Home Technologie IT Ook marketeers houden van data

Ook marketeers houden van data

Big Data is lang niet meer het exclusieve domein van IT, ook marketeers stappen gretig in het dataverhaal mee. Her en der zijn er zelfs al bedrijven die er hun corebusiness van hebben gemaakt. Hoe pakken ze het aan? En op welke manier maken ze het verschil?

‘De winkel van ons allemaal.’ Het mag dan wel wat arrogant klinken, met acht miljoen klanten en anderhalf miljoen bezoeken per dag is bol.com goed op weg om zijn ambitie waar te maken. Dat de datagedreven marketingstrategie daar voor iets tussen zit, zal niemand verwonderen. Ook voor CEO Huub Vermeulen is dat de belangrijkste verklaring voor het succes. “Wij meten alles”, vertelde hij een paar maanden geleden in Trends. Wat je zoekt, wat je koopt en wat er op je verlanglijst staat: Bol.com onthoudt het allemaal. Zonder dat je het expliciet moet vertellen, weet de winkel dat je sportief bent, kinderen hebt en graag naar muziek luistert. Relevante aankoopsuggesties doen is zo een fluitje van een cent. Vermeulen zelf hoopt op termijn nog enkele stappen verder te kunnen zetten en bezoekers een volledig gepersonaliseerde shop aan te kunnen bieden. Door te speuren naar generieke klantpatronen, denkt hij dat het mogelijk moet zijn om het gedrag van individuele bezoekers te voorspellen en aan iedereen een homepagina op maat te tonen.

Voor UX-specialiste Lonneke Spinhof klinkt het allemaal vertrouwd in de oren. Met Humix lanceerde ze in 2011 een consultancybureau dat websites en softwareapplicaties optimaliseert op basis van gebruikersgedrag. Het idee erachter is dat je als organisatie je klant goed moet kennen voor je je doelstellingen kunt bereiken. “Buikgevoel alleen volstaat niet om een online business op te bouwen”, weet Spinhof. “Om de juiste beslissingen te nemen, heb je objectieve data én input van eindgebruikers nodig. Wij helpen onze klanten om de data uit hun web analytics tool en CRM-systemen inzichtelijk te maken.”

Dat de winst voor de bedrijven groot kan zijn, bewijst Spinhof met een recente case van een energiebedrijf. Een groot aandeel van de consumenten verandert regelmatig van energieleverancier. Het is dan ook een uitdaging voor energiebedrijven om bestaande klanten aan zich te binden. Hierin kan data echt het verschil maken. “Uit een diepgaande analyse van de website en CRM-data van de klanten, bleken sommige webpagina’s een sterk voorspellende waarde te hebben”, vertelt Spinhof. “Kwamen klanten vaak op pagina x of y, dan wou dat doorgaans zeggen dat ze hun contract wilden stoppen. Door de marketingacties naar die personen toe aan te passen, slaagde het energiebedrijf erin om hen op andere ideeën te brengen.”

Buikgevoel alleen volstaat niet om een online business op te bouwen.

— Lonneke Spinhof, Humix

Maar het kan nog verregaander. Zo kunnen marketeers ook gegevens van derde partijen in hun analyses binnenbrengen. Via Facebook is het bijvoorbeeld mogelijk om informatie over de hobby’s van klanten binnen te trekken. Die informatie kunnen ze gebruiken om een gepersonaliseerd en dus extra aantrekkelijk voorstel voor hun klanten uit te werken. Houdt een klant bijvoorbeeld van voetbal, dan zouden ze hem in ruil voor contractverlenging een aantal wedstrijdtickets van zijn favoriete ploeg cadeau kunnen doen. Volgens Spinhof zijn alvast een aantal grote bedrijven hiermee aan het experimenteren.

Maar mag dat dan allemaal zomaar, horen we je denken. Is deze manier van werken niet in strijd met de privacywetgeving? “Niet per se”, zegt Spinhof. “Zolang bedrijven netjes met de data omgaan, is er geen probleem.” Zelf vindt ze de komst van de Europese privacyrichtlijn (GDPR) een erg goede zaak. Ondernemingen worden daardoor verplicht om expliciet toestemming te vragen en uit te leggen wat ze met de data van plan zijn. “De wereld van de online marketing wordt daardoor meteen een stuk professioneler.”

Dat veel Belgische bedrijven langzaam maar zeker deze weg inslaan, blijkt intussen uit de resultaten van de Yearly Marketing Survey van The House of Marketing. Zowat een op de drie marketeers geeft daarin aan dat hun bedrijf ‘datagedreven beslissingen’ neemt. Ook Lonneke Spinhof bevestigt de trend: “Bedrijven verzamelen allerlei data. Dat is positief, alleen hebben ze het nog vaak moeilijk om er de juiste conclusies uit te trekken. De uitvoering is bij velen een heikel punt.” Sommigen worstelen met de technische kant van de zaak – data aan elkaar koppelen – anderen hebben moeite om multidisciplinair te denken en te werken. “Het volstaat immers niet om af en toe eens met IT en marketing te overleggen. Wie datagedreven wil werken, moet alle lijnen constant openhouden. Alleen zo kun je ad hoc reageren.”

MEER

Onder de loep: de toekomst van ons transport

Toekomst van transportDe Antwerpse Ring, de meest dichtgeslibde verkeersader van Europa, is er niet goed aan toe. Enkele overbruggingen dringen zich op om de dagelijkse massa auto’s en vrachtwagens weer vlot te doen rijden, maar dat verhaal kennen we en is niet evident. Ondertussen neemt de drukte maandelijks toe…

Employer brand van betrokkenheid

Bedrijfscultuur Elk bedrijf heeft een eigen employer brand, vaak zonder er zich bewust van te zijn. Het is eenvoudig: de bedrijfscultuur reflecteert de ambitie van het bedrijf, en de employer brand is daarvan de ‘vertaling’.

Wie is klaar voor de jobs van morgen?

Levenslang leren De helft van de beroepen die we anno 2030 zullen uitoefenen, kennen we vandaag nog niet. Tel daarbij op dat ook bestaande jobs grondig zullen worden hertekend, en je komt automatisch uit bij levenslang leren. Toch zetten we er met zijn allen nog te weinig op in.

3 vragen aan… LUCA School of Arts

Opleiding Een hoger onderwijs zonder kunsten zou tekortschieten op vlak van creativiteit, vandaag toch een kerncompetentie. Als je kijkt naar de maatschappelijke evoluties, merk je dat alles steeds audiovisueler wordt.

Agiliteit als streepje voor

Digitalisering IT en digitalisering zijn meer dan technologie. Het is een combinatie van maatschappelijke thema’s en samenwerking, om de problemen daarrond op te lossen. Alle ondernemingen krijgen te maken met deze transitie. Het zijn vooral de wendbare organisaties die makkelijk en snel kunnen inspelen op de veranderingen.

Flexibel werken en digitalisering zijn het volgende normaal

Flexibel werken Tijdens deze ongekende crisis zitten we met zijn allen in dezelfde storm, maar niet in dezelfde boot. Een nieuwe pandemie kan er binnen 6 maanden of over 3 jaar aankomen. Er zijn globaal immers 1,7 miljoen virussen in omloop volgens het Wereld Economisch Forum (WEF). Hoe kunnen bedrijven zich hiertegen wapenen? “Bedrijven moeten de digitale transformatie omarmen.”