cloud
IT

De cloud: van pure technologie naar dé nieuwe manier van zakendoen

28.02.2020
door Fokus Online

De cloud is commodity geworden in het bedrijfsleven. En dat vraagt wat van de IT-bedrijven die deze én gerelateerde oplossingen aanbieden. Wanneer je succesvol mee wilt in de digitale transformatie, dan zal je je als IT-reseller écht moeten verdiepen in de business van de eindgebruiker.

“Nog te vaak zie je dat IT-resellers met de inkopers en IT’ers van betrokken bedrijven vooral praten over de requirements van netwerken. En over welke server er al dan niet nodig is, hoe het werkt met monitoring service en bijvoorbeeld pay-per-use.” Aan het woord is Paul Hermans, Sales Director Cloud Benelux, bij Ingram Micro Cloud.

Echte impact

“Het is prima dat daarover gesproken wordt. Maar als je je serieus wilt onderscheiden van de talloze partijen die dit aanbieden, dan wil je meer in gesprek over de specifieke business van die klant. Daar maak je pas impact mee. En daar horen vragen bij over bedrijfsprocessen, de inzet van mens en middelen. En uiteindelijk tot in detailniveau over welke bedrijfsspecifieke applicaties een bedrijf nodig heeft om verder te groeien. Mijn advies aan IT-bedrijven is meer te specialiseren richting een vertical. En dat met een focus op IoT- en AI-gerelateerde oplossingen.”

Services beheren

Bij Ingram Micro Cloud is de cloud niet enkel een technologie. Maar vooral een fundamenteel platform voor het runnen en aansturen van een nieuwe manier van zakendoen. Door gebruik te maken van slimme platforms en bijbehorend ecosysteem, kunnen cloudservice providers, telecombedrijven, resellers en ondernemingen snel transformeren. En binnen enkele minuten aan de slag gaan met weinig tot geen investeringen. Het portfolio omvat security, communicatie en samenwerking, zakelijke applicaties, cloud management services en infrastructuuroplossingen. Zij zijn stuk voor stuk ontworpen om klanten te helpen hun omzet te verhogen en de hele levenscyclus van cloud- en digitale services, infrastructuur en IoT-diensten te beheren.

In wezen kun je zeggen dat IoT of AI niet direct een oplossing of technologie is, maar vooral een idee tot procesverbetering.

Tijd anders benut

Tussen nu en 2030 gaan er significante veranderingen plaatsvinden op het gebied van technologie. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 71 procent van de bedrijven verwacht dat de manier waarop hun tijd benut wordt, sterk zal veranderen als gevolg van verregaande automatisering. “In de zorg zijn er al voorbeelden van devices, bijvoorbeeld een geavanceerd horloge. Daarbij kan een arts zien dat de hartslag van een patiënt oploopt tot boven een vooraf bepaalde parameter”, vertelt Frank Smits, Lead Cloud Infrastructure & Innovation bij het bedrijf.

Proactieve adviezen

“Los van het feit dat deze manier van data delen tijd bespaart. Omdat de medische specialist niet reactief zijn patiëntenrondes loopt, verhoogt het ook de kwaliteit van de dienstverlening. Omdat data beschikbaar is in grote hoeveelheid, kunnen er ook proactief adviezen worden samengesteld door het platform. Denk hierbij ook aan het herkennen van röntgenfoto’s. Daarbij kunnen de AI-systemen al effectiever kanker herkennen dan dokters. We overdrijven zeker niet als we stellen dat AI en IoT-middelen zijn om mensenlevens te redden. Wat wij specifiek doen is de onderdelen. Zoals sensoren en connectivity leveren om tot gerichte IT-oplossingen te komen. Om de data die beschikbaar komt vervolgens zinvol in te zetten, is er een platform nodig dat analyseert. Een soort dashboard zou je kunnen zeggen. Want data is prachtig. Maar het heeft pas echt nut als dit wordt omgezet tot leesbare gegevens.”

Technologische ontwikkelingen

Trends die de grootste impact zullen hebben op de werkplek van de toekomst zullen voor 80 procent bestaan uit technologische ontwikkelingen. Kunstmatige intelligentie gaat er bovendien voor zorgen dat bedrijven betere diensten kunnen verlenen. “Er zijn al voorbeelden van fabrikanten van industriële roldeuren die zó meedenken met hun klanten dat ze de deur kosteloos plaatsen en leveren. Dat scheelt de afnemer al snel een flinke investering en de roldeurfabrikant stelt op zijn beurt voor om een IoT-indicator te plaatsen. Die registreert en analyseert hoe vaak de deur opent en sluit.

Pay-per-use

Vervolgens wordt er dan een klein bedrag afgesproken voor het gebruik, eigenlijk ook een soort pay-per-use. Dat kan om centenwerk gaan bij veelvuldig gebruik. Het is een voorbeeld waarin er meegedacht wordt in de oplossing zelf. En daar willen we met elkaar naartoe. IoT zelf is immers niets. Het is wel een oplossing die je kunt creëren. Bijvoorbeeld door een bepaald bedrijfsproces te verbeteren of een businessmodel te veranderen.

Wat we vooral doen is mensen bewustmaken van het feit dat dit gaande is. Wanneer een bedrijf eenmaal overtuigd is, dan is het raadzaam om een assessment in te zetten dat focust op de hele breedte van de bedrijfsvoering. “Een mooi voorbeeld is Uber. Zij zagen in een vroeg stadium kansen. Terwijl het gemiddelde taxibedrijf vooral bezig was met klanten van A naar B brengen en geen meerwaarde zag in het omarmen van nieuwe technologie”, aldus Paul. “In wezen kun je zeggen dat IoT of AI niet direct een oplossing of technologie is. Maar vooral een idee tot procesverbetering.”

Misvatting

“Sowieso willen mensen alles steeds sneller tot zich nemen en bij voorkeur proactief geïnformeerd worden door technologie. De cloud voelt voor sommigen ontastbaar en ver weg. Maar dat is een misvatting. Wanneer je nu nog conservatief vasthoudt aan fysieke on-premises IT en niet meegaat in deze transitie. Dan is het niet de vraag óf de concurrentie je inhaalt, maar wannéér”, besluit Frank.

Vorig artikel
Volgend artikel