12.8 C
Antwerp
13 november 2018

Stef Heylen: ‘MVO is de juiste manier van ondernemen’
S
.

Lang voordat maatschappelijk verantwoord ondernemen actueel was, zaten de principes al ingebakken in de bedrijfscultuur van Janssen Pharmaceutica. Stef Heylen, CEO van de geneesmiddelenproducent, is honderd procent overtuigd van deze visie op ondernemen.

75 jaar geleden schreef Robert W. Johnson, de toenmalige CEO van Johnson & Johnson, het waardencharter ‘Ons Credo’. In 4 paragrafen beschrijft dit document hoe alle medewerkers en bedrijven van Johnson & Johnson, en dus ook Janssen Pharmaceutica, zich moeten gedragen tegenover de patiënten en consumenten, eigen medewerkers, de maatschappij en de aandeelhouders. Zowel op ecologisch, sociaal als op economisch vlak, komt de duurzaamheidsgedachte duidelijk naar voren.

Wat staat er in dat waardencharter?
“De eerste paragraaf stelt dat we het juiste moeten doen voor onze klanten, de artsen, verplegers en patiënten. Alles wat we doen, moet van hoge kwaliteit zijn en onze producten moeten betaalbaar zijn. Ook onze leveranciers en distributeurs moeten een redelijke winst kunnen maken. De tweede paragraaf gaat volledig over onze werknemers. We moeten elke werknemer als persoon behandelen en zijn verdiensten erkennen. We moeten hen correct verlonen, goede arbeidsomstandigheden bieden en gelijke kansen geven op werk, ontwikkeling en promotie. 75 jaar geleden was dit zelfs al een prioriteit, straf toch? Verder staat dat wij verantwoordelijk zijn voor de maatschappij waarin we leven. Als goede burgers moeten we maatschappelijke verbeteringen, betere educatie en gezondheid aanmoedigen en ondersteunen. Daarnaast moeten we het milieu met zijn natuurlijke rijkdommen beschermen. Ook dit stuk over sustainability is vandaag nog steeds springlevend. Tot slot, en dat moet je letterlijk nemen, hebben wij een verantwoordelijkheid tegenover onze aandeelhouders. Als we handelen zoals in het Credo beschreven  staat, dan zullen onze aandeelhouders een correcte return realiseren, maar dan wel binnen een MVO-context.”

Hoe kijkt u naar dat Credo?
“Ik vind dit een heel sterk document. De titel ‘Ons Credo’ mag dan misschien wat religieus klinken, voor mij is het een van de relevantste documenten rond MVO. Ongelooflijk dat dit 75 jaar geleden geschreven werd. Ik sta er zelf helemaal achter. Om te voorkomen dat het niet bij loze woorden blijft, bevragen we tweejaarlijks onze werknemers over hoe hun leidinggevende de principes van het Credo in de praktijk implementeert. Elke leidinggevende wordt daar jaarlijks op geëvalueerd en moet op basis van die feedback acties ondernemen.”

Wat vindt u het belangrijkste aspect van MVO?
“Onze focus ligt op het ontwikkelen van geneesmiddelen, maar daar stopt het niet bij. Het hele sustainability-verhaal is belangrijk voor mij. In het kader van ecologische duurzaamheid leggen we op onze site in Beerse momenteel een warmtenet met diepe geothermie aan om de volledige site te verwarmen en te koelen. De resterende stroom die we nodig hebben, zullen we uit een windmolenpark in de Noordzee halen waardoor de site volledig op groene energie zal draaien. Ook onze maatschappelijke rol vind ik belangrijk. We stimuleren onze medewerkers om een dag per jaar vrijwilligerswerk ‘dicht bij huis’ te doen. Ze steken de handen uit de mouwen, en gaan zo ook nadenken over wat ze kunnen doen voor mensen in de vierde wereld. We helpen ook socialprofitorganisaties om hun businessmodel uit te werken. Janssen medewerkers delen hun kennis met sociale ondernemers en omgekeerd.”

Janssen Pharmaceutica won dit jaar ook de Belgian Business Award for the Environment.
“Dat klopt. We werden beloond voor 2 innovatieve projecten. Plant on a Truck is een innovatief concept waarbij we water uit ons productieproces on site behandelen in een mobiele zuiveringsinstallatie, zodat het daarna naar de waterzuivering gestuurd kan worden. Zo kunnen we nuttige materialen hergebruiken of toxische bestanddelen vernietigen en het water zuiveren. Dit project wordt gerealiseerd in samenwerking met de partner Inopsys. We werken ook al jaren samen met De Neef Chemical Processing (DNCP) om zoveel mogelijk solventen te recycleren. De afvalstromen worden met jumbo-trucks afgevoerd naar DNCP. Daar worden de solventen gedestilleerd in speciaal voor dit project gebouwde torens tot de gewenste kwaliteit, om daarna weer bij ons te worden teruggeleverd voor algemeen gebruik.”

Put your money where your mouth is: we houden het niet bij woorden, we ondernemen concrete acties om onze impact op het milieu zo beperkt mogelijk te houden.

