cybersecurity
IT

Cybersecurity langs een gulden middenweg

03.06.2019
door Fokus-online.be

Heel veel bedrijven moeten een digitale transformatie ondergaan. Dat in één keer goed doen, is voor velen een uitdaging. Bovendien moeten al je digitale systemen ook veilig zijn. Cybersecurity is daarom een enorm belangrijk aspect geworden in het bedrijfsleven. 

Het tempo waarop de IT-wereld evolueert, ligt heel hoog. Dat kan angstaanjagend zijn, zeker voor bedrijven die het gevoel hebben niet te kunnen volgen of niet goed weten waar te beginnen. Zowel voor het vinden van de juiste mensen als op vlak van veiligheid. Cybersecurity is altijd al een belangrijke factor geweest, maar de nadrukt ligt overduidelijk ergens anders sinds een aantal jaren. Waar het vroeger voornamelijk draaide om bescherming van voornamelijk data en financiële transacties, kan IT nu bij wijze van spreken een heel land platleggen.

Transformatie

De wereld, en bijgevolg ook alle bedrijven er te midden van, is daarom heel gevoelig geworden aan het idee en de (juiste) inzet van cybersecurity. Bij Guardsquare focussen we daarbij persoonlijk op een heel kleine niche, waarin we de beste van de wereld zijn. Zo moeten er naar mijn mening nog heel wat meer bedrijven zijn die in een bepaalde niche kruipen, want IT is erg omvattend en complex. Daarnaast moeten er ook mensen zijn die heel breed ondersteuning bieden, waarbij het wel degelijk om échte veiligheid hoort te draaien en niet rond geldkwesties. Voor IT-bedrijven specifiek is het overigens nog moeilijker: daar worden gigantische stappen gezet richting digitale transformatie. Een groot probleem is de zoektocht naar de juiste mensen om die transformatie veilig op poten te zetten. Daar hebben we in België niet genoeg mensen voor, wat het een enorme uitdaging maakt.

Wees digitaal, maar zonder overdrijven.

Voorsprong nemen

Anderzijds brengt die digitale transformatie ook een enorm potentieel met zich mee. Marketing was vroeger, bij wijze van spreken, op de markt gaan staan en roepen; de zogenaamde mond-aan-mondreclame. Nu zijn de mogelijkheden legio. Digitale marketing, sales, automatisatie… Je hebt enorme mogelijkheden en hefbomen, waardoor alles een stuk sterker is geworden. Via digitale tools gaan die bedrijven die daar heel goed in zijn, een voorsprong hebben.

De gulden middenweg

Maar, ga daarbij toch op zoek naar een gulden middenweg. Want je kunt wel degelijk té veel gebruik maken van digitale tools. Wat heb je echt nodig, waar verlies je alleen maar tijd mee? Digitaliseer je te veel, dan kan er een blokkerende factor ontstaan en geraak je verlamd door alle mogelijkheden. Doe je te weinig, dan steken andere bedrijven je voorbij. Je moet dus heel digitaal zijn, zonder overdrijven, met optimale mogelijkheden en zo efficiënt mogelijk. Zo proberen wij bijvoorbeeld nooit de eerste te zijn met een nieuwe tool, en wachten liever iets langer in plaats van ergens onvoorbereid in te springen. Zoek die balans, zodat je niet achterblijft, maar wel vooruit raakt.

Vorig artikel
Volgend artikel