Home Interview ‘Onze ondernemingen verliezen competitiviteit als we nog lang wachten met 5G’

Michaël Trabbia - CEO Orange België

‘Onze ondernemingen verliezen competitiviteit als we nog lang wachten met 5G’

“Als er één voorwerp is waarvoor je terug naar huis zou rijden omdat je het vergeten bent, dan is het wel je smartphone.” Met één simpel voorbeeld omschrijft Michaël Trabbia, CEO van telecomprovider Orange België, de allesomvattende impact van de digitale transformatie. “Dat zaken als 5G niet van de grond komen, is dan zeer frustrerend.”

Je zal als Fransman maar terechtkomen in een land waar je de regeringen niet eens op één hand kunt tellen. Het resultaat is dat we vandaag afhankelijk zijn van twee regeringen vooraleer we aan de slag kunnen met 5G-technologie. “We wachten op een nieuwe federale regering die bevoegd is voor de spectrumveiling van 5G-licenties. Daarnaast zit je nog met het regionaal niveau. De Brusselse Hoofdstedelijke regering legt vandaag stralingsnormen op die de uitrol van 5G onmogelijk maken”, zegt de Orange-topman.

Nochtans is 5G een cruciaal element in digitale transformatie.
“Klopt, je kunt vandaag al heel wat machines en apparaten connecteren, maar we moeten een stap verder durven denken. De 3G- en 4G-technologie werden ontwikkeld om mensen te connecteren, 5G maakt het mogelijk om hoge volumes data te verwerken. Noodzakelijk, want tegen 2025 zullen er tien keer meer voorwerpen geconnecteerd zijn dan mensen. Dat vraagt een aanpassing van je netwerk op vlak van capaciteit, betrouwbaarheid en het serviceniveau. Vandaag is de connectiviteit van 4G dezelfde voor iedereen, maar met 5G zal je capaciteit kunnen voorbehouden voor bepaalde diensten.”

Is dat dan niet enorm frustrerend?
“Iedereen is gefrustreerd door het 5G-verhaal. Op deze manier gaan we schromelijk te laat komen en dat is doodjammer. Het is niet zozeer van belang voor telecomoperatoren, maar eens te meer voor ondernemingen. Zij vragen ons voortdurend wanneer we de technologie zullen aanbieden. Logisch, want in het buitenland zien ze al hoe er grote efficiëntiewinsten geboekt worden met de technologie.”

©Sandra Mermans

‘Iedereen is gefrustreerd door het 5G-verhaal.’

Dreigt ons land aan competitiviteit te verliezen?
“Internationale ondernemingen hebben productiesites in verschillende landen, maar kunnen maar beperkt investeren. Als we geen duidelijk kader voorzien waarbinnen onze bedrijven toegang hebben tot 5G, dan is er inderdaad een probleem voor onze competitiviteit. De technologie is cruciaal voor evoluties als industrie 4.0, assetmanagement en predictive maintenance. Dat zijn op termijn noodzakelijk elementen voor de competitiviteit van onze ondernemingen en bij uitbreiding van onze economie.”

Welke rol moeten de telecomproviders dan opnemen om digitale transformatie te faciliteren?
“Als je naar 5G of Internet of Things kijkt, kun je drie lagen onderscheiden: de connectiviteit, het platform en de dienstverlening. Geef de telecombedrijven in de eerste plaats exclusiviteit in het 5G-spectrum. Het verleden bewijst dat licenties die werden toegekend aan andere bedrijven nooit gebruikt werden. Laat ons een netwerk uitbouwen dat voldoet aan de eisen van zowel B2B, B2C als de industrie. Voor het uitbouwen van platformen, denk bijvoorbeeld aan datamanagement, of dienstverlening zijn we flexibel. We hebben hoe dan ook een ecosysteem nodig waarbinnen internationale spelers, maar ook lokale ondernemingen, elkaar versterken.”

Hoe versterken jullie de ondernemingen in dit land?
“De bedrijfswereld wil steeds meer een dienstverlening op maat van haar medewerkers. Dat vraagt om end-to-end-oplossingen die verder reiken dan alleen maar de telefoon- en internetverbinding. Ondernemingen hebben de afgelopen jaren hun manier van werken moeten aanpassen. Vandaag willen ze dat medewerkers altijd en overal geconnecteerd zijn, zodat ze die taken efficiënter en zonder tijdverlies kunnen uitvoeren, ongeacht waar ze zijn. Het is onze taak om die digitale werkplek mogelijk te maken zodat de productiviteit verhoogt. En dat beperkt zich niet langer tot een telefoon- en internetverbinding. Bedrijven zoeken een one-stop-shop die oplossingen aanbiedt, schaalbaar met hun groei. Zo namen we onlangs bijvoorbeeld BKM over om onder meer ons aanbod voor Unified Communications & Collaboration (UCC) te versterken.”

