Home Technologie R&D Grenzen verleggen of verdwijnen?

©Danny Van Assche

Grenzen verleggen of verdwijnen?

Ondernemen in een open economie als de Belgische is per definitie internationaal. Ons land is een deur op de wereld. Met heel wat kansen, maar ook uitdagingen. Onze ondernemers zijn plantrekkers. Maar ook de overheid moet haar rol spelen.

Groei-kmo’s in Vlaanderen en België zijn het aan zichzelf verplicht om internationaal te denken en te opereren. We leven in een klein land, omringd door een heel groot ‘buitenland’. Wie hier als ondernemer de vleugels wilt uitstrekken, zit voor hij het goed en wel beseft over de landsgrenzen. Groeien is hier een kwestie van grenzen oversteken, ze verleggen… of verdwijnen?

Hoewel wij Belgen misschien minder zichtbaar internationaal gaan dan pakweg Nederland, zijn we toch goed bezig. Dit vertaalt zich in een stevige reputatie op het vlak van doorgedreven innovatie en kwaliteit in het buitenland, tot aan het andere eind van de wereld. Klinkende namen als imec en VITO dragen hier in belangrijke mate tot bij. Minder bekend zijn echter de vele Belgische top-kmo’s, vaak nog echte familiebedrijven van de tweede, derde en vierde generatie, die uitblinken door vernieuwing en marktleiderschap in specifieke niches. We moeten deze kmo’s meer dan ooit koesteren, ondersteunen en faciliteren, opdat ze ook na hun internationale doorbraak bij ons verankerd zouden blijven met hun R&D, met zoveel mogelijk lokale productie en tewerkstelling… Zij zijn en blijven de motoren van onze economie. De nabijheid van gerenommeerde universiteiten en onderzoekscentra, de gratis ondersteuning door Flanders Investment and Trade (FIT) en de gemiddeld hoge opleidingsgraad van de Belgische werknemers speelt de blijvers in de kaart. Daartegenover staan nog altijd te hoge loonkosten, een te rigide arbeidsmarkt, een complexe regelgeving, een hoge belastingdruk… Pijnpunten waardoor we helaas al een aantal straffe, lokale kmo’s volledig naar het buitenland zagen vertrekken.

Onze sterke rol en aantrekkingskracht als ‘logistieke hub van Europa’ wordt steeds meer bedreigd

Ook op het vlak van aantrekkingskracht voor buitenlandse ondernemers en investeerders is het hier opletten geblazen. Al beschikken we nog altijd over sterke troeven, zoals onze centrale strategische ligging binnen Europa, de nabijheid van de Europese instellingen, onze logistieke expertise en de aanwezigheid van belangrijke havens als Antwerpen en Zeebrugge. Onze sterke rol en aantrekkingskracht als ‘logistieke hub van Europa’ wordt echter steeds meer bedreigd door het toenemende verkeersinfarct, vooral in en rondom de filehoofdsteden Antwerpen en Brussel. Vanuit de ondernemershoek dringen we dan ook aan op snelle en doortastende beleidsmaatregelen en bijkomende investeringen in een nieuwe infrastructuur om het verkeer weer mobiel te krijgen.

Eén ding staat vast: het ondernemerslandschap in en rondom België wordt alsmaar internationaler, ook bij kmo’s. Dit mee onder impuls van de doorgedreven digitalisering, die zich door geen grenzen laat tegenhouden en gans onze economie op een rollercoaster heeft gezet boordevol avontuur, fun en uitdagingen, maar waarvan niemand de aankomst kan voorspellen. De – internationale – toekomst is aan de durvers.

Tekst Danny Van Assche, Gedelegeerd Bestuurder Unizo

MEER

Technologie ter ondersteuning, niet als vervanging

E-trends Een zelfrijdende ambulance of een robothuisarts? Drie experts laten hun licht schijnen over de laatste digitale trends in de zorgsector.

Vervangt een lamp binnenkort je wifi?

LiFi Internet via een lichtstraal. Het klinkt bijna als science-fiction, maar dat is het al lang niet meer. De technologie heet LiFi, een woordspeling op WiFi, en komt in een sneltempo op ons af. Weg dus met een slecht WiFi-signaal of storing van de buren, want elke lamp verandert in een modem.

De euthanasie van de salariswagen

wagen Miel Horsten van ALD beantwoordt vaak gestelde vragen. Of zijn sector het moeilijk heeft en hoe ver je nu eigenlijk kunt rijden met die elektrische wagen.

Scott Picken: Swipe je rijk met vastgoed

Interview De Zuid-Afrikaan Scott Picken ken je als oprichter van Wealth Migrate, een online marktplaats die het toelaat om direct te investeren in een woning, voorgesteld door de website zelf. Het heeft een omzet van 565 miljoen USD en $90 miljoen aan investeringen van eigen crowdfundingklanten. Hoe kreeg hij dat alles voor elkaar?

Gezonde voeding gaat de strijd aan met diabetes

Gezonde voeding Aan diabetes lijden meer en meer mensen en dat zal in de nabije toekomst niet veranderen. We letten niet genoeg op onze voeding en krijgen dan als resultaat overgewicht. Gezond eten is dus de boodschap. Maar hoe doen we dat dan?

3 vragen aan… professor Pierre Van Damme

We starten het vaccinatieschema van het jonge kind/zuigeling op de leeftijd van 8 weken in België. Dat geeft de beste garantie voor een snelle start van bescherming tegen vaccineerbare infecties.