HPE
IT

Digitale transformatie onderdeel van het bedrijfsproces

30.11.2018
door Fokus-online.be

Dat de ontwikkelingen binnen ICT-land razendsnel gaan is inmiddels een behoorlijk open deur. Maar welke uitdagingen zijn er concreet voor bedrijven? En hoe houd je focus in de wervelstorm die de digitale transformatie met zich meebrengt? “Gebruik je bedrijfs-KPI’s als uitgangspunt, houd het beheersbaar én bouw aan een gedegen fundament.” Aan het woord is Michiel van Vlimmeren, managing director in Nederland bij Hewlett Packard Enterprise (HPE), één van de grootste Amerikaanse technologiebedrijven. 

Digitale transformatie vraag om stevig fundament

“Digitale transformatie is inmiddels écht onderdeel van het primaire bedrijfsproces geworden. Om dienstverlening te verbeteren, efficiency te verhogen of om een nieuw businessmodel te ontwikkelen”, aldus van Vlimmeren.” IT blijkt bepalend voor de manier waarop bedrijven zich positioneren of concurrentievoordeel behalen. Van gemeentes die als smart cities functioneren.

Bijvoorbeeld door slimme inzet van technologie om verkeersstromen beter door de stad te sturen tot healthcare-oplossingen. Daarbij zorgt innovatie voor real time informatie voor élke zorgverlener aan het bed van de patiënt. “Een belangrijk advies dat ik kan geven is om altijd de KPI’s van je organisatie leidend te laten zijn. En dus niet de IT-afdeling in deze.  Bedenk daarom. Wát maakt het succes van je organisatie en wat is daarvoor nodig? Laat je daarbij niet afleiden door allerlei minder belangrijke initiatieven.”

Hét grote voordeel van IT is de snelheid waarmee je veranderingen, bijvoorbeeld in je aanbod of bedrijfsprocessen, kunt doorvoeren

Té complex leidt af van het doel 

Ter illustratie: Ajax wordt technologisch ondersteund in hun ontwikkeling door bijvoorbeeld spelpatronen te analyseren. Blessures worden voorkomen en het spel verbetert. En Formule 1-races? Waar vroeger dágen nodig waren om de aerodynamica van auto’s bij te stellen, vindt dit nu, dankzij slimme simulaties, plaats tussen de kwalificatierondes en de daadwerkelijke race. En dan is er nog de applicatieleverancier die zó ver doorontwikkelde dat hersenscans, gemaakt na een herseninfarct, sneller én beter door een specialist beoordeeld kunnen worden.

Het gevolg? Rappe diagnose betekent snel behandelen en dús een betere levenskwaliteit. Van Vlimmeren: “Zoals voor elke omvangrijke ontwikkeling geldt ook hier. Houd je initiatieven compact en beheersbaar, door kortcyclische ontwikkelprojecten te formuleren. Wanneer je het té veelomvattend maakt, ontstaat er zoveel complexiteit dat processen moeilijk bestuurbaar worden. Hét grote voordeel van IT is immers de snelheid waarmee je veranderingen. Bijvoorbeeld in je aanbod of bedrijfsprocessen, kunt doorvoeren.” 

Edge-centric is nów

Bouwen aan het juiste IT-fundament blijkt ook van belang om succesvol digitaal te transformeren. “Maak nu keuzes voor IT-oplossingen die je in staat stellen mensen vrij te maken voor innovatie en kies slimme technologie die je in staat stelt om concrete digitale toepassingen te realiseren”, aldus van Vlimmeren van HPE. “Maak een weloverwogen keuze voor de in te zetten cloudoplossingen. Er is namelijk niet één cloud. In de praktijk zien wij steeds meer dat een combinatie van verschillende ‘clouds’ (private en public) de optimale oplossing geeft.

Ten tweede: realiseer je dat digitale toepassingen enorm veel data genereren. Om de kansen te benutten die digitale transformatie biedt, is het van belang dat een groot deel van de informatie verzameld, geanalyseerd en real time verwerkt kan worden. Op de plek waar deze gegenereerd wordt. Zonder überhaupt in een datacenter terecht te komen. Denk maar aan de zelfrijdende auto. Als de hierin aanwezige technologie niet real time werkt, eindigt de bestuurder linea recta in de vangrail.” Onderzoeks- en adviesbureau Gartner voorspelt dat dit zelfs voor 75 procent van de data geldt. Technologie die deze manier van werken ondersteunt is daarom crúciaal anno nu. 

Meer over…

Hewlett Packard Enterprise (HPE) is een wereldwijde marktleider op het gebied van technologische oplossingen waarmee klanten data uit de ‘edge’, de ‘core’ en de cloud kunnen verwerken, analyseren, gebruiken en toepassen. Zo stelt HPE klanten in staat om sneller nieuwe businessmodellen te ontwikkelen, klant- of werknemerservaringen te verbeteren. En de operationele efficiëntie te verhogen – nu en in de toekomst.

Vorig artikel
Volgend artikel