Home Technologie IT Rekenen op ICT binnen het OV

Rekenen op ICT binnen het OV

Wanneer het om openbaar vervoer gaat, wordt er in eerste instantie voornamelijk gedacht aan treinen, trams en bussen die ons van A naar B brengen. In weinig gevallen ligt de focus op het digitale aspect erachter. En laat dat nu net hetgene zijn dat, zeker de afgelopen crisisperiode, de nodige aandacht verdient. 

Nochtans wordt er al jaren naarstig gewerkt aan een duurzame toekomst voor het openbaar vervoer in Vlaanderen, en dat dankzij moderne ICT-systemen die het OV-netwerk in ons land in goede banen leiden, mét ondersteuning van medewerkers die geloven in het digitale verhaal en innovatie. 

Digitale tools voor een goede werking

Want de tijd dat je een gigantisch papieren kaart bovenhaalde of tussen de vaak ellenlange uurtabels aan haltes op zoek ging naar de eerstvolgende lijn die jou naar huis brengt, is al lang voorbij. Tal van apps en websites stippelen gemakkelijk en snel de meest optimale weg uit, met het juiste vervoersmiddel. De Lijn vormt het moedernetwerk van ons openbaar vervoer en ziet dagelijks duizenden Vlamingen haar digitale tools gebruiken. Ze zet dan ook sterk in op ICT, met systemen die reiken tot in de voertuigen en aan de haltes, en zijn essentieel voor haar reizigers. “ICT speelt immers een cruciale rol in de goede werking van De Lijn als openbaar dienstverlener”, getuigt Kurt Cuijpers, IT-manager bij De Lijn.

“Daar waar de focus 10 jaar geleden op ondersteunende diensten lag, staat ICT vandaag centraal. Dit gaat over het plannen van de dienstregelingen, het opvolgen van de uitvoering van de diensten, het correct informeren van reizigers via de routeplanning en real-time informatie, tot het verkopen van digitale vervoerbewijzen.”

“ICT speelt een cruciale rol in de goede werking van De Lijn als openbaar dienstverlener.”Kurt Cuijpers, IT-manager

Ambitieus digitaliseringsplan

Ons openbaar vervoer is constant op zoek naar verbeteringen en innovaties, zeker met de steeds veranderende mobiliteitsnetwerken en -behoeften. Zo werkt De Lijn aan elektrische bussen en autonome voertuigen en voert het een ambitieus digitaliseringsplan uit. Elke dag wordt er met zo’n 8.000 medewerkers naar slimme, veilige en duurzame oplossingen voor elke mobiliteitsvraag gezocht. Dat gebeurt in nauw overleg met de Vlaamse overheid. Samen kijken ze vooruit om op die manier expert in combimobiliteit te worden. “We willen sterke talenten aantrekken. De reizigers en al de medewerkers rekenen tenslotte op onze ICT”, besluit Cuijpers. 

Een functie van maatschappelijk belang

“Om nieuw talent aan te trekken is employer branding dat ook overeenkomt met de realiteit heel belangrijk”, gaat Katrien Dierickx, Hoofd Rekrutering en Selectie bij VMM De Lijn, daarop verder. “Wat je als merk uitdraagt, moet aansluiten bij de cultuur en attitude die je zoekt in werknemers. Op deze manier trek je ook de juiste sollicitanten aan. Zo staan bij De Lijn de vijf doe-woorden vertrouw, vereenvoudig, engageer, bespreek en durf centraal in onze bedrijfscultuur. Meer mensen kiezen bewust om voor ons te werken omdat ze op zoek zijn naar een functie binnen een bedrijf met maatschappelijk belang.

Dat benadrukken we in onze employer branding voor ICT. Het is belangrijk om je vakkennis op peil te houden en opleidingen te bieden om zo je kennis te verdiepen”, weet Dierickx. “Zo groeien medewerkers persoonlijk en professioneel mee.” Een goede werk-privébalans is dan ontzettend belangrijk. Zo biedt De Lijn veel satellietkantoren waardoor je in het dichtstbijzijnde kantoor kunt werken – bereikbaar met het openbaar vervoer, natuurlijk – of van thuis uit.


Meer over

De Lijn is het Vlaamse overheidsbedrijf dat zorgt voor openbaar vervoer met bus en tram in Vlaanderen. Ongeveer 3,5 miljoen mensen maken jaarlijks een of meerdere keren gebruik van de diensten van De Lijn. Het net van De Lijn telt ongeveer 1.000 lijnen en 36.000 haltes. Alles samen rijden de bussen en trams per jaar circa 11 miljoen ritten. De eigen vloot telt 2.250 bussen en 400 trams. Met ruim 8.000 werknemers is De Lijn een van de grootste werkgevers van het land.

DeLijn

MEER

“Alles hangt af van het profiel van de leerling...

UNIZO “Duaal leren moet vanzelfsprekend worden.” Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder bij UNIZO, valt meteen met de deur in huis. Hij zet die uitspraak overigens direct kracht bij met een voorbeeld uit het buitenland.

Een vrolijke zomer voor de kids

zomerVeel prints, felle kleuren en uniseks-elementen in de kleding. Dierenprints op de schoenen, en een mooi hoedje als accessoire. De kindermode wordt deze zomer een vrolijke bedoening, voorspellen de kenners.

Boerenbedrog op de buis

Hartverscheurend nieuws voor alle kids die begin jaren 2000 opgroeiden met Cribs op MTV: het tv-programma, waarin popsterren en celebrity's hun huis openstelden voor de camera, blijkt volledig in scène te zijn gezet. Cribs is trouwens ook lang niet het enige tv-programma waarrond een waas van bedrog en manipulatie hangt.

Driemaal anders reizen

Reizen Reizen gaat allang verder dan een cruise of overwinteren in Spanje. Citytrips aan elkaar rijgen, een maandenlange pelgrimstocht ondernemen, het echte India ontdekken, noem maar op. Moderne 50-plussers doen het gewoon allemaal.

‘Wat meer diversiteit in de politiek en advocatuur zou...

Guy VerhofstadtHij begon ooit als advocaat, al ziet de 64-jarige oud-premier de ervaring die hij daarmee opdeed vooral als een goede vorming voor zijn latere carrière. De huidige Europarlementariër vertelt over zijn verleden, de uitdagingen voor het recht van de toekomst en de Brexit.

Viert vader! Of was het vader viert?

Adriaan Van Den Hoof‘Vaderdag is een feestdag ter ere van vaders. Hun vaderschap, vaderlijke plichten en invloed op de samenleving wordt gevierd. Het feest komt voort uit Moederdag’. Dat is het eerste dat ik te zien krijg bij het googelen van het woord ‘Vaderdag’. Een heldere omschrijving, duidelijke taal. Er moet blijkbaar zeker gevierd worden.