Hoe belangrijk is het winnen van zo’n award voor u?
“Daar ben ik natuurlijk heel fier op. Put your money where your mouth is: we houden het niet bij woorden, we ondernemen concrete acties om onze impact op het milieu zo beperkt mogelijk te houden. Op een innoverende manier bovendien. Het is ook een manier om aan onze medewerkers te tonen dat we duurzaamheid au sérieux nemen. Dus ja, deze award betekent veel voor ons.”

Wat zijn volgens u de grootste problemen binnen MVO?
“Ik zou niet zozeer spreken van problemen, eerder van uitdagingen. Bedrijven worden steeds meer geconfronteerd met MVO, vooral als ze het niet doen. Zeker bij de jongere generatie neemt de awareness en bezorgdheid errond toe. En terecht! Mensen willen producten die op een eerlijke manier gemaakt zijn, zonder uitbuiting, met aandacht voor het milieu. Bij Janssen Pharmaceutica denken we na over hoe patiënten, die normaal geen toegang hebben tot onze geneesmiddelen, er toch aan kunnen geraken. Dat is onze agenda rond global public health. Wij zijn bijvoorbeeld zeer actief op het vlak van infectieziekten zoals ebola, tuberculose, HIV… Ziekten waar er monetair geen winst uit te halen valt, maar waar we toch in investeren. Daarnaast hebben we onze mainstreamproducten die een antwoord proberen te bieden op de belangrijkste ziekten in de wereld en waar we wel een serieuze return on investment van verwachten. Vandaag is dat onder andere oncologie. Om voort te bestaan, moeten we zorgen dat ons portfolio met producten voor unmet medical needs in balans is met onze global public health-activiteiten. Dat afwegen van op het zicht tegenstrijdige belangen – unmet medical needs versus public global health, productie versus milieu-impact – is de grootste uitdaging.”

Hoe ziet u MVO evolueren?
“Vandaag is er veel animo rond sustainable development goals. Dat is een evolutie die volgens mij niet meer terug te draaien valt. Wanneer je als bedrijf de dingen in de juiste volgorde doet, dan kom je er beter uit. Ik ben er 100 procent van overtuigd: MVO is de juiste manier van ondernemen.”

SMART FACT.

Wat als u geen CEO van Janssen Pharmaceutica was geworden?
“Ik ben arts van opleiding: ik heb tropische geneeskunde gestudeerd en heb zelfs een tijd een praktijk gehad. Mocht ik geen CEO van Janssen Pharmaceutica geworden zijn – iets wat ik trouwens nooit verwacht had – dan zou ik toch zeker ergens in de farmaceutische industrie zijn beland. De bijdrage die je daar kunt leveren voor patiënten, vind ik enorm boeiend en sluit nauw aan bij mijn persoonlijke interesses. Ik ben heel gelukkig in mijn huidige rol. Ik vind dat ik veel impact heb op de dingen die ik belangrijk vind: nieuwe geneesmiddelen op de markt brengen die antwoord geven op de unmet medical needs en anderzijds geloof ik hard in de rol die we spelen op het vlak van global public health.”

Lees meer.

Een nieuwe industriële revolutie

Het stoomtijdperk, de lopende band en de microchip hebben elk ooit een industriële revolutie in gang gezet en nu mogen we ons stilaan opmaken voor ‘Industry 4.0’. Wat gaat dit teweegbrengen? Hoe zal dit de productieomgeving veranderen? En wat brengt de toekomst? Drie experts zetten er hun tanden in.

Een middel tot erkenning en integratie

Sporten is voor elk persoon van groot belang. Voor het lichaam, voor de geest én voor de sociale ontwikkeling. Ook voor mensen met een verstandelijke beperkingen. Of misschien wel: juist voor mensen met een verstandelijke beperking.

Voor een steeds kwalitatievere architectuur en minder energieverslindende gebouwen.

Wereldwijd geprezen voor onze chocolade, wafels en bier, kunnen we in België ook genieten van een mooie internationale reputatie inzake duurzame constructie. De transitie is in volle gang en verrast ons nog altijd positief.

De kracht van een label

Gecertificeerde labels die garanderen dat een product een duurzame voorgeschiedenis heeft, zijn hot. Bedrijven hebben er dus alle belang bij zulke labels te verkrijgen. Maar: “Het verkrijgen en behouden van een productlabel is zeker geen vrijblijvende zaak.”

Vervoerskosten in de snoei

Ongeveer een achtste van het gezinsbudget gaat op aan vervoer. Vol Planbureau is mobiliteit, naast huisvesting en voeding, een van de belangrijkste kostenposten van de Belg. Wat kun je doen om de rekening naar beneden te krijgen?

Nik Van Gool: Zoveel te doen, zo weinig tijd

Keuzes en mogelijkheden, maar tegelijkertijd weinig tijd en veel verschillende rollen. Dat is het grote dilemma voor de vrouw van tegenwoordig. Zelfontplooiing in kort tijdsbestek lijkt de oplossing.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”