Home Technologie R&D Grenzen verleggen of verdwijnen?

©Danny Van Assche

Grenzen verleggen of verdwijnen?

Ondernemen in een open economie als de Belgische is per definitie internationaal. Ons land is een deur op de wereld. Met heel wat kansen, maar ook uitdagingen. Onze ondernemers zijn plantrekkers. Maar ook de overheid moet haar rol spelen.

Groei-kmo’s in Vlaanderen en België zijn het aan zichzelf verplicht om internationaal te denken en te opereren. We leven in een klein land, omringd door een heel groot ‘buitenland’. Wie hier als ondernemer de vleugels wilt uitstrekken, zit voor hij het goed en wel beseft over de landsgrenzen. Groeien is hier een kwestie van grenzen oversteken, ze verleggen… of verdwijnen?

Hoewel wij Belgen misschien minder zichtbaar internationaal gaan dan pakweg Nederland, zijn we toch goed bezig. Dit vertaalt zich in een stevige reputatie op het vlak van doorgedreven innovatie en kwaliteit in het buitenland, tot aan het andere eind van de wereld. Klinkende namen als imec en VITO dragen hier in belangrijke mate tot bij. Minder bekend zijn echter de vele Belgische top-kmo’s, vaak nog echte familiebedrijven van de tweede, derde en vierde generatie, die uitblinken door vernieuwing en marktleiderschap in specifieke niches. We moeten deze kmo’s meer dan ooit koesteren, ondersteunen en faciliteren, opdat ze ook na hun internationale doorbraak bij ons verankerd zouden blijven met hun R&D, met zoveel mogelijk lokale productie en tewerkstelling… Zij zijn en blijven de motoren van onze economie. De nabijheid van gerenommeerde universiteiten en onderzoekscentra, de gratis ondersteuning door Flanders Investment and Trade (FIT) en de gemiddeld hoge opleidingsgraad van de Belgische werknemers speelt de blijvers in de kaart. Daartegenover staan nog altijd te hoge loonkosten, een te rigide arbeidsmarkt, een complexe regelgeving, een hoge belastingdruk… Pijnpunten waardoor we helaas al een aantal straffe, lokale kmo’s volledig naar het buitenland zagen vertrekken.

Onze sterke rol en aantrekkingskracht als ‘logistieke hub van Europa’ wordt steeds meer bedreigd

Ook op het vlak van aantrekkingskracht voor buitenlandse ondernemers en investeerders is het hier opletten geblazen. Al beschikken we nog altijd over sterke troeven, zoals onze centrale strategische ligging binnen Europa, de nabijheid van de Europese instellingen, onze logistieke expertise en de aanwezigheid van belangrijke havens als Antwerpen en Zeebrugge. Onze sterke rol en aantrekkingskracht als ‘logistieke hub van Europa’ wordt echter steeds meer bedreigd door het toenemende verkeersinfarct, vooral in en rondom de filehoofdsteden Antwerpen en Brussel. Vanuit de ondernemershoek dringen we dan ook aan op snelle en doortastende beleidsmaatregelen en bijkomende investeringen in een nieuwe infrastructuur om het verkeer weer mobiel te krijgen.

Eén ding staat vast: het ondernemerslandschap in en rondom België wordt alsmaar internationaler, ook bij kmo’s. Dit mee onder impuls van de doorgedreven digitalisering, die zich door geen grenzen laat tegenhouden en gans onze economie op een rollercoaster heeft gezet boordevol avontuur, fun en uitdagingen, maar waarvan niemand de aankomst kan voorspellen. De – internationale – toekomst is aan de durvers.

Tekst Danny Van Assche, Gedelegeerd Bestuurder Unizo

MEER

Laat je adviseren voor de brexit het tij doet...

Edward JanssensOp het ogenblik dat dit nawoord wordt geschreven, besliste het Britse parlement de NO-DEAL af te wijzen en een uitstel op de brexit te vragen. Onzekerheid is dus nog altijd troef. Indien er geen overeenkomst (een no-deal) tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk tot stand komt, crashen ze beide op een harde brexit.

Jong geleerd is oud gedaan

Tessa BosmansSmaken en voorkeuren worden van jongs af aan gevormd. Breng je kind dus al op vroege leeftijd in contact met verschillende smaken, maar met voldoende aandacht voor de nodige voedingsstoffen.

Hoe slimme infrastructuur hand in hand gaat met slimme...

smart cityDe wereld beweegt continu en gedragsveranderingen vragen om concrete oplossingen. Slimme mobiliteit draagt bij aan een prettige, veilige en duurzame samenleving. Binnen Smart Cities én daarbuiten is technologie de verbindende factor die zorgt dat slimme infrastructuur en slimme mobiliteit samengaan.

‘Eens die stap gezet, is de stap naar andere...

E-commerce is booming Hoewel België niet bij de koplopers hoort, willen we onze achterstand uiteraard wel inlopen. Maar hoe doen we dit? Waar zitten dan de drempels?

AED: groene bakjes die levens redden

Groene kastjes Zo’n 10.000 AED’s, Automatische Externe Defibrillatoren, zijn er al in ons land geïnstalleerd. Dat klinkt veel, maar het zijn er eigenlijk veel te weinig, zegt de Belgische Cardiologische Liga. Wat doet zo’n AED en hoe moet je hem bedienen?

Rapport van het circulair transport

circulaire economie Een onderzoek in vier OESO-landen toonde recentelijk aan dat globaal transport van goederen samen goed zijn voor 50 tot 60 procent van de totale broeikasgasuitstoot. Not good dus. Het is een signaal dat de transitie naar een circulaire economie er eentje is waarin transport en logistiek een belangrijke rol spelen. Tijd voor een balans.