Home Technologie IT Artificial Intelligence: krachtige kans of absolute bedreiging?

Artificial Intelligence: krachtige kans of absolute bedreiging?

Artificiële Intelligentie: de ontwikkelingen gaan razendsnel, maar tegelijkertijd staat deze technologie nog in zijn kinderschoenen. In hoeverre willen we AI, als maatschappij? En welke grenzen stellen we, met het oog op privacy, welvaart én werkgelegenheid aan de ontwikkeling van deze intelligentie? 

Veel positiefs

Er is veel positiefs te zeggen over Artificial Intelligence. Spookverhalen over het verdwijnen van banen vallen zeker niet bij iedereen in goede aarde. Aan het woord is Franklin Willemstein, managing director bij Coforce, Nederlandse specialist in Robot Proces Automation: “Als je verder kijkt, dan zie je dat we juist in staat zijn de zaken zó te versimpelen dat het de mens ondersteunt in zijn dagelijkse handel en wandel. Bijvoorbeeld door een app te ontwikkelen die blinde en slechtziende mensen helpt om straatnamen te herkennen door inzet van character recognition, omdat hun smartphone aangeeft in welke straat iemand loopt. Ook projecten waarin boeren leren hoe ze gericht minder bestrijdingsmiddelen kunnen gebruiken, door in te spelen op klimaatveranderingen, vind ik machtig.  Angst is onnodig wat mij betreft.”  

De kracht van mens én machine

Van autosuggesties in desktoptoepassingen tot autonome pilots van gezichtsherkenning en digitale assistenten: de ontwikkelingen gaan snel. Machine learning en deep learning via datacollectie, en dataverwerking staan inmiddels aan de basis van machines die steeds meer taken kunnen uitvoeren. Willemstein: “Waar het om gaat is dat de technologie óns dient, en niet andersom. Wanneer je vanuit een holistische visie naar de ontwikkelingen rondom AI kijkt, dan besef je dat educatie met een focus op het positieve, belangrijker is dan ooit. Uiteindelijk ontstaan er onder invloed van AI, maar ook door blockchain en IoT, nieuwe economische systemen.”

Kunstmatige intelligentie is geen doel, maar een middel om verstandige zaken met hun kennis te laten doen
Franklin Willemstein, managing director Coforce

Van mens naar chatbot

“De meeste AI-toepassingen gaan ons voorthelpen”, vindt ook Stefan van Duin, partner bij Deloitte Consulting. “Denk bijvoorbeeld aan domeinen waar expertkennis voor nodig is, zoals de medische wereld, advocatuur, levensmiddelentechnologie of chemie. Experts worden ondersteund door een chatrobot die vervolgens razendsnel met de juiste informatie reageert. Dat maakt kennis betrouwbaarder en sneller beschikbaar.” Door de ontwikkelingen, ook rondom big data, is het voor de consument wel steeds lastiger om te controleren wat er met persoonlijke gegevens gebeurt. Van Duin: “Het algoritme is steeds moeilijker door mensen te volgen, maar vragen over wát er exact met onze informatie gebeurt, moeten beantwoord worden én blijven. We staan aan de vooravond van grote veranderingen. Kunstmatige intelligentie biedt veel potentieel, maar aan de andere kant zijn we nog heel ver weg van een systeem dat nét zo slim is als de mens. Ik vind het belangrijk dat we als samenleving niet naïef zijn en óók de kritische geluiden volgen, zoals de risico’s op banenverlies. Maar positivisme overheerst wat mij betreft: misschien leveren we over een aantal jaren, als gevolg van slimme technologie wel dezelfde arbeidsproductiviteit, terwijl we met z’n allen wél een dagje minder werken.”

Vertrouwen maakt gelukkig

“Ergens in de jaren 80 onderzocht men op Harvard University al diepgaand wat mensen intrinsiek gelukkig maakt. De uitkomst beslaat één woord: vertrouwen. Als we met elkaar beseffen dat AI niet onze emoties en relaties met andere mensen overneemt, dan voelt het al minder angstig”, aldus Willemstein. Vanuit die visie bekeken, is kunstmatige intelligentie nadrukkelijk geen doel, maar een middel om de mensheid kansen te laten aangrijpen om verstandige zaken met hun kennis te doen. Van Duin vult aan: “Waar we over 15 jaar staan weten we niet, maar het is niet de eerste keer dat er stevige ontwikkelingen op stapel staan. Toen het internet opkwam was er ook onzekerheid, maar we ademen, leven én werken nog elke dag en de meesten van ons zouden niet meer zonder internet willen.” 

MEER

Acteren en studeren

Clara Cleymans Clara is gekend als de ravissante roodharige uit onder meer Thuis, Groenten uit Balen en De Ridder. Ze besloot om naast het najagen van haar acteerdroom ook een diploma filosofie te behalen.

Samenleven met 176 nationaliteiten

Frieke Van ZundertDiversiteit en Antwerpen is geen nieuwe combinatie. Een bezoek aan het MAS of Red Star Line Museum toont dat we elke dag een stap zetten in een eeuwenlang verhaal. Migratie heeft van onze stad en provincie een diverse samenleving gemaakt. Eén die ons uitdaagt om elke dag het beste te halen uit samenleven met 176 nationaliteiten.

Gezocht: de universele problem solver

Interim-managerDe war for talent, de groeiende omvang van projectwerk en de snelle veranderingen in het bedrijfsleven leiden tot de behoefte aan interim-managers die beschikken over veelgevraagde, schaarse vaardigheden.

Alles wat je moet (w)eten over vitamine B12

gezonde voedingDe liefde voor het leven gaat door de maag. Dat weet je als je aan een goede kop koffie lurkt, fijn gaat dineren met je geliefde of samen met je kinderen op zondig-dag een vettige pizza naar binnen werkt. Een goede appetijt biedt je absoluut veel comfort en plezier, maar in de meeste gevallen ook heel wat belangrijke nutriënten.

Toegepaste digitaalkunde voor de toekomst

DigitaalkundeDe digitalisering is niets nieuws. Bedrijven werken al langer aan het inbrengen van technologie in hun visie. Het digitaal verhaal is er dan ook niet een voor het slapengaan, maar wel een opwindend ‘verhaal zonder eind’ om mee op te staan, en om in je toekomstplan te brengen.

3 vragen aan… Sentia

cloud Cloud computing is een strategische keuze geworden, een manier om business te doen met de klant. Contradictorisch: hoe meer het digitale aan belang wint, hoe crucialer het menselijke aspect in de klantervaring. Wat de cloud niet kan opvangen, moet een persoonlijke service doen. Daarmee maken bedrijven het verschil.