Home Technologie IT Ook marketeers houden van data

Ook marketeers houden van data
O
.

Big Data is lang niet meer het exclusieve domein van IT, ook marketeers stappen gretig in het dataverhaal mee. Her en der zijn er zelfs al bedrijven die er hun corebusiness van hebben gemaakt. Hoe pakken ze het aan? En op welke manier maken ze het verschil?

‘De winkel van ons allemaal.’ Het mag dan wel wat arrogant klinken, met acht miljoen klanten en anderhalf miljoen bezoeken per dag is bol.com goed op weg om zijn ambitie waar te maken. Dat de datagedreven marketingstrategie daar voor iets tussen zit, zal niemand verwonderen. Ook voor CEO Huub Vermeulen is dat de belangrijkste verklaring voor het succes. “Wij meten alles”, vertelde hij een paar maanden geleden in Trends. Wat je zoekt, wat je koopt en wat er op je verlanglijst staat: Bol.com onthoudt het allemaal. Zonder dat je het expliciet moet vertellen, weet de winkel dat je sportief bent, kinderen hebt en graag naar muziek luistert. Relevante aankoopsuggesties doen is zo een fluitje van een cent. Vermeulen zelf hoopt op termijn nog enkele stappen verder te kunnen zetten en bezoekers een volledig gepersonaliseerde shop aan te kunnen bieden. Door te speuren naar generieke klantpatronen, denkt hij dat het mogelijk moet zijn om het gedrag van individuele bezoekers te voorspellen en aan iedereen een homepagina op maat te tonen.

Voor UX-specialiste Lonneke Spinhof klinkt het allemaal vertrouwd in de oren. Met Humix lanceerde ze in 2011 een consultancybureau dat websites en softwareapplicaties optimaliseert op basis van gebruikersgedrag. Het idee erachter is dat je als organisatie je klant goed moet kennen voor je je doelstellingen kunt bereiken. “Buikgevoel alleen volstaat niet om een online business op te bouwen”, weet Spinhof. “Om de juiste beslissingen te nemen, heb je objectieve data én input van eindgebruikers nodig. Wij helpen onze klanten om de data uit hun web analytics tool en CRM-systemen inzichtelijk te maken.”

Dat de winst voor de bedrijven groot kan zijn, bewijst Spinhof met een recente case van een energiebedrijf. Een groot aandeel van de consumenten verandert regelmatig van energieleverancier. Het is dan ook een uitdaging voor energiebedrijven om bestaande klanten aan zich te binden. Hierin kan data echt het verschil maken. “Uit een diepgaande analyse van de website en CRM-data van de klanten, bleken sommige webpagina’s een sterk voorspellende waarde te hebben”, vertelt Spinhof. “Kwamen klanten vaak op pagina x of y, dan wou dat doorgaans zeggen dat ze hun contract wilden stoppen. Door de marketingacties naar die personen toe aan te passen, slaagde het energiebedrijf erin om hen op andere ideeën te brengen.”

Buikgevoel alleen volstaat niet om een online business op te bouwen.

— Lonneke Spinhof, Humix

Maar het kan nog verregaander. Zo kunnen marketeers ook gegevens van derde partijen in hun analyses binnenbrengen. Via Facebook is het bijvoorbeeld mogelijk om informatie over de hobby’s van klanten binnen te trekken. Die informatie kunnen ze gebruiken om een gepersonaliseerd en dus extra aantrekkelijk voorstel voor hun klanten uit te werken. Houdt een klant bijvoorbeeld van voetbal, dan zouden ze hem in ruil voor contractverlenging een aantal wedstrijdtickets van zijn favoriete ploeg cadeau kunnen doen. Volgens Spinhof zijn alvast een aantal grote bedrijven hiermee aan het experimenteren.

Maar mag dat dan allemaal zomaar, horen we je denken. Is deze manier van werken niet in strijd met de privacywetgeving? “Niet per se”, zegt Spinhof. “Zolang bedrijven netjes met de data omgaan, is er geen probleem.” Zelf vindt ze de komst van de Europese privacyrichtlijn (GDPR) een erg goede zaak. Ondernemingen worden daardoor verplicht om expliciet toestemming te vragen en uit te leggen wat ze met de data van plan zijn. “De wereld van de online marketing wordt daardoor meteen een stuk professioneler.”

Dat veel Belgische bedrijven langzaam maar zeker deze weg inslaan, blijkt intussen uit de resultaten van de Yearly Marketing Survey van The House of Marketing. Zowat een op de drie marketeers geeft daarin aan dat hun bedrijf ‘datagedreven beslissingen’ neemt. Ook Lonneke Spinhof bevestigt de trend: “Bedrijven verzamelen allerlei data. Dat is positief, alleen hebben ze het nog vaak moeilijk om er de juiste conclusies uit te trekken. De uitvoering is bij velen een heikel punt.” Sommigen worstelen met de technische kant van de zaak – data aan elkaar koppelen – anderen hebben moeite om multidisciplinair te denken en te werken. “Het volstaat immers niet om af en toe eens met IT en marketing te overleggen. Wie datagedreven wil werken, moet alle lijnen constant openhouden. Alleen zo kun je ad hoc reageren.”

tekst Hermien Vanoost

Lees meer.

Automarkt in stroomversnelling?

Er wordt al jarenlang gepraat over elektrische auto’s, maar de definitieve lancering laat op zich wachten. Hoe komt dat eigenlijk, want de technologie lijkt toch op punt te staan? En wanneer kunnen we ons dan wel aan die doorbraak verwachten?

‘Een aantal landbouwers moet overwegen om over te stappen...

rdo is de grootste producent van diepvriesgroenten in Europa en kende de laatste veertig jaar een explosieve groei. In 1977 zag de diepvriesgigant het leven. In 2015 fuseerden de twee bedrijven van de familie Haspeslagh, Ardo en Dujardin, tot één groep met als resultaat dat er nu een omzet gedraaid wordt van om en bij de 1 miljard euro

Een ketting naar de toekomst

De voorstanders spreken van een onwaarschijnlijke revolutie die de manier waarop we zakendoen helemaal op zijn kop zal zetten. De criticasters gewagen van een hype die even snel zal verdwijnen als ze de kop opstak. Maar wat is de blockchain nu eigenlijk? En hoe gaan we er mee te maken krijgen?

Crowdfunding: vanuit het standpunt van investeerder én bedrijf

In 2016 werd in België 30 miljoen euro geïnvesteerd in bedrijven via crowdfunding. Deze formule is dus sterk in opkomst. Expert Ellen Lemaire geeft je de nodige informatie om met deze financieringswijze aan de slag te gaan.

Over automatisatie en de voordelen ervan

De mens die plaats maakt voor een machine. Het is niet nieuw, maar het hoeft niet altijd een nadeel te zijn. Integendeel, uit iedere innovatie worden nieuwe kansen geboren. Ook wat de automatisatie van verpakkingen betreft.

S-peil: beter beginnen bij de bron dan overbodige aanpassingen...

We moeten efficiënter, duurzamer en energiezuiniger bouwen. Vanaf 2021 moeten alle nieuwbouwwoningen bijna-energieneutraal (BEN) zijn. Goede isolatie speelt een cruciale rol in het realiseren van een (bijna) energieneutrale woning.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”