Adopt-ID
R&D

3 vragen aan… Adopt-ID

11.09.2018
door Fokus-online.be

Adopt-ID: “Met een maakbedrijf bedoelen we bedrijven die producten ontwikkelen en/of produceren.Vroeger hadden deze bedrijven alle knowhow en technieken in huis, maar door de globalisering is dit niet meer het geval. Samenwerking met partnerbedrijven, interne en externe mensen, binnen of buiten België staat dus centraal. Dit zorgt ervoor dat de communicatie tussen bedrijven on point moet zijn.”

Wat is de voornaamste uitdaging voor maakbedrijven?

“Met een maakbedrijf bedoelen we bedrijven die producten ontwikkelen en/of produceren. Vroeger hadden deze bedrijven alle knowhow en technieken in huis, maar door de globalisering is dit niet meer het geval. Samenwerking met partnerbedrijven, interne en externe mensen, binnen of buiten België staat dus centraal. Dit zorgt ervoor dat de communicatie tussen bedrijven on point moet zijn. Vandaar dat een papiergedreven organisatie niet langer houdbaar is en dat men dus moet digitaliseren.” 

Hoe kunnen maakbedrijven concreet omgaan met deze uitdaging?

“De communicatie tussen partners is een grote uitdaging. Veel bedrijven gebruiken tools om het proces te vergemakkelijken, om de communicatie te verbeteren. Maar dit zijn vaak losstaande oplossingen. Een Product Lifecycle Management-oplossing beheert verschillende softwaretools en diens output. Zo wordt alle informatie rond elk product, van idee tot end-of-life, op één plek gecentreerd.” 

Hoe vergroot dit de ROI voor een bedrijf?

“Door een dergelijk platform in te zetten, verkort je de doorlooptijd van projecten aanzienlijk door de grotere transparantie, meer hergebruik van knowhow, en het automatiseren van repetitieve processen. Ook kun je dan consistent kwaliteit garanderen, en ben je zeker dat je voldoet aan de regelgeving omtrent duurzaamheid. Dit alles zorgt er dus voor dat je een snelle terugverdientijd hebt.”

Vorig artikel
Volgend artikel