elektronisch
Finance

Verplicht elektronisch betalen: het moment om in te spelen op élke klant

10.08.2022
door Fokus Online

Goed nieuws voor wie zelden of nooit cash op zak heeft. Vanaf deze zomer verplicht de federale overheid ondernemingen om minstens één elektronisch betaalmiddel aan te bieden. “Dus waarom niet ineens kiezen voor een combinatie van álle betaalmethodes – van kaart tot mobiel?”, klinkt het bij Payworld Belgium.

Klanten hebben, zeker sinds de coronacrisis, alsmaar minder cash geld op zak en verwachten steeds vaker dat ze elektronisch kunnen betalen. Dat zal voortaan ook overal lukken, want vanaf 1 juli moeten alle ondernemingen die met consumenten in contact komen minstens één elektronische betaaloplossing aanbieden. Deze nieuwe federale wet geldt zowel voor klassieke retailers als voor ‘kleine zelfstandigen’, vrije beroepen, marktkramers en zelfs verenigingen.

De consument is er alvast helemaal voor gewonnen. “Zeker de laatste jaren zien we de populariteit van elektronische betalingen toenemen”, vertelt Ben Cauwelier, Managing Director bij Payworld Belgium. “Een recente studie toont dat van alle commerciële transacties binnen Europa nog maar 18% cash verloopt. Een decennium geleden zaten we nog aan 50%.”

Er zijn dan ook heel wat voordelen verbonden aan elektronisch betalen: het is handiger, hygiënischer en veiliger dan cash. En dan is er nog de groeiende e-commerce die van elektronisch betalen een gewoonte maakte. “Toch maken online aankopen maar 10% uit van alle Europese verrichtingen. Liefst 90% van de transacties gebeurt nog rechtstreeks – face to face, tussen handelaar en klant”, onderstreept Cauwelier. “Het is dáár dat de ondernemer voortaan het verschil zal maken door ook andere betaalmethodes dan cash aan te bieden.”

Wie besluit om zich strikt aan de nieuwe regelgeving te houden, is in orde als hij één elektronische betaaloptie voorziet. “Anderzijds is het net hét moment om nog beter in te spelen op de individuele klant”, adviseert Cauwelier. “Anders stapt die binnen zonder cash op zak maar mét het idee dat betalen wel zal lukken, om dan geconfronteerd te worden met net die ene betaaloptie die hij niet gebruikt. Waarom dus niet ineens dit moment aangrijpen om een ruimer scala aan elektronische betalingsmogelijkheden aan te bieden?”

De vrees van handelaars dat dit veel geld én toestellen kost, wuift Ben Cauwelier meteen weg: “Op onze Payworld-terminal combineer je alle betaalmethodes – van de klassieke bankkaart, over contactloos betalen met de smartphone, tot crypto. De klant kiest! En achter de schermen verloopt het voor de handelaar al even vlot. Of de betalingen nu via de bankkaart, smartphone of zelfs via de webshop binnenkwamen, alles wordt samen uitbetaald en op een uniforme manier gerapporteerd, zodat je het makkelijk in je boekhoudpakket invoegt.”

De toekomst van betalen draait dan ook om gemak.

Met zijn one stop-betaalterminal wil Payworld ook de angst over de kostprijs van elektronische betalingen wegnemen: “Langs de buitenkant mag het er als een gewone terminal uitzien, de configuratie laat ons toe om alles vanop afstand te monitoren en – indien nodig – bij te sturen. Heel wat sneller en goedkoper dan een menselijke interventie. Door de decentrale aansturing lukken uitbreidingen ook vlot met één – goedkope – druk op de knop. Het maakt ook niet uit of je één, twee of tien toestellen hebt en hoeveel transacties die verwerken, we tellen enkel die éne link die je maakt met onze cloud.”

Dat we straks allemaal onze bankkaart of smartphone bovenhalen om af te rekenen, is ook voor de ondernemer een goede zaak, verzekert Ben Cauwelier: “Het zal de omzet doen stijgen, omdat je meer klanten aantrekt die – nu je alle drempels wegnam – ook meer zullen besteden. Denk aan de winkelbediende die nog een extra paar schoenen kan verkopen omdat ze Visa aanvaardt of aan de tuinaannemer die tijdens het jaarlijkse onderhoud nog snel wat extra meststof kan verkopen, omdat hij zijn mobiele betaalterminal op zak heeft. Die terminals kunnen trouwens meer dan alleen maar ontvangen. Je kunt er ook andere applicaties op laten draaien. Handig bijvoorbeeld voor de horeca, waar je dan met één-en-hetzelfde toestel bestellingen opneemt, doorgeeft aan de keuken en afrekent. Zo bespaar je ineens ook op personeel. Want nu is er vaak nog één iemand voor de bestellingen en één iemand voor de betalingen nodig.

De toekomst van betalen draait dan ook om gemak: “Binnen vijf jaar is Payworld hopelijk héél aanwezig, maar amper zichtbaar”, vat Cauwelier het lachend samen. “We gaan voor een vloeiende manier van betalen. Het belangrijkste aandachtspunt daarbij is veiligheid. Hoe minder handelingen, interacties en controlemomenten, hoe meer de weg open ligt voor fraude. Net die combinatie van gemak en betalingszekerheid willen we bieden met onze technologie die de betaalmethodes van vandaag. Maar ook die van morgen, veilig en correct kan verwerken.”

Vorig artikel
Volgend artikel