Home Maatschappij Moderne Stad De elektrische motorfiets moet nog uit de startblokken schieten

De elektrische motorfiets moet nog uit de startblokken schieten

Ongeveer elke grote autoconstructeur de naam waardig is bezig met de ontwikkeling van elektrische modellen. Ook bij de motorfietsen beweegt wel een en ander, maar het tempo ligt er op het eerste zicht toch een stuk lager. Al probeert ook de Belgische wetgever de motor een stroomstoot te geven.

De LiveWire

Op de Consumer Electronics Show in Las Vegas die momenteel loopt, stelde de Amerikaanse motorenfabrikant Harley Davidson zopas zijn eerste elektrische model voor. De LiveWire, zoals hij door het leven gaat, sprint in ongeveer 3,5 seconden naar 100 kilometer per uur en heeft een prijskaartje van zo’n 30.000 dollar meegekregen. Vanaf augustus staat hij bij de dealers. Met een volledig opgeladen batterij raakt de motor net geen 180 kilometer ver, al hangt dat natuurlijk ook van de rijstijl en de wegomstandigheden af. Wie aan elk rood licht als een racepiloot wegsprint, mag daar gerust wat kilometertjes afdoen.

Geïntegreerde gps

De batterijen van de LiveWire kunnen zowel aan een snellaadstation als een normaal stopcontact opgeladen worden. Harley Davidson besteedt ook veel aandacht aan de connectiviteit van zijn nieuweling. De motorrijder kan via een app zijn smartphone met zijn tweewieler verbinden en dan ongeveer alle parameters over zijn brommer uitlezen. Er is ook een geïntegreerde gps voorzien, zodat een gestolen machine makkelijk weer kan opgespoord worden.

Qua rijsensatie hoeft een elektrische motor niet onder te doen voor zijn benzinebroertjes.

‘E’ blijft uit

Nu is Harley Davidson zeker niet de eerste motorfietsenfabrikant die een elektrisch model lanceert, maar echt doorgebroken is de e-bike zeker nog niet. Het lijkt er een beetje op dat de motorwereld een Tesla ontbeert, een fabrikant die zijn concurrenten op sleeptouw kan nemen en een compleet nieuwe markt kan creëren. Er zijn wel startups die het ijs probeerden te breken, zoals het Italiaanse Energica en het Amerikaanse Zero, maar de aantallen die ze in de Lage Landen weten te verkopen, verbleken bij de klassieke modellen met benzinemotor. Om een idee te geven: in België werden er vorig jaar welgeteld 121 elektrische motorfietsen ingeschreven. Ook gevestigde fabrikanten als Kawasaki of Suzuki zijn eerder terughoudend en doen niet veel meer dan even hun teen in het water steken, met bijvoorbeeld scooters of lichte brommers.

Brullende, dampende motor

Over hoe dat komt, zijn er wel wat theorieën. Een veel gehoorde uitleg is dat motorrijden nu eenmaal emotie is. Het staat, veel meer dan met de auto van punt A naar punt B rijden, synoniem voor vrijheid. En daar hoort een brullende, dampende motor bij. Qua rijsensatie hoeft een elektrische motor echter niet onder te doen voor zijn benzinebroertjes. De meeste e-bikes laten die in een sprintje met gemak achter zich.

Onderhoud zonder gevoel?

Ook de onderhoudskosten liggen een stuk lager, net zoals dat ook bij elektrische auto’s het geval is. Een elektrische motor heeft bijvoorbeeld geen bougies en luchtfilters nodig. Af en toe wat remolie wisselen, maar meer stelt het onderhoud eigenlijk niet voor. En naast het feit dat je het ‘echte’ motorgevoel mist, deelt de elektrische motor trouwens ook wel een ander stevig nadeel met de elektrische auto: de batterijen moeten nog een heel stuk krachtiger worden en meer rijbereik bieden vooraleer ze potentiële kopers van hun range anxiety afhelpen.

Dank u wel, fiscus

Als het zover komt, is de e-motor wel een gedroomd instrument om onze mobiliteitsproblemen mee op te lossen. Hij rijdt schoon, is snel en wendbaar, je vlamt er probleemloos de file mee voorbij en je kan hem bijna voor de deur van je kantoor parkeren. Ook de overheid heeft dat trouwens begrepen, want zij heeft een paar fiscale stimuli klaargestoomd die mensen naar de e-bike moeten lokken. Zo moeten elektrische motards vanaf dit jaar geen jaarlijkse verkeersbelasting meer betalen en ook de BIV (belasting op inverkeerstelling) is opgeheven. Er ligt voor de kopers ook nog altijd een zero emissiepremie van 1.500 euro klaar wanneer ze een elektrische brommer kopen.

MEER

‘Reis mee naar duurzaam ondernemen’

Nathalie BekxDe onderneming van de toekomst is per definitie duurzaam, anders blijft ze niet bestaan. Duurzaamheid is niet langer een keuze, maar een noodzaak om te overleven in deze snel veranderende wereld. Meer nog: het gaat om ondernemen met respect voor de leefbaarheid van mens en planeet.

Drie vragen aan… Heytens

Heytens is specialist in raamdecoratie en richt haar winkels tegenwoordig veel vaker in volgens een jong en modern concept.

De grenze(n)loze ondernemer

internationaal ondernemen De stap naar het buitenland is voor veel ondernemers aanlokkelijk, maar zeker niet vanzelfsprekend. Wat met de risico’s, administratieve rompslomp, lokale arbeidscontracten en financiering? Is zo’n buitenlands avontuur dus eigenlijk wel de moeite waard, en waarom dan (niet)?

De medewerker op zijn plaats gezet

Werkomgeving Werkgevers worden steeds vaker geconfronteerd met de uitdaging om het juiste talent aan te trekken, maar ook te houden. De werkomgeving speelt daarin geen onbelangrijke rol, maar experts zien dat bedrijven tot voor kort te veel vanuit kostenefficiëntie dachten voor de inrichting van kantoren.

Vele kleintjes maken één groot tuincomplex

Baksteen in de maag Daarmee wordt verwezen naar een diepgeworteld streven om eigenaar te worden van een eigen huis met tuin, liefst op ‘den buiten’, met uitzicht op het groen. Een ideaalbeeld, dat ons motiveerde om het hele Vlaamse landschap te verkavelen. Maar is dat nog van deze tijd?

3 vragen aan… Sentia

cloud Cloud computing is een strategische keuze geworden, een manier om business te doen met de klant. Contradictorisch: hoe meer het digitale aan belang wint, hoe crucialer het menselijke aspect in de klantervaring. Wat de cloud niet kan opvangen, moet een persoonlijke service doen. Daarmee maken bedrijven het verschil.