Home Technologie IT In dienst van de consument, vandaag én morgen

Karel Van Eetvelt

In dienst van de consument, vandaag én morgen

De digitalisering is overal voelbaar en klantennoden veranderen snel. Terwijl nieuwe spelers met creatieve oplossingen komen, moeten bedrijven de nieuwe generatie zien te boeien. De opdracht? Businessmodellen herbekijken en de klant centraal stellen.

Nieuwe technologieën hebben onze manier van denken en de manier waarop we met elkaar omgaan, sterk veranderd. Het digitale is gewoon niet meer uit ons leven weg te denken. De consument verwacht daardoor een dienstverlening die gekenmerkt wordt door gebruiksgemak, veiligheid en een individuele benadering. Een instant en flexibele dienstverlening, 24 uur op 24.

Neem nu de relatie tussen de klant en zijn bank. In het verleden gingen we naar het bankkantoor om ons loon op de rekening te zetten of om cash geld te halen voor betalingen. Zulke dagdagelijkse bancaire activiteiten doen we nu steeds vaker digitaal en om te betalen, hebben we de kaart of een app.

Een duurzame toekomst creëren we door de klant en zijn behoeften centraal te stellen.

Het is maar één voorbeeld, maar eigenlijk gaat er amper een dag voorbij waarin we niet geconfronteerd worden met de impact van technologie en wijzigend consumentengedrag op onze economie. Stakende taxichauffeurs, herstructureringen bij grote retailers maar ook bij veel andere bedrijven, een dalend aantal lokale bankkantoren in de financiële sector…

Klein of groot, bedrijven mogen blind noch doof zijn voor de wijzigende klantenverwachtingen. Ze moeten er alles aan doen om ervoor te zorgen dat de consument van vandaag én morgen zijn gading vindt. Alleen door voluit voor een digitale transformatie te gaan, kunnen bedrijven zichzelf duurzaam maken en klanten helpen om hun dromen te verwezenlijken.

Ook de banksector investeert al jaren in meer digitale interactie met de klant. Denk maar aan de vele bank apps, de recente fusie tussen Bancontact en Payconiq, het contactloos betalen en de vereenvoudigde bankoverstapdienst. Daarnaast worden ook de interne IT-processen sneller en eenvoudiger gemaakt. Wil dit zeggen dat persoonlijk contact en advies op maat uit het oog wordt verloren? Zeker niet, maar het is wel onze plicht om nog meer dan ooit in te zetten op de technologische mogelijkheden die er vandaag zijn en om de businessmodellen en de werkorganisatie daaraan aan te passen. Heel concreet: de klant meer dan ooit centraal zetten.

Daarentegen moeten we wel onze verantwoordelijkheid durven te nemen voor de effecten van die transformaties. Medewerkers zullen in de toekomst andere competenties nodig hebben, dus moeten we vandaag al oplossingen bedenken voor wie morgen niet meer in ons bedrijf zal kunnen meedraaien.

Een duurzame toekomst creëren we door oplossingen te zoeken voor dergelijke ‘problemen’, maar vooral ook door de klant en zijn behoeften centraal te stellen en ons daar permanent aan aan te passen. Die behoeften en evoluties negeren en transformaties uitstellen zou de slechtst denkbare manier zijn om ons voor te bereiden op de toekomst.

tekst Karel Van Eetvelt, CEO Febelfin

MEER

“Ik ben een echte people manager: je zal mij...

Michèle SioenAl 13 jaar lang CEO van Sioen Industries, werd eind 2017 door Knack uitgeroepen tot Manager van het Jaar. Ze was reeds voor de derde keer genomineerd en won het van zo’n 60 andere kandidaten. Vooral haar drive en ondernemingszin in een sector die het moeilijk heeft – textiel – werd geroemd.

Connectiviteit is de sleutel tot betere gezondheidszorg

Pascal VerdonckBelgië is op medisch vlak een leider in de wereld, maar hoe zit het met de technologische kant van de medische sector? Er worden al inspanningen geleverd, maar we zullen een tandje moeten bijsteken om te komen tot een nog betere kwaliteit van de gezondheidszorg.

Met een dikke trui het jaar door?

ExpertpanelJe verbruikt dagelijks heel wat energie, wat een impact kan hebben op zowel je portefeuille als op het milieu. Drie experts leggen uit op welke manieren je kunt besparen op energieverbruik en de (maatschappelijke) kosten die daar aan vasthangen.

Van paardenkracht naar kilowatt

alternatieve brandstoffen De fossiele brandstoffen als aandrijfmiddel voor onze voertuigen stilaan ten einde. De elektrische auto is het bekendste alternatief, maar er zijn er nog een boel meer.

Physical Internet als ultieme innovatiedoel

Liesbeth GeyselsDe vierde industriële revolutie is als een digitale wervelstorm en heeft ook grote gevolgen voor de logistieke sector. De supply chain van morgen is vraaggedreven, transparant en geïntegreerd. Dat vraagt om vertrouwen, samenwerking en standaardisatie.

Heerlijk eco-trippen

vakantie Op vakantie gaan hoeft niet per se slecht te zijn voor het milieu. Ga groen op reis met deze tips van Yana Pannecoucke en Veerle Devillé.