Menselijke verbindingen gedigitaliseerd

Menselijke verbindingen

De impact van COVID-19 is alomvattend en wereldwijd. Over de hele wereld voelen we het in zo goed als elk aspect van ons leven. De interacties met onze families, gemeenschappen, en natuurlijk ook onze collega’s, zijn veranderd en meer gedigitaliseerd. 

De uitdagingen zijn groot. Toch zetten bedrijven, organisaties en individuen zich in om elkaar te ondersteunen, vaak op zeer creatieve manieren. Dat is inspirerend. De wereldwijde pandemie toont hoe belangrijk het is om als gemeenschap samen te komen en hoe we allen kunnen bijdragen aan een gemeenschappelijk doel.

Ecosysteem van samenwerking

Om het tij te keren, moet iedereen samenwerken. Als een aanbieder van platformen en tools, vinden we dat Microsoft ook een unieke bijdrage kan leveren, door de nodige verbindingen te maken, of een ecosysteem van partners samen te brengen. We kunnen de publieke en privésector helpen om de digitale capaciteit op te bouwen die ze nu nodig hebben.

Een van onze tools is een Healthcare Bot-service. Die heeft een deel van de druk verlicht op de werknemers en bedrijfssystemen van gezondheidsorganisaties. De Healthcare Bot was oorspronkelijk ontworpen ter ondersteuning van veelvoorkomende scenario’s voor virtuele gezondheidsassistenten. Naarmate de coronaviruspandemie uitbrak, zijn organisaties over de hele wereld, waaronder verschillende Belgische ziekenhuizen, de tool beginnen gebruiken om patiënten te helpen om potentiële COVID-19-symptomen te beoordelen.

“We omarmen steeds vaker de cloud, nu meer dan ooit tevoren.”

Iedereen met elkaar verbonden

Tegelijkertijd hebben veel organisaties hun overgang naar de cloud versneld om gebruik te maken van diensten zoals Microsoft Teams, voor thuiswerk en leren op afstand. De videoconferenties, chat- en samenwerkingsfuncties van Teams zorgen ervoor dat de medewerkers in bedrijven, openbare instellingen en scholen met elkaar en met de buitenwereld verbonden kunnen blijven. We noteerden een record van 2,7 miljard minuten aan vergaderingen op één dag, een stijging van 200 procent ten opzichte van 900 miljoen op 16 maart. Ook leerlingen en leerkrachten hebben zich tot Teams gewend: zo’n 183.000 gebruikers in 175 landen gebruiken nu Teams for Education.

Vertrouwen in elkaar én technologie

Organisaties en bedrijven omarmen steeds vaker de cloud, nu meer dan ooit tevoren. Met de cloud slagen ze erin om hun digitale transformatie te versnellen. Maar de technologie die daarbij komt kijken, brengt de nodige uitdagingen met zich mee. Mensen vragen zich af of ze technologie wel kunnen vertrouwen. Ze maken zich zorgen over cyberaanvallen en over de manier waarop hun gegevens gebruikt worden. Deze bezorgdheden zijn begrijpelijk, en daarom is het belangrijk om continu het vertrouwen van klanten, partners, gemeenschappen en overheden te verdienen en blijven behouden.

Ons langetermijnsucces hangt af van ons vertrouwen in elkaar en in de technologie die ons vooruit kan helpen. Wij zullen alvast blijven samenwerken om oplossingen te vinden voor de uitdagingen waarmee we vandaag worden geconfronteerd.

 

Didier Ongena

Didier Ongena
Managing Director Microsoft Belux