-2.7 C
Antwerp
20 januari 2019

Steden in staat van vervoering
S
.

Dat de mobiliteitsuitdaging in steden en gemeentes levensgroot is, zal niemand aan twijfelen. Maar wat is het antwoord? Eén mogelijkheid is alvast intermodaliteit, waarbij verschillende transportmodi worden gecombineerd, zodat de auto minder alomtegenwoordig wordt.

Knelpunten 
Tijdens de Campagneweek! voor toegankelijkheiddie expertisecentrum Inter dit voorjaar met Radio 2 organiseerde, ging 47 procent van de meldingen over mobiliteit en openbaar domein. Met als knelpunten onder meer ontoegankelijke stationsgebouwen en een te beperkt aanbod inzake openbaar vervoer. Tel daarbij op dat we steeds meer geconfronteerd worden met files en je weet dat er iets moet veranderen aan de huidige mobiliteit. Ten eerste door iets te doen aan onze autoverslaving. “Bijvoorbeeld door het afschaffen van de tankkaart die de eigenaar onbeperkt kan gebruiken”, aldus professor Johan De Mol, verkeersexpert aan de UGent. “Beperk die tot woon-werkverkeer. Ook het systeem van salariswagens moet worden aangepakt.”

Probleem op niveau  
Omdat de meeste verplaatsingen met de auto korter zijn dan 10 kilometer, manifesteert het autoprobleem zich vooral op regionaal en gemeentelijke niveau, “Omdat de ruimte en middelen daar schaars zijn, moeten ze slim ingezet worden”, aldus Wendy Metten, Algemeen Directeur van Inter. “Een stadsbestuur moet keuzes maken tussen parkeerplaatsen, brede rijbanen en faciliteiten voor fietsers en voetgangers, en infrastructuur voor openbaar vervoer.”

Volledige verplaatsingsketen
Intermodaliteit zou een oplossing kunnen zijn voor stedelijke mobiliteit. Technische innovaties als elektrische fietsen en digitalisering laten mensen vandaag toe om gemakkelijk alternatieven te vinden voor de auto: (elektrische) fietsen, deelfietsen, autodelen, elektrische steps, collectief en openbaar vervoer. De combinatie van verschillende vervoersmodi is dus in principe mogelijk, maar voor heel wat mensen is veelvuldig overstappen en wisselen van vervoersmodi niet evident. “Daarom moet de volledige verplaatsingsketen toegankelijk zijn”, aldus Wendy Metten. “Zowel de informatie, de verplaatsing zelf als de eindlocatie. Die keten is zo sterk als de zwakste schakel.”

De toegankelijkheid van de volledige verplaatsingsketen moet prioritair zijn. Wendy Metten

Eén platform?
Toegankelijkheid van informatie kan dankzij de digitalisering verbeteren. Idealiter komen reisinformatie en alle mogelijke data van de verschillende vervoerswijzen op één platform samen en worden die data uitgewisseld. “Maar dat is niet evident”, waarschuwt professor Johan De Mol. “Aanbieders van deelvervoermiddelen willen niet dat één platform over al die gegevens beschikt. Nochtans zou een systeem waarbij je niet telkens opnieuw je gegevens moet ingeven heel faciliterend zijn voor intermodaliteit.”

Volwaardig alternatief
Het is de toegankelijkheid van de verplaatsing zelf waar vaak het schoentje wringt: er moeten nog heel wat technische uitdagingen aangepakt worden om Mobility as a Service (MaaS) mogelijk te maken, waarbij iedereen de voor hem of haar op dat moment meest geschikte vervoersmodus kan kiezen. “Daarvoor is een samenwerkingsmodel essentieel”, benadrukt Johan De Mol. “Steden zijn niet in staat om dit alleen te doen en moeten niet alleen samenzitten met alle bestuursniveaus en alle aanbieders van vervoer, maar ook met bijvoorbeeld bedrijven en scholen, die heel veel trafiek aantrekken.” Opportuniteiten zijn er sowieso, als er maar werk van wordt gemaakt. Zo zouden treinstations eigenlijk volwaardige knooppunten en ontmoetingsplaatsen moeten zijn, en worden de waterwegen in steden nog veel te weinig als vervoersweg ingezet.

Noden en voorbeelden
Maar de evolutie naar gebruik van verschillende transportmodi komt er sowieso aan, ook al omdat de Europese milieu- en transportministers pas afgesproken hebben om een ‘ambitieuze’ en versnelde omwenteling in te zetten naar duurzame mobiliteit, met onder andere meer middelen voor fiets- en voetgangersinfrastructuur. “Door burgers en ondernemers van bij de start te betrekken bij het proces en te luisteren naar hun noden en wensen, inspirerende voorbeelden te tonen en te informeren kunnen steden hun mensen ertoe aanzetten die intermodaliteit sneller te omarmen”, besluit Wendy Metten.

Lees meer.

Pionier in start-ups

Wist je dat 44 procent van de Vlaamse economie gedragen wordt door de provincie Antwerpen? Haar sterke punten zijn uiteraard de haven en de petrochemische en logistieke sector. Maar creatieve ondernemingen en start-ups hebben daar ook een niet te miskennen aandeel in.

Seppe Smits: ‘Een passie vraagt de juiste opofferingen’

Vanaf het moment dat ik op een board stond, wist ik: snowboarden is mijn passie. Het is niet zomaar een sport, tijdverdrijf of job voor mij. Maar iets dat ik adem en leef. Iets waar ik elke dag beter in wil worden. Met dank aan mijn motiverende achterban, die me elke dag steunt.

Wim Hof: ‘De koude is mijn warme vriend’

In mijn laatste studie toonde ik via een hersenscan aan dat je met een sterke focus, controle kan uitoefenen over je lichaam. Er stroomde koud water over mijn lichaam, en mijn huidtemperatuur daalde niet. Dat deed ik, hoe ongelooflijk het ook klinkt, met de kracht van mijn gedachten. 

Ook marketeers houden van data

Big Data is lang niet meer het exclusieve domein van IT, ook marketeers stappen gretig in het dataverhaal mee. Her en der zijn er zelfs al bedrijven die er hun corebusiness van hebben gemaakt. Hoe pakken ze het aan? En op welke manier maken ze het verschil?

Logistieke wereld omarmt Internet of Things

Als er één sector is waar Internet of Things het verschil zal maken, dan is het wel de logistiek. Dankzij sensoren en andere slimme technologieën zullen alle betrokken spelers in de toekomst efficiënter kunnen samenwerken. Hoe dat precies in zijn werk gaat, vroegen we aan enkele ervaringsdeskundigen.

Het ideaal van de stad van de toekomst

‘Er is nood aan een compleet nieuw businessmodel’, zegt de ene expert. ‘Eigenlijk moet Vlaanderen herontwikkeld worden’, zegt de andere. De visies over de duurzame stad – en hoe die te bereiken – lopen vaak uiteen. Maar over één ding zijn alle experts het eens: het moet anders.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”