Home Technologie IT Rekenen op ICT binnen het OV

Rekenen op ICT binnen het OV

Wanneer het om openbaar vervoer gaat, wordt er in eerste instantie voornamelijk gedacht aan treinen, trams en bussen die ons van A naar B brengen. In weinig gevallen ligt de focus op het digitale aspect erachter. En laat dat nu net hetgene zijn dat, zeker de afgelopen crisisperiode, de nodige aandacht verdient. 

Nochtans wordt er al jaren naarstig gewerkt aan een duurzame toekomst voor het openbaar vervoer in Vlaanderen, en dat dankzij moderne ICT-systemen die het OV-netwerk in ons land in goede banen leiden, mét ondersteuning van medewerkers die geloven in het digitale verhaal en innovatie. 

Digitale tools voor een goede werking

Want de tijd dat je een gigantisch papieren kaart bovenhaalde of tussen de vaak ellenlange uurtabels aan haltes op zoek ging naar de eerstvolgende lijn die jou naar huis brengt, is al lang voorbij. Tal van apps en websites stippelen gemakkelijk en snel de meest optimale weg uit, met het juiste vervoersmiddel. De Lijn vormt het moedernetwerk van ons openbaar vervoer en ziet dagelijks duizenden Vlamingen haar digitale tools gebruiken. Ze zet dan ook sterk in op ICT, met systemen die reiken tot in de voertuigen en aan de haltes, en zijn essentieel voor haar reizigers. “ICT speelt immers een cruciale rol in de goede werking van De Lijn als openbaar dienstverlener”, getuigt Kurt Cuijpers, IT-manager bij De Lijn.

“Daar waar de focus 10 jaar geleden op ondersteunende diensten lag, staat ICT vandaag centraal. Dit gaat over het plannen van de dienstregelingen, het opvolgen van de uitvoering van de diensten, het correct informeren van reizigers via de routeplanning en real-time informatie, tot het verkopen van digitale vervoerbewijzen.”

“ICT speelt een cruciale rol in de goede werking van De Lijn als openbaar dienstverlener.”Kurt Cuijpers, IT-manager

Ambitieus digitaliseringsplan

Ons openbaar vervoer is constant op zoek naar verbeteringen en innovaties, zeker met de steeds veranderende mobiliteitsnetwerken en -behoeften. Zo werkt De Lijn aan elektrische bussen en autonome voertuigen en voert het een ambitieus digitaliseringsplan uit. Elke dag wordt er met zo’n 8.000 medewerkers naar slimme, veilige en duurzame oplossingen voor elke mobiliteitsvraag gezocht. Dat gebeurt in nauw overleg met de Vlaamse overheid. Samen kijken ze vooruit om op die manier expert in combimobiliteit te worden. “We willen sterke talenten aantrekken. De reizigers en al de medewerkers rekenen tenslotte op onze ICT”, besluit Cuijpers. 

Een functie van maatschappelijk belang

“Om nieuw talent aan te trekken is employer branding dat ook overeenkomt met de realiteit heel belangrijk”, gaat Katrien Dierickx, Hoofd Rekrutering en Selectie bij VMM De Lijn, daarop verder. “Wat je als merk uitdraagt, moet aansluiten bij de cultuur en attitude die je zoekt in werknemers. Op deze manier trek je ook de juiste sollicitanten aan. Zo staan bij De Lijn de vijf doe-woorden vertrouw, vereenvoudig, engageer, bespreek en durf centraal in onze bedrijfscultuur. Meer mensen kiezen bewust om voor ons te werken omdat ze op zoek zijn naar een functie binnen een bedrijf met maatschappelijk belang.

Dat benadrukken we in onze employer branding voor ICT. Het is belangrijk om je vakkennis op peil te houden en opleidingen te bieden om zo je kennis te verdiepen”, weet Dierickx. “Zo groeien medewerkers persoonlijk en professioneel mee.” Een goede werk-privébalans is dan ontzettend belangrijk. Zo biedt De Lijn veel satellietkantoren waardoor je in het dichtstbijzijnde kantoor kunt werken – bereikbaar met het openbaar vervoer, natuurlijk – of van thuis uit.


Meer over

De Lijn is het Vlaamse overheidsbedrijf dat zorgt voor openbaar vervoer met bus en tram in Vlaanderen. Ongeveer 3,5 miljoen mensen maken jaarlijks een of meerdere keren gebruik van de diensten van De Lijn. Het net van De Lijn telt ongeveer 1.000 lijnen en 36.000 haltes. Alles samen rijden de bussen en trams per jaar circa 11 miljoen ritten. De eigen vloot telt 2.250 bussen en 400 trams. Met ruim 8.000 werknemers is De Lijn een van de grootste werkgevers van het land.

DeLijn

MEER

“Alles hangt af van het profiel van de leerling...

UNIZO “Duaal leren moet vanzelfsprekend worden.” Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder bij UNIZO, valt meteen met de deur in huis. Hij zet die uitspraak overigens direct kracht bij met een voorbeeld uit het buitenland.

De gezonde ambitie van 50-plussers

gezondheid De kaap van 50 ronden brengt voordelen met zich mee: er zijn minder afbetalingen, anciënniteit op het werk zorgt voor meer bewegingsvrijheid, wie weet komen er kleinkinderen… Maar daartegenover staat dat gezondheid meer en meer iets wordt om in de gaten te houden, aangezien de risico’s groter worden.

Op weg naar een klimaatslimme Vlaamse landbouw

Landbouw Een evenwicht vinden tussen landbouw, recreatie en natuur is een uitdaging, zegt Hendrik Vandamme. Net als het klimaatslimmer maken van de landbouw.

België zet de toon voor R&D, de chemie voorop

Yves VerschuerenInnovatie, innovatie, innovatie. Dat is simpelweg het enige mogelijke antwoord op de vraag hoe we wereldwijde uitdagingen zoals de klimaatverandering succesvol kunnen aanpakken. Meer nog dan vroeger zullen de oplossingen in de 21ste eeuw vooral uit de chemie en farma moeten komen.

Industrial Internet of Things: basis voor de toekomst van...

Industrial Internet of ThingsDigitale revolutie heeft ook de industrie bereikt. Wat betekent Industrial Internet of Things (IIoT) voor productieomgevingen waar hoge kwaliteit, lage foutmarges en korte levertijden centraal staan? Hoe complex is het om verschillende IT-systemen op elkaar af te stemmen, cybersecurity te borgen én klantgericht te blijven?

Een gereedschapskist met juridische instrumenten

Wie een bedrijf wil overnemen of overlaten, wordt vaak geconfronteerd met complexe juridische uitdagingen. Professioneel advies inwinnen is dan essentieel bij een overname.