Home Technologie IT Cybersecurity: balkanisering of samenwerking?

Eugene Kaspersky

Cybersecurity: balkanisering of samenwerking?

Cybercriminelen die steeds slimmer worden. Een samenleving die digitaliseert. En naties die elkaar minder en minder vertrouwen. We staan op een kruispunt wat cybersecurity betreft, zegt Eugene Kaspersky, hoofd van Kaspersky Lab. Kiezen we de weg van de balkanisering, een natuurlijke reactie op angst en wantrouwen om zoveel mogelijk onze lokale deuren op slot te doen? Of gaan we samenwerken en informatie delen, met alle risico’s van dien? 

Online dreigingen worden steeds geavanceerder en ernstiger. Net als veel andere cybersecuritybedrijven volgt Kaspersky Lab momenteel meer dan honderd risicovolle dreigingsactoren, de meesten daarvan zijn spionagegroepen. “Zij beschikken over een arsenaal aan tools en technieken, speciaal ontwikkeld om informatie te verzamelen”, zegt Eugene Kaspersky. “We doen voortdurend onderzoek en bestrijden elke dag tientallen gerichte aanvallen in uiteenlopende talen van Engels tot Arabisch.”

Deze dreigingen richten zich op vitale nationale en internationale infrastructuren van banken, overheidsinstanties en energiebedrijven, maar ook op gewone burgers. Uit onderzoek van Kaspersky Lab blijkt dat al 28 procent van de consumenten afgelopen jaar slachtoffer was van een hack. Uiteraard willen natiestaten hun burgers, bedrijven, overheidsinstanties en vitale infrastructuren beschermen tegen deze dreigingen. “De gemakkelijkste manier is het dichttrekken van deuren”, legt Kaspersky uit. “Die ontwikkeling lijkt reëel. De zogeheten Balkaniseringsroute leidt echter tot opsplitsing van onze cybersecurity-sector op grond van geopolitieke en wettelijke factoren. Staatsregulering neemt toe. Dat betekent ook meer barrières voor bedrijven, waardoor innoveren steeds moeilijker wordt.”

Cyberwapens komen in verkeerde handen. Dat heeft WannaCry ons wel geleerd

Landen als de VS, Rusland, China, Singapore en zelfs de EU hebben de afgelopen jaren strenge nieuwe regels opgesteld die leiden tot protectionisme. Daarmee wordt het steeds lastiger voor bedrijven om over de landsgrenzen actief te zijn. Kaspersky: “Verder beschikken meer dan dertig landen over een militaire cyberdivisie. Naast de gebruikelijke nadelen van militarisering zoals hogere belasting en grotere onzekerheid, bestaat de kans dat cyberwapens vroeg of laat in verkeerde handen vallen. Een raket stelen en lanceren is heel moeilijk, maar voor cyberwapens is dat een heel ander verhaal. De in 2017 verschenen EternalBlue-tool heeft ons geleerd dat deze ontwikkeld is door een natiestaat om misbruik te maken van een niet openbaar gemaakt softwarelek. De tool werd direct gekaapt door andere aanvallers. Een maand later werden we getroffen door WannaCry, de grootste cyberramp van 2017.”

De andere route omvat meer samenwerking en het delen van informatie. Nationale politiediensten en cyberbeveiligingsbedrijven die gezamenlijk op onderzoek uitgaan. Een verenigde gemeenschap die een vuist maakt tegen cyberdreigingen. “Een vuist die zich niet door landgrenzen laat beperken”, aldus Kaspersky. “Zo’n open gemeenschap vormt een vruchtbare voedingsbodem voor een levendige, concurrerende cybersecurity-industrie die zorgt voor meer technologische ontwikkeling en daardoor meer bescherming waar iedereen baat bij heeft.” 

Ook ondernemingen beseffen dat het aangaan van cybersecurity-uitdagingen risicovolle acties vereist die niet gedragen kunnen worden door één enkel bedrijf. Er zal dus samengewerkt moeten worden over bedrijfs- en landsgrenzen heen. “Dat geldt ook voor overheden die actief moeten coöpereren met elkaar en met het bedrijfsleven”, zegt Kaspersky. “Om zo dreigingsinformatie en technische kennis te delen.”

Uiteraard brengt dat risico’s met zich mee. Zolang het echter op een verantwoorde manier gebeurt, wegen deze risico’s niet op tegen de route van versnippering en isolatie. “Landen zijn te veel op zichzelf aangewezen in een online wereld die geen grenzen kent”, besluit Kaspersky. “Cybercriminelen laten zich daar ook niet door tegenhouden. Meer cybercriminaliteit leidt ook tot hogere kosten want zowel bedrijven als overheidsinstanties zullen hun verliezen moeten compenseren. Protectionisme betekent uiteraard ook minder concurrentie, onze motor van innovatie. Bedrijven moeten het lef hebben om inzage te geven in softwarebroncodes en meer van elkaar te leren. Dat is beter voor burgers en bedrijven. Wat houdt ons nog tegen om de cyberwereld te redden?”


Meer over

Kaspersky Lab is een wereldwijd opererend cybersecuritybedrijf dat langer dan 20 jaar actief is op de markt. Kaspersky Labs beveiligingsoplossingen en -diensten ter bescherming van bedrijven, kritieke infrastructuur, overheden en consumenten zijn gebaseerd op diepgaande kennis en ervaring. Het uitgebreide beveiligingsportfolio van het bedrijf omvat toonaangevende endpoint-bescherming en gespecialiseerde beveiligingsoplossingen en diensten voor de bestrijding van geavanceerde en voortdurende veranderende digitale dreigingen. Kaspersky Lab technologie biedt bescherming aan ruim 400 miljoen gebruikers en helpt 270.000 organisaties om hun meest waardevolle bezit te beschermen.
Meer informatie op www.kaspersky.nl.


 

MEER

Een allergie in je voedingscircuit? Zo ga...

evenwichtige voedingHeb je een voedingsallergie? Je bent niet alleen. Het aantal voedingsallergieën blijft toenemen. Dat meldt de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Volgens de WHO vormen voedingsallergieën zelfs het vierde grootste gezondheidsprobleem. Wat houdt een voedselallergie juist in? Wat zijn de meest voorkomende allergieën? En hoe gaat je er het best mee om? Wij zochten het uit.

‘De ‘smart city’ ten dienste van onze stedelingen’

Jack MikkersHet welbekende enthousiasme van premier Rutte kende geen weerga toen we in 2016 in het Torentje ons idee voor een nationale Smart City strategie bespraken. Volgens hem vergde dat een brede aanpak, die niet bij een van de ministeries moest liggen.

Zet de joker van ambitie in

Biobest Als je gelooft in je product, zet dan de stap naar het buitenland. Laat je adviseren en helpen, maar ga vooral ook zelf op stap.

3 vragen aan… Quentin Santy, Senior relationship Manager...

Als je je onderneming wilt verkopen, is de eerste vraag: hoe vind ik een overnemer? Een digitaal platform leent zich daar uitstekend toe. Met één muisklik kunnen ondernemers in contact komen met heel wat investeerders.

Creëer een duurzaam bedrijf zoals Brabantia

Duurzaam bedrijfBedrijven hebben het milieu en duurzaamheid steeds hoger op de agenda staan. En dat moet ook, willen we onze planeet leefbaar houden voor ons en de volgende generaties. Maar een duurzaam bedrijf creëren, hoe doe je dat?

Kleur, karakter en vakmanschap

Inrichting Voor mij is het begrip ‘interieur’ te beperkend; voor mij gaat het over wat we weten, wat we denken te weten en wat we denken te zijn vergeten.