Home Technologie IT Artificial Intelligence: krachtige kans of absolute bedreiging?

Artificial Intelligence: krachtige kans of absolute bedreiging?

Artificiële Intelligentie: de ontwikkelingen gaan razendsnel, maar tegelijkertijd staat deze technologie nog in zijn kinderschoenen. In hoeverre willen we AI, als maatschappij? En welke grenzen stellen we, met het oog op privacy, welvaart én werkgelegenheid aan de ontwikkeling van deze intelligentie? 

Veel positiefs

Er is veel positiefs te zeggen over Artificial Intelligence. Spookverhalen over het verdwijnen van banen vallen zeker niet bij iedereen in goede aarde. Aan het woord is Franklin Willemstein, managing director bij Coforce, Nederlandse specialist in Robot Proces Automation: “Als je verder kijkt, dan zie je dat we juist in staat zijn de zaken zó te versimpelen dat het de mens ondersteunt in zijn dagelijkse handel en wandel. Bijvoorbeeld door een app te ontwikkelen die blinde en slechtziende mensen helpt om straatnamen te herkennen door inzet van character recognition, omdat hun smartphone aangeeft in welke straat iemand loopt. Ook projecten waarin boeren leren hoe ze gericht minder bestrijdingsmiddelen kunnen gebruiken, door in te spelen op klimaatveranderingen, vind ik machtig.  Angst is onnodig wat mij betreft.”  

De kracht van mens én machine

Van autosuggesties in desktoptoepassingen tot autonome pilots van gezichtsherkenning en digitale assistenten: de ontwikkelingen gaan snel. Machine learning en deep learning via datacollectie, en dataverwerking staan inmiddels aan de basis van machines die steeds meer taken kunnen uitvoeren. Willemstein: “Waar het om gaat is dat de technologie óns dient, en niet andersom. Wanneer je vanuit een holistische visie naar de ontwikkelingen rondom AI kijkt, dan besef je dat educatie met een focus op het positieve, belangrijker is dan ooit. Uiteindelijk ontstaan er onder invloed van AI, maar ook door blockchain en IoT, nieuwe economische systemen.”

Kunstmatige intelligentie is geen doel, maar een middel om verstandige zaken met hun kennis te laten doen
Franklin Willemstein, managing director Coforce

Van mens naar chatbot

“De meeste AI-toepassingen gaan ons voorthelpen”, vindt ook Stefan van Duin, partner bij Deloitte Consulting. “Denk bijvoorbeeld aan domeinen waar expertkennis voor nodig is, zoals de medische wereld, advocatuur, levensmiddelentechnologie of chemie. Experts worden ondersteund door een chatrobot die vervolgens razendsnel met de juiste informatie reageert. Dat maakt kennis betrouwbaarder en sneller beschikbaar.” Door de ontwikkelingen, ook rondom big data, is het voor de consument wel steeds lastiger om te controleren wat er met persoonlijke gegevens gebeurt. Van Duin: “Het algoritme is steeds moeilijker door mensen te volgen, maar vragen over wát er exact met onze informatie gebeurt, moeten beantwoord worden én blijven. We staan aan de vooravond van grote veranderingen. Kunstmatige intelligentie biedt veel potentieel, maar aan de andere kant zijn we nog heel ver weg van een systeem dat nét zo slim is als de mens. Ik vind het belangrijk dat we als samenleving niet naïef zijn en óók de kritische geluiden volgen, zoals de risico’s op banenverlies. Maar positivisme overheerst wat mij betreft: misschien leveren we over een aantal jaren, als gevolg van slimme technologie wel dezelfde arbeidsproductiviteit, terwijl we met z’n allen wél een dagje minder werken.”

Vertrouwen maakt gelukkig

“Ergens in de jaren 80 onderzocht men op Harvard University al diepgaand wat mensen intrinsiek gelukkig maakt. De uitkomst beslaat één woord: vertrouwen. Als we met elkaar beseffen dat AI niet onze emoties en relaties met andere mensen overneemt, dan voelt het al minder angstig”, aldus Willemstein. Vanuit die visie bekeken, is kunstmatige intelligentie nadrukkelijk geen doel, maar een middel om de mensheid kansen te laten aangrijpen om verstandige zaken met hun kennis te doen. Van Duin vult aan: “Waar we over 15 jaar staan weten we niet, maar het is niet de eerste keer dat er stevige ontwikkelingen op stapel staan. Toen het internet opkwam was er ook onzekerheid, maar we ademen, leven én werken nog elke dag en de meesten van ons zouden niet meer zonder internet willen.” 

MEER

Opzij, opzij, opzij: het is tijd voor mij

Mij-momentjes Je kunt al eens lachen met mensen die het woord ‘me-time’ te vaak in de mond nemen. Soms is dat een terecht gehoon, maar er zit wel een uitgestrekte bron van waarheid is. Tijd voor jezelf is een schaars goed geworden, en steeds meer mensen weten steeds minder hoe dat nog moet.

België zet de toon voor R&D, de chemie voorop

Yves VerschuerenInnovatie, innovatie, innovatie. Dat is simpelweg het enige mogelijke antwoord op de vraag hoe we wereldwijde uitdagingen zoals de klimaatverandering succesvol kunnen aanpakken. Meer nog dan vroeger zullen de oplossingen in de 21ste eeuw vooral uit de chemie en farma moeten komen.

De grenze(n)loze ondernemer

internationaal ondernemen De stap naar het buitenland is voor veel ondernemers aanlokkelijk, maar zeker niet vanzelfsprekend. Wat met de risico’s, administratieve rompslomp, lokale arbeidscontracten en financiering? Is zo’n buitenlands avontuur dus eigenlijk wel de moeite waard, en waarom dan (niet)?

Cybersecurity langs een gulden middenweg

cybersecurity Heel veel bedrijven moeten een digitale transformatie ondergaan. Dat is voor velen een uitdaging. Cybersecurity is een enorm belangrijk aspect geworden.

Screens wijd open op duurzaamheid

Een dak boven je hoofd is een basisbehoefte voor iedere mens. Dat die daken – en meteen de rest van het huis – steeds duurzamer worden, is een tendens die in de bouwsector steeds vaker de kop opsteekt. Maar hoe gemakkelijk is het om samen te hokken met duurzaamheid? En hoe vul je als onderneming dat duurzaamheidsverhaal in? 

3 vragen aan… Otolift Trapliften

traplift Drie vragen aan directeur Luc Vanloon van Otolift trapliften over het belang en veiligheid van een een traplift in huis bij 55-plussers.