banden
Business

Het alternatief voor de merkdealer voor banden en onderhoud

03.01.2019
door Fokus-online.be

De gloednieuwe kantoren van Profile in Antwerpen – Berchem met 40 werknemers vormen de koepel van een snel groeiende organisatie die een totaalconcept propageert. Expert in banden en multimerken onderhoud gericht op het maximaal comfort van de bestuurder.

Dé specialist

Kenmerken van Profile zijn de dynamiek en de permanente expansie. Ontstaan in 1989 als de Coöperatieve Vereniging “Profile Tyrecenter Nederland” en daar ondertussen uitgegroeid tot een NV met een netwerk van 170 franchisenemers, stak het bedrijf in 1996 ook de Belgische grens over. Daar bieden inmiddels 60 Profile-vestigingen hun diensten aan. Profile is dé specialist in banden en velgen. Tevens is het de grootste onafhankelijke autoserviceketen van België, die ook voor multimerkwagenonderhoud zorgt, met nu al 22 servicepunten.

Toekomstplannen

Managing Director Jean-Louis Weemaes ontvouwt de toekomstplannen: “Onze primaire focus is om ons netwerk te ontvouwen naar een volwaardige nationale dekking voor banden en onderhoud. Dit betekent een sterke expansie in vooral Brussel en Wallonië. Voor 2019 plannen we 15 nieuwe vestigingen te openen. We mikken op een aantal van 150 Belgische vestigingen en een volledige, fijnmazige dekking van het grondgebied tegen eind 2022. Franchise betekent voor Profile dat wij onze diensten aanbieden aan zelfstandige ondernemers. Vaak regionaal verankerde familiebedrijven, die wij de zogenaamde “local heroes” noemen. Wij staan hen bij op het vlak van verkoop, inkoop, marketing, innovatie, ICT, netwerk support en trainingen, waarvan zij profiteren. Zo kan de ondernemer zich focussen op het zo goed mogelijk bedienen van de klanten.”

Onze primaire focus is om ons netwerk te ontvouwen naar een volwaardige nationale dekking voor banden en onderhoud.

Meer dan enkel particuliere wagens

Via de online afspraakmodule op profile.be maakt een bestuurder van een wagen of firmawagen een afspraak voor bandenwissel en -vervanging of het herstel en onderhoud in een Profile-vestiging. Profile beheert ook centrale contracten met een groot aantal landelijke transporteurs, voor de levering van truckbanden en aanverwante services. Zoals de 24/7 Europese bandenpech en technische bijstand-service en wagenparkcontroles op locatie.

100 % uptime is daarbij de missie. Niet minder dan 25 mensen bemannen de alarmcentrale van Profile Euroservice die gestrande vrachtwagens voorthelpt door middel van lokale bandenspecialisten in heel Europa. Transportbedrijven kunnen rekenen op een conforme facturatie door Profile en op een ingenieus Tymacon data- en rapportagesysteem met bandenmanagement voor trucks.

Totaalpakket

“80 procent van onze klanten zijn particulieren”, stelt Jean-Louis Weemaes. “De resterende 20 procent bestaat uit lease- en fleetklanten. Centraal beheert Profile de B2B-stromen en de contracten met leasemaatschappijen en nationale vloten. Zoals die van Bpost en Renewi. Vergeten we niet dat België 1,2 miljoen bedrijfsvoertuigen kent. Concreet en praktisch worden die klanten voortgeholpen in de vestigingen die een totaalpakket aanbieden en die dus kunnen steunen op onze nationale organisatie en ons sterk merk. En vooral: wij zorgen niet enkel voor banden, maar voor het integrale onderhoud, d.w.z. vervanging, slijtage, reparaties.”

Alles-onder-één-dak

In de loop van de jaren trok Profile de multimerkonderhoudskaart. Het bedrijf zorgt nu voor een alles-onder-één-dakservice. Profile Car & Tyreservice is een volwaardig alternatief voor de merkdealer. Europees goedgekeurde matching quality onderdelen worden gebruikt. Met respect voor de technische specificaties van de constructeur en behoud van de garantie. Bovendien blijkt het onderhoud door Profile-vestigingen 15 à 20 procent goedkoper uit te vallen dan in merkvestigingen. Algemeen zijn de prijzen van Profile trouwens competitief en marktconform. Een aankoopploeg gaat systematisch op zoek naar de beste prijs-kwaliteit verhouding. De schaalgrootte van de volumes en deals met ‘preferred partners’ en exclusieve merken zorgen geregeld voor acties en B-prijzen voor A-producten.

Vorig artikel
Volgend artikel