6.5 C
Antwerp
10 december 2018

Streaming gaat nooit meer weg
S
.

Op donderdagavond gezellig met de hele familie op de bank naar Dallas kijken? Zo was het in de jaren 80, maar die tijden zijn reeds lang vervlogen. Tegenwoordig kijk je simpelweg naar wat je wil, wanneer je wil. Vooral voor de jongere mensen betekent dat: YouTube en/of Netflix.

14 november 2006 was een heuglijke dag in de geschiedenis van Google. Op die dag kondigde het bedrijf immers aan dat het YouTube zou overnemen, een videostreamingsite die nauwelijks een jaar oud was. Google betaalde 1,65 miljard dollar voor YouTube, wat menig waarnemer naar adem deed happen.

Netflixcijfers en chill
Al snel bleek dat het jonge platform iedere cent waard was. Momenteel is de site in 90 landen beschikbaar, 1,8 miljard mensen loggen minstens een keer per maand in en bekijken elk jaar 46.000 jaar aan materiaal. In de V.S. bereikt YouTube in de leeftijdscategorie 18-34 en 18-49 -de categorie die beslist over aankopen- meer mensen dan eender welk televisiestation. En Netflix kan al even indrukwekkende cijfers voorleggen. De site begon aanvankelijk als een online verhuurder van dvd’s, maar schakelde het businessmodel al snel om.

Gouden content
Netflix begon in 2011 series en films te streamen via internet, aanvankelijk vooral oudere films en B-films, maar het gouden idee was om ook zelf content te maken en die enkel via Netflix aan te bieden. De eerste home run sloeg het bedrijf met House of Cards, een vlijmscherpe politieke satire die meteen tot must see-tv werd gebombardeerd. Nadien volgden series als Orange is the New Black, The Crown, Stranger Things en ontelbare anderen. Momenteel spendeert Netflix zo’n zeven miljard dollar per jaar aan de aanmaak van eigen series en films. Geen enkele Hollwood-studio komt zelfs maar in de buurt van de cijfer. Dit jaar had Netflix voor het eerst ook meer Emmy-nominaties dan HBO.

Voor veel mensen staat een “avondje tv-kijken” niet meer synoniem voor zappen naar Eén, VTM of Vier, maar voor bingewatchen op Netflix.

Concurrentie
De abonneecijfers maakten ongeveer dezelfde sprong. Netflix begon in 2012 met een goede 26 miljoen abonnees, haast allemaal Amerikanen. Nu zijn het er bijna 140 miljoen, over heel de wereld. Voor veel mensen staat een “avondje tv-kijken” niet meer synoniem voor zappen naar Eén, VTM of Vier, maar voor bingewatchen op Netflix. Of video’s kijken op YouTube. Het succes van het streamen inspireerde uiteraard ook concurrenten. Amazon kwam met zijn Prime Video-dienst, ondertussen ook in België beschikbaar, en in de V.S. probeerden diensten als Hulu, HBO Online en Vudu een graantje mee te pikken. YouTube lanceerde YouTube Premium als Netflix-concurrent.  

Streamingstrijd gaat voort
Ook in ons land gebeurt er het een en ander. Zo onderkennen de televisiestations ondertussen volop de kracht van online kijken. VRT, Vier en VTM hebben allemaal eigen apps, net als distributeurs Telenet en Proximus. Series kun je bijvoorbeeld bekijken via de Lumiere-app.Het streaminglandschap is trouwens nog lang niet in steen gehouwen. De komende jaren zal er zich nog een stevige strijd om de troon afspelen. Facebook bekijkt of het iets met online tv kan gaan doen, maar het is vooral uitkijken naar de inspanningen van Apple, die naar verluidt begin volgend jaar met een eigen streamingdienst zouden komen. Ook Disney zou in 2019 een eigen platform lanceren.

Meerdere diensten?
Zeker die laatste rijdt daarmee Netflix in de wielen. Disney heeft bijvoorbeeld al aangekondigd dat het alle films, animatiefilms en series binnenkort van Netflix zal weghalen om enkel nog via eigen platform te vertonen. Dé belangrijkste vraag daarbij: zullen consumenten bereid zijn om niet voor één of twee diensten 10 euro per maand te betalen, zoals nu, maar voor vier of vijf of zes? Tegen eind volgend jaar zal daarover al veel duidelijk zijn.

 

Lees meer.

Toegepaste digitaalkunde voor de toekomst

De digitalisering is niets nieuws. Bedrijven werken al langer aan het inbrengen van technologie in hun visie. Het digitaal verhaal is er dan ook niet een voor het slapengaan, maar wel een opwindend ‘verhaal zonder eind’ om mee op te staan, en om in je toekomstplan te brengen.

Wie zei het beter? Verbindende Communicatie als inspiratie voor je organisatie

Met een lief woord kom je ver. Met op je strepen staan ook. In een ideale wereld werken ze elkaar in de hand, en zou het een zekere ying en yangatmosfeer moeten opleveren. Voor de meesten is het helaas eerder een water- en vuursituatie, of zelfs een olie-op-het-vuurkwestie.

Voor iedereen bestaat er een op maat gemaakte reis

Op een cruise langs de Noorse fjorden, met een machete tussen de tanden door de Colombiaanse jungle of in lotushouding op een berg in Nepal zitten om tot rust te komen. Tegenwoordig past er op elk reispotje een bestemmingsdekseltje. What’s hot & what’s not?

Het succesverhaal van de moestuin

De week van eigen kweek maakt zo stilaan plaats voor het jaar van eigen kweek. Elke vierkante meter grond achter ons huis wordt steeds vaker optimaal benut. De moestuin biedt vaak de oplossing. Ontspannend én lekker.

Tessa Bosmans: Jong geleerd is oud gedaan

Smaken en voorkeuren worden van jongs af aan gevormd. Breng je kind dus al op vroege leeftijd in contact met verschillende smaken, maar met voldoende aandacht voor de nodige voedingsstoffen.

5 tips om een schone en stimulerende werkruimte te creëren

Wat motiveert medewerkers? Heb je daarbij al eens aan schone werkruimtes gedacht? Ze bieden een stimulerende omgeving, of zijn soms gewoonweg noodzakelijk om een job correct uit te voeren. Met onderstaande aandachtspunten is je bedrijf steeds tiptop in orde.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”