Openbaar vervoer
IT

Rekenen op ICT binnen het OV

17.06.2020
door Fokus Online

Wanneer het om openbaar vervoer gaat, wordt er in eerste instantie voornamelijk gedacht aan treinen, trams en bussen die ons van A naar B brengen. In weinig gevallen ligt de focus op het digitale aspect erachter. En laat dat nu net hetgene zijn dat, zeker de afgelopen crisisperiode, de nodige aandacht verdient. 

Nochtans wordt er al jaren naarstig gewerkt aan een duurzame toekomst voor het openbaar vervoer in Vlaanderen, en dat dankzij moderne ICT-systemen die het OV-netwerk in ons land in goede banen leiden, mét ondersteuning van medewerkers die geloven in het digitale verhaal en innovatie. 

Digitale tools voor een goede werking

Want de tijd dat je een gigantisch papieren kaart bovenhaalde of tussen de vaak ellenlange uurtabels aan haltes op zoek ging naar de eerstvolgende lijn die jou naar huis brengt, is al lang voorbij. Tal van apps en websites stippelen gemakkelijk en snel de meest optimale weg uit, met het juiste vervoersmiddel. De Lijn vormt het moedernetwerk van ons openbaar vervoer en ziet dagelijks duizenden Vlamingen haar digitale tools gebruiken. Ze zet dan ook sterk in op ICT, met systemen die reiken tot in de voertuigen en aan de haltes, en zijn essentieel voor haar reizigers. “ICT speelt immers een cruciale rol in de goede werking van De Lijn als openbaar dienstverlener”, getuigt Kurt Cuijpers, IT-manager bij De Lijn.

“Daar waar de focus 10 jaar geleden op ondersteunende diensten lag, staat ICT vandaag centraal. Dit gaat over het plannen van de dienstregelingen, het opvolgen van de uitvoering van de diensten, het correct informeren van reizigers via de routeplanning en real-time informatie, tot het verkopen van digitale vervoerbewijzen.”

ICT speelt een cruciale rol in de goede werking van De Lijn als openbaar dienstverlener.”

— Kurt Cuijpers, IT-manager

Ambitieus digitaliseringsplan

Ons openbaar vervoer is constant op zoek naar verbeteringen en innovaties, zeker met de steeds veranderende mobiliteitsnetwerken en -behoeften. Zo werkt De Lijn aan elektrische bussen en autonome voertuigen en voert het een ambitieus digitaliseringsplan uit. Elke dag wordt er met zo’n 8.000 medewerkers naar slimme, veilige en duurzame oplossingen voor elke mobiliteitsvraag gezocht. Dat gebeurt in nauw overleg met de Vlaamse overheid. Samen kijken ze vooruit om op die manier expert in combimobiliteit te worden. “We willen sterke talenten aantrekken. De reizigers en al de medewerkers rekenen tenslotte op onze ICT”, besluit Cuijpers.

Een functie van maatschappelijk belang

“Om nieuw talent aan te trekken is employer branding dat ook overeenkomt met de realiteit heel belangrijk”, gaat Katrien Dierickx, Hoofd Rekrutering en Selectie bij VMM De Lijn, daarop verder. “Wat je als merk uitdraagt, moet aansluiten bij de cultuur en attitude die je zoekt in werknemers. Op deze manier trek je ook de juiste sollicitanten aan. Zo staan bij De Lijn de vijf doe-woorden vertrouw, vereenvoudig, engageer, bespreek en durf centraal in onze bedrijfscultuur. Meer mensen kiezen bewust om voor ons te werken omdat ze op zoek zijn naar een functie binnen een bedrijf met maatschappelijk belang.

Dat benadrukken we in onze employer branding voor ICT. Het is belangrijk om je vakkennis op peil te houden en opleidingen te bieden om zo je kennis te verdiepen”, weet Dierickx. “Zo groeien medewerkers persoonlijk en professioneel mee.” Een goede werk-privébalans is dan ontzettend belangrijk. Zo biedt De Lijn veel satellietkantoren waardoor je in het dichtstbijzijnde kantoor kunt werken – bereikbaar met het openbaar vervoer, natuurlijk – of van thuis uit.

Vorig artikel
Volgend artikel