Home Technologie IT De rasse schreden van artificiële intelligentie

De rasse schreden van artificiële intelligentie
D
.

Wie de slimme assistent op zijn smartphone raadpleegt, weet al dat artificiële intelligentie veel sneller evolueert dan we vermoeden. Dit terwijl de technologie nog in haar kinderschoenen staat. Waaraan mag je je nog verwachten?

Je verlaat ‘s avonds je kantoor. Wanneer je in de nabijheid van je auto bent, doet de slimme assistent een bericht verschijnen op je smartphone waarop hij de geschatte reistijd en de drukte op de weg meedeelt. Dit is geen sciencefiction maar sinds een jaar of twee een standaardfeature op je smartphone. De ontwikkeling van artificiële intelligentie gaat vandaag enorm snel, beaamt Jonathan Berte, CEO van Robovision, een Belgisch bedrijf dat werkt aan AI-toepassingen voor bedrijven. “Er zijn evoluties – revoluties zelfs – in deep learning die elkaar in ijltempo opvolgen. Het is bovendien iets heel complex, en dus jaagt het heel wat gebruikers schrik aan.”

Vanuit de zelflerende systemen die vandaag ontwikkeld worden, is het natuurlijk nog een hele stap naar de artificiële intelligentie die we kennen uit sciencefictionfilms zoals 2001: A Space Odyssey. Volgens schattingen van technologiegigant IBM ligt dat moment pas tegen 2030 aan de horizon. Ze maken die inschatting op rekenkundige basis. De ‘hardware’ van een menselijk brein bestaat uit zo’n 85 miljard neuronen. De neurosynaptische chips die tot nu toe konden worden ontwikkeld, bestaan uit enkele miljarden neuronen. Maar reken dat door, en het punt van de zogeheten ‘singulariteit’, waarbij artificiële intelligentie superieur wordt aan de onze, kan nog maar enkele decennia van ons verwijderd liggen.

Een artificieel intelligent systeem is echter nog geen artificieel intelligent wezen, zegt Berte. “AI kwijt zich erg goed van één skillset, en kan dat in toenemende mate beter dan een mens. Een eerste stap die nog moet worden genomen, is de groei van de bedrevenheid in één skillset, naar artificial general intelligence, die de allesomvattende intelligentie van de mens evenaart. En dan nog loopt de ontwikkeling van machines naar biomechanische entiteiten veel trager dan bijvoorbeeld de wet van Moore, die de groeisnelheid van computers afmeet. Een robot van nu is op mechanisch vlak niet veel verder geëvolueerd dan de robots van pakweg tien jaar geleden.”

Er zijn revoluties in deep learning die elkaar in ijltempo opvolgen

— Jonathan Berte

In de tussentijd is er ook nog een heel lange weg te gaan, met veel tussenstappen. Al worden die wel steeds zichtbaarder, zegt Berte. “Binnen een jaar of vijf zul je al enorme vooruitgangen zien in ons dagelijkse leven. In die mate dat het binnen bedrijfsorganisaties onduidelijk wordt wat de meerwaarde van de mens in de toekomst nog is.” De huidige denkjobs, waarvoor een hoger diploma nodig is, zouden hier weleens sneller kunnen worden overgenomen door AI-toepassingen, dan de jobs die handigheid vereisen.

Jonathan Duplicy, wetenschappelijk adviseur bij het Brusselse wetenschapsinstituut InnovIris, is hier minder bang voor. “Er zal zich wellicht een ‘creatieve destructie’ voordoen. Repetitieve intellectuele jobs zullen verdwijnen. Maar de meeste mensen willen die tòch niet doen. Het wordt voor de overheid een kwestie om mensen op te leiden die door de shift naar AI uit de boot dreigen te vallen. En wat àls we wat minder moeten werken? De economie in haar geheel wordt ook veel productiever door de groei van AI.”

Hoewel Amerikaanse en Chinese giganten, zoals Google en Alibaba, in de snelle evolutie van AI-technologie het merendeel van de kennis naar zich toetrekken, spelen ook Belgische bedrijven en onderzoeksinstellingen een rol. “Een goeie onderzoeker verdient hier namelijk veel meer dan in de academische wereld.” zegt Duplicy. “Binnen Europa, en zeker binnen België, hebben we geen bedrijven van die omvang. Maar toch zie ik nog een duidelijke plaats voor België en Europa binnen het AI-landschap. Op het gebied van academisch onderzoek, uiteraard. Maar ook onze taaldiversiteit kan een troef zijn in het ontwikkelen van natural language processing-toepassingen.”

 

TEKST Ronald Meeus

Lees meer.

Je eigen lichaam, het beste medicijn

Het menselijk lichaam is een wonderbaarlijk gegeven, niet in het minst omdat ons lichaam in veel gevallen voor zijn zelfherstel kan instaan. Van het aanmaken van nieuwe cellen, over het helen van gebroken botten tot het hernieuwen van ons bloed.

Filip De Fauw: Ruimte om te investeren

De meeste 50-plussers krijgen stilaan financiële ruimte: het woonkrediet is terugbetaald, het loon bereikt zijn hoogtepunt of een eventuele erfenis valt je te beurt. Hoe ga je hiermee het beste om? Zijn er momenteel nog interessante investeringsmogelijkheden?

Onder de loep: de toekomst van ons transport

De Antwerpse Ring, de meest dichtgeslibde verkeersader van Europa, is er niet goed aan toe. Enkele overbruggingen dringen zich op om de dagelijkse massa auto’s en vrachtwagens weer vlot te doen rijden, maar dat verhaal kennen we en is niet evident. Ondertussen neemt de drukte maandelijks toe…

Stef Heylen: ‘MVO is de juiste manier van ondernemen’

Lang voordat maatschappelijk verantwoord ondernemen actueel was, zaten de principes al ingebakken in de bedrijfscultuur van Janssen Pharmaceutica. Stef Heylen, CEO van de geneesmiddelenproducent, is honderd procent overtuigd van deze visie op ondernemen.

Pascale Naessens: ‘Koop vers, kook zelf en eet samen’

Het hele gezin draagt samen een grote verantwoordelijkheid. Maar ik kan je meteen geruststellen, het is eenvoudig: ‘geef het goede voorbeeld, begin bij jezelf’. Niet alleen jij, maar ook je gezin zal er gelukkig door worden. Denk eraan: koop vers, kook zelf en eet samen. Geniet ervan.

Alken-Maes: b(r)ouwen aan je toekomst

Begin dit jaar werd Brouwerijen Alken-Maes door de HR-auditgroep Top Employers Institute Belgium uitgeroepen tot ‘Top Employer’. Bij Alken-Maes werken nu zowat 470 mensen. Er is echter nog genoeg plaats voor extra talent, zegt hr-Director Eline Van Poeck.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”