Home Technologie IT Karel Dekyvere: De waarheid? Privacy begint bij onszelf

Karel Dekyvere: De waarheid? Privacy begint bij onszelf
K
.

Deelnemen aan het privacydebat, is als op zoek gaan naar hooiin een naaldberg. Vrij snel heb je door dat je beter handschoenen had aangedaan. Onze persoonlijke informatie is tegenwoordig overal aanwezig. De vraag is dan vooral hoe daarmee om te gaan.

De bezorgheid over onze persoonlijke informatie is een oud zeer. In de jaren tachtig kwamen de eerste getrouwheidskaarten. De wereld was in shock. Warenhuizen kregen inzicht in je aankopen en koopgedrag kon makkelijker gestuurd worden. De eerste scheurtjes in onze privacy waren een feit, en – bijna – niemand lag er wakker van.

Het debat is opnieuw actueel geworden omdat Europa ons de GDPR heeft gegeven. In kranten verschenen verhalen over hoge kosten voor je bakker om de hoek, omdat hij met zijn broodkaart nu ook GDPR-klaar moet zijn. GDPR is er niet gekomen om de lokale kruideniers de das om te doen. Dus, bakker Jos, blijf doorgaan want mijn broodkaart is bijna vol.

Big Data is waar het echt om draait. In een wereld waar er iedere minuut 150 miljoen e-mails, 350.000 Tweets, 250.000 facebook posts en 2.4 mil-joen Google-zoekopdrachten zijn*, is het privacydebat heel andere koek. Met deze overvloed aan gegevens kunnen organisaties heel diep in je ziel kijken. In het beste geval gebruiken ze die data om je gerichte reclame te sturen. Andere scenario’s zijn voer voor doemdenkers.

Met deze overvloed aan online gegevens kunnen organisaties heel diep in je ziel kijken

Een vraag die we ons echt moeten stellen, is wie we toegang geven tot wat, en waarom. De nood hieraan werd pijnlijk duidelijk tijdens de Amerikaanse hoorzitting over mogelijke inmenging bij de Amerikaanse verkiezingen, waar een bepaald bedrijf niet had opgemerkt dat politieke advertenties, betaald in Roebels, misschien niet helemaal koosjer waren. De wereld heeft dus nood aan overeenkomsten om ofwel de datastromen te beperken, ofwel de toegang ertoe beter te beheren. Het tweede staat de evolutie het minst in de weg, en zal het wellicht halen.

Of je nu een bedrijf vertegenwoordigt of een dagelijkse internetgebruiker bent, er zijn een aantal dingen die je kunt doen. En dat hoeft geen rocket science te zijn. Eerst en vooral: meten is weten. Stel een inventaris op van alle persoonlijke (klanten)data die je hebt. Ik beloof je nu al verrassende resultaten. In tweede instantie kun je al die gegevens best ook even opruimen. Dingen die je niet meer nodig hebt of die outdated zijn, gaan er beter uit. Tenslotte kun je die data gaan centraliseren en er een goeie toegangsbeveiliging op toepassen, voor jezelf en voor anderen.

Met een beetje gezond verstand geraak je dus al heel ver, met of zonder nieuwe regelgeving.

* data #GartnerSYM

Tekst Karel Dekyvere, Information Security Officer bij Microsoft

Lees meer.

O&O floreert in Vlaanderen

Complexe wetten rond belastingen, administratie en bedrijfsontwikkeling kunnen de zoektocht naar een geschikte locatie voor een O&O-vestiging serieus bemoeilijken. Bedrijven hebben nood aan persoonlijke begeleiding.

Fons Leroy: ‘STEM-loopbanen moeten populairder worden’

Volgens de recente studie Shaping the future of work van Agoria, waaraan ook VDAB meewerkte, heeft 28 procent van het aantal mensen dat werkzaam is in de chemie en life sciences, een IT- of STEM-profiel. Het doembeeld van een structureel tekort aan gekwalificeerde instroom aan nieuwe arbeidskrachten wordt echter steeds meer een realiteit.

Big Data helpt de slimme stad, maar vergeet de...

Computers zien meer dan het blote oog. Door het gebruik van Big Data vinden steden steeds slimmere oplossingen voor uitdagingen en problemen. Maar er zijn ook risico’s als het gaat om winnen, beheren en bewaren van al die kostbare data.

Hoe IoT het werk van uw bedrijf kan vergemakkelijken

Internet of Things (IoT), de term is tegenwoordig overal terug te vinden. Voorlopig nog (te) vaak als leuke toevoeging voor digitale toepassingen, een leuke gadget zeg maar. Maar IoT zal steeds belangrijker worden voor bedrijven.

‘Eens die stap gezet, is de stap naar andere...

E-commerce is booming. En hoewel België niet bij de koplopers hoort, willen we onze achterstand uiteraard wel inlopen. Maar hoe doen we dit? Waar zitten dan de drempels? Marketingprofessor Gino Van Ossel van de Vlerick School verklaart de zeven grootste obstakels voor e-commerce in ons land. “De allergrootste rem op het succes van e-commerce in België is onze mentaliteit.”

Ondernemen als antwoord op globale uitdagingen

Het mooie van duurzaamheid is dat het overal kan zijn. In een buurtproject van een lokale vzw, in een transnationaal project van een multinational en alles ertussenin. Nog mooier is dat dit verbonden wordt door een globale strategie, vervat in de 17 Sustainable Development Goals.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”