Home Technologie IT 'Het inzetten van employer branding in de grote matchingcrisis'

Johan Driessens

‘Het inzetten van employer branding in de grote matchingcrisis’

Even surfen op de career pages van IT-bedrijven en ik merk dat iedereen elkaar simpelweg copy-paste, door dezelfde vacature-template uit 1952 te gebruiken die gerust het stiefbroertje van een doodsbrief kunnen zijn! Mensen, dit is geen War for Talent maar een grote matchingcrisis!  

Wat talent wil

TE KOOP riant huis in mooie wijk. Beg.grond 4kam, waarv.2 met mooie bet.; gr. Hal, vest.toil.dess. en garage. Prijs: 350.000€’. Zou jij een huis kopen op basis van deze tekst? Waarschijnlijk niet. Je zou naar een website gaan waar je virtueel kunt rondkijken. En als je gevoel goed zit, dan maak je een afspraak om te gaan kijken. Jij beslist of het klopt. Net zoals talent dat vandaag de dag ook doet. Talent trek je niet aan met onduidelijke vacatures die opsommingen geven. Talent wil meer: ze willen ontdekken of jij ze een volgende professionele thuis kunt aanbieden. Hoe dan? Door aandacht te geven aan employer branding als strategisch onderdeel van je bedrijfsvoering, aan experience, en aan storytelling & Video:

Zet in op een People Plan

‘Een wat’, hoor ik je denken! Een plan voor een echte missie en visie als werkgever, met inspraak van de hr director. Een plan dat inspeelt op de huidige trends, op de huidige cultuur, technologische en fysieke omgeving, en op wellbeing van de medewerkers. Hr moet veel vroeger ingeschakeld worden. Want: “if you’re not at the table, you’re probably on the menu”, zeg ik graag. 

De toekomst van hr zit in het ontwikkelen van beleving, van pre-hire tot retire

Bied een full experience aan

De toekomst van hr zit in het ontwikkelen van beleving, van pre-hire tot retire. Bedrijven snappen heel goed dat klanten een topservice verlangen en verwennen hen met een slimme, doordachte customer journey. Waarom doen ze dat ook niet voor talent dat ze willen aantrekken en behouden? Weg met de ellenlange procedures en ondervragingen waar de CIA nog wat van kan leren. Talent spendeert 90.000 uren in een werkomgeving, daarom dat je werken maar beter fun en waardevol maakt.

Tell the story, liefst in video

Het creëren van een people plan en full experience zorgen voor de juiste content om talent aan te trekken. Employer branding bestaat niet uit hit and run-campagnes. Het is een weldoordachte en ongoing communicatiestrategie om talent aan te trekken en te behouden. Niets authentieker dan video om je cultuur te demonstreren en om talent te overtuigen een deel van hun leven bij jou te spenderen. 

Employer branding en employee experience zijn de toekomst van HR. Aan jullie om er iets mee te doen. 

MEER

‘In het buitenland moet je op je hoede zijn’

Jan De NulVan Panama over Australië tot Vietnam en Angola. De Jan De Nul Group bouwt en baggert zowat de hele wereld rond. Topman Jan Pieter De Nul sprak met ons over de risico’s en de uitdagingen van zijn vak. “Baggeren is eigenlijk geen rendabel beroep.”

Een tuin als schilderij

Pieter ToebaertMonet, zonder meer een van de belangrijkste kunstenaars die de tuin ooit tot leven bracht, vertelde dat hij zijn schilderijen ‘dankte aan bloemen’. Nog steeds spreekt een kleurrijke tuin tot de verbeelding. Al zien we wel grote veranderingen in de groenbeleving.

Globale trends in packaging en technologie

Dick de KoningTechnologische ontwikkelingen en maatschappelijke veranderingen zijn een enorm interessant terrein voor verpakkingsprofessionals die waarde kunnen toevoegen aan de complete supply chain.

Ticket naar de zon: Kerst en Nieuwjaar vieren in...

Doet die schijnbaar eindeloze winter je energiemetertje naar de verkeerde kant door-slaan? Dan behoor jij tot de 69 procent van de Vlamingen die de Belgische winter liefst staalhard negeert en inruilt voor een zorgeloze vakantie op een zonovergoten strand. 

Thuisverpleging 2.0

Thuisverpleging Het zorglandschap binnen de eerste lijn is volop in beweging. Maatschappelijke tendensen roepen heel wat vragen op bij zorgvragers en zorgverleners.

Voor een steeds kwalitatievere architectuur en minder energieverslindende gebouwen.

architectuurWereldwijd geprezen voor onze chocolade, wafels en bier, kunnen we in België ook genieten van een mooie internationale reputatie inzake duurzame constructie. De transitie is in volle gang en verrast ons nog altijd positief.