Home Maatschappij Moderne Stad De elektrische motorfiets moet nog uit de startblokken schieten

De elektrische motorfiets moet nog uit de startblokken schieten

Ongeveer elke grote autoconstructeur de naam waardig is bezig met de ontwikkeling van elektrische modellen. Ook bij de motorfietsen beweegt wel een en ander, maar het tempo ligt er op het eerste zicht toch een stuk lager. Al probeert ook de Belgische wetgever de motor een stroomstoot te geven.

De LiveWire

Op de Consumer Electronics Show in Las Vegas die momenteel loopt, stelde de Amerikaanse motorenfabrikant Harley Davidson zopas zijn eerste elektrische model voor. De LiveWire, zoals hij door het leven gaat, sprint in ongeveer 3,5 seconden naar 100 kilometer per uur en heeft een prijskaartje van zo’n 30.000 dollar meegekregen. Vanaf augustus staat hij bij de dealers. Met een volledig opgeladen batterij raakt de motor net geen 180 kilometer ver, al hangt dat natuurlijk ook van de rijstijl en de wegomstandigheden af. Wie aan elk rood licht als een racepiloot wegsprint, mag daar gerust wat kilometertjes afdoen.

Geïntegreerde gps

De batterijen van de LiveWire kunnen zowel aan een snellaadstation als een normaal stopcontact opgeladen worden. Harley Davidson besteedt ook veel aandacht aan de connectiviteit van zijn nieuweling. De motorrijder kan via een app zijn smartphone met zijn tweewieler verbinden en dan ongeveer alle parameters over zijn brommer uitlezen. Er is ook een geïntegreerde gps voorzien, zodat een gestolen machine makkelijk weer kan opgespoord worden.

Qua rijsensatie hoeft een elektrische motor niet onder te doen voor zijn benzinebroertjes.

‘E’ blijft uit

Nu is Harley Davidson zeker niet de eerste motorfietsenfabrikant die een elektrisch model lanceert, maar echt doorgebroken is de e-bike zeker nog niet. Het lijkt er een beetje op dat de motorwereld een Tesla ontbeert, een fabrikant die zijn concurrenten op sleeptouw kan nemen en een compleet nieuwe markt kan creëren. Er zijn wel startups die het ijs probeerden te breken, zoals het Italiaanse Energica en het Amerikaanse Zero, maar de aantallen die ze in de Lage Landen weten te verkopen, verbleken bij de klassieke modellen met benzinemotor. Om een idee te geven: in België werden er vorig jaar welgeteld 121 elektrische motorfietsen ingeschreven. Ook gevestigde fabrikanten als Kawasaki of Suzuki zijn eerder terughoudend en doen niet veel meer dan even hun teen in het water steken, met bijvoorbeeld scooters of lichte brommers.

Brullende, dampende motor

Over hoe dat komt, zijn er wel wat theorieën. Een veel gehoorde uitleg is dat motorrijden nu eenmaal emotie is. Het staat, veel meer dan met de auto van punt A naar punt B rijden, synoniem voor vrijheid. En daar hoort een brullende, dampende motor bij. Qua rijsensatie hoeft een elektrische motor echter niet onder te doen voor zijn benzinebroertjes. De meeste e-bikes laten die in een sprintje met gemak achter zich.

Onderhoud zonder gevoel?

Ook de onderhoudskosten liggen een stuk lager, net zoals dat ook bij elektrische auto’s het geval is. Een elektrische motor heeft bijvoorbeeld geen bougies en luchtfilters nodig. Af en toe wat remolie wisselen, maar meer stelt het onderhoud eigenlijk niet voor. En naast het feit dat je het ‘echte’ motorgevoel mist, deelt de elektrische motor trouwens ook wel een ander stevig nadeel met de elektrische auto: de batterijen moeten nog een heel stuk krachtiger worden en meer rijbereik bieden vooraleer ze potentiële kopers van hun range anxiety afhelpen.

Dank u wel, fiscus

Als het zover komt, is de e-motor wel een gedroomd instrument om onze mobiliteitsproblemen mee op te lossen. Hij rijdt schoon, is snel en wendbaar, je vlamt er probleemloos de file mee voorbij en je kan hem bijna voor de deur van je kantoor parkeren. Ook de overheid heeft dat trouwens begrepen, want zij heeft een paar fiscale stimuli klaargestoomd die mensen naar de e-bike moeten lokken. Zo moeten elektrische motards vanaf dit jaar geen jaarlijkse verkeersbelasting meer betalen en ook de BIV (belasting op inverkeerstelling) is opgeheven. Er ligt voor de kopers ook nog altijd een zero emissiepremie van 1.500 euro klaar wanneer ze een elektrische brommer kopen.

MEER

De Vlaamse landbouw is een sterk merk

landbouwVlaamse land- en tuinbouwers produceren voedsel en sierteelt in een van de meest verstedelijkte gebieden van Europa. Hoewel ze ‘boeren’ op een beperkte ruimte, brengen ze producten van een bijzonder hoge kwaliteit voort, op een steeds duurzamere manier.

Verplichte toelatingsproef voor alle opleidingen?

Toelatingsproef Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) wil een verplichte toelatingsproef voor alle opleidingen in het hoger onderwijs. Wie daar niet voor slaagt, zal verplichte bijscholing moeten volgen.

Handje contantje maakt plaats voor…

BETALENCash betalen en handmatige bankoverschrijvingen lijken inmiddels tot een vorig tijdperk te behoren. Alles wordt digitaal, betalingen en ontvangsten zodoende ook. Welke trends liggen nog meer in het verschiet?

Weinig stress voor Belle Perez

Belle Perez Wanneer ze niet al zingend op het podium staat, is de kans groot dat je Belle Perez al spelend bij zoontje Ellía terugvindt. “Een klein wondertje dat helemaal afhankelijk is van jou, dat is echt een magisch gevoel.” Mama zijn, dat is iets waar ze met plezier tijd voor vrijmaakt.

Scott Picken: Swipe je rijk met vastgoed

Interview De Zuid-Afrikaan Scott Picken ken je als oprichter van Wealth Migrate, een online marktplaats die het toelaat om direct te investeren in een woning, voorgesteld door de website zelf. Het heeft een omzet van 565 miljoen USD en $90 miljoen aan investeringen van eigen crowdfundingklanten. Hoe kreeg hij dat alles voor elkaar?

BIG (Bjarke Ingels Group): het architectenbureau dat Mars gaat...

Ooit op Mars bouwen, dat is zijn persoonlijke ambitie, maar voorlopig houdt Jakob Lange het op extreem innovatieve projecten op aarde. De Deense architect is partner bij BIG of Bjarke Ingels Group, het bureau dat ideeën van Elon Musk uitwerkt en samenwerkt met overheden als de Verenigde Arabische Emiraten. De Virgin Hyperloop is Lange’s nieuwste kindje, een ultrasnelle ‘trein’ die vandaag vanuit de verre toekomst naar ’s werelds steden lijkt gekatapulteerd.