‘Er is bijvoorbeeld te veel versnippering bij bepaalde diensten. We moeten evolueren naar een platformlogica waar je verschillende diensten op één plaats beschikbaar maakt voor je klant.’

Twee jaar geleden werd Orange Bank gelanceerd in Frankrijk. Hoe past zo’n nieuwe activiteit in de digitale transformatie?
“Orange lanceerde in 2008 een digitaal betalingssysteem in Afrika. De meeste mensen hebben er geen bankrekening en hadden op die manier plots een veel gebruiksvriendelijkere en laagdrempelig alternatief voor cash geld. Tegelijkertijd zie je hier dat traditionele banken hoge werkingskosten hebben, maar wel een vertrouwd merk zijn. Digitale banken missen dan weer dat vertrouwen. Wij zagen daar met Orange een belangrijke opportuniteit, omdat we de digitale expertise hebben, een vertrouwd merk zijn en dichtbij onze klanten staan dankzij ons netwerk van winkels. In Frankrijk zijn we alvast tevreden over de eerste resultaten, later zullen we de dienst ook in Spanje opstarten.”

Digitale transformatie lost met andere woorden heel wat bestaande problemen op.
“Klopt, maar er zijn ook nog pijnpunten. Er is bijvoorbeeld te veel versnippering bij bepaalde diensten. Denk maar aan de online televisieplatformen. Je hebt er voor bijna iedere zender wel eentje, maar voor de klant is dat niet handig. We moeten evolueren naar een platformlogica waar je verschillende diensten op één plaats beschikbaar maakt voor je klant. De allergrootste valkuil voor de digitale transformatie is het vinden van de juiste mensen. Er zijn te weinig IT-experts beschikbaar op de arbeidsmarkt, waardoor bedrijven niet vooruit kunnen. Als je zo niemand in je onderneming hebt zitten, kun je alleen maar luisteren naar anderen. Geen ideale situatie.”

SMART FACT

Wat als je geen CEO van Orange Belgium was geworden?
“Dat is een moeilijke vraag! De medische wereld heeft mij altijd bijzonder aangesproken, maar ik denk niet dat ik de kwaliteiten had om daar te slagen (lacht). De telecomsector blijft mijn grote liefde. Ik ben er nu 20 jaar actief en de snelheid van de vooruitgang en evoluties geven mij enorm veel energie. Vanaf mijn studies geloofde ik rotsvast dat telecommunicatie het grootste potentieel had om de rest van de wereld te veranderen.”

MEER

‘MVO is de juiste manier van ondernemen’

Stef HeylenLang voordat maatschappelijk verantwoord ondernemen actueel was, zaten de principes al ingebakken in de bedrijfscultuur van Janssen Pharmaceutica. Stef Heylen, CEO van de geneesmiddelenproducent, is honderd procent overtuigd van deze visie op ondernemen.

Business travel plukt de vruchten van de digitalisering

digitaliseringTechnologie is niet meer uit ons leven weg te denken. De digitalisering heeft zich sterk gemanifesteerd in alle aspecten van ons leven, niet in het minst in het zakenreizen.

Maken kleren écht de man?

Bruno Van GilsMannen en mode: is dat nu eigenlijk een moeilijk huwelijk of net de perfecte match? Gaat de hedendaagse man liever kleding shoppen dan vroeger, of is zijn zin dan wel gebrek eraan van alle tijden? En welke rol spelen sociale media nu eigenlijk? Hoog tijd om de moderne man de kleren van het lijf te vragen!

3 Vragen aan: Sofie Vanrafelghem

Sofie Vanrafelghem We zien een opmars van de champagnebieren en ook meer en meer biercampagnes krijgen aandacht. Mensen schamen zich nog teveel om bier aan te bieden als cadeau en dat zou moeten veranderen.

België: pharma valley van Europa

Farmaceutische industrie In België werken er meer dan 37.000 mensen in de farmaceutische sector. Ons land heeft een uitmuntende reputatie op het vlak van onderzoek en ontwikkeling naar geneesmiddelen en vaccins. Maar ook de productie en export van farmaceutische producten mogen niet vergeten worden.

Op weg naar schoner én flexibeler wagenpark

ExpertpanelEén op de tien auto’s in ons land is een bedrijfswagen. En dat heeft uiteraard zijn gevolgen voor het milieu. Gelukkig zetten sommige bedrijven en leasemaatschappijen heel bewust in op propere mobiliteit. En nee, daar is niet altijd een auto voor nodig.