Home Opinie Innovatie zit in onze genen

Peter Demuynck

Innovatie zit in onze genen

De concurrentie op het vlak van technologie is bikkelhard. Internationale reuzen lijken het landschap uit te maken. Al zijn onze Belgische bedrijven zeker niet te onderschatten.

Innovatie zit technologiebedrijven in de genen. Met nieuwe producten en diensten willen we de wereld veroveren en om succesvol te blijven moeten onze bedrijven zich telkens opnieuw heruitvinden. En we blijven daarbij niet steken in de theorie rond concepten als industrie 4.0, maar we maken ons écht klaar voor de toekomst.

Dat onze bedrijven internationaal moeten concurreren in een dure productie-omgeving is al genoeg gezegd en geschreven. Ons onderscheiden doen we met name via innovatie: door nieuwe producten en diensten, maar ook via het transformeren van onze productieactiviteiten zelf.

Om onze bedrijven te laten uitgroeien tot de meest performante fabrieken of fabrieken van de toekomst, hebben Agoria en technologiecentrum Sirris een uniek transformatietraject uitgewerkt. Een Factory of the Future zijn betekent dat onze bedrijven moeten investeren in de digitalisering van hun processen, in slimme processen en producten en in een world class production.

De overgang naar ‘de maakindustrie 4.0’ vraagt specifieke technologische knowhow.

Onze fabrieken van de toekomst moeten doordacht kunnen omgaan met energie en materialen, maar ook sociaal innovatief zijn en een mensgerichte aanpak hanteren. De overgang naar ‘de maakindustrie 4.0’ vraagt ook heel specifieke technologische knowhow, bijvoorbeeld rond geconnecteerde machines en componenten, data-innovatie, Internet of Things… Kortom, kennis 4.0 wordt essentieel.

In totaal zijn er al 265 Belgische maakbedrijven begonnen met deze transformaties, waarvan 65 procent kmo’s.  Om nog meer bedrijven aan te moedigen en te inspireren, krijgen de beste leerlingen van de klas de bekroning van een Factory of the Future Award. Al 16 bedrijven haalden deze bekroning binnen. Ze vormen het bewijs dat investeren in innovatie loont. Sinds de start van het programma, hebben de 16 fabrieken van de toekomst een productiviteitswinst van meer dan 50 procent behaald en investeerden ze liefst 500 miljoen euro in ons land.

En dat investeren in bijvoorbeeld automatisering en robotisering niet gelijk staat aan jobverlies, wordt ook nog eens bevestigd. Die bedrijven tekenden een jobgroei van 11 procent op in de afgelopen vijf jaar. Het zijn onze fabrieken van de toekomst die klaar staan om de wereld te veroveren. Innovatie loont.

MEER

Made in Antwerp

AntwerpenCoole producten of innoverende gadgets, die komen als je ’t aan de doorsnee Antwerpenaar vraagt vooral uit New York of Londen. Maar ook in onze eigen provincie wonen creatievelingen die voor wereldprimeurs zorgen. En nee, dan hebben we het niet alleen over chocolade of bier. Check zelf maar.

Geen toekomst zonder website

Website Een bedrijf runnen zonder website? Geen optie meer in deze hypergeconnecteerde tijden. Een site is dus een must, maar hoe moet die er dan uitzien? En hoe zorg je dat je webstek voldoende bezoekers trekt? “Val meteen met de deur in huis en zorg dat je bezoekers geen tijd verliezen.”

CNG/LNG: Goedkoper tanken en properder rijden

Almaar hogere brandstofprijzen en alternatieven (hybride en elektrische wagens) die nog peperduur zijn…Voor chauffeurs die hun brandstoffactuur willen inperken en tegelijk aan het milieu denken, lijken er weinig uitwegen te zijn. Of toch? Misschien is het tijd om over te schakelen op gas. Met CNG (Compressed Natural Gas) of LNG (Liquified Natural Gas) rijden auto’s, bestelwagens, trucks en bussen niet alleen véél goedkoper, maar ook stukken milieuvriendelijker.

Zullen we het hoofd boven water kunnen houden?

Water. Bron van alle leven. Een huizenhoog cliché, maar zeker na deze lange en hete zomer, weer een pijnlijke confrontatie met de realiteit. We zullen allemaal zuiniger en omzichtiger moeten omspringen met water, en als we het gebruiken, moeten we zoveel mogelijk hergebruiken.

Innoveren met de wind in de zeilen: ‘Moderne steden...

Moderne steden zijn niet alleen steden die er futuristisch uitzien en digitaliseren, het zijn vooral ook steden die innoveren en een verschil maken inzake duurzaamheid, milieu en groene slagkracht. De impact van een groene stad reikt over welzijn en mobiliteit tot feelgood en gezondheidszorg. Je kunt er niet omheen, werkelijk ie-de-reen heeft ermee te maken. 

De persoon achter de patiënt

Person centered care Wat wil je zelf? Wat denk je zelf? Het zijn vragen die zorgverleners in de toekomst wellicht vaker zullen stellen. Onderzoek toont immers aan dat een behandeling succesvoller is wanneer een patiënt inbreng krijgt. Wordt luisteren de hoeksteen van onze geneeskunde?