Home Technologie IT De waarheid? Privacy begint bij onszelf

Karel Dekyvere

De waarheid? Privacy begint bij onszelf

Deelnemen aan het privacydebat, is als op zoek gaan naar hooi in een naaldberg. Vrij snel heb je door dat je beter handschoenen had aangedaan. Onze persoonlijke informatie is tegenwoordig overal aanwezig. De vraag is dan vooral hoe daarmee om te gaan.

De bezorgheid over onze persoonlijke informatie is een oud zeer. In de jaren tachtig kwamen de eerste getrouwheidskaarten. De wereld was in shock. Warenhuizen kregen inzicht in je aankopen en koopgedrag kon makkelijker gestuurd worden. De eerste scheurtjes in onze privacy waren een feit, en – bijna – niemand lag er wakker van.

Het debat is opnieuw actueel geworden omdat Europa ons de GDPR heeft gegeven. In kranten verschenen verhalen over hoge kosten voor je bakker om de hoek, omdat hij met zijn broodkaart nu ook GDPR-klaar moet zijn. GDPR is er niet gekomen om de lokale kruideniers de das om te doen. Dus, bakker Jos, blijf doorgaan want mijn broodkaart is bijna vol.

Big Data is waar het echt om draait. In een wereld waar er iedere minuut 150 miljoen e-mails, 350.000 Tweets, 250.000 facebook posts en 2.4 mil-joen Google-zoekopdrachten zijn*, is het privacydebat heel andere koek. Met deze overvloed aan gegevens kunnen organisaties heel diep in je ziel kijken. In het beste geval gebruiken ze die data om je gerichte reclame te sturen. Andere scenario’s zijn voer voor doemdenkers.

Met deze overvloed aan online gegevens kunnen organisaties heel diep in je ziel kijken

Een vraag die we ons echt moeten stellen, is wie we toegang geven tot wat, en waarom. De nood hieraan werd pijnlijk duidelijk tijdens de Amerikaanse hoorzitting over mogelijke inmenging bij de Amerikaanse verkiezingen, waar een bepaald bedrijf niet had opgemerkt dat politieke advertenties, betaald in Roebels, misschien niet helemaal koosjer waren. De wereld heeft dus nood aan overeenkomsten om ofwel de datastromen te beperken, ofwel de toegang ertoe beter te beheren. Het tweede staat de evolutie het minst in de weg, en zal het wellicht halen.

Of je nu een bedrijf vertegenwoordigt of een dagelijkse internetgebruiker bent, er zijn een aantal dingen die je kunt doen. En dat hoeft geen rocket science te zijn. Eerst en vooral: meten is weten. Stel een inventaris op van alle persoonlijke (klanten)data die je hebt. Ik beloof je nu al verrassende resultaten. In tweede instantie kun je al die gegevens best ook even opruimen. Dingen die je niet meer nodig hebt of die outdated zijn, gaan er beter uit. Tenslotte kun je die data gaan centraliseren en er een goeie toegangsbeveiliging op toepassen, voor jezelf en voor anderen.

Met een beetje gezond verstand geraak je dus al heel ver, met of zonder nieuwe regelgeving.

* data #GartnerSYM

Tekst Karel Dekyvere, Information Security Officer bij Microsoft

MEER

Big data en fast data: van theorie naar praktijk

Jan Ronsse Big data werd lang een hype genoemd, maar die tijd ligt stilaan achter ons. Big data is here to stay. Logisch, gezien de vele opportuniteiten die de gegevens bieden.

Veertig graden in de winter

BuitenactiviteitenLekker met de hele familie samen voor de buis? Best gezellig. Toch zijn er ook in de koudste maanden van het jaar heel wat plezante buitenactiviteiten.

‘Genieten van vollenbak te gaan’

Thibault ChristiaensenJe bent jong en je wilt wat. Maar Thibault Christiaensen (22), gitarist bij Equal Idiots, wil nog veel meer. Zo maakte hij furore bij De Slimste Mens Ter Wereld, rondt hij momenteel netjes zijn masteropleiding af en rammelt hij iedere maand een resem optredens aaneen. Que?

Betrouwbare labels

verpakkingen De consument is best bereid om iets méér te betalen voor een product dat met zorg voor het milieu, het klimaat of de arbeidsomstandigheden is geproduceerd. Maar dan moeten de productlabels wel te vertrouwen zijn, natuurlijk. “Labels kunnen niet zonder een grondige, transparante en onafhankelijke validatie.”

Bewegen of stilstaan in de stad

Dirk Lauwers Mensen gaan terug in de stad wonen. De stad Gent, steeds op zoek naar een sociaalecologisch en duurzaam profiel, dweept zelfs met de slagzin ‘De stad kan de wereld redden’. Klinkt goed, indien we daar maar veilig, gezond, en snel van A naar B kunnen. 

‘Innovatie gaat over veel meer dan technologie’

PhilipsAl meer dan 125 jaar verrast Philips de wereld met toonaangevende vernieuwingen. Ook nu weer waait er een nieuwe wind, zegt co-CEO Jeroen Tas.