Home Technologie IT De digitale transformatie, wat een hype!

Jo Caudron

De digitale transformatie, wat een hype!

Als je zoals ik meer dan 25 jaar in het digitale vak zit, dan heb je al heel wat hypes gezien. Van WAP voor mobiel in 1997 tot de rampzalige beursgang van Facebook in 2012. En de grootste hype van al is dat internet zelf, natuurlijk. Een speeltuin voor werklozen, studenten en nerds. Een gimmick die zeker wel zou overwaaien. Ondertussen weten we hoe ingrijpend elk van die ontwikkelingen is geweest, eens we ze de tijd hebben gegeven om volwassen te worden.  

De hype

Vandaag is de digitale transformatie de nieuwste hype. Iedereen praat erover, iedereen doet het en iedereen verstaat er iets anders onder. Elke zichzelf respecterende corporate heeft al bootcamps of hackatons gedaan, sommigen hebben zelfs enkele start-ups. En toch zijn er ook nu opnieuw heel wat inspanningen nodig om voorbij de hype te geraken.

Vooreerst moeten we begrijpen wat een digitale transformatie net inhoudt. Het gaat niet over het digitaliseren van de organisatie maar over het fundamenteel transformeren van businessmodellen, omdat de wereld digitaal wordt. De impact van een bedrijf als Uber ligt niet in de technologie, de app zelf of de achterliggende systemen, maar wel in de complete omwenteling in mobiliteitsoplossingen die het teweegbracht. Vandaag als taxidienst, morgen als vloot van zelfrijdende voertuigen.

Golf van transformatie

Bedrijven moeten beseffen dat transformatie geen eenmalig proces is, en dat wat we nu zien – de transformatie van businessmodellen – gevolgd zal worden door nog een golf van transformatie – werkgelegenheid die onder druk komt te staan door AI, mobiliteit, wonen, leven… en zelfs ons politieke systeem. Om hiermee om te kunnen gaan, moeten bedrijven intern eigenschappen opbouwen om te blijven transformeren. We moeten hen leren vissen want als wij hun de vissen blijven voederen, gaat het vroeg of laat fout.

Ook nu zijn er opnieuw heel wat inspanningen nodig om voorbij de hype te geraken.

Dit houdt in dat organisaties goed op de hoogte moeten zijn van de disruptie in hun markt, zowel bij de tech-uitdagers als bij de GAAFA’s. Trendwatching is dus van levensbelang maar tevens waardeloos als je niet begrijpt wat trends betekenen voor een organisatie. Op basis van dit begrip van de belangrijkste disrupties kun je nadenken over de toekomst van een sector en de plaats die je daarin wilt innemen. Pas als je zo’n duidelijke, vaak beangstigende, toekomstvisie hebt, kun je plannen maken voor die toekomst: strategieën, roadmaps, projecten, resources… Alles in functie van de realisatie van deze visie. Toch is dit niet voldoende, omdat ook de organisatie zelf zal moeten veranderen: digitale skills moeten worden opgebouwd maar vooral is er een andere cultuur nodig. Een cultuur van durven, proberen en falen, doen en anders zijn. Een hele uitdaging dus.

En als je dan denkt dat je dit allemaal beheerst, dan begint alles van voren af aan. Zoals gezegd: transformatie is cyclisch en stopt nooit meer.

Good luck!

MEER

Hoe ondernemen met oog voor de maatschappij in opmars...

MVOOndernemers hebben meer dan ooit oog voor de maatschappelijke, ecologische en economische impact van wat ze doen. Een paar maatschappelijke evoluties dwingt hen er ook lichtjes toe om waarde in te bakken in hun dna.

En nu voor echt (?)

CoachingPas afgestudeerd, dan ben je helemaal klaar om het echte werkleven in te duiken. Toch? Niet bepaald, zo blijkt, want liefst meer dan de helft van jonge starters zit met jobtwijfels. Gelukkig bestaan er enkele hulpmiddelen zoals loopbaanbegeleiding en traineeships die mee de weg banen naar een glansrijke toekomst… mét werk.

Vijf valkuilen voor jouw thuiswerk

FlexwerkJe kunt de files vermijden, gemakkelijker die tandartsafspraak inplannen en bovendien word je nauwelijks gestoord. Thuiswerken biedt voordelen, maar kun je dat ook succesvol combineren met je gezin?

Prof. Dr. Mathieu Vandenbulcke: ‘Lang leven, gelukkig leven!’

Prof. Dr. Mathieu Vandenbulcke‘En ze leefden nog lang en gelukkig’. Zo eindigen de meeste sprookjes. Maar zijn mensen die lang leven ook gelukkig? Wanneer we het hen zelf vragen, blijkt dit meestal wel het geval.

Budgetvriendelijk renoveren in de zorg

SOBOVeel geld voor renovatiewerken hebben zorgorganisaties doorgaans niet. Op de kleintjes letten is dus de opdracht. Dat kan bijvoorbeeld door onderhoudsklussen aan een maatwerkbedrijf uit te besteden. Paintfactory en sociaal economie-bedrijf SOBO tonen hoe het werkt.

Talent en individualisering op de werkvloer

Werkvloer Kennis versus potentieel, robotisering versus vermenselijking. De doorgedreven digitalisering noopt tot nieuwe ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Ook de toegenomen individualisering van de maatschappij zet zich door op de werkvloer.