Home Opinie Onderzoek en innovatie: succes over de hele kennisketen

PROF. WILLY VERSTRAETE

Onderzoek en innovatie: succes over de hele kennisketen

Vlaanderen wil een kennisregio zijn en investeert sterk om die ambitie waar te maken. Jaarlijks geeft de Vlaamse overheid zo’n 2,5 miljard euro uit aan wetenschappelijk onderzoek en innovatie (O&O). Samen met de uitgaven van de bedrijven aan O&O blijft Vlaanderen daarmee dicht bij de Europese norm van 3 procent van het BBP die we daarvoor bestemmen.

Daarmee kunnen onderzoekers en innovatoren in economie en samenleving helpen om de grenzen van onze inzichten op tal van terreinen te verleggen. Dat draagt niet alleen bij aan
de versterking van onze bedrijfs- en not- for-profitsectoren, maar bevredigt ook onze nieuwsgierigheid.

De Vlaamse wetenschapsagenda

Een grootschalige bevraging onder de Vlaamse bevolking in 2018 leverde over de meest uiteenlopende thema’s maar liefst 10.000 vragen aan de wetenschap op, die werden gebundeld in ‘De Vlaamse wetenschapsagenda’. Wetenschap leeft in Vlaanderen. Dat blijkt nog maar eens in deze coronatijden, waarin alle ogen hoopvol zijn gericht op deskundige en onvermoeibare wetenschappers om ons uit deze ongeziene crisis te loodsen en daarna, ook maatschappelijk, te helpen herstellen.

Van fundamenteel onderzoek tot ontwikkeling

In de Europese topcompetitie gooit Vlaanderen hoge ogen. In informatica
en communicatietechnologie (ICT), ruimtewetenschappen, tal van biomedische disciplines – inbegrepen de nu meer dan ooit urgente infectiologie. Maar ook in onderzoek naar het menselijke brein, in al zijn facetten, en cultuurwetenschappen zetten onderzoekers van hier opmerkelijke resultaten neer. Ook in de biotechnologie staan we sterk. Bovendien leiden ook andere disciplines tot toepassingen, waarvan geen enkele denkbaar is zonder basisonderzoek. Het gaat daarbij niet alleen om wetenschappers die actief zijn in wat we fundamenteel onderzoek noemen, de allereerste stap in de kennisketen; Vlaanderen verzorgt succesvol die hele keten.

“In de Europese topcompetitie gooit Vlaanderen hoge ogen.”

Budget voor onderzoek

Van het Vlaamse O&O-budget gaat jaarlijks ongeveer een kwart ervan naar fundamenteel onderzoek. Het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek (FWO) verdeelt daarvan 360 miljoen onder de meest scherpe onderzoekers en teams op competitieve basis. Private investeerders zijn niet zo snel bereid om de eerste moeizame en riskante onderzoeksstadia te financieren. Daarbij zijn in de Vlaamse economie ook niet veel spelers die dat aankunnen.

Solide overheidssteun aan onderzoek

Daarom is hier, nog meer dan elders, een overheid die wél die stap durft te zetten onontbeerlijk. Het samenspel tussen wetenschap, bedrijven, organisaties, burgers en overheid is cruciaal voor onze regio. Vlaams minister Hilde Crevits, die onder meer wetenschapsbeleid onder haar bevoegdheden heeft, trekt de jarenlange lijn van solide overheidssteun aan het onderzoek onverminderd door.

De kenniswerkers van morgen

Bij dit alles komt het er niet alleen op aan de hele kennisketen te voorzien van de nodige middelen. Ook alle stadia van een onderzoeksloopbaan moeten verzorgd worden. De kenniswerkers van morgen, die in alle sectoren aanwezig horen te zijn, moeten nu opgeleid worden in doctoraats- en postdoctorale trajecten. Dat is even cruciaal als het neerzetten van wetenschappelijke resultaten om de toekomst voor te bereiden. Met beide bereiden we de wereld van morgen voor.

MEER

Zó kies je een goede uitvalsbasis voor je bedrijf

LOCATIEVoor wie in vastgoed investeert, is er één gouden regel: hoe beter de ligging, hoe hoger de prijs. Hetzelfde geldt voor ondernemers. Zij die er de juiste locatie weten uit te kiezen, plukken daar vroeg of laat de vruchten van. Waarmee moet je allemaal rekening houden?

Beter Duploblokken dan een tablet?

Speelgoed sDe ene ouder vindt dat je er niet vroeg genoeg mee kunt beginnen, de andere ouder houdt de tablet liefst zo ver mogelijk. Wie heeft het bij het rechte eind?

Interactive storytelling als ‘the next big thing’?

interactieve storytelling Na maanden van teasers, leaks, en geruchten was hij maandag 28 december eindelijk daar: Bandersnatch, de interactieve film van Black Mirror (en Netflix). Hiermee lijkt interactieve fictiecontent ingeluid als de ‘next big thing’ in storytelling. Maar in hoeverre zijn mediamakers klaar voor kijkers die shiften van users naar ‘produsers’ (hybride term tussen user en producer, red.) te gaan?

Gelijke kansen op de werkvloer

Gelijke kansen op de werkvloer Talent is talent. Potentieel is potentieel. Individuele verschillen zijn een rijkdom. Is er nog discriminatie op de werkvloer? We laten drie experten aan het woord rond het plaatsen van young graduates, 55-plussers en mensen met een etnische achtergrond.

Packaging met persoonlijkheid

Design Wat maakt de lokroep van een product onweerstaanbaar voor de consument? De ingrediënten voor een aantrekkelijke verpakking zijn duurzaamheid, efficiëntie, gebruiksgemak en persoonlijkheid. Een simpel recept, maar vergis je niet: het mixen ervan is een uitdaging.

3 vragen aan… Philip Hendrickx, mede-oprichter van Oxypoint

flowmeter Een flowmeter dient zuurstof toe wanneer de patiënt inademt. Dat is uniek en vormt een wereldwijde primeur. Oxypoint vertelt meer hierover.