Home Technologie IT De digitale transformatie, wat een hype!

Jo Caudron

De digitale transformatie, wat een hype!

Als je zoals ik meer dan 25 jaar in het digitale vak zit, dan heb je al heel wat hypes gezien. Van WAP voor mobiel in 1997 tot de rampzalige beursgang van Facebook in 2012. En de grootste hype van al is dat internet zelf, natuurlijk. Een speeltuin voor werklozen, studenten en nerds. Een gimmick die zeker wel zou overwaaien. Ondertussen weten we hoe ingrijpend elk van die ontwikkelingen is geweest, eens we ze de tijd hebben gegeven om volwassen te worden.  

De hype

Vandaag is de digitale transformatie de nieuwste hype. Iedereen praat erover, iedereen doet het en iedereen verstaat er iets anders onder. Elke zichzelf respecterende corporate heeft al bootcamps of hackatons gedaan, sommigen hebben zelfs enkele start-ups. En toch zijn er ook nu opnieuw heel wat inspanningen nodig om voorbij de hype te geraken.

Vooreerst moeten we begrijpen wat een digitale transformatie net inhoudt. Het gaat niet over het digitaliseren van de organisatie maar over het fundamenteel transformeren van businessmodellen, omdat de wereld digitaal wordt. De impact van een bedrijf als Uber ligt niet in de technologie, de app zelf of de achterliggende systemen, maar wel in de complete omwenteling in mobiliteitsoplossingen die het teweegbracht. Vandaag als taxidienst, morgen als vloot van zelfrijdende voertuigen.

Golf van transformatie

Bedrijven moeten beseffen dat transformatie geen eenmalig proces is, en dat wat we nu zien – de transformatie van businessmodellen – gevolgd zal worden door nog een golf van transformatie – werkgelegenheid die onder druk komt te staan door AI, mobiliteit, wonen, leven… en zelfs ons politieke systeem. Om hiermee om te kunnen gaan, moeten bedrijven intern eigenschappen opbouwen om te blijven transformeren. We moeten hen leren vissen want als wij hun de vissen blijven voederen, gaat het vroeg of laat fout.

Ook nu zijn er opnieuw heel wat inspanningen nodig om voorbij de hype te geraken.

Dit houdt in dat organisaties goed op de hoogte moeten zijn van de disruptie in hun markt, zowel bij de tech-uitdagers als bij de GAAFA’s. Trendwatching is dus van levensbelang maar tevens waardeloos als je niet begrijpt wat trends betekenen voor een organisatie. Op basis van dit begrip van de belangrijkste disrupties kun je nadenken over de toekomst van een sector en de plaats die je daarin wilt innemen. Pas als je zo’n duidelijke, vaak beangstigende, toekomstvisie hebt, kun je plannen maken voor die toekomst: strategieën, roadmaps, projecten, resources… Alles in functie van de realisatie van deze visie. Toch is dit niet voldoende, omdat ook de organisatie zelf zal moeten veranderen: digitale skills moeten worden opgebouwd maar vooral is er een andere cultuur nodig. Een cultuur van durven, proberen en falen, doen en anders zijn. Een hele uitdaging dus.

En als je dan denkt dat je dit allemaal beheerst, dan begint alles van voren af aan. Zoals gezegd: transformatie is cyclisch en stopt nooit meer.

Good luck!

MEER

Je eigen lichaam, het beste medicijn

menselijk lichaam Ons lichaam is een verbazingwekkend gegeven. Ons lichaam kan op veel momenten zelf instaan voor zelfherstel. Het aanmaken van nieuwe cellen is ook geen probleem voor ons lichaam.

3 vragen aan UPTR

UPTR“Het tekort aan chauffeurs is de grootste uitdaging voor de komende 15 à 20 jaar. Meer dan 40 procent van de chauffeurs zijn bovendien ouder dan 50 jaar. We trekken te weinig jongeren aan om in de sector een goed evenwicht te kunnen bereiken. Dit terwijl het beroep van transportchauffeur boeiend is, een challenge biedt, en een goed loon opbrengt... Het is echt een exponentieel probleem.”

Alles komt terug

Elien Migalski De Spice Girls. Dé meidengroep van de nineties. Met hun verschillende typetjes van Baby Spice tot Sporty Spice, die perfect bij elkaar pasten, en hun gemakkelijk over te nemen danspasjes. Bekend voor hun eenvoudige liedjes die nog steeds in menigeens hoofd zitten en natuurlijk voor hun outfits!

‘Welkom, Koning Winter’

Frank DeboosereIn de winter wordt onze wereld erg klein. Verre daguitstappen, warme vakanties, lange terrasjesavonden, allemaal dingen die ‘s winters in de koude koelkast verdwijnen. De winter speelt zich af in woonkamers met televisieschermen, eindeloze eindejaarsfeesten en griep. Niet meteen een fijn seizoen dus.

Digitale transformatie nu écht onderdeel van het bedrijfsproces

Michiel van VlimmerenDat de ontwikkelingen binnen ICT-land razendsnel gaan is inmiddels een behoorlijk open deur. Maar welke uitdagingen zijn er concreet voor bedrijven? En hoe houd je focus in de wervelstorm die de digitale transformatie met zich meebrengt? “Gebruik je bedrijfs-KPI’s als uitgangspunt, houd het beheersbaar én bouw aan een gedegen fundament.” Aan het woord is Michiel van Vlimmeren, managing director in Nederland bij Hewlett Packard Enterprise (HPE), één van de grootste Amerikaanse technologiebedrijven. 

Generische geneesmiddelen: even goed én goedkoper

generische geneesmiddelenNiemand ontkomt eraan. Ook jij hebt wel eens last van een gezondheidskwaaltje. En dan kan het al eens gebeuren dat je hier en daar een pilletje slikt. Met een beetje geluk valt de prijs mee. Maar sommige geneesmiddelen hebben een stevig prijskaartje, al is het niet altijd nodig om er veel geld aan te spenderen. Van de meeste geneesmiddelen bestaat namelijk een goedkope variant die zeker even goed is.