behoud
Industrie

Technologie en data implementeren in curatief onderhoud: alleen maar voordelen

03.08.2020
door Fokus Online

Data en technologie inzetten bij machineonderhoud: dan denken we in de eerste plaats aan preventief en vooral predictief onderhoud. Maar ook bij curatieve operaties spelen die ontwikkelingen een steeds belangrijkere rol.

“Bij predictief onderhoud wordt al langer dan vandaag gebruikgemaakt van gesofisticeerde technologie”, aldus Jan De Winter, managing director van Remotive, een bedrijf gespecialiseerd in het herstel en de vervanging van roterende machines. “Wij bekijken de mogelijkheden om dergelijke technologie nu in te zetten voor slimmer curatief onderhoud, zodat we op termijn een big data-verhaal kunnen aanleveren. Op die manier kunnen we doeltreffend en gestaafd meedenken aan kwalitatieve oplossingen. Bijvoorbeeld een rapportage-applicatie, die bijhoudt welke onderdelen van de machine sinds wanneer in gebruik zijn. Als men die data dan ook nog eens uitwisselt met andere bedrijven die gelijkaardige machines hebben staan, kan men daar veel uit leren. Bijvoorbeeld naar preventie en voorspelling toe.” 

Bewustwording in een traditionele sector

De Winter maakt een vergelijking met auto’s: als men wereldwijd 1.000 wagens van hetzelfde type in 1.000 verschillende garages binnen brengt met dezelfde problemen, zullen garages dat van elkaar niet weten. Behalve als ze geconnecteerd zijn. Uit die gecentraliseerde data kom je veel te weten over het schadebeeld van dat onderdeel in kwestie, zodat preventief en predictief onderhoud weer mogelijk wordt: wat zegt dit schadebeeld en hoe kun je het in de toekomst vermijden? Leren uit de fouten van een ander en van het verleden, met andere woorden. “Het grootste struikelblok is echter dat wij in een heel traditionele sector actief zijn. Iemand die met een tablet in de fabriek rondloopt, beschouwt men als iemand die aan het spelen is, niet aan het werken. Dus die bewustwording moet nog een boost krijgen.”

“Curatief onderhoud komt in de eerste plaats neer op gezond verstand.”

Predictief onderhoud: niet zaligmakend

Maar de managing director gelooft niet dat preventief en predictief onderhoud curatieve handelingen ooit overbodig zullen maken, wel integendeel. “Falende machines zullen er altijd zijn, zelfs al zou je alles kunnen voorspellen. En sommige defecten zie je nu eenmaal niet aankomen. Bovendien monitort men – vaak om kosten te besparen – niet alle machines permanent.

Let wel, ik geloof in de meerwaarde van predictief onderhoud en metingen, maar ze zijn niet zaligmakend. In sommige sectoren, bijvoorbeeld die van tankparken, is predictief onderhoud ook uit den boze. Er komen veel te veel verschillende producten binnen, en daar kun je nu eenmaal geen trends in ontwaren. Dan komt het vooral neer op gezond verstand. Laat bijvoorbeeld een pomp – die men na drie jaar zou moeten nakijken – niet vijf jaar draaien, gewoon omdat ze nog werkt. Of omdat het niet in het tijdschema past om ze te laten onderhouden. Of omdat de productie er even door moet stilliggen, wat geld kost. Want als de pomp dan stuk gaat, zal het veel meer kosten.”

Vorig artikel
Volgend artikel