Home Technologie IT 'Het inzetten van employer branding in de grote matchingcrisis'

Johan Driessens

‘Het inzetten van employer branding in de grote matchingcrisis’

Even surfen op de career pages van IT-bedrijven en ik merk dat iedereen elkaar simpelweg copy-paste, door dezelfde vacature-template uit 1952 te gebruiken die gerust het stiefbroertje van een doodsbrief kunnen zijn! Mensen, dit is geen War for Talent maar een grote matchingcrisis!  

Wat talent wil

TE KOOP riant huis in mooie wijk. Beg.grond 4kam, waarv.2 met mooie bet.; gr. Hal, vest.toil.dess. en garage. Prijs: 350.000€’. Zou jij een huis kopen op basis van deze tekst? Waarschijnlijk niet. Je zou naar een website gaan waar je virtueel kunt rondkijken. En als je gevoel goed zit, dan maak je een afspraak om te gaan kijken. Jij beslist of het klopt. Net zoals talent dat vandaag de dag ook doet. Talent trek je niet aan met onduidelijke vacatures die opsommingen geven. Talent wil meer: ze willen ontdekken of jij ze een volgende professionele thuis kunt aanbieden. Hoe dan? Door aandacht te geven aan employer branding als strategisch onderdeel van je bedrijfsvoering, aan experience, en aan storytelling & Video:

Zet in op een People Plan

‘Een wat’, hoor ik je denken! Een plan voor een echte missie en visie als werkgever, met inspraak van de hr director. Een plan dat inspeelt op de huidige trends, op de huidige cultuur, technologische en fysieke omgeving, en op wellbeing van de medewerkers. Hr moet veel vroeger ingeschakeld worden. Want: “if you’re not at the table, you’re probably on the menu”, zeg ik graag. 

De toekomst van hr zit in het ontwikkelen van beleving, van pre-hire tot retire

Bied een full experience aan

De toekomst van hr zit in het ontwikkelen van beleving, van pre-hire tot retire. Bedrijven snappen heel goed dat klanten een topservice verlangen en verwennen hen met een slimme, doordachte customer journey. Waarom doen ze dat ook niet voor talent dat ze willen aantrekken en behouden? Weg met de ellenlange procedures en ondervragingen waar de CIA nog wat van kan leren. Talent spendeert 90.000 uren in een werkomgeving, daarom dat je werken maar beter fun en waardevol maakt.

Tell the story, liefst in video

Het creëren van een people plan en full experience zorgen voor de juiste content om talent aan te trekken. Employer branding bestaat niet uit hit and run-campagnes. Het is een weldoordachte en ongoing communicatiestrategie om talent aan te trekken en te behouden. Niets authentieker dan video om je cultuur te demonstreren en om talent te overtuigen een deel van hun leven bij jou te spenderen. 

Employer branding en employee experience zijn de toekomst van HR. Aan jullie om er iets mee te doen. 

MEER

Energie is een zeer boeiend gegeven

Annemie TurtelboomHaar vorige bevoegdheid, Justitie, was regelmatig goed voor een mediarel. Maar of nieuwbakken Vlaams minister van Energie, Annemie Turtelboom, het nu gemakkelijker gaat krijgen op haar nieuwe departement, is allerminst zeker. Zelf gaat ze er alvast met volle moed tegenaan.

De (a)sociale student

Communicatie Studenten van destijds kenden geen social media. Tegenwoordig is dat het enige wat de jeugd bezig houdt. Hoe beinvloedt sociale media nu hun onderlinge communicatie?

Prof. Dr. Mathieu Vandenbulcke: ‘Lang leven, gelukkig leven!’

Prof. Dr. Mathieu Vandenbulcke‘En ze leefden nog lang en gelukkig’. Zo eindigen de meeste sprookjes. Maar zijn mensen die lang leven ook gelukkig? Wanneer we het hen zelf vragen, blijkt dit meestal wel het geval.

“Helemaal gegaan voor mijn eigen stijl”

RenovatieErika ruilde Knokke in voor het noorden van het land. Ze belandde in Hoogstraten, waar ze een woning huurde. Maar dan wilde ze een huis die aan haar comforteisen voldeed, een echte thuis. En die vond ze. Ze werd niet verliefd op de inrichting, wel op het uitgestrekte landschap achter de woning. Intussen liet ze haar woning door een architect en bouwonderneming Dego bvba helemaal naar eigen smaak renoveren.

Tjorven Denorme: “We moeten weg van één persoon die...

Hack Belgium In dialoog gaan en elkaar dingen aanleren is de toekomst, daar is Tjorven Denorme van overtuigd. Als CEO van Hack Belgium organiseert hij de grootste hackaton van België.

Verras je vrouw

valentijnVoor veel mannen is Valentijn een beangstigende dag. Want hoe vermijd je het cliché van bloemen of cadeaubon? Hoe kom je nog origineel uit de hoek? Hoe zorg je ervoor dat je iets geeft waar ze écht iets aan heeft? Deze zeven tips zijn misschien het antwoord.