Home Technologie IT In dienst van de consument, vandaag én morgen

Karel Van Eetvelt

In dienst van de consument, vandaag én morgen

De digitalisering is overal voelbaar en klantennoden veranderen snel. Terwijl nieuwe spelers met creatieve oplossingen komen, moeten bedrijven de nieuwe generatie zien te boeien. De opdracht? Businessmodellen herbekijken en de klant centraal stellen.

Nieuwe technologieën hebben onze manier van denken en de manier waarop we met elkaar omgaan, sterk veranderd. Het digitale is gewoon niet meer uit ons leven weg te denken. De consument verwacht daardoor een dienstverlening die gekenmerkt wordt door gebruiksgemak, veiligheid en een individuele benadering. Een instant en flexibele dienstverlening, 24 uur op 24.

Neem nu de relatie tussen de klant en zijn bank. In het verleden gingen we naar het bankkantoor om ons loon op de rekening te zetten of om cash geld te halen voor betalingen. Zulke dagdagelijkse bancaire activiteiten doen we nu steeds vaker digitaal en om te betalen, hebben we de kaart of een app.

Een duurzame toekomst creëren we door de klant en zijn behoeften centraal te stellen.

Het is maar één voorbeeld, maar eigenlijk gaat er amper een dag voorbij waarin we niet geconfronteerd worden met de impact van technologie en wijzigend consumentengedrag op onze economie. Stakende taxichauffeurs, herstructureringen bij grote retailers maar ook bij veel andere bedrijven, een dalend aantal lokale bankkantoren in de financiële sector…

Klein of groot, bedrijven mogen blind noch doof zijn voor de wijzigende klantenverwachtingen. Ze moeten er alles aan doen om ervoor te zorgen dat de consument van vandaag én morgen zijn gading vindt. Alleen door voluit voor een digitale transformatie te gaan, kunnen bedrijven zichzelf duurzaam maken en klanten helpen om hun dromen te verwezenlijken.

Ook de banksector investeert al jaren in meer digitale interactie met de klant. Denk maar aan de vele bank apps, de recente fusie tussen Bancontact en Payconiq, het contactloos betalen en de vereenvoudigde bankoverstapdienst. Daarnaast worden ook de interne IT-processen sneller en eenvoudiger gemaakt. Wil dit zeggen dat persoonlijk contact en advies op maat uit het oog wordt verloren? Zeker niet, maar het is wel onze plicht om nog meer dan ooit in te zetten op de technologische mogelijkheden die er vandaag zijn en om de businessmodellen en de werkorganisatie daaraan aan te passen. Heel concreet: de klant meer dan ooit centraal zetten.

Daarentegen moeten we wel onze verantwoordelijkheid durven te nemen voor de effecten van die transformaties. Medewerkers zullen in de toekomst andere competenties nodig hebben, dus moeten we vandaag al oplossingen bedenken voor wie morgen niet meer in ons bedrijf zal kunnen meedraaien.

Een duurzame toekomst creëren we door oplossingen te zoeken voor dergelijke ‘problemen’, maar vooral ook door de klant en zijn behoeften centraal te stellen en ons daar permanent aan aan te passen. Die behoeften en evoluties negeren en transformaties uitstellen zou de slechtst denkbare manier zijn om ons voor te bereiden op de toekomst.

tekst Karel Van Eetvelt, CEO Febelfin

MEER

‘Artificial intelligence maakt menselijk contact alleen maar belangrijker’

Peter HinssenPraat een uur met Peter Hinssen en je bent weer mee met nieuwe technologische ontwikkelingen als AI en Blockchain. En, belangrijker, wat hun maatschappelijke impact wordt. “We staan voor een even ingrijpende verandering als tijdens de industriële revolutie.”

Samenleven met 176 nationaliteiten

Frieke Van ZundertDiversiteit en Antwerpen is geen nieuwe combinatie. Een bezoek aan het MAS of Red Star Line Museum toont dat we elke dag een stap zetten in een eeuwenlang verhaal. Migratie heeft van onze stad en provincie een diverse samenleving gemaakt. Eén die ons uitdaagt om elke dag het beste te halen uit samenleven met 176 nationaliteiten.

Hoe slimme infrastructuur hand in hand gaat met slimme...

smart cityDe wereld beweegt continu en gedragsveranderingen vragen om concrete oplossingen. Slimme mobiliteit draagt bij aan een prettige, veilige en duurzame samenleving. Binnen Smart Cities én daarbuiten is technologie de verbindende factor die zorgt dat slimme infrastructuur en slimme mobiliteit samengaan.

Opvoeden is geen (wed)strijd

Soms lees ik een citaat dat me van mijn sokken blaast. Om me een lesje te leren of me te herinneren aan een geleerde les. 'Opvoeden is geen (wed)strijd.'

Zorg dat export geen valkuil wordt

Internationale handel Een contract kunnen binnenhalen in het buitenland, leuk! Maar nu begint het echte werk pas. Hoe krijg je uw goederen ter plaatste? En wat zijn de valkuilen waarvoor je moet opletten?

‘Genieten van vollenbak te gaan’

Thibault ChristiaensenJe bent jong en je wilt wat. Maar Thibault Christiaensen (22), gitarist bij Equal Idiots, wil nog veel meer. Zo maakte hij furore bij De Slimste Mens Ter Wereld, rondt hij momenteel netjes zijn masteropleiding af en rammelt hij iedere maand een resem optredens aaneen. Que?