitvinden. En we blijven daarbij niet steken in de theorie rond concepten als industrie 4.0, maar we maken ons écht klaar voor de toekomst.

Dat onze bedrijven internationaal moeten concurreren in een dure productie-omgeving is al genoeg gezegd en geschreven. Ons onderscheiden doen we met name via innovatie: door nieuwe producten en diensten, maar ook via het transformeren van onze productieactiviteiten zelf.

Om onze bedrijven te laten uitgroeien tot de meest performante fabrieken of fabrieken van de toekomst, hebben Agoria en technologiecentrum Sirris een uniek transformatietraject uitgewerkt. Een Factory of the Future zijn betekent dat onze bedrijven moeten investeren in de digitalisering van hun processen, in slimme processen en producten en in een world class production.

De overgang naar ‘de maakindustrie 4.0’ vraagt specifieke technologische knowhow.

Onze fabrieken van de toekomst moeten doordacht kunnen omgaan met energie en materialen, maar ook sociaal innovatief zijn en een mensgerichte aanpak hanteren. De overgang naar ‘de maakindustrie 4.0’ vraagt ook heel specifieke technologische knowhow, bijvoorbeeld rond geconnecteerde machines en componenten, data-innovatie, Internet of Things… Kortom, kennis 4.0 wordt essentieel.

In totaal zijn er al 265 Belgische maakbedrijven begonnen met deze transformaties, waarvan 65 procent kmo’s.  Om nog meer bedrijven aan te moedigen en te inspireren, krijgen de beste leerlingen van de klas de bekroning van een Factory of the Future Award. Al 16 bedrijven haalden deze bekroning binnen. Ze vormen het bewijs dat investeren in innovatie loont. Sinds de start van het programma, hebben de 16 fabrieken van de toekomst een productiviteitswinst van meer dan 50 procent behaald en investeerden ze liefst 500 miljoen euro in ons land.

En dat investeren in bijvoorbeeld automatisering en robotisering niet gelijk staat aan jobverlies, wordt ook nog eens bevestigd. Die bedrijven tekenden een jobgroei van 11 procent op in de afgelopen vijf jaar. Het zijn onze fabrieken van de toekomst die klaar staan om de wereld te veroveren. Innovatie loont.

MEER

Er koeltjes bijzitten

hitte Maak je klaar voor een hete zomer en kom hier te weten hoe je je moet wapenen tegen de hitte zodat je je hoofd koel kunt houden.

Viert vader! Of was het vader viert?

Adriaan Van Den Hoof‘Vaderdag is een feestdag ter ere van vaders. Hun vaderschap, vaderlijke plichten en invloed op de samenleving wordt gevierd. Het feest komt voort uit Moederdag’. Dat is het eerste dat ik te zien krijg bij het googelen van het woord ‘Vaderdag’. Een heldere omschrijving, duidelijke taal. Er moet blijkbaar zeker gevierd worden.

Onder de loep: de toekomst van ons transport

Toekomst van transportDe Antwerpse Ring, de meest dichtgeslibde verkeersader van Europa, is er niet goed aan toe. Enkele overbruggingen dringen zich op om de dagelijkse massa auto’s en vrachtwagens weer vlot te doen rijden, maar dat verhaal kennen we en is niet evident. Ondertussen neemt de drukte maandelijks toe…

Op kot of onder mama’s vleugels?

Kot Voor veel studenten is het kotleven de tijd wanneer ze de ultieme vrijheid hebben. Nochtans zijn er nog verschillende jongeren die ervoor kiezen om thuis te blijven en elke dag te pendelen.

Hoe minder, hoe beter: de ecologie van de eenvoud

Stijn BruersHet leven in de stad kan gejaagd zijn. Je bestelt al eens een takeaway, online koop je cadeaus om het de volgende dag nog te krijgen en ’s avonds heb je oorsuizingen in de frequentie van autoclaxons. Wie heeft er nog tijd om aan de ecologische voetafdruk te denken? 

‘Eens die stap gezet, is de stap naar andere...

E-commerce is booming Hoewel België niet bij de koplopers hoort, willen we onze achterstand uiteraard wel inlopen. Maar hoe doen we dit? Waar zitten dan de drempels?