Home Opinie ‘Bedrijven, mis de trein van Industrie 4.0 niet’

Dirk Torfs

‘Bedrijven, mis de trein van Industrie 4.0 niet’

De snelheid van innovatie is belangrijk voor de competitiviteit van onze Vlaamse bedrijven. Enkel zo maken we het verschil. De kennis die we daarvoor nodig hebben, kunnen we alleen maar vergaren als we samenwerken. Industrie, kennisinstellingen en overheid hebben elk een belangrijke rol te spelen om onze bedrijven te helpen accelereren en excelleren.

Ik geloof in slimme fabrieken. En we hebben zeker een aantal goede voorbeelden in Vlaanderen. Denk aan Audi, JTEKT, Newtec, TE Connectivity, Van Hoecke of Volvo Trucks. Ze zijn stuk voor stuk het resultaat van een visie om de beste te willen zijn en blijven. Omdat ze vroeg op de trein van Industrie 4.0 gesprongen zijn, kunnen ze producten afleveren die ook in een geglobaliseerde wereld competitief gemaakt worden, ondanks de loonkost. Sensoren, processen, connectiviteit en rekencapaciteit laten toe om slimme producten en productiesystemen te bouwen en leiden tot nieuwe businessmodellen waarbij het product mét de dienst centraal staat. We evolueren van een aanbodgedreven economie naar een vraaggedreven economie. Meer keuze, op het moment dat ons past.     

Neem de vraag naar gepersonaliseerde producten, aan de kost van serieproductie. Dat vergt het soort van flexibiliteit in de productie-omgeving die alleen door de optimale samenwerking tussen mens en machine tot stand kan komen. Robots nemen de zware, repetitieve taken op zich en de operator komt tussen voor complexe, veranderende taken. Die producten moeten bovendien ook snel leverbaar zijn. En daar willen klanten voor betalen. Door je als bedrijf constant aan te passen aan die veranderende omgeving, kunnen we de productie in Vlaanderen houden én zelfs terug naar Vlaanderen brengen.

We evolueren van een aanbodgedreven economie naar een vraaggedreven economie.

Om op die manier te innoveren, is kennis nodig. Kennis die uit samenwerking komt, waarbij innovatieleiders de toon zetten en de rest meetrekken. Het is daarom belangrijk om ecosystemen te bouwen over de waardeketen heen, waarin bedrijven én kennisinstellingen samen tot nieuwe inzichten komen. Door die daarna te vertalen naar concrete producten en productieprocessen, kunnen bedrijven sneller en beter innoveren – accelereren en excelleren dus. Flanders Make slaat in dit kader niet alleen een brug tussen de academische wereld en de industrie, maar biedt ook de onderzoeksinfrastructuur om die kennis te concretiseren. De overheid op haar beurt, stimuleert de samenwerking onder meer via subsidies.

Industrie, kennisinstellingen en overheid zijn op die manier elk op zich de drijvende kracht achter een industriële agenda, die zowel grote als kleine bedrijven toelaat om mee te zijn met de laatste nieuwe trends en dus om hun (internationale) competitiviteit te verhogen. Een betere marktpositie leidt op zijn beurt tot groeiende productie, een stijgend aandeel van de industrie in ons BNP, jobcreatie en uiteindelijk – meer welvaart.   

MEER

Business travel plukt de vruchten van de digitalisering

digitaliseringTechnologie is niet meer uit ons leven weg te denken. De digitalisering heeft zich sterk gemanifesteerd in alle aspecten van ons leven, niet in het minst in het zakenreizen.

Onder de loep: de toekomst van ons transport

Toekomst van transportDe Antwerpse Ring, de meest dichtgeslibde verkeersader van Europa, is er niet goed aan toe. Enkele overbruggingen dringen zich op om de dagelijkse massa auto’s en vrachtwagens weer vlot te doen rijden, maar dat verhaal kennen we en is niet evident. Ondertussen neemt de drukte maandelijks toe…

De nieuwe solo-reiziger is 55+

ReizenDe wijde wereld is geen privilege van de jeugd. Ook senioren willen ze nog maar al te graag ontdekken. Alleen missen sommigen een reisgezel om er samen op uit te trekken. Daar hebben touroperators nu een oplossing voor gevonden.

De bouwstenen van kwaliteit

Veiligheid, duurzaamheid, hygiëne: deze termen (of processen) worden binnen de voedingsindustrie alleen maar belangrijker. Niet alleen omdat de consument er beter van wordt, maar ook omdat het in termen van marketing en branding bedrijven vooruit kan helpen.

Verpakkingen: een elementaire schakel

VerpakkingenVerpakkingen spelen een belangrijke rol in de supply chain, zowel in een B2B- als B2C-context. Bedrijven zijn dan ook voortdurend op zoek naar nieuwe manieren om die verpakkingen te verbeteren en te optimaliseren. Zonder natuurlijk de ecologische aspecten uit het oog te verliezen.

‘Recht en Robots. De glorieuze toekomst, of een onwennig...

Het juridisch apparaat kampt met een aantal problemen en structurele tekortkomingen. De taak, het businessmodel en de uitdagingen van de advocaat zijn de laatste decennia vrij onveranderd gebleven. Een status quo die op termijn onhoudbaar is, want de cliënt – of dat nu een onderneming of een particulier mag zijn – is mondiger, vereist steeds vaker sneller, kwalitatiever werk, terwijl het ‘uurtje-factuurtje’-model steeds minder gesmaakt wordt.